Idømt bøde uden beviser - klagemuligheder ?

Hyggehjørnet d.  26. marts. 2015, skrevet af Morpheuz1986
Vist: 2223 gange.

Morpheuz1986

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2015 20:01:47
Svar/Indlæg:
486/37

Hej Folkens

Jeg kom ud for den særdeles ubehagelige oplevelse idag, at jeg blev idømt en bøde for at køre bil uden sikkerhedssele.

Jeg vil gerne starte med at slå 100% fast, at jeg havde min sele på. Jeg kører ALDRIG uden.

Bøden blev udstedt at 2 betjente i en civilvogn, min kollega i bilen "slap" for en bøde, da de ikke kunne se ham tydeligt nok. Han havde også sele på hele tiden.

Deres kamera var "desværre" slukket, ifølge politimandens udsagn, så de har ikke taget noget billede, jeg kan bruge som bevis.

Min kollega bakkede mig øjeblikkeligt op og har allerede tilbudt at vidne i retten, såfremt dette bliver aktuelt.

Min bekymring er, at så længe det er påstand imod påstand, så vil en betjents ord vel altid veje tungere end en civil person.

Det var ved højlys dag, relativt lav fart (byzone) og jeg havde en lys grå trøje på, hvor den sorte sikkerhedssele var tydelig at se. Dog åbenbart ikke for den stakkels betjent, der åbenbart trænger til at få tjekket sine øjne.

Jeg nægtede, selvfølgelig, at erklære mig skyldig, men nu sidder jeg i dilemmaet, skal jeg tage sagen i retten eller ej.

Hvis jeg har en ærlig chance for at blive frifundet, så gør jeg det prompte, men betyder det bare en ekstra udgift, så er min økonomi for stram til at jeg vil gøre det for princippets skyld.

Endeligt synes jeg det er en forbandet gang ævl, at man kan idømmes en bøde på en påstand. Troede at det her i Danmark hed sig at "Man er uskyldig indtil andet er bevist".

Nogen der har oplevet lignende eller har erhvervserfaring, som kan give nogle gode råd til hvorledes man slipper ud af sådan en situation ?

Og endelig - JEG ER USKYLDIG !!!!

mvh Anders
svedel77

Grafiker
Tilføjet:
26-03-2015 20:23:03
Svar/Indlæg:
2263/307
Politiet er ligeså røgede som forbryderne er spegede. Min Far var ude for en betjent der løj i en retssag. Dommeren stoler blindt på politiet. ☹

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2015 20:28:24
Svar/Indlæg:
2518/53
Jeg tror du lyver så det er bare om en dommer tror det samme?
Normalt så er der ikke andet at gøre end at tage den røven når det kommer til en kamp mod systemet.
Men god vind og håber ikke det sker igen for dig.

Hr.

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2015 20:29:34
Svar/Indlæg:
1363/125
Det er pisse træls og bestemt hvis det passer det du siger.

MEN, hel ærlig, så hvis jeg var dig, ville jeg sgu betale og komme videre. Jeg gad ikke bruge min tid eller energi på dette, og de sølle 1500 kr eller hvad det koster overlever jeg nok.

SÅ kan man sige, jamen så sker det bare igen osv. korrekt ja. Men min holdning.

Morpheuz1986

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2015 20:44:48
Svar/Indlæg:
486/37

#2 Det er jo et eller andet sted lige netop mit problem.
Jeg har ingen mulighed for at bevise min uskyld.

Velvidende at jeg gentager mig selv, så kører jeg ALDRIG uden sele.

1. Oplært til det fra jeg var barn
2. Fuld kendskab til prisen for at blive taget uden
3. Min bil kommer med vedvarende højfrekvente lydsignaler, hvis man kører uden sele.

Som #3 er inde på, så kan 1500 kr. findes. Det vil pisse mig af, men det er ikke verdens undergang. Det er mere det faktum at man bliver gjort det "skurken", når jeg nu engang ikke har begået noget kriminelt.

to125539

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2015 20:46:00
Svar/Indlæg:
154/23
#3 +1

Jeg forstår problematikken og det moralske dilemma, men den tid du ville bruge på chancen for at få den 1500 kr. retur ved en evt. sejr vil ikke stå mål med den tid, døje og besvær du vil have ved det.

