Project Mercury. Et cpu priotets booster

Software d.  31. marts. 2015, skrevet af Sven Bent
Vist: 5903 gange.

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2015 17:58:12
Svar/Indlæg:
3661/82
http://www.TechCenter.dk/Mercu...
kan ogsaa hentes fra
http://www.softpedia.comget/Tw...
http://www.majorgeeks.com/file...


Har fikset et lille koer og glem program som booster CPU prioritet paa det program du har i focus. Saa selvom din maskine er fuld belastet med feks video komprimering. Kan du stadig starte dit favorit spil op og nyde smooth fps. Kraever ingen viden om cpu haandtering. Det er helt automatisk

Feedback ja tak


Bemækr at der NU ogss har små andre multicore og hyperthreading optimerings for spil

" No multicore stutter" sæt primare program/spil til kun at køre på core 0 og derved undgåes multicore stutter som er ret tydligt på ældre spil.


"no HT conflicts" Slår hyperthreading fra på det aktive program/spil for at undgå Hyper threadings negative effect på programmer med få tråde.
Hyper threading virker stadigvæk fint til baggrunds programmer


"CoreparkDisabling"
canslaa Coreparking fra for bedre perofrmance og midnre stutter


Benchmark viser gendannelse af ca 60% af de tabte FPS under Haardt CPU load.

Benchmark viser op til 30% 😲 forbedringer Cinebench (30%) og 7-zip (20%) med 4 traade paa en i3 3770 (4C8T)
smat mindre microstutteri BF ved at slaa CoreParking fra


Tråden blev redigeret 11 gange, sidst af Sven Bent d. 10-09-2016 21:44:47.
penol
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:12:03
Svar/Indlæg:
570/21
Kunne du evt. uddybe ang programmet?

Hvad kan det, mere specifikt?



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
31-03-2015 19:22:33
Svar/Indlæg:
2458/91
Sven Bent. Før du får lov til at lægge det link ud i forum vil jeg gerne have en indgående forklaring her i trådeb på hvad der er for et program. Det lyder meget suspekt i mine ører, og vi vil i crew på ingen måder risikere at brugerne på siden her installerer et overvågningsprogram, eller værre.
Vh Teresa. Forum ansvarlig.

Jeg ser frem til en forklaring.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Teresa d. 31-03-2015 19:22:56.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:36:59
Svar/Indlæg:
1300/30
jeg kom til at trykke på linket om min browser og internet security spadsede helt ud og filen blev slettet med det samme.. 😕


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2015 20:20:26
Svar/Indlæg:
3661/82
#1 +#2
Intet problem. Kan også se min originale traad blev lidt hurtigt tastet ind fra mobil mens jeg lagde mig til at sove og har medført total taste fejl

Det er et lille utility som ligger i systray og med a 2 sekunder interval ser hvilket program du har i focus. hvilket program du skriver i eller spiller lige pt.
den giver saa programmet en "Above normal" cpu prioritet. preacist som hvis du havde daffer i taskmanager og givet det en hoejere cpu prioritet.
Naar det kan se du har skiftet til et nyt programs. juster det den tidliger boostet program tilbage til "normal" cpu prioritet og Booster det nuvaerende.

Saa hvis du tit og ofte multitasker tinge i baggrunden sluger det ikke din cpu kraft vaek fra det sider og fokusret paa lige nu. F.eks kan du fint saette din maskine igen med en 36 timers 3d rendering. efter et par timer vil du sgisme gerne lige spille noget wow. me ndet hakker umenneskelig pga det skal slaa med dine renderings program om cpu ressourcerne.
med mit program for wow pga det er det som du i focus og rent faktisk bruger nu foerste ret paa din cpu og derved skal den ikke slaas for at faa sine nodvendige cpu ressorucer og det vil kore med (nasten) fuld hastighed)

Dette giver i sig slev selvfølgelig ikke magisk mere cpu heste krafter men din oplevelse af hvad du laver funger langt mere smertefrit.


Nuvaerende test udgave giver lidt rigeligt feedback til brugeren ( hvergang den booster et nyt program) og det vil ikke vare tilfaeldet ved senere udgave.

Derudover har det eet lille check paa aarstalet og hvis det ikke er 2015 saa kommer det op med en nagscreen


Kort fortalt goer det ikke ret meget andet end hvad du kan goere med taskmanger priorites justering. Det koere bare automatisk nu.
Det har ingen netfunktion overhovedet.


Jeg har ikke linket til det original udviklings traad da jeg ikke vil lave links til "konkurrence" websites.
Men jeg har varet skribent hos et konkurrende site og har lavet en dle smaa utilities for folk der
- SBSG1 codecpack
- SB Spyware bouncher
- Project Phoenix (CPU/gpu stress test)

Jeg skrev faktisk en mail til redaktionen før jeg postede link til Project Phoenix herinde, og fik ok.
Fik ikke gjort det med Project Mercury da jeg daffede i seng direkte efter foerste udkast blev lavet


#3
Hvad sagde din AV program. Det kan skyldes jeg bruger intern komprimering i .exe filen. mange av programmer har en lidt doven udvikling og i stedet for at implementeret en korrekt afkomprimering og skanning. Marker de bare alting med internt komprimering som mistænktsomt.



