BSOD - Hvor skal jeg starte?

Software d.  27. februar. 2015, skrevet af Sherlock_Holmes
Vist: 873 gange.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
27-02-2015 09:41:51
Svar/Indlæg:
10/1
Hejsa

Jeg har fået den famøse blue screen of death. Jeg er dog i tvivl hvor jeg skal starte med at fejlfinde.
Strømforsyningen er forholdsvis nu (½ år gammel) og der er monteret ny CPU blæsere og kabinet blæser.

Symptomer:
Tænder computere, den lyder som om den starter med intet billede på skærmen. Jeg skal derefter genstarte den 3-4 gange/ pille strømstikket ud. Førend jeg får billede på skærmen.

Når jeg er så langt, er næste problem:
Windows starter og jeg får mit skrivebord, 2 sekunder efter kommer den blå skærm.

Jeg skal derefter starter forfra...

Problemet kommer og går, i periode på 2-3 uger er der ingen problemer, og så kommer jeg ind i en stime for jeg har problemet hver eneste gang jeg tænder maskinen.

Her er loggen:
Problemsignatur:
Navn på problemhændelse: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landestandard-id: 1030

Flere oplysninger om problemet:
BCCode: a
BCP1: FFFFF28004C6389C
BCP2: 0000000000000002
BCP3: 0000000000000001
BCP4: FFFFF80003480166
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Filer, der hjælper med til at beskrive problemet:
C:\Windows\Minidump\022615-44319-01.dmp
C:\Users\Thomas\AppData\Local\Temp\WER-119403-0.sysdata.xml

Læs erklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger online:
http://go.microsoft.com/fwlink...

Hvor ville i starte med at fejlfinde?
Det er Windows 7 forresten, navn på hardware komponenter kan fremskaffes hvis det ønskes :)

God weekend.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Sherlock_Holmes d. 27-02-2015 09:42:41.
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-02-2015 09:50:56
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg havde nok startet med en frisk installation af windåse. Det plejer at løse rigitg mange BSOD problemer

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
27-02-2015 10:15:20
Svar/Indlæg:
5039/109
Start med at udfylde din profil med din hardware, så er det nemmere at hjælpe.

Det kan være rigtig mange ting.

#1, det virker bare som om det er noget hardware når den ikke starter op med billede på.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
27-02-2015 10:26:34
Svar/Indlæg:
10/1
#1 Jeg er enig med 2, er mest til det er en Hardware fejl, desværre.

#2 Har ikke alle dataerne her med prøver lige:
PSU Cooler Master GX Lite 700W
Bundkort: Ældre Gigabyte
CPU: Ældre AMD Athlon II X4 750K
Ram: 4 gb
GPU: ATI Radeon HD4870
HDD: Samsung 120 GB & Samsung 1,5 TB

Cpu, bundkort og ram, er købt som en samlet opgraderingspakke hos Komplett for 3-4 år siden

Jeg opdatere lige med korrekt bundkort mm i eftermiddag.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-02-2015 10:43:23
Svar/Indlæg:
5258/240
Er den fyldt med støv?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
27-02-2015 11:13:31
Svar/Indlæg:
5039/109
Har du kontrolleret SATA stik? Havde selv for nyligt problemer med en maskine der lavede random BSOD. Viste sig at det ene SATA kabel havde fået knækket noget af stikket, så det ikke sad særlig godt fast.

Prøv med en stang RAM ad gangen, for at se om det er en af dem der fejler.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
27-02-2015 11:44:47
Svar/Indlæg:
10/1
#4 Nej, den er renset for støv o.lign. Det gjorde hverken fra eller til.

#5 Jeg prøver med rammene og ser om det hjælper :)

En anden ting, når jeg starter computeren, billedet/reklamen for motherboardet (Den her:
) Er "skæv" når jeg starter op, dvs, der er 5 cm sort skærm i venstre side, og 5 cm af billedet mangler til højre.

Hjælper det ? 🤡

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
27-02-2015 12:01:25
Svar/Indlæg:
5039/109
Bruger du VGA stikket?

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
27-02-2015 12:22:21
Svar/Indlæg:
10/1
Både og, bruger DVI udgangen på skærmkortet, men der sidder en omformer til VGA, Min skærm er koblet fra VGA til VGA/DVI.

Giver det mening?

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-02-2015 13:02:05
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvordan er maskinen renset for støv?

Men ja prøv at hive alt fra bundkortet bort set fra det alle mest nødvendige, primære disken en klods ram og grafikkortet og se hvad den siger til det.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
27-02-2015 13:05:40
Svar/Indlæg:
5039/109
Men det er så VGA signalet du bruger. Det er ikke sikkert din skærm tilpasser billedet korrekt i mindre opløsninger end native, så hvis du trykker på juster (Auto) knappen på din skærm, så burde den rette det til, men det skal gøres hver gang du starter op.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
27-02-2015 13:22:34
Svar/Indlæg:
10/1
#9 Af med siden på kabinettet og så støvsuger/luftblæser :)

#10 Så det har ikke noget at gøre med fejlen? Når jeg når "Dos indlæsningen" har billedet tilpasset sig igen :)

