Mit 'første' mekaniske tastatur - Mech!

Gaming d.  12. april. 2015, skrevet af Gripen90
Vist: 1475 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-04-2015 12:16:07
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg vil lige dele mine erfaringer med mit første mekaniske tastatur, som jeg har haft under fingrene i ca 14 dage nu, og jeg må sige det er en anderledes oplevelse end den jeg er vant til.









Siden efteråret 2010 har jeg ellers været i besiddelse af et Microsoft Sidewinder X6 membran tastatur med LED baggrundsbelysning og det har jeg været rigtig glad for.
Men nu har der jo været alt den snak omkring mekaniske tastaturer så længe og hvor gode og lækre de er - selvfølgelig alt efter hvilke Cherry MX taster man ønsker. Jeg er bekendt med, at der findes rigtig mange typer - clear, grønne, brune, sorte, røde, blå mv og hver type har sin fordel/egenskab alt efter hvad man forlanger af tasterne.





Så for at se hvad det hele var for noget så besluttede jeg mig for at prøve et Cooler Master Storm Mech mekanisk tastatur med blå Cherry MX taster (det kan også fås med Cherry MX Red & Brown), da de taster efter hvad jeg har læst mig til, er at foretrækker hvis man skriver meget på tastatur i længere perioder - og det gør jeg.





Jeg fik så fingrene i dette store tastatur som virkelig har noget gods i sig må man sige !. Det vejer en pæn del (ca. 1.8kg) og ligger derfor godt stabilt på skrivebordet.



Det har et look som man enten kan lide eller ej og indrømmet, det er lidt specielt, men efter at have brugt det i længere tid kan jeg faktisk rigtig godt lide udseendet på det. Det er som sagt et solidt fuldblods tastatur med alle taster på og ekstra makrotaster. Det har en aftagelig aluminiumsfront, som man kan vælge at have på eller evt modde efter ønske - det er en cool detalje og jeg har da tænkt at eftersom mit kommende PC build bliver hvid,sort,grøn så kunne den aluminiumsfront godt lakeres hvid - det ville passe suverænt godt.

Tastaturet har en dejlig bred håndstøtte præcis som mit gamle tastatur, og det er virkelig guld værd under de længere spil eller skrive sessioner. Jeg har ofte siddet med tastaturer på arbejde, hvor man skulle knække i håndleddet, og det er bare ikke behageligt at sidde sådan i flere timer.
Der er også et håndtag i venstre side så man bare kan "samle" tastaturet op og taget med sig. Det er sikkert smart hvis man er meget til LAN parties mv, men for mig er det bare lidt spilplads som kunne have været udnyttet bedre - men jeg forstår intentionen.

Baggrundsbelysningen for tasterne er hvid og man kan indstille lysstyrke samt hvilke taster der skal lyse op i forhold til et valgbar "gamer-konfiguration". Det er meget cool, men jeg foretrækker lys over hele linjen og ikke kun et par enkelte steder, så jeg vælger altid fuld baggrundsbelysning. Der er 5 forskellige lys indstillinger og 3 lysfølsomhedsniveauer,

Tastaturet er med Cherry MX blue/blå taster og indrømmet det tog mig ca to dage inden jeg blev helt fortrolig med den mekaniske feedback. Jeg er vant til at tastetrykket ligger helt i toppen af en tast og man så trykker ned. Jeg skulle virkelig vænne mig til at selve tastetrykket først kom på halvvejen efterfulgt af et "klonk/klik" lyd - præcis som ved de gamle skrivemaskiner. Som sagt ca 2dage og så var jeg vant til følelsen af tastetrykkene i fingrene. Dog hvis jeg går fra lige at sidde ved min laptop og bruge dets taster og så hoppe over på Mech tastaturet skal jeg lige bruge en 20-30sek på at omstille mit tastetryk igen.
Jeg har bemærket, at jeg ikke skriver lige så hurtigt på Mech tastaturet, som det gamle Sidewinder X6. Konlusion er at tasterne på Mech er "højere" så der er længere afstand mellem de enkelte taster end der er på Sidewinder X6 som har lavere taster, og derved sidder tasterne "tættere" på hinanden.



Derimod har jeg så også bemærket, at pga. dette så laver jeg sjældent "tyrkfejl" på Mech tastaturet !. I spil har jeg også skullet vænne mig til, at der er lidt mere afstand mellem tasterne, men det bliver en tilvænningssag og tastaturet er rigtig behageligt at bruge under lange spilsessioner.



På tastaturet er der 15 macro knapper med op til 75 macro kombinationer, det er ca det samme som mit gamle tastatur, men macro funktioner er ikke noget jeg har brugt i de spil jeg har, men jeg tror hvis man spiller meget RPG's mv, så er det funktioner der er meget nyttige. Jeg havde dog foretrukket nogle medie funktion knapper i stedet for og f.eks end "dial" knap til volume og lys kontrol - noget som mit Sidewinder X6 besidder, og som jeg må indrømme jeg savner lidt på Mech tastaturet.
Der medfølger også software til tastaturet som gør at man kan programmere alle macro funktionerne til forskellige spilprofiler efter præference, men igen da jeg ikke rigtig bruger macro funktioner, så er softwaren ikke rigtig noget jeg bruger tid på.



Udstyrsmæssigt så kommer Mech med 2x USB 3.0 porte, som er en lækker feature at have ved hånden til sine USB penne. Dertil er der to lydtilslutninger til headset og mikrofon - praktisk, men ikke noget jeg har gjort brug af.




Der følger en umbraco nøgle med så man kan skrue almuminiumsfronten af hvis man vil "modde" eller bare have det af. Dertil en "tast-fanger" eller hvad man kalder det til at tage taster af hvis man skal rense nede under eller andet.





Alt i alt efter ca. 14dage med CM Storm Mech, så må jeg sige, at jeg er ret vild med det. Det er godt stort og meget stabilt over oser af kvalitet.
Mit allerstørste ankepunkt er lyden som Cherry MX blue/blå tasterne laver - det er såvidt jeg ved et generelt "problem" med den type taster på alle mekaniske keyboards, så ikke noget jeg kan klandre Mech tastaturet for. Men altså den høje "klik/klonk" lyd som tasterne laver, kan drive en sindssyg i starten - især når der skrives meget og længe. Men igen, det er noget man vænner sig til med tiden, men det tog mig en 4-5 dage inden at lyden fra tasterne blev "sekundært" for mig.

Det er et tastatur som jeg tror nemt vil holde de næste 4½år ligesom mit forrige. 😛 ❤
Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2015 14:06:38
Svar/Indlæg:
382/14
Lækker anmeldelse 🙂 Har selv været ude og investere i mit første mekaniske tastatur, et Corsair K70 RGB med mx brown switches. Er vant til logitech's perfect stroke taster som jo ikke siger ret meget så at komme over på et mekanisk der larmer som en gammel skrivemaskine er bestemt også noget jeg lige skal vænne mig til. 🤡


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2015 17:13:31
Svar/Indlæg:
2897/83
Man kan sætte o-ringe på hvis man vil dæmpe lyden.

http://webdanes.dk/shop/noise-...



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2015 18:24:39
Svar/Indlæg:
1881/22
Kan også gøres noget billigere.
http://www.smyks.dk/category/g...


Darknezs
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2015 21:16:33
Svar/Indlæg:
17/0
Eller endnu billigere 🙂
http://www.ebay.com/itm/191144...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-04-2015 21:38:25
Svar/Indlæg:
15982/637
#2/3/4: Det er værd at forsøge 🙂