Computer fryser, lyd fortsætter

Software d.  08. marts. 2015, skrevet af Lyngze
Vist: 1098 gange.

Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
08-03-2015 20:31:24
Svar/Indlæg:
686/80
Hej, jeg har igennem nogen tid nu haft problemer med at min PC fryser i ny og næ. Karakteristisk ved frysene er følgende:
- Ingen respons ved input fra keyboard, mus osv. (capslock, numlock osv gør intet ved lysene på keyboard)
- Skærmbilledet fryser, ingen artifacts eller lignende
- Lyden fortsætter som før, jeg har ofte siddet i et Skype opkald, set en video eller lignende, hvor lyden fortsætter uden videre
- Efter nogen tid crasher computeren evt. helt og jeg kan se at computeren smider en BSOD ud, men den er så til gengæld ikke til at læse da skærmen her bliver mærkelig.

Jeg har ikke 100% kunne fastslå hvad der forårsager disse frys, men den gør det stort set ikke når computeren først er igang, inde i spil osv. Men derimod oftest når jeg sidder på youtube, tager et skype opkald og sådan. (har overvejet om det er noget med brugen af lyd, men hvorfor det så ikke er dette der fejler ved jeg ikke?)

Mit system kører Windows 8.1 og er friskt installeret på en ny SSD jeg har købt mig, jeg regner derfor ikke umiddelbart med at det er en harddisk/OS fejl.
Ram er testet i Memtest uden problemer.
CPU og GPU kan uden problemer køre Prime95 og FurMark i timer uden vrøvl.

Nogen herinde der har ideer til hvad problemet kan skyldes, eller hvordan jeg kan troubleshoote problemet videre? Mistænker måske en driver der gør vrøvl engang imellem, men ved ikke hvordan jeg finder ud af hvilken og hvordan jeg så sikrer mig at få fat i en driver der virker. Som sagt er systemet nyinstalleret hvor drivere også blev hentet fra ny igen.

EDIT: Jeg har opdateret mit system i profilen, så alt info om det er der.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Lyngze d. 08-03-2015 20:33:31.
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 20:47:13
Svar/Indlæg:
3799/43
Har du kigge i din logbog? For at se om der er nogle advarsler, som passer med de tidspunkter hvor at din pc frøs?


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
08-03-2015 20:57:39
Svar/Indlæg:
686/80
Jeg har faktisk sjovt nok ikke tænkt på at kigge i loggen nej... Jeg skal prøve at se næste gang det sker om der er noget i den der.

Jeg tog lige et lille kig nu her, og kan se at der er en del critical errors, alle sammen af typen "Kernel-Power" med Event ID 41 og Task Category 63.
De har beskrivelsen "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."
Hvilket ikke giver meget mening for mig, da mange af dem er kommet på tidspunkter hvor computeren har været slukket normalt og er startet op igen, f.eks. har den angivet tidspunktet i dag 19:56, hvor jeg netop havde sat computeren op efter at være kommet hjem fra et LAN...


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2015 21:04:46
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg gætter på problem med GFX


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
08-03-2015 21:07:10
Svar/Indlæg:
686/80
#3
Nogen begrundelse herfor?
Synes bare det virker mærkeligt at jeg sagtens kan spille i flere timer uden problemer, og ligeledes kan køre FurMark uden problemer?

Evt. ideer til hvordan jeg ellers kan prøve at "fremprovokere" crashene hvis det skulle være GFX der er problemet?


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2015 21:12:44
Svar/Indlæg:
1395/12
Det du beskriver kan typisk være noget der kan ske hvis en del af din SSD og eller HDD er beskadet eller er ved at dø.

Har oplevet det selv et par gange.


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
08-03-2015 21:15:26
Svar/Indlæg:
686/80
#5
Også selvom denne HDD ikke er i brug?
Crystaldiskinfo siger at alle mine diske har det fint, men har et par gamle diske sat i maskinen som der måske kan være noget med alligevel?


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2015 21:22:45
Svar/Indlæg:
1395/12
Jeg stoler ikke på software længere end jeg kan kaste det!

Har prøvet op til flere gange jeg har siddet med en defekt SSD eller HDD, og alle de programer jeg har kørt igemmen har sagt der ikke var noget galt.

Fandt fejlen ved at tage den disk ud der var fejl på efter jeg tog den ud forsvandt fejlen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af shilka d. 08-03-2015 21:23:13.


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
08-03-2015 21:27:47
Svar/Indlæg:
686/80
#7 Tak for tippet, jeg vil da lige prøve at pille de diske fra jeg ikke bruger normalt og se om problemet skulle forsvinde.
Kan nok ikke undværre alle mine diske, men det kan da være en start at prøve med dem jeg ikke bruger så tit i hvert fald 😛


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-03-2015 00:31:03
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
crystal info checke blot smart info det er ikke en reeltest af dine diske.
ved ikke hvorfor bliver ved med at anbefale det som en "test"
Hos din diskproducents hjemmeside kan du hente rigtige testtools til dine diske.

Derudover ville jeg bare for god ordens skyld koere en ramtest



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-03-2015 01:01:43
Svar/Indlæg:
15982/637
...typen "Kernel-Power" med Event ID 41...

Den "critical error" log bliver skrevet i det sekund du trykker på reset knappen på dit kabinet, så denne meddelse er sådan set ikke "fejlen" eller årsagen.
Prøv at kigge i loggen for software nogle minutter eller sekunder forinden PC'en fryser.

Faktisk kan problemet også skyldes så noget så simpelt som et sata kabel der ikke sidder ordentlig eller som er bøjet for meget.


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
11-03-2015 12:26:10
Svar/Indlæg:
686/80
Well... jeg har siden jeg skrev oplevet problemet en enkelt gang, hvor jeg tog et kig i loggen (event viewer) uden det store held desværre... ingen critical events eller lignende der passede på tidspunktet.

Jeg har så i går fået taget de gamle harddiske ud, hvor jeg så fandt ud af at min system reserved partition var blevet lagt på en af dem, så den er også blevet fikset og så taget fra igen.
Jeg lader PC'en køre uden de gamle diske i nogen tid for at se om det skulle hjælpe noget 🙂

Derudover har jeg kørt en masse stress tests på CPU og GPU, hvor jeg selvfølgeligt også lagde mærke til at mit grafikkort lider af coil whine... ved ikke om det kan have noget med det at gøre? Har læst mange steder og fået at vide at det ikke skulle være noget galt med kortet af den grund... Men træls er det nu lidt, især nu jeg har lagt mærke til det... >_>


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
11-03-2015 13:47:48
Svar/Indlæg:
1395/12
Coil whine er bare irriterende det er ikke farligt


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
19-03-2015 12:20:56
Svar/Indlæg:
686/80
Jeg har nu prøvet lidt forskelligt og tror måske det er/var et problem med harddiske som nævnt i #5/#7, dog tror jeg måske det er et problem med strømforsyningen til diskene... havde et problem i går hvor min computer "frøs" hver gang jeg åbnede "denne computer" (hver gang den prøvede at tilgå en af diskene, ved ikke hvilken) og det løste sig da jeg fik rodet lidt med strømstikkene...

Om det så er et problem med strømkablerne, min PSU eller om det blot er fordi jeg har et mindre clusterf*** af kabler liggende bag sidepladen på mit kabinet ved jeg ikke...
Tror i hvert fald jeg under alle omstændigheder vil tage mig sammen til at få ryttet op og lagt kablerne ordentligt i nærmeste fremtid.