Så blev det vist min tur til at starte rejsen med at dokumentere lidt af det jeg gør og pønser på for tiden...
har i en længere periode (faktisk næsten et år) gået og planlagt lidt hvad der skal ske i dette build. PGA ombygning mv i vores hus herhjemme er jeg først rigtig kommet i gang nu.
Det hele starter med dette kabinet:
Et mini-itx kabinet som i sikkert alle sammen kender til hudløshed...jeg faldt for det men ville bruge det til et vandkølingsprojekt (mit første vel og mærke).
Det første jeg gjorde var at afmontere alt indmad, måle mig frem til hvad der kunne passe ind og så googlede jeg andre designere/moddere for at få nogle ideer til mit første projekt ever :). Jeg fandt er par inspirationskilder for ligesom og have lidt og læne mig op af første gang.
Så gik jeg i gang med at finde et tegneprogram hvor jeg kunne visualisere de mods som jeg ville i gang med...
1. sidepaneler skulle opmåles og skæres til med 3mm klar akryl som sidevinduer 2. toppanelet skulle saves væk og en 3mm mat sort akryl skulle opmåles og laserskæres til at kunne have 2 120mm blæsere synlige samt en 240mm radiator monteret derunder. 3. hele frontpanelet skulle saves væk og en tyk røgfarvet akrylplade skulle laserskæres efter egne mål endnu engang med det mål at 2x120mm blæsere skulle være synlige med 240mm radiator bagved.
Sidste sommer inden jeg gik i gang med ombygning af mit hus derhjemme fik jeg savet og skåret i det stakkels kabinet og fik lavet målinger til projektet.
Her er bitfenix efter jeg gik amok på det :)...uden nogen form for acryl endnu...
Af hardware planlagt til buildet er:
Intel I5/I7 (endnu ikke afgjort) Asus Maximus VII Impact mini-itx bundkort (købt) 2x8gb ddr3-2400 memory Asus GTX970 strix 4gb grafikkort (købt). 2x Samsung 850 pro 256gb ssd harddiske (købt). Modulærstrømforsyning (650w endnu ikke afgjort hvilken).
vandkøling: Bitspower VG-NGTX970ADIIS Acrylic Top With Stainless Panel (Black) (Grafikkort køleblok, bestilt hos Bitspower for 1½ uge siden, med 1 måneds leveringstid)
Bitspower AIZ97M7IITX Nickel Plated (Black) (motherboard block, bestilt hos bitspower for 1½ uge siden, med en måneds leveringstid.)
EK-DDC X-RES 140 CSQ reservoir EK-DDC Heatsink Housing - Black (til evt. montering af pumpe i bunden af kabinet). EK-DDC 3.2 PWM (12V PWM pump)
2x 240mm Alphacool NexXxoS ST30 radiator
har herudover pt 2 monteringsbeslag til reservoir til montering på bagsiden af frontpanelets radiator.
Tråden blev redigeret 7 gange, sidst af Bygone d. 08-08-2015 13:10:21.
bemærk der dog stadig er beskyttelsefilm på akryl pladen hvilket er grunden til den ser beskidt ud. Jeg har på billedet lagt pladen ovenpå de 2 blæser jeg pt har forestillet mig skulle sidde monteret der.
I dag landede der så min nye front panel, en 8mm smoked akryl plade
Også her sidder der stadig beskyttelsesfilm på da jeg endnu ikke er begyndt og slibe/polere dem og indtil det er done, bliver filmen på :).
#3 Toppladen bestilte jeg hos www.cotter.dk , da der kunne jeg få materialet samtidig, det det straks værre med frontpanelet da der havde jeg selv skaffet 8mm røgfarvet akryl plade, og var ikke helt klar til at skulle fragte den frem og tilbage mellem Sjælland og den jydske muld så jeg skrev rundt og fandt en lokal mand som ville hjælpe hos jyskplast.dk. Forskellen var dog at i stedet for laserskåret blev den fræset ud, hvilket giver lidt mere rough kanter. men fik gode tips af ham til hvad jeg kunne gøre for at få glattet/poleret siderne på akrylen. Det skal jeg så have kigget på snarest.
