Hvor længe er det rimeligt at vente på en RMA sag?

Diverse d.  09. april. 2015, skrevet af Burgurne
Vist: 1163 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2015 16:35:54
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
For noget tid siden oprettede jeg en tråd her om min oplevelse med CDON.DK om en RMA sag vedr. mit afbrændte bundkort
http://hwt.dk/Forum/337272/cdo...

Jeg har været i forbindelse med dem via deres chat, men der henviser de mig til emails til kundeservice. OK, så jeg har sendt 2 emails til dem med en uges mellemrum. Den første svarede de så på, at de HAR modtaget bundkortet d. 23/3 (anmeldt og afsendt 19/3), men at de ikke har set på sagen endnu. Den anden email (fra i forgårs) har de så slet ikke svaret på.
Bundkortet ligger altså hos CDON i Sverige, og de har endnu ikke "haft tid" at se på det. Jeg modtog et link til deres servicedel, så jeg kunne følge min sag. Flot, der er ikke sket det fjerneste siden d 19/3:

Hvor længe er det rimeligt, at man skal vente på at de får set på OM de i det hele taget vil have noget med det at gøre? De har ikke engang brugt standardsvaret, at der er bukkede ben i CPUsokkelen (hvilket der ikke var, og fotos af samme sokkel var vedlagt i æksen).
Jeg kan ikke finde et telefonnummer, så jeg kan ringe til dem, og deres chat vil ikke have noget med det at gøre.

Hvis CDON.DK nu vælger bare helt at stoppe med at kommunikere, hvordan får jeg så erstattet bundkortet? Hvad er næste trin i processen fra min side?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 09-04-2015 16:37:21.
gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2015 16:44:53
Svar/Indlæg:
5505/640
Dustin skrev til mig 2-4 uger og det er rimelig selv om vi vidst nok alle gerne vil have det lavet og sendt tilbage inden for en uge

wilson

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2015 16:56:55
Svar/Indlæg:
779/21
Caseking.de 6 uger lige pt ☹

Sven

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2015 17:01:23
Svar/Indlæg:
3661/82
1-2uger er rimeligt for de fleste sager. der kan være saersager de kan tage 2-4 ugers. over dette er det bestemt uacceptables i min holdning.

da jeg arbejder som teknisker og teknisk afdelings chef var de ihvertfald det vi gik efter..

de fleste smaating kom dog ud efter et par dage, f.esk defekt ram eller hdd og andre ting som ikke er periodisk
2-4 uger var kuns hvis vi skulle sende det ud af huset eller .feks ikke havde reservedel hjemme.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2015 18:07:00
Svar/Indlæg:
3385/80
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Så jævnfør købeloven, som er præceptiv, skal sælger afhjælpe problemet "inden for rimelig tid". Netop sidste del er lidt upræcis, da "rimelig tid" afhænger af kompleksiteten af problemet.

CDON har haft den i hænde i ca. 3 uger, hvilket normalt vil tolkes som værende inden for rimelig tid, men det er på grænsen.

Mit råd vil være: Giv det en uge mere, og er der ikke sket noget til den tid, så skriv til dem at du "i henhold til købenlovens §78 stk 4 kræver et afslag i købesummen, som følge af at manglen ikke er afhjulpet inden for rimelig tid".

loopdk

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2015 18:11:21
Svar/Indlæg:
1351/206
Tæller den danske købe lov der over ?

Sys jeg måske muligvis har hørt noget om at man godkender betingelserne på sådan en måde at det kunne være købt fysisk i sverie

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2015 18:20:28
Svar/Indlæg:
516/11
#5 CDon sælger til Danmark og markedsfører sig selv i Danmark, så de skal følge dansk lovgivning.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2015 19:06:20
Svar/Indlæg:
3385/80
#5 Det er helt korrekt hvad #6 siger.

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
09-04-2015 19:20:47
Svar/Indlæg:
2045/273
Proshop og Komplett begge steder var hurtige til RMA og returnering af en ombyttet vare ca.1 uge. Komplett gjorde det oven i købet 2 gange med samme grafikkort RMA og returnering igen ca. en uge. Så dem bruger jeg fremover begge steder. Jeg havde dog forventet op til 14 dage 3 uger. 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Renissen2 d. 09-04-2015 19:21:34.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2015 20:11:45
Svar/Indlæg:
5224/222
Har haft en bundkort RMA sag hos komplett... mener det tog under en uge 😀

slupper

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2015 21:02:54
Svar/Indlæg:
124/3
#4 han burde vel også kunne kræve ophævelse af købet i det tilfælde?