Jeg havde betalt den og lagt det bag mig, og for fremtiden vil jeg have en "sjov" historie at fortælle, når folk ikke gider tager sele på 🤣

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-03-2015 21:55:53
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har hørt om det samme før og sagen kom i retten og politiet tabte. Det kan betale sig at køre og især når man er 110% sikker i sig sag og så kan man jo tilbyde dem at tage en polygraftest.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2015 22:24:27
Svar/Indlæg:
2959/206
Kan ikke lide #3's idé / attitude til det.

"Du er blevet forkert anklaget for noget du ikke har gjort. Men bare buk dig over og tag imod det, så går det nok over."
Hvad så næste gang? Nej, satme ej. Stå op imod det.

De har ingen beviser som du siger. Det er påstand mod påstand. Hvis noget kunne du vel optage den lyd din bil laver og påvise hvor irriterende den er, og at du ikke ville kunne holde ud af være i bilen for den lyd.

Waskus

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2015 22:39:15
Svar/Indlæg:
394/3
Påstand mod en politibetjent. Du taber desværre.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-03-2015 22:41:17
Svar/Indlæg:
2826/100

Jeg vil mene at hvis sele alarmen i #0's bil er bare halvt så irriterende som i min, så tror jeg ikke på han har kørt uden sele..

Ved ikke om jeg gad tage kampen, chancen for at tabe er desværre for stor.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2015 23:05:15
Svar/Indlæg:
1118/24
Jeg har oplevet præcist det samme!
I en razzia. Betjenten sagde: "at jeg burde overveje mit tøjvalg, når nu det havde samme farve som selen" Ham og 2 betjente mente absolut at jeg ikke havde sele på, selv om jeg havde, kører altid med sele!
Jeg blev lidt chokeret over påstanden og uretfærdigheden, i at få en bøde uden at have gjort noget. Betjenten sagde: "at jeg skulle køle af, det var jo ikke justitsmord".
Jeg valgte at betale bøden, da jeg godt vidste det kun ville blive dyrere af at stritte imod.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2015 00:47:14
Svar/Indlæg:
4337/121
Helt klart tage den i retten 🙂 Du kan evt opsøge retshjælpen inden 🙂

Jeg er ret sikker på at en dommer tror på dig når din bil har advarselstone og du har haft en passager med som nok ville brokke sig en del over den tone 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 27-03-2015 00:49:25.

Klump

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2015 05:12:46
Svar/Indlæg:
447/2
Normalt ville jeg sige at du skulle tag sådan en sag i retten. Men i og med at der er 2 betjente til stede, så vil deres ord desværre nok tælle tungest i retten. Men man har altid mulighed for at søge fri process, da det jo kan ende ud i en principal sag, om hvor vidt politiet skal kunne fotodokumentere eller ej.

wepor

Overclocker
Tilføjet:
27-03-2015 07:48:07
Svar/Indlæg:
444/92
Jeg mener hvis man kører den i retten skal man ikke betale en dyt for det da der bliver betalt af staten når det er politiet man har med at gøre

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2015 08:49:45
Svar/Indlæg:
1118/24
#12 + #13
Det var ikke sagsomkostningerne som jeg omtalte som udgift.
Retten er åben i dagstimerne.
Min indtjening på en dag, overstiger hvad en evt bøde ville koste, så hvis jeg skulle tage fri, mister jeg en hyre, og retten ville nok ende med at give mig en bøde.
Derfor kunne det ikke betale sig for mig at tage den i rettten, som jeg nok også ville tabe.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2015 09:54:27
Svar/Indlæg:
3385/80
Jeg ville klage. Det kan godt være at bødens størrelse ikke rigtig står mål med den tid, og evt. penge, du skal bruge på det, men jeg synes at ret skal være ret.

Der findes flere forskellige gratis advokathjælp, så måske kan de hjælpe dig lidt bedre end vi kan.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2015 09:58:55
Svar/Indlæg:
2959/206
Du kan jo altid starte ud med at klage, og så tage den derfra. 🙂