oplevelse med "køber" på dba

Diverse d.  31. marts. 2015, skrevet af AliasGus
Vist: 1111 gange.

AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:09:42
Svar/Indlæg:
1300/30
Har her til aften fået en sms fra én der henvender sig til ang et ur jeg har til salg på dba. Hans første sms er på dansk, hvor han spørger om den stadig er til salg, dog med lidt stavefejl. Han beder mig om at svare tilbage på en hotmail med et dansk klingende navn, men denne gang skriver han gebrokken engelsk.
Jeg er selvfølgelig straks meget mistænkelig men han skriver at jeg bare skal smide ham en money request på paypal, men beder mig først om mit navn, mail og mit mobilnr.
Tænker lidt over det og spørger ham så om jeg ikke bare kan sende en request til ham før jeg udleverer mit info, hvorefter han svarer at jeg bare skal sende en request til den mail han skriver fra i Paypal.
Jeg går ind på paypal.com, og straks får jeg en besked fra mit kaspersky om at et phishing link er blokeret!?!?.. Jeg nåede dog ikke at logge ind!

Skal jeg være nervøs og mistænksom her eller hvad? Vil helst ikke give ham noget info overhovedet hvis han jo ikke er legit.

Beklager hvis jeg er lidt uvidende her, men har aldrig lavet en privathandel med paypal før, og kan han overhovedet stille noget op med mit navn, mail og mobilnr med paypal hvis han er hacker?

Vil allerhelst bare droppe det, men er squ også en skam hvis han er legit
AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:14:08
Svar/Indlæg:
1300/30
Jeg skrev og spurgte ham om hvorfor han skrev engelsk når han havde et danskklingende navn. Nu sender han en adresse til hans "fætter" i england og skriver at han nok skal betale for shipment og alt, men svarer ikke rigtig på mit spørgsmål.

Hans fætters navn er lidt indisk klingende men med adresse i england. HVis han vil modtage uret, må man jo gå ud fra at hans adresse er god nok?

Er de virkelig blevet så frække efterhånden at de går så langt? Hvad er jeres erfaringer?


jerking
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:21:59
Svar/Indlæg:
546/55
hold dig væk fra dem , det er rent fup , har også prøvet det samme


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:26:07
Svar/Indlæg:
1300/30
Hmm ja det var jeg efterhånden også kommet frem til, men tænker lidt på hvad hans agenda var? at få mig til at logge ind for at foretage en phishing forsøg? for så overvåger han mig jo godt og grundigt!

Lidt skræmmende!


jerking
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:27:28
Svar/Indlæg:
546/55
ja tror det, fik nøjagtig samme henvendelse på en tlf jeg havde til salg, også en sms sendt fra en computer


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:31:25
Svar/Indlæg:
1300/30
ja den her sms var også sendt fra en com.. fuck de er blevet snu efterhånden. Det er da helt vildt.

Hvis mit internet security ikke havde opfanget det phishing forsøg og jeg samtidig havde været så dum at udlevere, navn, mail og mibilnr, så havde han sikkert også haft min kode nu, og havde derefter mishandlet min paypal godt og grundigt 😲


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:42:40
Svar/Indlæg:
5224/222
Prøv evt. http://www.vintageure.dk/deskt... for at sælge uret.
Medmindre det er noget quartz halløjsa selvfølgelig 🤣


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:44:13
Svar/Indlæg:
1300/30


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:45:37
Svar/Indlæg:
5224/222
Pænt som sådan, men altid en dårlig investering med quartz... dba er nok stedet 🙂

edit: da er det nogle certina inde på vintageure.dk


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pvt.P.Nutz d. 31-03-2015 19:47:34.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:48:52
Svar/Indlæg:
1300/30
Kan være jeg lige forsøger det hvis der ingen respons er på dba.. Vil helt klart også helst have mekanisk, men de koster bare lige en smule mere, så der skal spares op 🙂


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:51:13
Svar/Indlæg:
5224/222
#9 Overvej brugt. Købte selv et brugt omega hos chrono.dk. Havde lidt problemer med at det tabte tid efter ca. 1 år. Fik fuld service med skift af fjeder uden regning. Det koster fra 4.000 hos swatchgroup/omega. Super service og tryghed når det nu engang er brugt. 😀
www.chrono.dk


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 19:51:53
Svar/Indlæg:
1334/15
#0 - ja intet er helt sikkert over nettet, og du har vist været tæt på - også i og med folk ofte bliver glade over bydere, hvis man ikke har fået bud i et stykke tid.

Men som udgangspunkt er det ALTID udbyder/sælger der bestemmer ALLE betingelserne!!!.