#nye folk

Jeg kunne godt bruge lidt desing til et icon for programmet hvis der er nogen der har kunstneriske tallenter og keder sig. Skal gerne fremvise noget omkring hastighed eller guden "Mercury" (Hastighed gud)
256x256pixels og muligt klart at se det nedskaleret til 16x16 pixels


TODO liste
der er en dele handtering af cpu prioritet der skal tunes og forbedre bla at huske process original prioritet og gendanne korrekt istede for blot at gendanne normal ( det er dog kun for folk der manuelt juster det som det er noedvendigt for)

samt controler om sidste bruge program blev minimeres og i saa fald dunmpe cpu prioritet til "below normal"

Der kommer en quick switch til at tweake tcp/ip protokollen mellem bandbreede og latancy optimeing ( disbling/enable a Nagles algoritmen i TCP/IP protokollen

samt mulighed for core lockning som satter dit nuvarede program til kun at have affinity paa en core.
Dette kan hjaelper paa microstutter paa gamle spil der ikke kan lide multicores

Teresa jeg sender dig en besked så du kan se lidt mere og hvem jeg er.


DJcooling
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2015 20:24:08
Svar/Indlæg:
129/7
I apologize har ikke set før nu, du var fra US nok derfor de stavefejl m.m. jeg gik desværre bare lige i kode rød alarm pga link + dårlig oversat = fup

Beklager
DJcooling


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJcooling d. 31-03-2015 20:31:12.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2015 20:34:48
Svar/Indlæg:
3661/82
#5
Heg er skam foedt og opvokset i DK ( og savner det).
Jeg taster bare som en spade i forum pga jeg tit laver tusindting af gange paa min pc.
men jeg sider paa amerikansk tastatur saa ja det kan godt se lidt google translate agtigt ud

men giv mig gerne AV besked. Heg kan evt skifte intern compressor ud elle helt lade vare sa stiger filen dog til 1.48mb

P.S.
Programmet bruger ca 3.7mb ram hvor af de 1.5 er nemt pageable. Saa der skulle gerne kun bruges under 2.2mb fysisk ram.

Mtt danke domane navn techcenter.dk burde snart komme op og virke sa jeg ikke skal bruge ip adresse link.
Men jeg slaas lidt med gratis DNS dajeg har glemt password til baade gratisDNS og DKhostmaster


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 31-03-2015 20:37:42.


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
31-03-2015 20:40:40
Svar/Indlæg:
2458/91
Oki Sven Bent. Du kan lægge linket ind igen, jeg har fjernet redigeringslåsen. Vi kan vist ikke gøre mere fra Hwt.dk´s side for at sikre brugerne :)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2015 20:47:40
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg takker. Jeg forstår helt tiltaget. :D


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2015 13:02:33
Svar/Indlæg:
1300/30
fint fint 🙂

Jeg har hentet programmet og prøver det af tak.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-04-2015 00:58:22
Svar/Indlæg:
3661/82
Opdateret udgave


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-04-2015 00:58:50
Svar/Indlæg:
3661/82
-- edit --
Ups jeg kan se den halvfærdig TCP/IP optimering ved uheld er blevet tilgængelig i denne udgave.
Den skulle først havde været tilgængelig senere.

ctrl+o (open)
åbner for fuld netværksudnyttelse under multimedia afspiling, dvs Windows funktion til at drosle ned for netværket ved afspilning af film og musik er disablet.

ctrl+l (lukket)
Sætter Windows tilbage til at lukke ned for netværks hastigheden ved afspilning af film og musik. dvs enablet.

Denne funktion er lavet for at svage maskiner ikke skal kvæles af netværkshåndtering mens der afspilles film og musik.
Men med dages cpu'er burde det ikke vare et problem og fuld netværksshastighed kan oenskers.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-04-2015 03:29:51
Svar/Indlæg:
3661/82
Ny udgave

- netværks optimering er lagt ind som menu i stedet for hotkeys.
- rettede menu punkter
- rettede pause funktion til at slaa "above normal" boost fra på sidste booster application.
- Nu sætter den minimerede vinduer til "Below normal" i stedet for "Normal"

Hvilket betyder at aktive vindue/program får mere CPU kraft end andre vinduer. Som igen for mere end minimerede Vinduer/programmer


Konfigurerings mulighed er paa vej snart



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2015 07:20:40
Svar/Indlæg:
3661/82
Ny udgave lagt op med hurtigere responstid

Efter benchmark af intern loop funktioner har jeg nedsat check intervallet helt ned til 500ms dvs 2 gange i sekundet

ydre loop der blot ser om man har aktiveret nyt program kunne køre 100mill gange på lige over 8sek.
Fuld loop check dvs hvor den udføre rettelser af prioritet men uden systray opdatering kan klare ca 100.000 gennemløb på 4.1 sek
Fuld loop med systray opdatering kunne afvikle 1000 gange paa ca 2sek

så 2 gange paa 1 sekund burde ikke tage cpu forbrug.


yderligere testede jeg at ved kun 1sek delay på check om nyt program blev aktiveret, var cpu aktivitet på 0% i taskmanager
Skulle de i værste tilfalde være 0.99% der blev rundet ned bruger den nuværende loop hastighed kun 0.00198% cpu forbrug

Koden er meget tæt skrevet mht til cpu forbrug


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2015 07:51:21
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg burde nok ikke skrive updates men jeg stadigvaek leger rundt. men ny udgave lagt op igen. hukkomelse forbrug er forbedret uden indflydelses paa afviklings hastighed.

