#2 :yes: :yes: :yes: 😎
Ud over økonomien i det så skader det jo heller ikke at man sviner mindre, i hvert fald i teorien 🙂
Du sparer ikke noget ved at have en mindre strømforsyning som udgangspunkt.
Den vigtigste parameter er strømforsyningens effektivitet, som for det første er indikeret af mærkningen (80+ osv), samt kommer an på hvor mange % du udnytter strømforsyningen
Du kan se her hvordan effektiviteten er målt til mellem 87,5% og 91,0% alt efter belastningen
#6 effektiviteten peaker ikke ved 100%, men ligger typisk højest når man bruger 60-80% af strømforsyningens samlede kapacitet, alt efter hvilken model man har.
Det kan derfor rigtig godt svare sig at købe en større strømforsyning end man har behov for, men med måde, så man havner i området med højest effektivitet
#9 det jeg læser ud fra det du skriver, er at en 1300w strømforsyning bruger 1300w hele tiden, hvis min computer (hardware) kun bruger 500w, så betaler jeg for 800w som jeg ikke får glæde af.
Hvis det er det du mener når du skriver effektivitet, så har du fuldstændig misforstået hvordan watt angivelsen på en strømforsyning fungerer.
Hvis du mener noget andet, så må du gerne uddybe.
#10 det er muligt at strømforsyningen belastes anderledes i virkeligheden, men det ændrer jo ikke på at en 80+ titanium er mere effektiv end en 80+ bronze strømforsyning, og det dermed er en indikator for effektiviteten
#9 det jeg læser ud fra det du skriver, er at en 1300w strømforsyning bruger 1300w hele tiden, hvis min computer (hardware) kun bruger 500w, så betaler jeg for 800w som jeg ikke får glæde af.
Hvis det er det du mener når du skriver effektivitet, så har du fuldstændig misforstået hvordan watt angivelsen på en strømforsyning fungerer.
Hvis du mener noget andet, så må du gerne uddybe.
#10 det er muligt at strømforsyningen belastes anderledes i virkeligheden, men det ændrer jo ikke på at en 80+ titanium er mere effektiv end en 80+ bronze strømforsyning, og det dermed er en indikator for effektiviteten
ok, men jeg ved ikke hvad du mener jeg har sagt, som bliver modsagt af det som du linker til.
Jeg har på intet tidspunkt nævnt man skal have en psu som har dobbelt kapacitet af ens behov (dermed 50% udnyttelse), så det har ingen sammenhæng at linke til det.
Linket du giver i #12 understreger netop min pointe.
Jeg tit tænkt over samme spørgsmål. Må jeg bede om lige at få det ind med skeer?
Hvis min PC bruger 350W og min psu er på 500w er forbruget ved stikkontakten lig med?
Hvis min PC bruger 350W og min psu er på 1000w er forbruget ved stikkontakten lig med?
Bare sådan cirka ikke, og ingen diagrammer.
Ja naturligvis er det indviklet, men du har lige givet det svar jeg ønsker, nemlig hvad tendensen er. 🙂
Tak for din omhu.
Samme system bruger en smule mere med en større psu, end med en mindre, men ikke noget der slår bunden ud af budgettet.
Ikke sandt?
Selv om man kan få en hel del LED lys for 9 watt nu, men når vi tænker på hvor tit vi har brugt en 60watts pære, hvor 40watt havde været nok, så er det ikke så galt.