Nyt tv hvad skal man kigge efter?

Diverse d.  28. februar. 2015, skrevet af Krallex
Vist: 922 gange.

Krallex

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 06:44:57
Svar/Indlæg:
1330/223
Overvejer snart at skaffe et nyt tv. Har et snart 40" nu og et ældre panasonic plasma px80 et eller andet.

Har været nede og kigge i fona og de siger at Sony er meget gode, men er ikke så meget inde i det, hvor stort skal det være og behøves man have 3d og smart tv?

Det må gerne være lidt større end det vi har nu det er 40" som sagt uden 3d og smart tv. Der er vel 3 meter til tvet fra sofaen hvor vi sidder, så det skal jo heller ikke være alt for stort.

Kan i hjælpe mig lidt på vej?

Vh
FLD

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 08:45:43
Svar/Indlæg:
417/68
Størrelsen, over 46" ved en kiggeafstand på 3m :)

Der er faktisk ikke meget du kan kigge efter når du står i butikken :) Alle skærme er sat op så de ser super ud, knivskarp med maser af pang på farverne :) Men sådan skal de ikke se ud :) Jeg har kalibreret en del skærme over årene med en D3 og er nok ikke den rigtige at spørge vedr farvegengivelse osv. Men jeg vil gå efter en som kan gengive Rec. 709, stort set alle Samsung skærme er "smallere" end Rec. 709, en uden alt for megen backlight bleeding. 3D kommer du næsten ikke udenom, men om du nogensinde kommer til at bruge det, tvivler jeg på. Smart er sku stadig ikke så smart, men er nu stadig meget rart at ha'. Hvis du bruger dit TV til HTPC, vil jeg også kigge efter en som understøtter fuld RGB, det er der heller ingen Samsung skærme som gør i andet en PC mode ved 60htz, udover Samsungs HU serie :)

Jeg vil stadig gå efter en Samsung eller Sony skærm. Måske en UE55H7005 eller en 50W805. Når du får den hjem, så pak mindst muligt ud. For Samsungs vedkommende indstiller du den til Film og backlight til 7 og betragter den i et helt mørkt rum. Er du tilfreds med den mængde backlight bleeding den VIL levere, beholder du den. :)

KTD

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 08:52:45
Svar/Indlæg:
673/535
Hej FLD - du lader til at vide en del. Ved du hvad der er op og ned på Sonys ideer om at lave et tv der integrerer med playstation og giver flere fordele på den konto? jeg ved ikke engang om det findes.. pft

Krallex

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 08:55:52
Svar/Indlæg:
1330/223

Ja helt enig med hvad du skriver der. Alle fjernsyn der står i butikken er kniv skarpe og står tændt hele tiden med alt for meget lys, det skal den jo ikke gøre hjemme ved en selv. Jeg har aldirg fået kalibreret en fjernsyn, så det har jeg slet ikke forstand på. Ja 3d kommer man nok ikke uden om, det er også dejligt at have, hvis man nu gerne vil se det engang imellem :)

Ja fjernsynet vi har nu er tilsluttet til computeren med hdmi og virker nu meget fint. Det er et gammelt sharp tv 40" vi har nu inde i stuen, det har nu et okay billede det slet ikke det :)

Har som sagt kigget på mange nede i en fona butik og de anbefalede en sony skærm, den så virkelig også lækker ud, det var en 42" og 50" mener jeg hvis nok det var :)

Har aldrig haft smart tv og 3d, så det kunne være fedt at få i det nye tv, det jo helt nyt for os hehe :) så det kunne være kanon fedt :)

Det skal heller ikke være større end 46" når det skal være i vores stue i vores lille lejlighed bliver alt for stort, 40" passer faktisk meget fint så tænkte på et 42" men et 46" kan nok godt lige gå an :)

Jeg må stadig lige tænke over det for det jo også en sjat penge alligevel man skal af med, 6000 skal man ihvertfald op og give for et tv med smart tv og 3d osv osv...

Men som jeg siger jeg må lige tænke det godt igennem....

Krallex

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 08:57:55
Svar/Indlæg:
1330/223
http://www.fona.dk/elektronik/...

kan de anbefales? :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Krallex d. 28-02-2015 08:58:42.

Krallex

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 10:19:52
Svar/Indlæg:
1330/223
http://www.dba.dk/samsung-ue46...

Har lige kigget på det der.

Er det en god pris på det tv?

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 10:25:19
Svar/Indlæg:
1571/39
find det sony skærm med triluminux panel du syntes er pænest til den pris du vil give .
trilum... er i skrivende stund det bedste panel inden for tv (real color) 🙂

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 10:26:06
Svar/Indlæg:
1571/39

http://www.dba.dk/samsung-ue46...