Ram forbrug i taskmanager er daffet fra 3.7 til 1.4mb.

Jeg har ogsaa fjernet netværks optimerings delen igen da jeg ikke syndes den høre hjemme her da det er en enkelt gangs opsætning for de fleste folk. Jeg foretrakker en saa streamlinet code som muligt


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2015 13:26:08
Svar/Indlæg:
3661/82
Ny udgave igen

NU piller den ikke ved cpu prioritet ved processer der er Idle, Above Normal, High eller Realtime.
Dette er for at undgå neddrosling af high og realtme processor til above og for at Undgå at ændre på processer som hvor brugeren har manuelt set cpu prioritet.

Derudover er ram forbruget sat kraftigt ned til at ligge typisk omkring 1-1.4mb i stedet for 3.7 (iht til taskmanager)

Der er implementeret en Hukommelses frigørelse funktion. men jeg vil anbefale IKKE at bruge den slags ting generelt, da det typisk giver mere sløvhed end det optimere.
Den blev kun lagt ind fordi coden til ram frigørelse allerede blev brugt internt i programmet


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2015 17:04:11
Svar/Indlæg:
3661/82
Ny udgave igen (0.0.0.11)

Der er ny implementeret CPU slice optimerings profiler. Der kan vælges imellem
* Desktop mode (gamers)
For folk der hovedsaligt blot køre et cpu krævende program i forgrunden.
Dette er Windows default for arbejdsmaskine versioner ( home pro osv)
* Servere mode
For folk der har en masse cpu intensivt i baggrunden og foretrækker rå CPU performance over bruger system svartid.
Windows default for server versioner.
*Multitasking
samme cpu effektivitet som fra serve mode men som stadigvæk booster forgrunds programmer som under desktop mode.


Teknisk info.
Windows deler CPU tiden op i små slices
herunder korte og lange og tildeler dem lidt forskelligt

Server mode for alting den samme længde slices på 120ms og intet for en booster prioritet af disse. Dette er en god lang lagende der undgår for meget skiften frem og tilbage mellem processor og afgiver derfor mere CPU effektivitet. men omvendt betyder det også at et baggrunds program kan tager 120ms af din cpu tid mens din forgrunds applikation venter og derved forlange svartiden paa dit forgrunds programs. derfor bedst til servere.

Desktop mode bruger korte 60 og 20ms time slices eet medføre en masse skiften frem og tilbage og derved et lille tab af cpu effektivitet.
60ms bruges til forgrunds applikationen. og 20ms til baggrunds applikation. nar et baggrunds programmer kun kan "stjæle" 20ms cpu tid ad gange.
yderligere for forgrunds applikations en boostet prioritet til disse timeslices. Kombinationen af disse to (slice størrelse og prioritet) betyder det er dit forgrunds program føles til at have bedresvartider.
bedste for folk der fokusere på et program af gangen.
aka almindelig desktop brugere (og gamere)


Multitasking;
Multitasking mode er min egen kombination
den bruger de same lange timeslices på 120ms fra server mode for at opnå høj cpu effektivitet. men giver stadigvæk et boost prioritet til forgrunds programmet. Den vil ikke vare lige sa responsiv som under desktop mode men bedre end server mode. Den kan nærmest ses som en server mode+1 for folk der bruger deres maskine med mange cpu intensive programmer.


Desktop og Server mode er det samme som du kan vælge under
Control Panel\System and Security\System\advanced system settings\advanced\performance\settings\advanced\processor scheduling\adjust best peformance for.

Det er henholdsvis programs og backgrounds services her.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2015 19:25:28
Svar/Indlæg:
3661/82
Lidt benchmark for at vise forskellen mellem at koere med Project Mercury eller ej

Jeg har brugt UT 2004 for at bruge et spil med en del mere cpu brug/fps end nutidens spil. Jeg har koert med 7-zip benchmark i bagrund samt afpilning af H.264/AAC film. firefox har vaeret paa en site som bruger flash reklamer

Mercury off
640x480 130.4
1024x768 127.3
1600x1200 134.1

Mercury on
640x480 179.0
1024x768 178.9
1600x1200 181.9

Ingen baggrunds programmer
640x480 211.3
1024x768 209.2
1600x1200 211.3


Project Mercury giver over 60% af ens tabte FPS tilbage hvis man har cpu intensive ting i baggrunden


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2015 07:27:25
Svar/Indlæg:
3661/82
ny udgave igen. endelig version 1.0.0.0
NAG screen når det ikke er år 2015 er fjernet.

har rettet en fejl ved håndtering af programmer med below_normal prioritet. Tidligere version rettede prioritet på programmer med normalt og ABOVE normal. Det er nu rette til normal og BELOW normal.

Ny CPU slice mode for gamers (Eksperimental)


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2015 23:07:36
Svar/Indlæg:
5474/39
16
sejt nok, du kan lave sådan noget. Gad vide om pc ville køre hurtigere i spil brugte dette mere...