Kunne dog godt tænke og høre folk herinde, mine radiatorer har M3 skruebeslag. Hvis jeg nu godt kunne tænke mig og bore dem ud og lave gevind til et M4 hul i stedet. Hvad str hul skal jeg så bore ud og hvor finder jeg et gevindbor til at lave nye gevind henne.
Grunden til jeg gerne vil have dem over på M4 er pga alt det der skal hænge på akrylen, toppladen er det 2x120mm blæser samt radiator og frontpladen er det 2x120mm blæser+radiator+reservoir+pumpe.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bygone d. 03-03-2015 08:17:25.
Mht laserskæring i Jylland, så er der også Plastsnedkeriet i Silkeborg. (Arbejder ikke for nogen af ovenstående firmaer, det er blot info til folket) :)
#5 du kan få et snittap sæt i harald Nyborg, ved dog ikke lige hvordan kvaliteten er på dem, men når du ikke skal lave så mange gevind så burde det være fint. Ellers kan du købe et sæt til m4 hos Carl ras Mht. Bor så skal du bruge et 3,3mm til det, men eftersom du nok ikke har et i den størrelse ville jeg bare bruge et 3mm og så være ekstra forsigtig når du skærer det nye gevind.
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af CMJ d. 03-03-2015 15:48:03.
Sidder lige og kigger på psu. Der er max 18cm i rummet til psu og det skal være inkl. kabelstik på bagsiden af den.
Nogen der har nogle forslag til super psu (regner med 650w er nok). Den skal være modulær og lydsvag og være kendt for at have gode komponenter.
Havde håbet på og kunne vælge en bequiet psu, men kan godt se når 650w dark power er 18cm dyb og 650w powerzone er 17,5cm så dur de ikke. Forslag med links modtages med kyshånd :)...
Tak for hjælpen, nu skal jeg bare lige i gang med at finde en løsning på et major problem der er opstået...grafikkort og top radiator sidder for tæt så jeg kan ikke Mount fittings imellem dem...suk. Så bliver nok nødt til at lave en ny topplade hvor top radiator skubbes 1,5-2cm væk grafikkortet og ind over motherboardet, lidt træls for så ryger symetrien med de centrerede blæsere i toppladen.
nu det ikke til at se på dine bilder, men er mange måder at omgå det problem.
1. køb en tynder radiator. det ligner en 45mm du har 2. flyt blæserne oven på kassen 3. post nogle flere bilder af problemet, jeg kunne forstille mig at du måske kunne slippe afsted med det ved a bruge hardtube
#29 har tiltænkt mig og bruge hardtubing. og ja det er en 30mm, det er fordi jeg har købt en asus strix gfx...havde ikke bidt mærke i højden af printboardet på den. det gør at jeg ikke kan sæt en bitspower 90 grader fitting ind imellem gfx og radiator...så nu flytter jeg radiator væk fra gfx og laver et klar acryl vindue i toppen samtidig...løser både mit eget issue med symmetri ved at flytte radiator samt giver lidt extra umpf til buildet :).
men jeg har løst det med et nyt design af toppladen...sidder lige og tjekker mål inden jeg skyder en bestilling afsted på en 3mm acryl plade...jeg er ikke lige i humør til selv og snit det ud lige pt.
Blæser på toppen ville løse problemet men det vil se ud som lort i mine øjne, det er ikke en løsning men nærmere brandslukning...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bygone d. 13-04-2015 23:04:49.
Det her er lige hvad jeg har i tankerne, det orange er den klar akryl plade der skal skæres til vindue det hvide område er det der skal skære ud af toppladen.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bygone d. 13-04-2015 23:12:05.
Men havde det være mig, når du nu bruger alu. så havde jeg undersinket hullerne og brugt skruer dertil, sådan at der havde kommet en helt clean overflade på toppen.
#35 husk på der kommer de 2 greb på henover, evt se ovenfor på en af de andre billeder, men de standard bitfenix greb kommer på når den er done stadigvæk...så helt så synlig bliver det ikke :).
Så er der lidt nyt goodies og smæske sig :), har fået leget lidt med fittings og selve retningen på flow, og fået skåret de første hard tube rør til ... enjoy.
