Solcelle anlæg - Ideer til udnyttelse af strømmen

Diverse d.  07. marts. 2015, skrevet af Fonneren-
Vist: 1213 gange.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2015 23:19:02
Svar/Indlæg:
2235/138
Hejsa

Der sidder alverdens folk herinde, så tænkte jeg ville se om i kunne komme på nogle bud jeg ikke selv har tænkt på.

Sidder med et tilbud på et Hybrid solcelleanlæg jeg overvejer, 4600 kWh og med et 9,6 kWh batteri lager. Er klar over forskellen mellem ny/gammel ordning osv osv, så derfor søger jeg ideer til at benytte mest muligt af strømmen selv.

Og det er her jeg gerne hører forslag fra jer, alt er velkomment ... For at starte lidt:

- Starte vaske/opvaske maskine når der er overskud
- En elpatron i en varm vands beholder til overskuds strømmen
- En varmepumpe der er styret til at kører ved overskuds produktions (Aner ik om det er lovligt / Muligt) ...

Kom frisk med nogle bud 🙂

/Henrik
Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2015 23:29:03
Svar/Indlæg:
1726/49
følger lige med her 🙂

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2015 23:37:32
Svar/Indlæg:
4337/121
Køb en EL bil 😀

Tha

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2015 23:45:00
Svar/Indlæg:
833/98
det er vel ikke ulovligt at køre med varmepumper når du laver ovrskuds strøm, det er da for fanden dit strøm, som du kan bruge som du vil, eller sælge det, men at sælge det giver jo ikke mening.

Hva med et kæmpe HOT TOAP ude i haven, der kan du jo også varme op med overskudsstrøm 😲

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2015 23:50:30
Svar/Indlæg:
2235/138
#2: Har faktisk set på en e-Golf, men pt syntes jeg især om vinteren at deres rækkevidde er på grænsen af hvad der kan dække vores behov ordenligt, dog en mulighed senere.

#3: Tjaa, man ved sku aldrig hvad de kan finde på for at score mest mulig i kassen. Så er det bare lige om der findes noget ordenligt styring til det.

Tror nok jeg kunne overtale fruen til den sidste ide 😀

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 00:33:00
Svar/Indlæg:
4337/121
Tesla har en glimrende rækkevidde som burde kunne dække de fleste behov http://www.teslamotors.com/da_...

wind89

Erfaren rotte
Tilføjet:
08-03-2015 00:55:09
Svar/Indlæg:
131/13
4# rækkevidden om vinteren skulle eftersigende være mindre end 5% om vinteren.
Da den energi man normalt bruger til at køle batteri ned med bliver sparet.

0# du kunne overveje genvækst. El til at varme dit vand - som du selv skriver.
Hvis du ikke har gulvarme, kan du bruge el gulvarme under dit gulv, hvis du har flydende gulve.
Jeg ville nu mene at det fedeste ville være at kunne opbevare den energi du selv høster til du selv skal bruge det, men det skal også være en mængde der er tilstrækkelig, så det kan forsyne dit hjem med strøm i de dage der ikke er meget sol. 🙂

Jeg har set at Tesla arbejder på et batteri til husforbrug 🙂
http://ing.dk/artikel/tesla-pa...

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 01:16:45
Svar/Indlæg:
2011/185
#4 Jeg ved ikke hvad jeres bugget er på til bil. Men et dyre alternativ kunne være en GOLF GTE, den koster dog 420000 kr. som er en god slat mere end en Golf E. Men du får dog rent bokstaveligt meget bil for pengene på grund af det danske afgift system.

Golf GTE er en "sjov" plug-in hybrid bil. Som både kan være økoslæde men også en bil som kan være ganske kvik.

Se evt. mere her:

http://bilmagasinet.dk/article...

http://www.b.dk/livsstil/golf-...

Der kunne i så få installeret den hurtig lader til bilen i garagen også tappe overskuds strøm fra solcelle anlægget og ned i bilens batteri og når i så skal køre længere er der en benzin motor til at taget over.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 08-03-2015 01:30:06.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-03-2015 01:49:55
Svar/Indlæg:
2086/124
Producer flydende kvælstof og overclock om natten 🤡 🤣
Køb en cascade......

Eller den som kan sluge det hele, byg en maskine med AMD processor... Dog ikke sikker på at dit anlæg producerer nok til det... 🤣

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 06:15:11
Svar/Indlæg:
4112/53
Flere muligheder IMO:
1) Opbevaring af energien i et varme-anlæg, og på den måde spare du penge på din varmeregning.
Ligemeget om det er et luft/vand anlæg eller "bare" en varme patron, får du reduceret din varmeregning på den måde.

2) Har du et genvex (ventilation med varmegenvinding) anlæg?
I givet fald har du flere muligheder:
a) Bruge strømmen til at "drive" genvex'en
b) få en varme patron (el) i anlægget
c) Få en varmepumpe bygget ind i anlægget som en kombineret køle/varme flade, altefter om du skal bruge den sommer eller vinter
d) Få en varmepatron (vand) bygget ind, og bruge el-opvarmet vand eller en varmepumpe (luft-vand)