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2015 23:55:07
Svar/Indlæg:
3661/82
#19 Denne teknik hjælper kun hvis du har noget belastende kørende i baggrunden. Der bliver ikke fler ressourcer tilgængeligt i systemmet men de bliver blot brugt lidt mere intelligent. Da jeg quad boxed FFXI paa min gamle laptop hjalp det en hel del da den instance jeg aktiveret ikke længere lag'ede. og det gjorde ikke noget af de instance jeg ikke kontrollere lige nu laggede lidt mere da jeg jo ikke brugte dem til noget i det sekund.

havde jeg kun haft en instance åbent hade det ikke gjort en forskel da det alligevel fik alt cpu kræft


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2015 00:45:37
Svar/Indlæg:
3661/82
Ny udgave igen v1.0.0.2

- Rettede kosmetisk staveboef under Cpu Slice mode menuen.
- Project Mercury køre nu selv i "Above Normal" prioritet for bedre at kunne administrere cpu prioritet under stress load
- Nogle subrutiner er optimeret for hastighed. Bla CPU slice mode skifteren

Jeg har planner om at lave en automatisk CPU slice mode som går i Server mode naar PC har været idle i et stykke tid. og skifter tilbage til desktop ved brugstagning


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2015 06:40:33
Svar/Indlæg:
3661/82
V1.0.1.0
- Automatic CPU slice mode implanted

This features check if the keyboard/mouse has been idle for 6 or more minutes. If so it changes the CPU slice mode to "Server" for enhanced CPU efficiency. When keyboard/mouse activity resumes, the CPU slice mode will be set "Desktop"


Upcoming planes are still excessive mode and a features to block computer sleep if there is high CPU activity


ryan2k1
 
Overclocker
Tilføjet:
16-04-2015 08:57:46
Svar/Indlæg:
30/5
Det projekt lyder fedt, skal prøves 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2015 12:27:08
Svar/Indlæg:
3661/82
#23
du skal nok lige hente igen :(

V1.0.1.1
- Removed debug menu that was present in previous release

Jeg uploaed den tidligere version ca kl midnat Texas tid saa glemte at slaa debug menu fra. saa hoejreklik paa systray icones ser noget rodet ud.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2015 18:30:03
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg har droppet min plan om en gamebooster funktion.

Det 1.5% FPS boost jeg så tidligere ved hurtig test er forvundet da jeg de sidste 2 dage tested det grundigt :(
Jeg havde eller håbet på at dette trick havde givet lidt mere i mere gpu/vram krævende spil.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2015 01:18:08
Svar/Indlæg:
3661/82
En lille update igen

V1.0.2.0
- Added settings to enabled/disable baloon tip.
- Info box added

ram forbrug er stadigvæk omkring 700kb til 1.4mb


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2015 01:18:24
Svar/Indlæg:
3661/82
Update igen igen

V1.0.3.0
- Implanted "No multicore stutter" feature. Active program only runs on Core0

Dette er til gamle spil som giver lidt periodisk lag på ca 0.5 sec når de køre på dual core cpu'er


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-05-2015 07:09:12
Svar/Indlæg:
3661/82
ny udgave igen

V1.0.4.0
- Implanted "No HT conflicts" feature, Active program has HT disabled


Godt at slå til hvis ens spil taber performane på CPU'e med Hyper threading slået til


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-07-2015 05:19:13
Svar/Indlæg:
3661/82
Opdateret Link til nu at indeholde mit domaene


cbj7000
 
Overclocker
Tilføjet:
17-07-2015 10:13:58
Svar/Indlæg:
189/6
Fedt initiativ og helt sikkert et program nogle mennesker vil kunne gøre godt brug af.. :)
Jeg springer dog over da jeg ikke multitasker nok til at det på nogen måde er nødvendigt.
Men et løft på hatten skal du da lige have med på vejen uanset. 😲


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2015 14:44:00
Svar/Indlæg:
979/49
Det skal testes! :) meget brugbart program i mine øre


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-07-2015 16:05:40
Svar/Indlæg:
3661/82
#30 udviklet det mainligt til mig selv da jeg koerer med store komprimerings opgaver som kan tage ugevis og hiver 100% paa all cores. saa er det sgisme nice stadigvaek er kunne starte sit favorit spil op og game i ny og nae.

men jeg multitasker du ikke er der storste nada at hente.
Det skal jeg da vare helt aerlig om. 😛


#31 god fornoejlse
Jeg kigger pt paa at faa det til at juster I/O prioritet lige saa. saa ogsaa load tider i spil eller andre programmer kan faa et lille boost.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
20-07-2015 16:29:38
Svar/Indlæg:
3661/82
Min Server er ned de naeste par dage.
jeg passer hus og hunde indtil torsdag og serveren gaaet ned pga Kinesisk DOS angrenb ( beijing). jeg troede ellers jeg havde blokeret landet


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2015 22:20:17
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg er stadigvæk i kø for at modtage windows 10. Hvis der er nogen der gidet prøve om dette køre fint under windows 10 så er feedback velkommen


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2015 17:30:33
Svar/Indlæg:
3661/82
Ny udgave 1.0.5.0

jeg har proevet at fixe reportede problemmer med Ballon info ikke opdater hurtigt nok under win 10 samt aendret ordlyden af besked om prioritest boost


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2015 06:00:05
Svar/Indlæg:
3661/82
Bare lige kort info. og et shameless bump :D

Jeg har pt et fuldt koerende experiment omkring Project Mercury Extreme mode.

