Bærbar kunne ikke laves på garantien - hvem skal betale?

Bærbar d.  11. marts. 2015, skrevet af Anzelz
Vist: 2159 gange.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2015 20:51:47
Svar/Indlæg:
2343/272
Hej, jeg har en lidt træls situation, hvor en bærbar blev sendt ind via Toshiba og ikke er dækket af garanti, jeg håber I måske har nogle erfaringer med.

Jeg har en Toshiba U840W bærbar hvor skærmen pludselig gik i sort under et møde. Computeren virker stadig fint og der er billede via HDMI.

Jeg kontakter Toshiba og de vurderer at den skal til reparation.

Da den har en flænge på undersiden (opstået længe før), lægger jeg en seddel ved hvor der står at der er en flænge, men at den bærbaren virker, og de behøver ikke reparere den medmindre det er dækket af garantien.

Jeg får så svar i dag om at de ikke vil lave den pga. skade og jeg får et tilbud på reparation for i alt 2897,75kr dækkende "Skifte af bundcover, LCD-ramme, LCD-bagcover og LCD-kabel."

Jeg kan nu vælge mellem:
1) Sige ja til "tilbuddet"
2) Få den sendt tilbage uden reparation, men betale for diagnostik, fragt og miljøafgift. Pris ikke angivet
3) De destruerer den og jeg betaler for diagnostik og miljøafgift. Pris ikke angivet.

Nu har de smart nok ikke valgt at fortælle hvad mulighed 2 og 3 koster, men det lyder dyrt.

Mit spørgsmål er så om jeg virkelig skal betale når Toshiba har vejledt mig til reparation og jeg har skrevet hvad jeg ville have repareret? Øjensynligt drejer det sig jo kun om et LCD kabel.
Hvis de ikke vil lave den pga. flængen, burde de så ikke kontakte mig inden de begyndte at starte taxameteret?
slupper

Overclocker
Tilføjet:
11-03-2015 20:57:37
Svar/Indlæg:
124/3
Problematikken er at "flængen" kan være med til at forsage problemet, og hvis du havde nævnt den skade under samtalen med dem havde de nok fortalt dig den ikke var dækket. Så det lidt svært når de ikke har alle fakta inden den bliver sendt ind. Gebyret for at de har tjekket din PC tror jeg er nogenlunde det samme, om de bare lige havde pakket den op eller tjekket fejlene. Det koster vel en 600-800 kr at lave et tjek på en pc.

snowflakefire

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2015 20:58:04
Svar/Indlæg:
188/14
det er vist meget gængs at når man indsender hardware uden garanti, at så koster det for den teknikertime, som det tager at diagnosticere.

Ikke for at klandre dig for noget, men normalt, så ville jeg klart have undersøgt om der var garanti på før jeg sendte den ind.

Umiddelbart, så ville jeg sige at tilbud 2 nok koster ca. 500-700 kr (hvis vi går ud fra at det har taget dem ca. 1 time at finde fejlen)

/Dan

Anomynous

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2015 20:59:10
Svar/Indlæg:
382/14
Vælg mulighed 1, og tag det som en lærestreg. ALDRIG send produkter (specielt bærbare) til reparation ved producenten, det koster, som du nu har erfaret det hvide ud af øjnene og alene en diagnostik af pc'en kan være dyr i sig selv. Fuldstænsig forrygt hvad de tager for det, kontra hvad det koster dem. Det er sikkert bare belysningen i skærmen der er gået, du kan finde en skærm på ebay du kan erstatte den med, for en flad 500 eller sikkert mindre, og man behøver ikke være raketforsker for at skifte den selv.

Mit svar er næppe så konstruktivt for dig her og nu. Beklager.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2015 21:39:27
Svar/Indlæg:
2676/147
Smid den på din indbo forsikring? :D

Selvrisiko på 1000 kr-ish? :D

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2015 21:48:49
Svar/Indlæg:
1118/24
Jeg ville personligt vælge valg mulighed 1. Det er sure penge, men de kommer bare indimellem, bare man lærer af dem og handler anderledes næste gang. De har kortene på hånden, og jeg tror ikke du kan gøre så meget.

Ligemeget hvad kommer du vel til at betale ca 1000kr for fragt og diagnose. Så du mister 2000 kr, men får din maskine igen.

Alternativet er at miste 1000kr, og maskine. Du skal derefter have en ny spand (6000-10000kr)

Men det kommer vel også an på hvordan du har det?
Kan du klare at miste maskinen? og indholdet (hvis ikke du har lavet backup)?
Stod maskinen til udskiftning snart?

EDIT: Forsikring var også et godt bud! 1300 i selvrisiko hos os

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af malkin d. 11-03-2015 21:50:17.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2015 22:26:12
Svar/Indlæg:
2343/272
Tak for svar :)

For lige at klarificere, så er den under to år, så eftersom den fint kan tænde gik jeg ikke ud fra at flængen ville have betydning.

Jeg tror desværre ikke min indbo dækker elektronik.

Jeg har spurgt om de ikke bare kan smide ledningen i (som ser ud til at være problemet), så må jeg lige se hvad de siger.

Men ja, man skal da lige gardere sig inden. Der er det lidt problematisk at den skal fejlmeldes hos et firma og laves hos et andet.. Det er nok bedre at sende den gennem firmaet den er købt hos en anden gang.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2015 09:39:33
Svar/Indlæg:
1118/24
Måske har flængen ikke nogen betydning, men det er en påstand, som du ikke kan underbygge.

Undersøg lige din forsikring, det plejer at være standard under indbo forsikringen, det eneste du skal er at betale selvrisiko.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af malkin d. 12-03-2015 09:40:25.