3) Opbevaring af energien i batterier, men de skal være store skal du være OBS på!
Tænk over du både har brug for tilstrækkeligta stor lader og inverter, hvilke heller ej er særligt billige, for at kunne bruge strømmen igen.
Inverteren skal være stor nok til at trække de ting du har planer om at sætte på den, f.eks. en op-/vaskemaskine trækker op mod 2kW under opvarmning af vandet (230V modeller)
Yder mere skal du være OBS på du skal have muligheden for at skifte rundt på forbrugerens forsyningspunkt. Dette kan gøres med en switch der kan vælge mellem 2 forskellige forsyninger ved at have 2 desideret uafhængige strøm-netværk i dit hus.
Ellers skal du til at slæbe rundt på batterierne + inverteren.
Sidste mulighed er du skal sortlægge dit hus helt, og såskifte over til din egen forsyning bagefter, ind til batterierne er drænet, for så at skifte tilbage på el-nettet.
Så hvis du vælger en batteri-mulighed, så skal du være klar over hvordan du vil distribuere den opbevarrede energi til de forbrugere du har tænkt dig skal bruge den.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 07:56:38
Svar/Indlæg:
5474/39
Husk vaske dem...
Køkkenudstyr bruger meget strøm og opvarmning.
Sjældent er koldt solskin er ofte 4-5 grader varmere end ellers...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-03-2015 07:57:58.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 10:22:52
Svar/Indlæg:
2235/138
#5: Det rigtigt samt også en ganske glimrende pris :) ....

Lige til det med omkring bilen, så bliver det ikke aktuelt pt. Har snakket med folk der både har e-Golf og Tesla, og på nuværende tidspunkt vinder jeg bare ikke nok kontra udgiften.

#6: Har læst omkring deres batteri, men tvivler på at det kommer ordenligt på markedet lige snart, og frygter mere hvad priserne herhjemme bliver. De kærer politikere skal nok også finde en måde at malke et sådan system på ☹

#7: Har snak med en der har bestilt den, og uden tvivl hamrende lækker vogn, dog også en del over vores budget. Men klart noget i den stil jeg engang om fx 5 år håber kunne blive aktuelt i garagen.

#8: Pt sidder jeg med en gammel backup X3-720, så AMD er også med som argument 🤣

#9: Genvex anlæg med en varmepumpe bygget ind i er noget af det jeg kunne se som aktuelt og også haft det i tankerne tidligere - Nogle link eller bud på sådan en kombination ?

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 10:27:16
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg havde 500.000-1 milion kroner til overs, så havde også overvejet købe fabriksny tesla.

Igen, så skal have noget skrald på det el-ledninger. Du vil lade en Tesla eller elbil op på ingen tid. Der er også energi tab i ledninger osv... Ved ikke hvor miljø rigtigt en elbil er kontra alm. Det er kun, hvis du selv kan lave strømmen, den bliver rigtigt miljø rigtigt...

du kan også gå halv vejen give 250.000 kroner for en elektronisk udgave af VW UP!

Elbil ikke har afgifter til staten, så tjener Danmarksstatskasse også intet på salget af elbiler.
Elbil også skulle have ens afgifter i stil med forbrændingsbiler, så var kun Eliten har råd til sådan biler...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-03-2015 10:28:59.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 10:31:18
Svar/Indlæg:
3385/80
Har du prøvet at opstille en betalingsrække for idéen?

- Regn med at solcellerne holder i 20 år, og at produktionen falder med 1% årligt (20% efter 20 år).

- Forvent at udskifte inverter efter 10 år.

- Forvent at batterierne skal udskiftes hvert 5. år.

Jeg tvivler på at det er en økonomisk god idé.

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
08-03-2015 10:37:50
Svar/Indlæg:
74/0
En ting man skal huske med batterier. Er at de skal skiftes ret ofte. Det er en stor udgift man skal regne ind i ens spareprojekt.

Et 9.6 kWh lager koster en del. Vil gætte på 10000? Hvis de så skal skiftes efter 3 år. Bliver de 3333,- ekstra hvert år. Oven i det kommer en inverter, som skal skiftes efter 10 år forbrug.

Jeg har selv regnet på det til min kolonihave, og den eneste måde det kunne være rentabelet, ville være hvis jeg kører det hele i 12 volt. Da man ikke mister samme mængde strøm som hvis man bruger en inverter, samt udgiften til inverteren.

EDIT: Kan godt se at batterierne er forventet til at holde 6-7 år. Det lyder bare af meget, jeg ville i hvert fald ikke regne med over 5 år.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Telledk d. 08-03-2015 10:48:37.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 10:55:35
Svar/Indlæg:
5474/39
plus de skal også vaskes engang i mellem for skidt. Skidt reducere produktionen af strøm...

tja set i lyset af koster 800 kroner fastafgift til staten. Derefter koster 1 kWh kun 2 kroner i Danmark. Det er industrien er 1 krone for kWh.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-03-2015 10:57:09.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 11:41:58
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg skulle skifte til solenergi kræve stadig skulle af med de 800 kroner for være på el nettet i Danmark.

de 800 kroner er til sluttet el ledningen fra kraftværket.

årlige forbrug er langt under 800 kroner i strøm, tja aldrig kunne svare sig køre på solenergi...

jeg skulle minimum rykke 400 kwh ud af stikket om året før ville være på højde med afgifterne til Staten...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-03-2015 11:43:02.

Inderhaten

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2015 12:17:24
Svar/Indlæg:
341/69
For at få brugt al din producerede strøm, så smæk du et skunk gartneri op😀

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 13:40:25
Svar/Indlæg:
4112/53
#11 Jeg har ingen konkrete links.
Har du allerede GenVex anlægget, så det kun er køle/varme enheden du skal have tilføjet, eller skal du have hele svineriet?

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 14:28:31
Svar/Indlæg:
3385/80
#17 Det er bare kun ~450 kWh med LED (12 uger á 18 timer dagligt, med 300W forbrug).

cmnielsen

Nyhedsskribent
Tilføjet:
08-03-2015 14:35:13
Svar/Indlæg:
726/496
Køb en håndfuld computere og start en bitcoin farm ;o)
Det kunne betale sig tidliger hvis man havde billig strøm, men om det stadig kan det nu kursen er ændret drastisk skal jeg ikke kunne sige.