5# ikke hvis de har en dansk webshop.

#0 Husk at skrive til dem og give dem en frist, som er rimelig for dem. Da det vil give dig bedre bevis i forhold til købe loven angående ophævelse af køb / ned slag i prisen som #4 skriver. I stedet for at spørge på en status så skriv til dem at du i henhold til de sidste 2 mails vil give dem en frist på eksempel vis 1 uge og du derefter kræve ophævelse af køb/ned slag i pris alt efter hvad du ønsker da de ikke har kunne overholde købe loves rammer.

Det eneste der er crappy ved købe loven er "inden for rimelig tid" for det kan tolkes lidt som i øst og vest og er typisk en vuderings sag fra case til case.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af slupper d. 09-04-2015 21:04:22.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2015 23:13:01
Svar/Indlæg:
4337/121
4 uger er rimeligt max for de fleste sager 🙂

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
09-04-2015 23:26:54
Svar/Indlæg:
4982/47
Jeg ville prøve at rykke dem via deres kundeservice menu på siden, og skrive til dem derinde at du gerne vil kontaktes vedr din RMA med nr xxx, osv... (altså via "ring mig op" funktionen")

Normalt ringer man jo bare ind og høre ad/brokker sig, men det kan jeg godt se man ikke kan med CDon 😛

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2015 00:08:11
Svar/Indlæg:
5874/1287
#12 det er jo det jeg har gjort hidtil 🙂
Mange tak for jeres svar og råd. Jeg giver dem til mandag til at svare på min sidste email. Ellers skriver jeg til dem igen med henvisning til de paragraffer I har vist mig, og jeg giver dem så en uge til at komme med info om, hvornår og hvordan de vil behandle den RMA sag.
CDON har godt nok meget at lære, hvis de vil blande sig med andre HW-forhandlere. Jeg har i hvert fald lært, at Komplett, Computersalg og Proshop for eftertiden er mine foretrukne pushere.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-04-2015 00:12:26
Svar/Indlæg:
2085/124
Caseking er dog hævet over loven - CDON har ikke samme helte-status.

slupper

Overclocker
Tilføjet:
10-04-2015 00:23:03
Svar/Indlæg:
124/3
#13 Du skal huske at give den en deadline på hvornår du vil have varen i hånden repareret igen, ellers giver du dem bare længere snor :)

to125539

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2015 07:06:31
Svar/Indlæg:
154/23
Har en RMA på Dustin, som blev startet den 25/3.

Ift. Komplett og Proshop er de godt nok håbløse. "Mikkel" fra deres chat er godt nok håbløs..! Og mails besvarer de ikke.

Jeg er rimelig sikker på at Dustin ikke længere er et sted jeg ønsker at handle

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2015 17:21:21
Svar/Indlæg:
5750/124
Tidligere har den gænges tidsgrænse været maks 2 måneder på computerhardware (dette emne har været diskuteret ret mange gange i årenes løb her på siden), så jeg ved ikke om folket er blevet forvante eller man bare skal forvente mere i dag end førhen? Men giv det da i hvert fald lige en uge til, og så kan du jo forhøre dem om hvor langt de er i processen (hvor lang køen er før dit hardware på deres værksted), om de evt blot vil lade handlen gå tilbage eller anden løsning. Spørg dem om hvad de vil, og forvent at det godt kan tage et par dage at få svar på en sådan mail.

