Problemer med netværk

Diverse d.  12. april. 2015, skrevet af Zeniapigen
Vist: 4300 gange.

Zeniapigen

Ny Bruger
Tilføjet:
12-04-2015 15:01:01
Svar/Indlæg:
5/1
Hejsa

Jeg har en Netgear CG3000 fra Yousee, som jeg oplever en masse udfald på. Vi har et 150 kvm stort hus, og signalet er kun rigtigt brugbart midt i huset, tæt på hvor routeren står. I de 2 andre ender ryger signalet ofte. Selv i vores stue, der kun står få meter fra, ryger forbindelsen, når vi er i gang med at se Netflix via vores Samsung Surround anlæg. Vi har også købt de nye Samsung trådløse højttalere, som også af og til mister forbindelsen, hvis de står for langt væk. (WAM M3, M5 og M7 og den tilhørende HUB, der er tilsluttet direkte til routeren.

Vi har prøvet at skrive til Yousee og bede om en ny router. Er der nogen, der kender til andre ting, der kan løse problemerne? Den mister kun internetsignalet, ikke signalet til netværket. Kan man få en forstærker eller lignende? Og der er nogle der ved, om skift af signal virker? Vi har prøvet at skifte fra 2 til 3, og det løste ikke rigtigt problemet.

Håber på god hjælp!!!
DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2015 16:35:26
Svar/Indlæg:
2959/206
Du kunne evt. købe en router og sætte efter Netgear routeren fra YouSee.

Normalt er de routere der følger med ikke noget at råbe hurra for, de er tit noget svage og noget billige. Men priserne skal jo holdes lave for at give dig det mest mulige 🙂

Se på en router i 500kr(+) området til at smide på efter den Netgear. F.eks. en ASUS RT-AC56U, AC66U eller lignende.

150kvm stort er alligevel en slat. Kan også være i får brug for nogle extenders i enderne på huset, alt efter hvor kræftigt et Wifi signal i har brug for der.
Samt kommer det jo også an på materialerne i huset.

Desuden vil jeg stadig forslå kabel til TV/Media center pga. den mængde data det (kan) tage(r). Men det kommer jo an på om man lyster et kabel / vil til at gemme det et sted.

-----------------------------

Hvis problemerne ikke ligger der så kan det vel godt være et rent faktisk problem med routeren fra YouSee / Teknisk problem.
Eller det kan være et problem med selve internet forbindelsen. Er det muligt at køre en www.speedtest.net når det er nettet "ryger"?

Nu ved jeg ikke hvor mange naboer i har, men vil evt. forslå et program så som "Wifi Analyzer" til Android (eller lignede til iDevices) som viser hvilke kanaler der er i brug i området.

-----------------------------

Den jeg binder mig lidt i er at Samsung trådløse højtalere mister forbindelsen, det virker for mig nærmere som det øverste, at den router bare ikke er kraftig/stærk nok, at den har for meget at lave (CPU'en/RAM i den) mm.

Men det er svært lige at sige bare sådan. Det kan være et hav af ting.

Første du kunne prøve er at resette den. 🙂

Zeniapigen

Ny Bruger
Tilføjet:
12-04-2015 17:22:47
Svar/Indlæg:
5/1
Takker for et yderst fyldestgørende svar. Jeg fik hurtigt svar fra Yousee (havde først ventet svar i morgen). Der er lige et par ting, der skal afprøves dér, men så tror jeg, at jeg vil lure videre i dit øverste forslag, da det også er min idé, at det er signalet fra Netgear, der ikke er stærkt nok.

Jeg har prøvet at resette den op til flere gange, og det har ikke løst noget som helst. Har prøvet 2 kanaler af, hvilket heller ikke har løst det. Og kan se herinde på nettet, at andre også har prøvet samtlige kanaler uden held.

De routere, du har nævnt er vel nogle, du kan anbefale, tænker jeg. Så dem vil vi lige gå ind og søge lidt på. ;)

Jeg opdaterer lige, når de andre ting er prøvet af. Hvis de ting Yousee selv har på bedding ikke virker, er der tale om at få tilsendt en ny Netgear. Jeg har set nogle steder på forums, at folk skriver, at de bliver trætte med årene.

Tror jeg vil prøve den der Wifi analyzer, for vi bor i et villakvarter, og der er da pænt med huse heromkring. Forøvrigt er det et murstenshus.

Rigtig god søndag ;)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zeniapigen d. 12-04-2015 17:24:08.

Kadett87

Superbruger
Tilføjet:
12-04-2015 17:26:19
Svar/Indlæg:
775/65
http://yousee.dk/hjaelp_og_sup...