Extreme mode virker ved at kigge paa alle din process og give nedsat prioritet til alle dem som koere over 95% ( og som ikke er dit aktive program)
Der er visse system processer der ikke bliver roert for at sikre smooth mus og tastur feedback


Derudover bliver det udfoert paa det gammel shareware princip.
Den basis funktione bliver stadigvaek helt gratis.
men de avancerede funktioner saasom bedre HT styring og "no multicore stutter" bliver rykket paa en betalings version 😕

Til de HWT folk der har givet feedback og hjulpet med HT test smider jeg lige en fuld udgave til over PM saa snart det er klart


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2016 20:02:14
Svar/Indlæg:
3661/82
Lige en pre opdatering

v1.1 er paa vej

Excessive mode er ikke implementeret og tvivler paa det blive gjort. da den metode falder til jorden under haard multitasking. hvilket ogsaa er arrsagne til processlasso fejler grundigt under haard multitasking load da de er baseret paa netop denne metode.

Derimod ser det ud til at jeg har reduceret cpu forbuget fra 0.003-0.004% til under 0.0000000000000001 % paa en intel Core2 Due Q6000, naar programmet bare er i overvaegnings mode (venter paa du skifter program). Hvilket betyder mindre CPU brug naar man sider og spiller.

Samt er reaktions tiden paa at skifte cpu prioriter vaesenligt forbedret.
foer kunne der i worscast scenario gaa op til naesten 500ms. Det skal gerne blive reducere til langt under 100ms.


saa kort fortalt:
hurtige responstid. og mindre cpu forbrug


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2016 00:49:14
Svar/Indlæg:
3661/82
V1.2 er ude.

TAk til gnavpots raad til at lade programmet vare evet baseret frem for en tids baseret loop bruger programmet nu storset ingen cpu krafter

Ny version bruger en Windows shell hook saa istedet for at checke med 0.5sec mellemrum om der er skiftet program, giver Windows programmer besked naar det er sket.
Derved spare der storset alt det tidligere cpu ressourceforbru­g programmer brugte paa at overvåge hvad der var aktivt lige nu.

CPU ressourceforbru­g er drosslet fra 0.003-0.004 cpu forbrug til under 0.0000000000000­­001% paa en gammel Core 2 Quad Q6600


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2016 21:05:22
Svar/Indlæg:
3661/82
V 1.2.0.0

har en ret grim fejl. Grundet windows hooks ikke er helt ens under win10 og win7 saa virker Project Mercury ikke under win 7. den opfatter simpelthen ikke at et vindue bliver aktiveret.

nu version skulle gerne komme ud denne weekend med rettelse.


#40
nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2016 01:28:50
Svar/Indlæg:
714/10
Det lyder spændende, det må jeg prøve


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2016 20:09:12
Svar/Indlæg:
3661/82
V 1.2.0.1

Ny udgave er smidt op
- Rettede Windows 7 kompatibilitets problem med ny struktur
- Rettede for Hoej CPU forbrug under pause (0.003% af en C2Q Q6600)
- Proevede at forbedre paging. Nu pages der ud nar pause slaas til. (Mindre fysisk ram forbrug)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2016 05:07:45
Svar/Indlæg:
3661/82
V 1.2.2.0

Ny udgave smidt op paa hjemme serveren. softpedia burde opdateres indenfor 24 timer


- Clear Memory now works intelligently, greatly increasing its speed

- Project Mercury's own page out routine improved to double speed

- Optimized some IF settings for minuscule reduced CPU usage

- Removed nonworking priority settings menu (was leftover from experiment)

- Implanted "Windows FastReact" features that speeds up windows

- Implanted "Save Settings" feature


Bemaerk at "Windows FastReact" feature Har en nag screen som er vaek i donations udgaven.
Jeg smider lige et link til donations udgaven i en PM til de folk der har hjulpet med feedback.

Hvis Donations modelen bryder reklame regler maa en mod lige smide mig en lussing i PM eller her


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2016 05:27:04
Svar/Indlæg:
3661/82
Ny version.
Fik ikke indfoert alle de ting jeg ville men fik da lidt af vejen.

V1.2.3.0
- Windows FastReact settings are now saved when choosing save settings
- Implanted "No Standby on CPU load" feature
- InfoBox now has a link to www.Techcenter.dk


The No standby features is still very new and lacks customization. But it does prevent going to standby if CPU load is above 8% on a 10second average tested aprox. twice a min.
The CPU usage from this feature is far below WinOFF but does take around 0.014% on my Core I7 2500k @4.6GHz ( WINoff takes around 0.09%
The is 0% CPU load if the features is not enabled (default)

www.TechCenter.dk is Updated
www.softpedia.com/get/Tweak/CP... should be updated within 24h


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2016 12:48:50
Svar/Indlæg:
1406/100
Spænde må jeg sige

Jeg har et setup lige pt med dele programmet SoftXpand i en setup med 16gb ram en Fx6300 clocket til 4.5Ghz og to grafikkort et Radone 370 og et 390 så de to workstations har være deres grafikkort.

Nu installer dette og tester det i gemmen her i weekenden 😀




Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2016 06:07:03
Svar/Indlæg:
3661/82
V 1.2.4.0

Nu i baade 64 bit og 32bit udgave

- New Settings GUI
- Increased CPU priority level can now be adjusted and saved
- Fixed typo Ballon to Balloon

www.TechCenter.dk er opdateret
www.softpedia.com/get/Tweak/CP... Skulle blive opdateret indenfor 24 timer


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
14-07-2016 05:10:16
Svar/Indlæg:
3661/82
V1.2.5.0 er oppe

- Implanted adjustment of system timer interval feature. (suggested by Necros @ www.encode.ru _
- Implanted "Reduce memory usage on minimize" feature.
- Original affinity is now restored instead of full affinity. (In regards to multi-core optimizations)
- Improved "Clear Memory" speed by 5%.
- Optimized some IF settings for minuscule reduced CPU usage.
- Moved CPU slice settings into the new settings GUI.
- Minor changes to the settings GUI layout.


udover disse forbedringer arbejder jeg stadigvake paa en AMD optimizer som skulle give AMD CPU'er op til 20% bedre performance i nogle tilfaelde. Det drejer sig isaer om lidt aeldre software..