#16 Jeg har også haft dårlig oplevelse med Dustin omkring nogle høretelefoner (in-ear) som blev defekte efter 5 måneder. De smed dem ud, da de ikke ville reparere dem, men havde ikke undersøgt om de kunne fremskaffe nogle nye at sende mig. Så da jeg fik den besked, blev jeg da tilbudt at de kunne sende mig nogle andre til den pris jeg havde givet (jeg havde købt nogle supre lækre på tilbud). Der måtte jeg sige at det ikke var godt nok, da det de tilbød ikke var svarende til den vare de selv havde bortskaffet, uden de har ejerskab over den! Jeg fik først nogle nye, som de måtte fremskaffe fra anden leverandør end deres vanlige ifølge ham jeg havde fat i 10 gange, da de ikke ville diske op med en tilsvarende eller bedre vare... Og alt dette lykkedes først efter jeg havde haft fat i forbrugerrådet, og videresendt en mail fra dem til Dustin. (Men der fik de så sandelig også fingeren ud!)

slupper

Overclocker
Tilføjet:
10-04-2015 20:21:35
Svar/Indlæg:
124/3
#17 verden ændre sig og reklamations tid afhænger af den pågældende vare i forhold til brug. Der er lidt større krav for brug af pc i dag end der har været tidligere i forhold til banker og offentlige instanser. Derfor er 2 måneder nok en god sjat og rimelig tid :)

clokker

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2015 22:20:25
Svar/Indlæg:
755/6
Gigabyte brugt 2 for uger mit bundkort. Jeg send det til sverige og gigabyte send det vider til hamborg til reparation .i hamburg låg det 2 dag og bliver fixet.
Men jeg mener 3-4 uger er rimligt og så ikke længer. 😐

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af clokker d. 10-04-2015 22:22:10.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2015 02:26:23
Svar/Indlæg:
4337/121
#18 du kan være 100% sikker på at banker osv benytter nogle service/garanti aftaler der giver en noget hurtigere behandling. Er det kritiske systemer benytter mange fire timers service eller bedre 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2015 19:50:29
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg vil da lige oplyse om, at jeg i dag har modtaget flg besked fra CDON:

Vi beklagar att du inte upplever dig vara nöjd med hanteringen av detta ärende och tackar för din feedback. Jag har kontaktat verkstaden för att få aktuell status kring din retur och återkommer till dig så fort jag erhållit ytterligare information.

Så de har åbenbart ikke helt glemt mig endnu! Nu er det tæt på en måned siden RMA blev oprettet, og stadig ingen info ud over det her viste.
Skodfirma 😕

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2015 19:55:11
Svar/Indlæg:
5505/640
Det jo ikke kun rma sager fra dk de tager sig de gør det jo også fra folk i sverige,norge,finland hvor de har webbutik så det klart de for flere produkter til rma end hvis det kun vare et firma i dk der kun havde kunder i dk

Grymok

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2015 19:59:08
Svar/Indlæg:
656/40
#22 Komplett.dk formår da at lave rma sager på et par uger. Så kan ikke helt se hvorfor CDON ikke også skal kunne det.
Plus CDON jo stadigvæk høre under dansk markedsføringsregler(eller hvad det hedder), om at ordne RMA indenfor rimelig tid, typisk en 3 uger, længere hvis det er specielle ting eller de skal vente på reserve dele.
Reserve dele til et bundkort er jo udelukket, hvis det er defekt bliver det skrottet og nyt sendt, alt andet er for dyrt :p

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2015 20:05:19
Svar/Indlæg:
5505/640
En rma vare kommer jo ikke forrest i køen bare fordi den er fra dk, så hvis der er mange sager der først skal undersøges kan det godt tage lidt tid.

Det jo forskellig hvad de enkelte steder kan.

F.eks for jeg altid min vare fra proshop hvis jeg bestiller en vare de har på lager og gør det inden kl 19.45 hos komplett skal det være inden kl 12 og det er ikke altid sikkert man for varen dagen efter selv om den er på lager

slupper

Overclocker
Tilføjet:
15-04-2015 20:31:14
Svar/Indlæg:
124/3
#24 Nej, men deres retnings linjer ændre sig heller ikke fordi de sælger vare i flere lande :)

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2015 12:54:32
Svar/Indlæg:
5505/640
Skriver til dustin om rma af mit asus maximus Vii ranger Z97 bundkort den 30-3-2014 og skriver til dem i dag, jeg for et nyt bundkort så hvis de for det nye bundkort i dag så for jeg det på mandag (siger de)

Har fået mail om at jeg for et nyt bundkort så dustin og det værksted de har brugt har været meget hurtige i betragtning af det har været helligdage,weekend her for ca 2 uger siden

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 17-04-2015 12:55:14.