Her har du en vejledning i hvordan du sætter din yousee router i bridge mode.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2015 17:31:49
Svar/Indlæg:
2959/206
Det var så lidt da 🙂

Personligt bruger jeg normalt selv kanal 12 eller 13 på 2.4GHz båndet, sjældent at de bliver brugt 🙂
På 5GHz er der nok at vælge imellem :p

Netgear laver nu også masser af gode routere.
Men dem som ISP's (Internet Service Providers, YouSee i dette tilfælde) har er normalt nogen der er mere eller mindre "custom-lavet" til dem, og så er det meget et Performance vs. Price vs. Durability spørgsmål. Så en youtube video for ikke så længe siden hvor Telenor fik deres egen designet (Technicolor), var spændende nok at se. 🙂

Lige nu her hvor jeg forslår ASUS'erne er det selvfølgelig fordi at jeg kender dem bedre end de andre, da jeg selv bruger en :)
Har haft en RT-N56U de sidste par år, og lige udskiftet den med en RT-AC66U da den var på udsalg ved Komplett.dk 🙂

Nu er jeg ikke videre god i de lidt billigere routere må jeg jo nok indrømme, da jeg altid selv leder efter "overkill".
En RT-N56U kan nok findes til billige penge nu om dage (dog nok brugt), men den er kun wireless-n standarden, hvor den nye er -ac.
Den har dog været fin kraftig til at streame mine højeste bitrate 1080p videoer til min tablet i soveværelset over både 2.4 samt 5GHz.

Men hvis du ønsker det så kan jeg godt se om jeg kan finde tiden til at researche lidt i nogle lidt mere budget-venlige routere som stadig kan det meste.
Dog til 150kvm så vil du/i nok have brug for noget af det kraftigere / dyrere hvis det hele skal køre over den ene router, og der skal være godt signal i hele huset.
Ellers skal i ud i noget wifi-extender 🙂

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2015 17:34:21
Svar/Indlæg:
2959/206
#3 - Som 3 skriver, den bedste måde at sætte en evt. ny router til, i den i har, er at gøre det bridged 🙂

I kort betyder det at YouSee routeren kun fungere som modem.
Den sender IP og alt andet videre til den router i har tilsluttet YouSee routeren, Sådan jeg selv kører det med mit Telenor lige nu.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 12-04-2015 17:34:34.

Zeniapigen

Ny Bruger
Tilføjet:
12-04-2015 18:07:07
Svar/Indlæg:
5/1
Igen tusind tak for al din hjælp!!!
Jeg downloadede straks den app, du nævnte, og jeg fandt ud af, at 3, 6 og 11 var de mest populære i området her. Så vi prøvede at ændre over til kanal 4. Vi var på 3.

Yousee skrev, at vores router havde den nyeste software, så det er et "Docsis 3" modem. Aner ikke lige, hvad det er!!!

Mht at pristjekke, så er vi villige til at give en fair pris og dermed få den bedste ydelse. Vi går meget op i den slags ;) Så de ca. 1000 kroner de ligger i, dem du skrev om, er ikke noget der afskrækker os.

Der er ca. 250 kroners forskel i de to, er den ene bedre end den anden?

Zeniapigen

Ny Bruger
Tilføjet:
12-04-2015 18:08:41
Svar/Indlæg:
5/1

http://yousee.dk/hjaelp_og_sup...

Her har du en vejledning i hvordan du sætter din yousee router i bridge mode.

Kadett87 skrev d. 12-04-2015 17:26:19

Tak ;)

Spacepirat

Enthusiast
Tilføjet:
12-04-2015 18:56:31
Svar/Indlæg:
48/10
Jeg har samme modem/router og jeg mister sporadisk mit wifi, ethernet er der dog ikke noget galt med også når der sker udfald i wifi.

Jeg kontaktede yousee og de kom med nogle forskellige forslag, bla at skifte kanal (eller det påtog de sig lige at gøre af dem selv)
Jeg brugte kanal 13, og de ændrede den til 3 og frarådet mig at bruge 6-13.

Det hjælp overhovedet ikke og skiftede selv tilbage til 13 da de andre er så overfyldte.

Efter nogle flere mails om muligheder og et forslag om tekniker besøg, fik jeg et tilbud på en netgear C6250 mod et mindre gebyr.

Nu venter jeg så bare på at den kommer og er spændt på om det løser problemet.