Desvaare har min koned AMD laptop stille traeskoenen hvilket goer det lidt svaere at teste.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2016 19:53:28
Svar/Indlæg:
3661/82
V1.2.5.1 er oppe
- Donations are now available in the settings menu.
- Reduce CPU priority on minimize now optional.
- Info expanded with a bit of feature documentation.
- Removed textbox bug when selecting Game profile for CPU slice.
- Fixed CPU priority box reseting to "AboveNormal"
- Improved handling of "Save settings"


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-08-2016 01:38:35
Svar/Indlæg:
3661/82
Fandt lidt af min gamle benchmarks og ville lige poste dem




-- edit --
hm mser ikke ud til at HWT understoetter tabs


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 22-08-2016 01:45:19.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-08-2016 02:07:18
Svar/Indlæg:
3661/82



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2016 21:46:17
Svar/Indlæg:
3661/82
NY beta version er ude for Donatore

v1.2.5.2 beta
- DisableCoreparking feature er implementret og giver et godt boost i benchmarks hcor der bruge et faa antal CPU tunge traade


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-09-2016 03:17:33
Svar/Indlæg:
3661/82
V 1.2.6.0 is up

- Implanted "Disable Core Parking" tweak
- Implanted "Start as Administator"
- Unified internal settings code
- Improved .ini layout for clarity

www.techcenter.dk/mercury.exe

giver op til 20% mere i winrar paa CPU'er med hyper threading (teste paa en 3770


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2016 03:35:30
Svar/Indlæg:
3661/82
Project Mercury V1.2.7.0 is released

- Implemented "Excessive mode".
- Fixed typo "Implanted" to "Implemented".

Excessive mode monitors for background processes using more that 50% CPU time and lowers their CPU priority to "Below Normal", thereby reducing the amount of CPU resources they "steal" from the main program.

This feature use a small amount of CPU resources on the monitoring part, so it is advice to only use in cases where the main feature is not enough, to keep operations smooth under heavy multitasking load.


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
31-10-2016 08:54:03
Svar/Indlæg:
464/7
no techcenter.dk`??

kan ikke loade siden. (:


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-03-2017 07:20:02
Svar/Indlæg:
3661/82
Nu version. ikke meget aendret

V1.2.7.2
- Changed Donations nag to be less obstructive
- Changed Donations Link


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2017 09:42:09
Svar/Indlæg:
3661/82
Ville lige give en update omkring Ryzen performance forbederinger



nu er det muligt at laase sit aktive program til kun at bruge en CCX og derved undgaa den straf fra at skifte CCX som rammer i en del spil.


THISISTHESHIT
 
Enthusiast
Tilføjet:
18-03-2017 15:43:37
Svar/Indlæg:
24/3
Hvad skal man slå til i Mercury med en AMD CPU, for at få den bedste performance spilmæssigt?

Mangler der ikke en "Windows startup" funktion?
En mindre detajle, så mangler du at rette det til Copyright (c) 2015-2017?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af THISISTHESHIT d. 18-03-2017 15:45:01.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
19-03-2017 06:57:22
Svar/Indlæg:
3661/82
#56

2: jo der goer. jeg skal dog have fundet ud af om folk helst vil have det som en indbugget funktione i programmer eller om jeg skal lave en decidere installer. maaske laver jeg begge

1: Hvilken AMD CPU ? det er lidt afhaengit af CPU design..
jeg er faktisk ved at lave en mer automatiks multicore optimireing algortime. jeg skal bare have smalet nok data til om det virker korrekt osv osv,
men
Har du en aeldre AMD CPU er der ikke meget der skal goeres

* "Windows Fast React" er altid en god ide men hjaelper ikke paa spil

* "Start as administrator" er ogsaa en general god ide usaer hvis du koere windows 10

* "Lower CPU prirotet on minimze" Igen en general god ide, men hjalper kun hvis du ha det med at have mange cpu tunge programmer i baggrunde som du minimere

* "no multicore stutter" er kun til rigtige gamle spil som blev lavet foer multicore tiden og som har det med at give et 2-3 sek hak/stutter nar du spiller. ubruguelig og direkte performance skadende for nye spil


hvis du har en nyer AMD CPU Bulldozer og nyere arkitektur
saa goer some ovenstaaende men proev evt:

* "No SMT conflicts" alt efter hvor mange cores din cpu har kan det give et 10-15 boost i CPU performance i spil
Det gaelder ogsaa for Intel CPU'er med Hyper threading


Har du en Ryzen CPU skal du bestme kigge paa

* "NO CCX Switching" som reducrer/elimine noget af Ryzen lidt uheldig design problem.

evt kan du ogsaa bruge "No SMT conflict"


Problemet er at disse ting er situaion afhaengit saa der skal teste lidt elelr du skal hvide hvor mange traade dit spil har.
hvilket ogsaa er grunde til jeg er ved at lave en automode


