Hvis man tager et bundkort der er beregnet til servere er der altid en eller anden micro lille skod gpu på bundkortet. Andre fordele kunne være IPMI så man aldrig behøver at sætte en skærm til den, men kan se skærmbilledet i en browser på sin egen maskine. Og selvfølgelig at bundkortet er bygget til 24/7 drift.
ECC ram kan også være en fordel, specielt hvis man vil køre ZFS fil system.
Men ud over det, så vil jeg sige at jeg selv blev overasket over hvor nemt det var at arbejde med kun command line på ubuntu server.
Jeg starte som sagt selv med en windows installation på min plex server, men pga. alt den ydelse den spiste besluttede jeg mig for at bruge tid på at teste mulighederne. Så jeg var igennem windows home server, windows 7, windows XP, Linux Ubuntu, Linux Mint, Ubuntu Server med GUI og til sidst Linux Server 14.02 LTS uden GUI. mellem hver skift prøvede jeg at transcode lidt ting, samt havde en Watt måler imellem server og stikkontakt. Og der var helt klare gevinster både på ydelsen og på strømforbruget hver gang jeg skiftede til et mere simpelt OS.
Jeg ville også have prøvet FreeNAS, men besluttede at skille mit fil lager fra min plex server. Så jeg har en Synology DS1815+ som alle mine filer ligger på. Den deler så en række NFS shares som er mountet på Plex serveren. Virker upåklageligt. jeg har enda lige skiftede fra en ældre DS509+ og det gav heller ikke problemer, skulle intet pille ved på plex serveren andet end en genstart så den mountede NFS shares igen.
Da jeg gik over til Ubuntu server til sidst var det selvfølgelig nødvendigt at læse en del op på hvordan man lavede opsætningen. Men jeg syntes faktisk det var overraskende nemt at få på at køre.
Og oven i det, så er den super stabil! Den har kørt i omkring et års tid nu, og der har ikke været nede tid, stabilitets eller ydelses problemer (ud over hvad man må forvente af den pågældende CPU) én eneste gang. Og jeg har både interne og eksterne brugere på den, streamer til alt lige fra Xbox, smart tv, chromecast, tablets, computere osv. Det hele spiller bare.
Jeg har også 5-6 mobil telefoner der uploader alle deres billeder automatisk, det virker også bare.
Eneste problem jeg har pt. er at serveren som sagt kun kan transcode 1.5 høj bitrate stream, men det er ikke så ofte et problem som man skulle tro, da ret mange enheder kun har brug for delvis transcodeing (af lyd, eller burn in af subtitles) og det er altså mindre krævende.
Det er dog planen at jeg vil invistere i ny hardware til servren også, men efter at have købt en ny NAS (og 8x4TB harddiske til den) er der ikke efterladt plads i budgettet til det ^_^