Zeniapigen

Ny Bruger
Tilføjet:
12-04-2015 19:11:28
Svar/Indlæg:
5/1

Jeg har samme modem/router og jeg mister sporadisk mit wifi, ethernet er der dog ikke noget galt med også når der sker udfald i wifi.

Jeg kontaktede yousee og de kom med nogle forskellige forslag, bla at skifte kanal (eller det påtog de sig lige at gøre af dem selv)
Jeg brugte kanal 13, og de ændrede den til 3 og frarådet mig at bruge 6-13.

Det hjælp overhovedet ikke og skiftede selv tilbage til 13 da de andre er så overfyldte.

Efter nogle flere mails om muligheder og et forslag om tekniker besøg, fik jeg et tilbud på en netgear C6250 mod et mindre gebyr.

Nu venter jeg så bare på at den kommer og er spændt på om det løser problemet.

Spacepirat skrev d. 12-04-2015 18:56:31

Vi var på kanal 2, skiftede så til kanal 3, men det løste ingenting. Hentede den anbefalede app, og den viste, at her er der tryk på 3, 6 og 11.

Nu er vi ved at afprøve kanal 4, det var umiddelbart den der ikke var nogle på, hvad jeg kunne se.

Det lyder spændende med den nye netgear. Du må meget gerne skrive, om det løser problemet, for så kunne vi også sagtens overveje den vej.

Det er åbenbart generelt, at der er problemer med den, vi har nu. Søgte nemlig rundt på nettet - og som du skriver, så er der stadig ethernet, men internetforbindelsen ryger.
Så det er samme problem.

Venter spændt på, om det hjælper!!!

Spacepirat

Enthusiast
Tilføjet:
12-04-2015 21:10:16
Svar/Indlæg:
48/10
Jeg laver lige en note på tråden og giver feedback. Jeg er også rimelig spændt, yousee er ikke nem og danse med.

Jeg regner med at få den tirsdag, supporteren/sælgeren kunne dog ikke garanter at det var en C6250 jeg modtog, for det var åbenbart lidt uden for standart procedure, så han kunne ikke vælge hvilken en de sendte afsted men han havde givet et forsøg.

Specs mæssigt ser den ellers okay ud med AC1600.

Jeg nævnte også at jeg kunne læse at der var mange der har problemer med CG3000, men det afslog han og sagde at der var mange der brugte den og ikke havde problemer. Men det skal han jo sige.

Zeniapigen

Ny Bruger
Tilføjet:
13-04-2015 18:00:04
Svar/Indlæg:
5/1
Lige en lille update ;) Lyder godt Spacepirat, det glæder jeg mig til at høre om. ;)

Jeg ringede og snakkede med Yousee, og de kunne godt se, at noget var galt. Ham jeg talte med mente så godt, at det kunne være vores modem, der var blevet træt, så han var lige modsat ham du talte med.

Vi bliver ringet op af teknikker indenfor 2 dage, og så kommer de og kigger - hvis det er modemmet det er galt med, skifter de det ud med det samme. Skal nok lige opdatere, når der er sket noget. Også hvis andre nu skulle få brug for samme hjælp ;)

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2015 23:39:19
Svar/Indlæg:
2959/206
Hvis det er så kan i også købe jeres eget modem 🙂

Der er et par få gode -n routere fra ASUS med indbygget DSL modems. -ac serien mener jeg ikke er kommet ud endnu, desværre.

Med Telenor kan jeg i hvert fald købe et hvilken som helst modem/modem-router og sætte på - snakkede også med deres support om det, ingen problemer.
Well, ikke ud over at de bare ikke selv kan logge sig ind på den og "rette evt. problemer". Men lad os regne med at chancen for problemer med et ordentligt modem er få 😛

Så den mulighed har i også hvis i er trætte af YouSee modemmet 🙂

Spacepirat

Enthusiast
Tilføjet:
15-04-2015 11:55:45
Svar/Indlæg:
48/10
Så fik jeg det nye modem sat op, og indtil videre køre det uden problemer, dog har den kun 2 ethernet porte, så skal ud og have investeret i en switch.

Dog oplevede jeg noget underligt, da jeg først satte det til og kun kørte lan, fik min bærbar en hastighed på 300 mbps lokalt på 5 ghz men efter jeg aktiverede den ved yousee faldt den til 144 mbps.

Jeg kan ikke lige finde noget sted at ændre bånd frekvensen som man kunne på CG3000 modemet.

Er der nogen der ved om yousee piller ved det?

2.4 ghz er sat optil 300 mbps og 5 ghz optil 1.3 gbps

og mit netkort er et intel centrino advanced-n 6235