+ "Windows CPU slice (Permanent)" kan evt saetter til Gamer.
Bemark dog at dette er en opsaeting i windows saa du skal saetter tilbage til standard hvis du f.eks vil afinstaller PM.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2017 08:27:59
Svar/Indlæg:
3661/82
Bare lige for at give en opdatering om hvad der sker i beta'erne ( for de folk der har adgang til beta'erne)

Jeg er lige blevet faerdig med at Lave AutoSMT. saa nu skal man ikke laenger vurder om man vil have HYperthreading/SMT slaaet fra ved sit naeste spil eller ej.
nu kan "SMT no conflicts" slaas til permanent og Project Mercury vil slev finde ud af hvornaar den skal slaa det til eller fra for at optimere CPU ressourcerne.

Jeg compiler og uploader Beta i morgen.
PT bruger funktione 0.01% CPU forbrug (i7 3770k ved 4.5GHz). jeg regner med at optimere det over den naeste uges tid til forhaabenligt omkring 0.001%


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2017 14:38:19
Svar/Indlæg:
833/39
#0 +1
har leget lidt med programmet i dag og bruger det til at stoppe coreparking på min Ryzen 1700.
Fantastisk program.


Switz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2017 16:14:06
Svar/Indlæg:
299/13
spændende Sven Bent :)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2017 04:53:59
Svar/Indlæg:
3661/82

Project Mercury V1.2.7.3 released

Some more bug fixing. These bugs were discovered while experimenting with new AMD Ryzen specific feature.

V1.2.7.3
- Fixed "Disable Core Parking" not restoring previous core parking settings
- Renamed "No Hyper-Threading conflicts" to "No SMT conflicts"
- Reduced CPU usage for "Multicore optimizations" features
- Balloon tip now shows what the increased CPU priority is
- Fixed a bug where priority would not be restored when minimizing program

The most important is the wrong restoration of Core park settings. Previous version would no save the system core park settings and instead just enable core parking at exit again. The new version correctly detect the current core parking setting when disabling it, and restore it correctly to previous state when closing down.

AMD Ryzen feature is working in theory, but I have yet to receive enough feedback and test result to put it into public release yet. I have asked AMD for a test kitt but I am not holding my breath for it.

If anyone have a AMD Ryzen CPU and wants to run some benchmark for me, let me know through the contacts page or the forum.

- SvenBent


Dynamsi SMT fra/til matte jeg lige skrotter der der gik noget vaere rod i koden. det skulle dog snart komme


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
29-03-2017 08:27:08
Svar/Indlæg:
833/39


Project Mercury V1.2.7.3 released

Some more bug fixing. These bugs were discovered while experimenting with new AMD Ryzen specific feature.

V1.2.7.3
- Fixed "Disable Core Parking" not restoring previous core parking settings
- Renamed "No Hyper-Threading conflicts" to "No SMT conflicts"
- Reduced CPU usage for "Multicore optimizations" features
- Balloon tip now shows what the increased CPU priority is
- Fixed a bug where priority would not be restored when minimizing program

The most important is the wrong restoration of Core park settings. Previous version would no save the system core park settings and instead just enable core parking at exit again. The new version correctly detect the current core parking setting when disabling it, and restore it correctly to previous state when closing down.

AMD Ryzen feature is working in theory, but I have yet to receive enough feedback and test result to put it into public release yet. I have asked AMD for a test kitt but I am not holding my breath for it.

If anyone have a AMD Ryzen CPU and wants to run some benchmark for me, let me know through the contacts page or the forum.

- SvenBent


Dynamsi SMT fra/til matte jeg lige skrotter der der gik noget vaere rod i koden. det skulle dog snart komme

Sven Bent skrev d. 29-03-2017 04:53:59

Hvad skal du bruge af benchmarks?
Jeg har allerede lavet lidt, for at se virkningen af dit program. Men kan godt lave et par stykker mere.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2017 15:15:01
Svar/Indlæg:
3661/82
#62
storset blot spil der er udgivet i 2015-2017.
jeg sender dig et link to beta udgaven med CCX functione i PM


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
29-03-2017 16:28:52
Svar/Indlæg:
1893/88
Jeg tester gerne i morgen, om det giver flere points i div benchmark.

Skal køre disse i morgen.

Cinebench, GPUPI "CPU", Firestirke,Timespy.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 29-03-2017 16:29:52.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2017 16:38:16
Svar/Indlæg:
3661/82
#64
Cinebench er lidt tricky pga den rent faktisk selv proever at haandter affinity.

efter du trykker "go" saa skal du klikke paa noget andet (Skrive bordet er fint) og saa klikke tilbage paa cinebench naar du kan se de orange render bokse.