Har lige kigget på det der.

Er det en god pris på det tv?

Krallex skrev d. 28-02-2015 10:19:52

nej

Krallex

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 10:27:59
Svar/Indlæg:
1330/223

Okay, ved godt det et par år gammelt, men 4000 vil han have for det, er det for dyrt eller hvad for det tv? Kostede 8300 da han købte det for 2 år siden og står som nyt. Så det er for dyrt at købe det?

Er det så bedre at købe det her sony ?

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 10:50:26
Svar/Indlæg:
417/68
Jeg kender ikke til disse skærme ... Jeg nævner de to skærme, fordi jeg har haft "fornøjelsen" af at indstille dem for en kammerat, ellers kender jeg ikke rigtig til skærme i det prissegment. Men jeg vil ikke anbefale at gå under 46" når i sidder 3m fra skærmen. Jeg bruger selv en pattern til at bedømme hvor langt jeg kan sidde fra mit TV uden at miste detaljer og jeg vil sige at ved 3m er 46" faktisk i underkanten. Du bliver overrasket over hvor hurtigt du kommer til at vænne dig til en "stor" skærm og hvor glad du bliver for den.

Er i øvrigt enig vedr. TRILUMINOS læs bla. http://www.avsforum.com/forum/...

Og, Sony laver altså bare gode skærme til prisen.

morteng

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 10:56:25
Svar/Indlæg:
242/71
#8 du kan få en tilsvarende helt ny til den pris han vil have. Så må du selv vurdere om dba "tilbuddet" lyder dyrt

Funcky

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 11:31:01
Svar/Indlæg:
645/33
https://www.komplett.dk/lg-60-...

kan dog ikke alt det der smart halløj, 3d osv. men tilgengæld er den:
1) stor til prisen 😲
2) fantastisk billede (især til prisen) 😲
3) billig 😲 (så har du råd til at skifte om 4 år når OLED er kommet helt frem)

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 12:23:37
Svar/Indlæg:
2959/206
På flatpanels.dk sværger de fleste til Plasma, og nogen vil endda kalde dig "sindssyg" for at ville udskifte det 😛

las

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 12:46:34
Svar/Indlæg:
2151/51
#12 Lyder underligt, for plasma markedet er stort set dødt i dag.

Mener Panasonic lukkede den sidste fabrik i 2014 og der findes slet ikke nyere high end plasma TV (dvs. 4K osv.)

LCD har overhalet plasma på stort set alle fronter de sidste år, ja jeg ved ikke hvad plasma skulle være bedre til i dag.

Har selv haft et Panasonic VT50, der gik i stykker 3 gange med samme fejl (panel) og det havde plasma buzz samt random burn in, især når jeg brugte HTPC og PS3 (mere stilstand). Fik heldigvis pengene retur. Det var ellers en top plasma skærm ifølge reviews tilbage i 2012.

Det var mit første og sidste plasma TV.

Kan langt bedre lide billedet på en high end LCD skærm. Her får man både dyb sort og knaldgode farver. Plasma'en var lidt for mat i farverne til min smag og det blev endda indstillet af en kammerat der lever af at sælge TVer (med hardware kalibrering), det var også ham der anbefalede mig det TV. Han var også plasma fanboy, men i dag har han et Sony Triluminos (Quantom Dot) LCD TV 🤣

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 13:39:00
Svar/Indlæg:
4337/121
Sørg for det har ægte 100Hz og Hbb TV understøttelse 🙂 WiDi og Miracast er heller ikke dårligt.

Dette kan anbefales http://www.lg.com/uk/tvs/lg-42...
Jeg har selv 32" versionen og det har super lækkert billede pga IPS panel og 100Hz og så er det proppet med diverse teknologier som er rare at have indbygget 😉
Det eneste negative ved det tv er at det ikke er super hurtigt i menuer men det er til at holde ud 🙂
http://www.lg.com/dk/tv/lg-32L...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 28-02-2015 13:41:54.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 13:53:34
Svar/Indlæg:
4337/121
Plasma bruger enormt meget strøm så det er et super argument for at kassere det 🙂

slupper

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2015 14:22:26
Svar/Indlæg:
124/3

#12 Lyder underligt, for plasma markedet er stort set dødt i dag.

Mener Panasonic lukkede den sidste fabrik i 2014 og der findes slet ikke nyere high end plasma TV (dvs. 4K osv.)

LCD har overhalet plasma på stort set alle fronter de sidste år, ja jeg ved ikke hvad plasma skulle være bedre til i dag.

Har selv haft et Panasonic VT50, der gik i stykker 3 gange med samme fejl (panel) og det havde plasma buzz samt random burn in, især når jeg brugte HTPC og PS3 (mere stilstand). Fik heldigvis pengene retur. Det var ellers en top plasma skærm ifølge reviews tilbage i 2012.

