Jeg fik en smule nyt hardware ind af døren igår, i form af en AMD FX-8350 og et Asrock 970M Pro 3.
Har brugt det meste af eftermiddagen på at samle idag og maskinen startede skam i første hug, men jeg lagde hurtigt mærke til en stigende CPU temperatur ... som i idle ramte 45-50 grader.
Jeg afmonterede igen min Noctua nh-u9b SE2, for at give det en lidt mindre klat kølepasta (havde måske været lidt gavmild i første hug). Men det hjalp sgu ikke.
Her til aften prøvede jeg en tredje gang og istedet for pea-dot metoden prøvede vi riskorn metoden ... men maskinen er stadig omkring 50 grader i idle.
Bruger Noctua NT-H1 kølepasta sammen med før nævnte Noctua nh-u9b SE2 køler.
Er det fordi at kølepastaen lige skal sætte sig, er køleren for lille (har kølet meget fint på min overclockede A10-7700K) eller sidder jeg måske med en defekt CPU?
Hmm kan det være bundkortet som giver forkerte aflæsninger (Asrock 970m Pro3 er trods alt ret nyt) ... det skal siges at BIOS også viser de høje temperature nemlig.
Har lige fulgt #4s råd og prøvede med AMD overdrive, som så udlæste en core temperatur på hver af de 8 kerner på omkring 30grader ... hvilket jo er inden for rimeligehedens grænser, især taget i betragtning af at det ikke var helt idle da jeg aflæste det.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af omega2oo5 d. 11-04-2015 01:07:57.
Tror jeg prøver at rykke noctua køleren af igen idag, for at forsøge mig med den stock køler som fulgte med (som jeg desværre nåede at installere på min A10-7700K) ... for her til morgen viser Overdrive pludselig også høje temperature.
Lyder underligt min fx-8350 ligger på omkring 28-32 idle og 40-45 Max load. På en gammel corsair vandkøling (120mm) i et meget kompakt isoleret kabinet. Prøv at opdatere bios? Måske noget styring/sensor der går galt. Et forsøg værd. 🙂
Det lyder undeligt. 75 grader er bestemt ikke i orden for en FX-8xxx.
Bliver lige nødt til at spørge: Har du sikret, at skruerne er strammet så godt som overhovedet muligt? Det er meget vigtigt, at køleblokken bliver klemt så hårdt imod CPUen som muligt.
Angående mængde af kølepasta er dette mængden som er på nu, fra tidligere forsøg kunne jeg se at dette havde dækket helte CPU toppen uden det flød ud over.
Prøvede at sætte nogle lavere plastic spacere på min noctua køler, dette gjorde at jeg kunne spænde den lidt længere ned før skruerne per design stopper.
Har efterfølgende kørt en halv times prime 95, som lod til at toppe ved 65 grader (noget lavere end før). Idle temperatur efterfølgende vil ikke under 45 grader.
Min umiddelbare tanke lige nu er, at enten bundkort eller CPU er defekt ... hvad er mest sandsynligt?
I første omgang tænkte jeg at det måske var min noctua som var for lille, men når stock køleren (som burde klare det nogenlunde uden OC) gav samme resultat tænker jeg at fejlen ligger i hardwaren?
Eller har jeg været en fuldstændig spade til at påføre kølepasta alle 5 gange, elv om det ellers har dækket pænt hver gang.
Den bliver ihvertfald varm, 10 minutters Elite: Dangerous endte i 70+ grader i HW monitor ... og luften på den anden side af køleren var næsten ubehagelig varm.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af omega2oo5 d. 11-04-2015 19:17:06.
Jeg synes du bruger lidt for meget kølepasta, men på den anden side tror jeg ikke det alene kan udgøre problemet. Husk på at det i princippet ikke er hele CPUens overflade der skal dækkes. Det er egentlig bare det miderste område af den. Der findes masser af guides, der beskriver hvordan man bedst gør det.
#19, det var også til den lidt gode side det der. Jeg har læst og set videor i et væk ... for jeg har jo følt at jeg tilsyneladende var blevet en spade til det her til trods for at have prøvet det mange gange.
#21 Et Silencio 352 er jo ikke verdens største kabinet, men der sidder 2x120mm i front og 1x120 i bag, samt et åbent hul i toppen lige over CPU. Prøvede sågar at sætte den midt ude på gulvet med begge sider afmonteret, hvilket ikke hjalp ret meget end et par grader.
#22, jamen det er også sådanne temperature jeg ville forvente, ville måske endda leve med noget et par grader højere. Men idle på 50 grader lige gyldig hvad jeg gør :S
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af omega2oo5 d. 11-04-2015 23:56:25.
Nu er bundkort og cpu udskiftet til mit gamle A10 setup, som med selv samme køler med 1 blæser monteret og et overclock på 800mhz idler ved 30 grader...
Skal lige have fundet ud af hvad jeg gør med de to andre ting, for der er tilsyneladende en fejl på en af tingene.
En lille opdatering, til dem som skulle falde over mit indlæg under en søgning.
Valgte at købe en Cooler Master Hyper 212 EVO, mest fordi at jeg ikke gad pille min noctua køler af min A10-7700K. Efter montering var temperaturen kun lidt lavere, læste så videre på nettet og det gik op for mig at den temperatur jeg kiggede på var socket temperatur (som tilsyneladende kan være lidt høj på AMD FX). Core/package temperaturen er jo den jeg skal kigge på og den er fint inden for alle grænser, absolut også efter at jeg har fået ny køler.
Tænker måske det er noget helt andet! måske en malware eller anden sjovt program du ikke kan se der belaster din cpu.
Havde samme oplevelse med mit Gfx en gang. hvor jeg prøvede at finde frem til det. og når jeg lukkede for nogle bestemte program exe. stoppede temp og load stigningen.