Hvis du koere cinebench med fuld anta ltraade er der ingen forskel ( det er intet jeg kan goere for at forbedre denen situion)
men proev evt ogsaa med kun 4 traade eller samme antal traade som fysisk antal cores fir bedre at emulere spil.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
29-03-2017 18:58:14
Svar/Indlæg:
1893/88
#65

Normalt sætter jeg bare priority på high i Cinebench, giver en lille forbedring af scoren, må prøve med core unpack også og se om det hjælper.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2017 09:52:26
Svar/Indlæg:
3661/82
V1.2.7.3
- Implemented AutoSMT (beta)
- Implemented "NO CCX Switching" feature for RyzenT processors
- Temporarily Fixed Affinity inherit issue
- "Disable CoreParking" is now on as default
- "Windows FastReact" is now on as default
- Default icon click action is now "Settings" instead of "Pause"
- Optimized some IF settings for minuscule reduced CPU usage
- Optimized exit procedure for faster exit
- Changed prev Core Parking fix to not use temp file


AutoSMT skulle give et godt boost i spil hvor SMT skader. Specialt for Ryzen ejere men ogsaa for Intel CPU'er med SMT eller AMD CPU'er med CMT


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2017 09:54:17
Svar/Indlæg:
3661/82
Finally the release I wanted to finish for the last couple of weeks. This contains some improvements meant to give Ryzen owners some more game performance as well as intelligently dealing with SMT in both Intel and Ryzen processors

V1.2.8.0
- Implemented AutoSMT (beta)
- Implemented "NO CCX Switching" feature for RyzenT processors
- Temporarily Fixed Affinity inherit issue
- "Disable CoreParking" is now on as default
- "Windows FastReact" is now on as default
- Default icon click action is now "Settings" instead of "Pause"
- Optimized some IF settings for minuscule reduced CPU usage
- Optimized exit procedure for faster exit
- Changed prev Core Parking fix to not use temp file

I had to go back to restore full affinity to a progam when leaving it to deal with the affinity inherit issue. I am working towards making the program more simple and easier for none-geeks to get the full benefits of Project Mercury, which is why some features are now enabled as default.

More automatic stuff will come in the next couple of releases, as well as a Project Mercury Pro branch, that offers more advanced configurations (per process settings).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 09-04-2017 10:00:40.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2017 10:07:59
Svar/Indlæg:
979/49
Fedt du bliver ved med at opdatere programmet!
I forhold til bruge af programmet for mindre kyndige, var det måske en ide med en slags "learning mode"?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2017 19:12:10
Svar/Indlæg:
3661/82
#69
Det er faktisk lidt ala den stil jeg proeever paa nu.
de gamle multicore optimeringer kraevede at brugeren vidste hvornaar hvad skulle slaas til, og blev det slaaet til forkert saa var det et hug i performance.

Nu proever jeg at goere det saa programmet slev kan finde ud af det ved at analyse programmer/spillet du er i lige nu.

Bagdelen er naturligvis at de betyder at de tage lidt CPU forbrug i brug. Hvilket Project Mercury som standard ikke rigtige bruger.

men jo fokus er paa at goere tingene mere smart og automatisk. og saa lave en pro udgaver hvor der vil vare rig mulighed for at saette det op paa per process basis. saa du f.eks altid kan have SMT slaaet fra i .fkes skyrim. men SMT er altid slaaet til i Doom 2016.



Til folk med Ryzen ( og andre SMT CPU'er) saa vil jeg anbeafle at proeve denne opsaetning for at faa mest muligt ud af CPU'en mht til sil






morteng
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2017 13:36:07
Svar/Indlæg:
242/71
Er din side nede ? vil gerne have 64bit versionen

Malewarebytes vil ikke lade mig bruge den fra majorgeeks, den siger der er fundet virus i.
og ser kun ud til de har 32 udgaven


morteng
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2017 14:06:49
Svar/Indlæg:
242/71
Undskyld, det er ikke malewarebytes, men selføldig windows defender der laver en positiv


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2017 16:41:42
Svar/Indlæg:
3661/82
#71
Techcenter.dk virker fint her
Baade WWW og fil siden.

Jeg har anmeldt det til Microsoft men forvent ikke det er noget de retter hurtigt. typisk tager det nogle uger.


morteng
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2017 21:10:53
Svar/Indlæg:
242/71
Når jeg er på techcenter.dk og trykker på det direkte link til

DOWNLOADS

Project Mercury:
Direct
"64bit version"

går browseren videre til en side der bare siger


Websiden på https://192.168.1.1:8443/block... kan være midlertidigt nede, eller også er den permanent flyttet til en ny webadresse.

Det var enlig bare derfor ^^


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2017 22:35:52
Svar/Indlæg:
3661/82
Hmm.
Jeg har lige proevet med mintablet fra work. og den hentede fint igennem firefix til android.

Maaske det er et browser eller av blokkering


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2017 04:23:27
Svar/Indlæg:
3661/82
Softpedia har lige vent tilbage til mig at de har vaeret nedsaget til at fjerne 100% virus fri pga Virus total scanning.
saa det ser ud til at jeg ikke kan ignore daarlig AV scanner laenger og maa igang med at hive fat i dem alle.

Saa stupidt at AV scannere ikke kan levere kvalitets produkter laengere


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
21-04-2017 05:06:01
Svar/Indlæg:
3661/82
https://www.virustotal.com/en/...

100% clean paa virus total.
Ser ud til at reporter false positivt til Micrsoft spreder sig ret hurtige til alle andre.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2017 06:29:21
Svar/Indlæg:
3661/82
Lige en teaser.

jeg sider og arbejder paa I/O Prioritering. dvs minimeret programmer faa mindre I/O prioritet. det skulle gerne hjaelpe lidt mere paa at spille under haard HDD/SSD multitasking load


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2019 01:18:23
Svar/Indlæg:
3661/82

hvis du spiller battlerite paa Ryzne cpu saa kig lige her

https://www.reddit.com/r/Battl...

 

23% fps boost med project mercury