Det var mit første og sidste plasma TV.

Kan langt bedre lide billedet på en high end LCD skærm. Her får man både dyb sort og knaldgode farver. Plasma'en var lidt for mat i farverne til min smag og det blev endda indstillet af en kammerat der lever af at sælge TVer (med hardware kalibrering), det var også ham der anbefalede mig det TV. Han var også plasma fanboy, men i dag har han et Sony Triluminos (Quantom Dot) LCD TV 🤣

las skrev d. 28-02-2015 12:46:34
Billed kvalitet!

LCD har sine ulemper og Plasma har sine, men på rå billed er plasma bedre. Plasma er død pga de satser på OLED og produktionen blev for dyrt da panelerne ikke masse produceres lige som LCD :)

Men vi har selvfølgelig hver vores forudsætning for hvad man syntes er et godt billed. Men facts er Plasma kan levere det mest korrekte billed. Hvilket nu er OLED der tager over der.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af slupper d. 28-02-2015 14:26:20.

las

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2015 15:09:23
Svar/Indlæg:
2151/51
#16 Jeg kan godt lide punchy farver (bare sortniveauet er godt) og det har jeg ikke set et plasma leverer endnu, uanset prisleje og indstilling.

Forskellen mellem LCD og Plasma, synes jeg er meget sammenlignelig med Sweet FX (set med mine øjne, og nærmest alle jeg kender er enige, vi har haft side-by-side sammenligner af plasma og lcd her i vennekredsen pga. fanboys af begge ting ;)

https://www.youtube.com/watch?...

Plasma har også sådan en mat/mørk hinde over billedet og farverne mangler bare ift. LCD. Som sagt, jeg elsker farver der nærmest springer ud af skærmen. At det ikke er det mest korrekte billed, er jeg egentlig ligeglad med. Jeg synes det ser LANGT bedre ud til film og allround brug på den måde.

Jeg snakker om nyere LCD TV og ikke LCD tilbage i starten her. Der er sket sindsygt meget på LCD området (local dimming, qd) og knap så meget på plasma.. LCD i starten havde et meget dårligt sort niveau, hvilket var grunden til at mange foretrak plasma til især film brug, sådan er det bare ikke mere.

Men altså, det er jo bare min mening. Jeg skal ikke kunne sige hvordan verden ser ud med andres øjne, men der må jo være en grund til at plasma produktionen er stoppet. Udbud/efterspørgsel. Og jeg ser da ikke Panasonic med ret meget OLED, her sidder LG da vist på tronen, så det kan da ikke være grunden.

Jeg mener Panasonic er blevet Elgiganten only med prisbillige LCD TV..?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af las d. 28-02-2015 15:14:25.

Temp

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2015 15:23:05
Svar/Indlæg:
196/5
Flatpanels har en god guide med købsanbefalinger af TV: http://www.flatpanels.dk/fokus...

Ved 3 meter til TV, vil jeg forelå mindst 46"

Sony har rigtig god billedkvalitet i deres W serie, det her er et af de bedste til pengene ang. billedkvalitet (elgiganten har det tit til lige under 4000kr. http://www.pricerunner.dk/pl/2...

Ang. 3D og SmartTV syntes jeg ikke det er værd at købe skærm efter. 3D bruges ikke så meget og SmartTV er smartere at købe seperat boks/havde computer tilkoblet.

Plasma har sine fordele, klart et mere behageligt og naturtro billede. bedre ved panorering og hurtige bevægelser. Det #11 linker til er et rigtig godt bud på det bdste billede du kan få for pengene i 60"

slupper

Overclocker
Tilføjet:
28-02-2015 15:23:11
Svar/Indlæg:
124/3
Nej det også det jeg skriver.
Vi ser det jo forskelligt, jeg er netop lige modsat af dig da jeg godt kan lide det lidt mere bløde og realistiske farver.
Men når man kigger på fakta og testes hvor de måler farverne rammer plasma mest rigtigt.
Nej både Samsung og Panasonic har udsat deres OLED produktion(så vidt jeg husker), men skrev også det var på grund af omkostningerne af produktionen af Plasma, da som du skriver er efterspørgslen faldet meget over de sidste år, og LCD er jo trods alt (heldigvis) også blevet bedre. Nej der er mange der forhandler Panasonic LCD skærme. Tror det er AS640/650 der er nogle af de mest solgte pana modeller. Ihvertfald dem jeg tit falder over i forums.

Det hele ender jo alligevel ud i vi som forbruger har forskellige præferencer for hvordan billedet skal se ud på et tv :)