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
27-02-2015 13:53:59
Svar/Indlæg:
5039/109
#11, det kan jeg ikke forestille mig.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2015 15:07:23
Svar/Indlæg:
3661/82
hvis din maskine indlaeser dos er der bestem noget galt
hvis du derimod taler om din textmode fra bios/uefi saa er helt normalt at du kan se et ryk elelr justering af billedet. du burde invisteret i et dvi kabel til din. at tage et digital signal og lave det til analog for at lave det til digital igen er helt hul i hovedet.

til dit ustabilites problem vil jeg starte med at hente project phoenix her: https://drive.google.com/file/...

de har du mulighed for at lave en ramtest
vaelg enten at lave ny usb key eller et bruge windows egen indbygget ved reboot.
Den 3. som koere inde fra selve windows er ikke lige saa god som de 2 foerste

nar du har teste ramen sa koert en af cpu testene.
hold oeje med temp og report hoejste obseveret temp her.
hvis din maskine crasher her er det sandsynligvis din cpu.

hvis du klare en times tid med cpu test saa brug full system test. (undgaa hardcore mode for denne gang)
obs temp igen.
hvis din pc crasher her er det sandsynligt gfxkort eller psu.

Bemaerk at project phoenix's hardcore system test er bygget til absolut at gennemkneppe dit system og kan ikke anbefales hvis du har obseveret ustabilitet.
Den er ret kendt for at braende underdimensioneret psu'er af.

jeg haaber det vil hjaelpe paa at lokalisere fejlen

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 27-02-2015 15:13:15.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
27-02-2015 15:23:43
Svar/Indlæg:
10/1
#13 Tak for den lange post !
Og jeg mener ikke dos, men dos lignende tilstand - som du nok kender bedre som Bios startuppen.

Jeg prøver den fugl føniks du har linket til, det virker fornuftigt at kunne bruge denne metode, jeg giver lige en heads up i løbet af weekenden når jeg har rodet med det :)

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
27-02-2015 16:49:23
Svar/Indlæg:
5039/109
#13, der bliver ikke konverteret noget signal. Der er VGA signal indbygget i DVI stikket på grafikkortet, så når man bruger en DVI til VGA connector så er det bare for at stikket skal passe.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
28-02-2015 10:19:30
Svar/Indlæg:
10/1
#15 Lige præcis :)

Nåh, det vidste sig at VGA kablet var knækket/bøjet ved tilslutningen. En udskiftning af dette og maskinen starter uden bøvl. - Billigt sluppet :)

Jeg kører dog den Ram og Gpu test idag bare for at udelukke at det ikke kun var en heldig dag idag 🤣

Sven

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2015 23:33:38
Svar/Indlæg:
3661/82
*suk*

dit billed igfxkort er digital. vga stikker sendert et analog signal. der er derfor der er DACs (digital/analog conveter) i dit gfxkort.
dit dit bileld er nu i analog signal og rejser op gannem dit vga kabel og ind i din skaerm.
din fladskerm arbejdet med et digital signal se her blive dit analog signal konveterde tilbage til digitalt

hele grund til du skal jsuter dit billed stoerrelse skylder udelukkende det et analog dignal du fodre din skaerme med

naar du bruge dvi med et digital signal skal du ikke da skaermen nu kender signalet 100%.

kort fortalt. JO der konveteres fra digital til analog og tilbage til digital igen hvis du bruger et analog kabel

og det heder ikek vga signal vga er en bestemt oploesning og har intet med stikkets signal type at goere

Sven

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2015 10:08:30
Svar/Indlæg:
3661/82
vent nu udskiftede du vel til et DVI eller andet digital kabel? Naar nu jeg saa paent anbefalede det i #13.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
01-03-2015 11:23:26
Svar/Indlæg:
10/1
Hej Sven

Nej, havde et andet vga kabel herhjemme så det røg i :) men min skærm hqr alligevel kun vga, eller hdmi, indgang, så det nytter vel ikke noget at skifte til dvi, for at skifte tilbage ved skærmindgangen til vga ?

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
04-03-2015 09:07:12
Svar/Indlæg:
10/1
Nåh, problemet kom selvfølgelig igen her til formiddag, og igår aftes. Nu siger den dog - på den blå skærm - at det er et form for harddisk problem?

Kan jeg på nogen måde tjekke op på dette? Jeg har pt ikke mulighed for at slutte en anden disk til. Kan jeg køre et program inden jeg når windows for at tjekke harddisken?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
04-03-2015 09:43:21
Svar/Indlæg:
5039/109
Hvis du skal rette på andre, så skal du i det mindste sørge for at du selv er helt fejlfri.

VGA = Video Graphics Array, rigtigt nok at specifikationen siger det er 640x480, men det bruger vi ikke ret meget længere.

Det er OK at forsimple ting, ellers bliver det noget tørt og uforståeligt for folk der ikke er så meget inde i tingene.

Men du tager den bare her fra Sven Bent aka. Karl Smart 🤡 Og måske prøver at komme ind på selve problemet med BSOD i stedet for at væve rundt i det andet som vi har afklaret længere oppe.

Tilbage til topic.