Så er det op til evt. købere, hvorvidt de vil gå ind på disse betingelser, eller prøve på, at lave dem om.

Tjeck evt. deres ophavsland!. Er de fra østeuropa, og vil de ændre f.eks. belalingsbetingelser/leveringsadresser etc. - luk ned øjeblikkeligt :). Andre lande med samme ønsker - gør det samme 🙂

Det er altså ikke besværet/omkostningerne værd :no:


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
31-03-2015 19:54:36
Svar/Indlæg:
15982/637
hvis du går ind på www.paypal.com og selv skriver den ind i din browser og Kaspersky siger det er et phising link så er Kaspersky gal på den.
100% legit paypal link er: https://www.paypal.com/dk/weba...

Derimod skal du ALDRIG gå ind på paypal via links der er sendt på email eller via sms etc ! Gør det altid kun fra en brower og skriv det ind.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 20:08:06
Svar/Indlæg:
1334/15
Som #12 rigtignok er inde på, kan man umiddelbart ikke vide sig sikker på, om en advarsel over et "fyprogram" egentligt er nok til, at man bør udelukke advarslen (PayPal i nævnte tilfælde) 🙂

I så tilfælde ville PayPal nok ikke leve i dag :)

Jeg har tit fået fake emails fra PayPal, og man skal absolut(som nævnt) ikke trykke på nogen links i disse - øv - mails..

Herudover har jeg så som inkarneret Ebay/PayPal bruger haft over 50 cases efterhånden, så jeg kan da kun anbefale deres service/hjælp/regler, da jeg (vi) ALDRIG har tabt en eneste.

Men !!!. DEt kræver til enhver tid, at man ikke lader sig lokke at "modpartens" forslag på nogen vis!!!.

Og de kan være ret så luskede hehe...

Mvh. - Kim


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 20:28:05
Svar/Indlæg:
869/100
Jeg har et par gange haft en udelandsk køber til et par biler jeg havde til salg over nogen måneder. Han spurgte om en samlet pris og så ville han overføre til paypal .. 🤣 🤣 Jeg sagde at prisen samlet var, 37000 euro, trods det faktum at bilen var 10k værd .. det mente han var helt ok og ville få den afhentet. Han overførte pengene ... altså et screendump af at han havde gjort det og så skulle jeg bare lige smide et par tusind ind på hans konto i forsendelse eller hvad han kaldte det. Da jeg så naturligvis kontrollerede var der ingen penge på paypal som forventet. Da han mente han havde overført truede han med bål og brand og CIA og FBI for fuck sake .. jeg var sku ærlig talt flad af grin og skrev en sviner mail til ham af den barske slags. Fik så nøjagtig samme oplevelse forleden og ville have en million euro, en luder og noget andet fis, så hørte jeg ikke mere .. lol ... lavede så et lækkert lille spam attack på hans mail der idag er lukket ... eller rettere han svarer ikke mere ... #0 Formentlig det samme du har været ude for.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 20:28:10
Svar/Indlæg:
1300/30
#12 Det var faktisk også det jeg gjorde. Altså selv åbnede en browser og tastede adressen ind manuelt. Tvivler nu på kaspersky tog fejl. Ser sjældent den popup besked og da ret pudsigt den kom lige der da han sad og ventede på jeg loggede ind og sendte ham en money request.

Ham her virkede på mange måder meget legit, men samtidig alligevel ret mistænksom. Bare lidt skræmmende hvor langt de er villig til at gå for et ur til 2800,-


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af AliasGus d. 31-03-2015 20:33:41.


MBodilsen
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
31-03-2015 20:44:05
Svar/Indlæg:
72/4
Stavefejl, folk fra Indien, fætter og adresse i england. Det lyder ikke helt legit. :D


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2015 20:44:10
Svar/Indlæg:
1334/15
#14 ha haaa - enormt flot gået. Desværre er det så noget øv, at man selv skal lure disse "langdistancebanditter" - men ok
brugtvognssælgere er jo også kendte for, at være udspekulerede - not 😲 🤣 🤣

Men selvf. al respekt, når "talenterne" bliver brugt overfor de rigtige 😲 🤣 🤣

Bare æd de banditter min ven - men hold muligvis igen med spammen? hehe


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 31-03-2015 20:46:20.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
31-03-2015 22:12:19
Svar/Indlæg:
2084/124
Jeg forstår ikke hvorfor du ikke blot følger DBAs råd i første omgang og vælger at ignorere sådanne henvendelse?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-04-2015 01:29:58
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg oplevede samme scam da jeg solgre ud af mit gods og flytede til texas.
giv dem nada