Det var det for denne gang er lidt ved at regne på hvilke fittings jeg mangler (er kun ca 3-4 stykker) for at kunne lave loopet færdig.
Næste projekt hedder så custom cables, har lige modtaget Tools, Wires, Sleeves, Connectors, Terminals osv fra E22.
Ugh... Det lugter langt væk af 20-25k+ er blevet brugt på det 😲 Respekt for at du gider sidde og sleeve hver enkelt kabel selv :) Når jeg engang selv skal have et itx build køber jeg nok bare et "kit" til den psu der skal til der.. 😀
#42 hehe, var også min tanke først men da Silverstone psu var den eneste der kunne passe ind i kabinettet (14cm dyb) så var det ikke muligt for mig og finde noget der indenfor rimelig pris ville lave dette til mig :)...så må man jo selv i gang hehe. Alle havde extention løsninger men da jeg har så lidt plads i kabinettet betyder det at jeg er nødt til at have 1. korte kabler, 2. kun kabler med 1 formål, ikke med 4 forskellige molex stik på som eksempel.
#44 Topplade samt sidepaneler har jeg selv skåret med en dremel/boremaskine/grovfil :), men takker da for de venlige ord om at det så prof ud at det er laserskåret ;)
Frontpladen er 8mm tyk akrylplade og den har jeg fået cnc skåret hos jyskplast.dk
Af rent æstetiske grunde, ville jeg nok personligt bøje det rør fra RAD til monoblok i en 90 grader så det nærmest følger kabinettet, hvis der er plads. 🙂
Der er ingen tvivl om det scratch buiild Mr3d er i gang med er lækkert, han har også fået en stemme af undertegnede, derfor jeg startede med at skrive "håber i vil stemme på mig eller en af de andre fede projekter derinde..." man har jo lov til at stemme på mere end 1 :).
Lige et par updates fra min side...lidt er sket siden sidst.
Har først fået lidt varen siden sidst:
Så har jeg fået lave en filler port i toppladen
og jeg har fået lavet mit første bend af acrylic tubes
og så har jeg fået lavet mit Water loop færdig...
nu ville jeg så i gang med at lave mine custom cables i går men måtte opgive i første omgang da det simpelthen var for småt og sidde med med mit "gamle" syn. Så i dag har jeg lige været ude og købe mig en bordlampe med indbygget lup. :)
Jeg nærmer mig et resultat men er pt på 3. uge ramt af strejken i Tyskland på dhl/Deutsche post pakkesorteringsanlæg, de skulle være i gang igen. men savner lige den sidste ting :)...inden jeg kan lukke kabinettet af og hælde væske på den.
har lige fået sleevet kablerne fra pumpen, har fået lavet et par molex strømkabler, et par sata power kabler, mangler jeg lige og fikse 4 forlængere til de 4 blæsere så passer i længden
har også fået monteret 2 led strips, de bliver testet når der kommer strøm på dyret :).
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bygone d. 08-07-2015 00:13:19.
Så er den sidste pakke ankommet. Jeg har fået rettet de sidste rør til så jeg var helt tilfreds plus jeg har fået hældt væske på dyret og kør pt en leak test. Har i løbet af det sidste døgn fundet 3 små leak, 2 af dem kunne klare med efterspænding den sidste måtte der lige en ny oring i (jeg har nok ikke passet godt nok på da jeg samlede det), men nu lader det til der endelig er ved at være tæt.
har lagt en 90sekunders video op af leak testen der viser maskinen fra begge sider...
#65 jeg er helt enig med dig men de NB var ubrugelige i toppen pga blades på de hvide Noiseblockers falder ud af rammen en smule hvis de hænger nedaf...
Jeg modtager da gerne forslag til andre blæsere jeg har pt ikke kunne finde nogen ala NB kvaliteten til topdelen, men er selv opsat på at kigge fortsat da de 2 Alphacool larmer for meget.
#68 Skal så også siges de skulle jo gerne passe ind i farve temaet på buildet hvilket er en af grundende til noctua ikke blev valgt til at starte med :).