Hvem er producenten på harddisken? Der findes programmer fra de forskellige producenter. Hvis du kan finde Hiren's Bootcd, så er der på den en af de disktools fra de forskellige producenter på den. Man kan godt få det over på en USB stick og boote fra den.

Hiren's bootcd: https://mega.co.nz/ #!N4oFDJrI!_CvIpoGEcBNG4ijTtvrt-tLtKuY4XcpR2J3U2AXUV7k

Lave bootable USB stick af CD'en: http://www.hiren.info/pages/bo...

Du skal muligvis ændre boot rækkefølgen i bios før du kan boote på cd'en/USB stick'en.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
04-03-2015 09:59:42
Svar/Indlæg:
10/1
Tak svar svar #21
Jeg mener det er en Seagate harddisk.
Hiren's Bootcd er det denne?
http://downloads.tomsguide.com...

Den vil jeg prøve senere :)

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2015 10:44:12
Svar/Indlæg:
8947/160
Næsten ligemeget hvad det er har jeg altid et dårligt øje til psu når der sådan sker sære ting on and off, når jeg så ser du har en gammel cm gx psu bliver det kun værre. Har samlet rigtig rigtig mange maskiner efterhånden, og det er næsten altid dårlige ram eller psu. Men som andre skriver ville jeg nok starte med en frisk install, det gør det altså langt nemmere at udelukke div problemer.

Sherlock_Holmes

Ny Bruger
Tilføjet:
08-03-2015 16:34:21
Svar/Indlæg:
10/1
#23, PSU'en er et par år gammel, så denne burde være fin :)
Skiftede dog min harddisk ud igår (En gammel Maxtor 120 gb - yar41bw0) Men en WD Green 1,5 TB disk.
Smed windows 7 på denne og diverse software, og nu kører den faktisk fint. Og larmer ikke nær så meget som før.

Med lad os nu se om jeg skulle være så heldigt at det var Harddisken der var problemet :)

Lige en anden ting:
At køre OS fra en 1,5 tb hdd er måske ikke optimalt. Men ville jeg vinde noget mærkbart ved at skifte til en SSD? Altså have OS'enpå denne?
Eller er fordelene så små i rent praktisk at det ikke kan betale sig at skifte?

Til f.eks denne Kingston:
http://www.edbpriser.dk/ssd-so...

Eller er Samsungs bare bedre?
http://www.edbpriser.dk/ssd-so...

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 16:44:02
Svar/Indlæg:
1118/24
Rigtig tit er BSOD Harddisk eller ram. Alle de gange jeg har oplevet det på maskiner, har det været en af de to ting. Samt mange af de gange folk har problemer med BSOD i forum, er det en af de to ting.

Du vil opleve hurtigere boottider, kortere tid med opdateringer ved at have OS på SSD.
Samsung har rigtig mange møgsager for tiden med at de bliver sløve over tid. Jeg køber kun Intel SSD personligt.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
18-03-2015 20:14:50
Svar/Indlæg:
3661/82
Altsaa Madsmadsen det var jo ikke mig der started med at skulle vare "karl smart" som du siger og rette andre.

Jeg gav OP et godt raad mht til hans kabling MENS jeg gave ham raad omkring problemloesing til hans BSOD problem, og DU farede ind med din misvidende og "rettede" hvad der var korrekt til noget forkert og brugte et indlaag paa at gaa offtopic.

Men paent finger pegeri fra din side af.
isaer taget i betragning af det var DIG der fik lavet et totalt of topic inlaeg og skulle vaere "karl smart" og rette andre.
Var det saa svaert at sluge du var forkert paa den at du skal til at kalde folk for karl smart fordi de ved mere om tingene end dig?

Du kan hente Nyest version a seagates test program her
http://www.seagate.com/support...
Den paa hiresn kan til tider vaere foraeldet.

#@4
Jeg har ikke selv oplevet det storre af at ligge os paa ssd. men jeg slukker ogssa sjaeldent for pc for det meste staar den bare i s3 standby.
Andre folk fortaller dig om himmelraabende forskel.

Hvis du bruger kombination af fysisk disk og SSD vil jeg anbeafle at flytte din temp mappe til fysisk disk for at undgaa skrivninger til SSD af data da alligevel ikke er hastigheds kritisk
Jeg ligger f.eks ogsaa alle mine log filer paa HDD
SSD skal vare til ting du ikke andre meget men laeser rigtig tit og som er hastigheds kritist sa f.eks OS. programmer. spil.

ting sa som film musik er ikke hastighedskritisk saa lig dem paa din ssd
og hold din SSD 7-25% tom for at forbedre SSD's hastigheds stabilitet

Hvis du multitasker meget saa lig din pagefil paa din SSD
hvis du bare spiller kan du ligge den paa din hdd for at spare lidt paa ssd slidet

mht til din psu.
hennt evt hwmonitor og kombiner den med Project Phoenix system test. Saa kan du se om volt falder for meget under load.
kan du gennemfore et par timer med hardcore system testen er din psu leverings maessigt fint. men der kan stadigvaek vare periodisk issues ( svaert at teste)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 18-03-2015 20:16:26.