Hejsa, jeg købte en bærbar fra computersalg, men jeg besluttede mig for at den ikke lige var mig og sende den tilbage og fik mine penge tilbage.
men 2 uger efter så dukkede der er ny bærbar op?? den samme model og de havde ikke trukket nogle penge for den, jeg har nu haft den til at stå i over en måned og de har stadig intet gjort, ved ikke helt om der kan ske noget ved det eller om jeg godt kan bruge den?
Kender branchen inde fra, sådan foregår det: Den er afsendt med trackingnr. Du har accepteret modtagelsen af den. Når virksomhedens/el-gigantens bogholderi og revisor gennemgår regnskaberne, så opdager de en uoverensstemmelse og de kan, og vil, sende dig en regning for varen, endda flere år efter. Betaler du ikke, så overdrages sagen til virksomhedens advokater og du bliver du sendt til incasso. Jeg har hørt om virksomheder som sælger kunders gæld til professionelle gældindrivelsesvirksomheder som overdænger med sagsomkostninger, gebyrer osv.
Good luck!
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af colombodk d. 23-02-2015 21:26:00.
Ingen kan hævde at være i god tro her, så selvfølgelig skal der betales for den vare, der er leveret. Er der ikke betalt for den, er det stadig forhandlerens ejendom.
Ergo kan det, i yderste konsekvens, takseres som tyveri.
Behold den, din ven er ikke den eneste som har modtaget noget uden at betale. Det sker tit og det er virskomhedens fejl. Efter 30 dage kan de ikke en gang forlange at få deres penge eller varen tilbage. Det eneste de kan er fyre den pågælende medarbejder som begik fejlen.
Er i virkeligt interesserede i et evt. efterspil pga. en bærbar? Lad os nu sige at virksomheden opdager det om ½ år, de sender en regning til jer, gider i så virkeligt bøvle med at skulle forsvare hvorfor i beholdt den? specielt når i udmærket er klar over det ikke er en i er kommet ærligt til?
Om de så reelt må sende en regning for den er en anden ting, men der er intet der forhindrer dem i at gøre forsøget og være ret træls fremadrettet.
Moderator
Tilføjet: 24-02-2015 14:40:07
Svar/Indlæg:
4983/48
At handle i ond eller god tro, høre til i købeloven og dens anvendelse...
Her er vi dog ude i straffeloven, da det er bedrageri jvnf straffelovens § 279 :
§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.
Så de kan sådan set anmelde skidtet til politiet, og de behøver faktisk ikke kontakte hverken dig/din ven inden dette og bede om bærbaren tilbage, det er en automatisk forventet handling at i levere den tilbage selv, da den er leveret som en fejl, for ikke at bedraget firmaet.
At beholde andres ejendom, uanset anskaffelsen, vil altid være en strafbar handling, uanset om varen kom med posten eller du/din ven har sparket døren ind i en villa og stjålet skidtet 😛
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 24-02-2015 14:40:51.
Det gælder også hvis din bank skal overføre 150Kr til din konto men ved en fejl kommer til at overføre 150000kr så er det også bare at aflevere da alt andet vil være i ond tro 😉
Tak for jeres svar alle sammen, jeg vil sige det videre til ham, jeg er nået til den konklusion at det i sidste ende ikke kan betale sig at beholde den det ville jo være dumt.