Er blæser i toppen af et kabinet nødvendig?

Køling d.  23. april. 2015, skrevet af gasolin
Vist: 4102 gange.

gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2015 15:43:15
Svar/Indlæg:
5504/640
Jeg har lige fået 6 af de her blæsere http://cdon.dk/hjemme-elektron...

Kom til at tænke på da de skulle monteres, om de 2 i toppen som jeg har ikke er et problem,udnødvendige?

Har en noctua nh-d15 med 2 blæser som er ret stor

Den blæser jeg har oven over i/o panelet suger den luft der kommer ud af min cpu køler og blæser det ud.

Men de 2 i toppen hvor den ene sidder lige over mine ram og den første blæser på min cpu køler, den suger luften ud sammen med den anden der sidder ca lige over midten af min cpu køler.


Er det så ikke udnødvendigt med kabinet blæser i toppen når man har en stor cpukøler på luft, da de så suger noget af den kolde luft ud som cpu køleren skal bruge, istedet for at suge den varme luft ud?
Nesdunk
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2015 15:53:14
Svar/Indlæg:
420/72
Det kommer jo helt an på hvordan du vil have dit airflow i kabibettet skal være. Typisk vil du kunne hive en anelse koldere luft ind i kabinettet via topfans, da det ikke skal forbi harddiskene først. Har du derimod ikke nogle harddiske sidende i fronten af kabi, så er det rigelig fint med front indtag.

Har også erfaring med, at computeren typisk er en anelse mere stille, hvis den er lukket i toppen, da larmer så ikke kommer lige op i face på en... 🙂


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2015 16:11:16
Svar/Indlæg:
2897/83
Hvis din computer ikke slukker/throttler pga. varme så er det ikke et problem som sådan.

Jeg havde en i5-750 @3.8Ghz + et AMD 7990 i et mATX kabinet, systemet slukkede ned hvis jeg kørte med siden af kabinettet på, fordi der var dårlig ventilation.

Så det kommer jo helt an på hvad du har af hardware og om det kan komme af med varmen på andre måder.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2015 16:28:02
Svar/Indlæg:
5504/640
Tænker jo på at top blæserne jo ikke kan suge så meget varmluft ud af kabinettet når jeg her en stor luft cpukøler og at den måske suger for meget kold luft ud, b.la noget af det kolde luft som cpu køleren skal bruge for at køle min cpu med.

Fuldstændig lige meget med støjniveauet fra kabinet blæserne, dem jeg lige har fået er helt 100% stille (har ikke testet dem ved 12 volt)

http://cdon.dk/hjemme-elektron...

Dem der sidder på billedet er artic F12 PWM, har dem i min pc som jeg linker til





scummy
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2015 20:45:40
Svar/Indlæg:
267/20
Mine sidste 3 kabinetter har alle haft airflow i toppen.
Det er som regel en ok løsning, hvis du bruger den som udsugning.
Varm luft går op og forhåbentligt væk 😀
Min søn fik en dejlig stille pc fra Komplett pakket i Fractal Design Define R4 lækre kabinet. MEN der var kun en køler til at suge ind og en til at "puste" ud.
Så i JULI (varmt) installerede vi en ekstra i siden og en i toppen. Temp. faldt fra 70 grader til 45


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scummy d. 23-04-2015 20:46:04.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2015 20:58:05
Svar/Indlæg:
15982/637
Den i toppen hjælper med at trække luftgennemstrømmen i ordentlig retning, så det er en rigtig god ide at beholde dem som exhaust. Især også med to gfx i pcen.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2015 21:04:18
Svar/Indlæg:
5504/640
Hvordan kan de de det når jeg har 2 store blæser på min cpu køler der trækker luften på tværs hvor dem i toppen trække luften op/lodret.

Kan forstå blæser i toppen når man har en aio køler med radiatoren bag ud (oven over i/o panelet) for så er der ikke en cpukøler med blæser til at påvirke den varme luft der stiger opad


Omtom
 
Bruger
Tilføjet:
23-04-2015 22:02:28
Svar/Indlæg:
60/5
Jeg har 2x140mm i top og 2x140mm i front som suger luft ind og så 1x120mm blæser der flytter luften ud bag i ved io panelet. Ja og så flytter mit r9 280 vidst også lidt luft ud af kabinettet.

Men det jeg læser er at i egentligt anbefaler at man får sine blæser i toppen til at flytte luften ud i stedet for at suge ind. Det tror jeg at jeg vil eksperimentere lidt med i weekenden :)


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2015 22:27:39
Svar/Indlæg:
15982/637

Hvordan kan de de det når jeg har 2 store blæser på min cpu køler der trækker luften på tværs hvor dem i toppen trække luften op/lodret.

Kan forstå blæser i toppen når man har en aio køler med radiatoren bag ud (oven over i/o panelet) for så er der ikke en cpukøler med blæser til at påvirke den varme luft der stiger opad

gasolin skrev d. 23-04-2015 21:04:18


Fordi de også trækker kold luft op fra bunden af kabinettet. Jo mere tung kold luft der kan trækkes op mod cpu køleren des bedre og der til hjælper de også til at få airflow over top vrm på bundkort og køle dem, ligeså at varmen fra cpu køleren også hurtig føres væk.
Du kan jo bare selv teste ved at pille dem fra og slå dem til.


hhb65
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2015 22:57:17
Svar/Indlæg:
454/85
Man kan dog også fint anvende 2 blæsere i toppen til at trække luft ind. Jeg har og en NH-D15 køler og mit system sidder i et fractal kabinet med 2*120mm blæsere i front der tager luft ind,1*120 mm i bunden der tager luft ind, 1*120 mm i siden der tager luft ind, 2*120 mm i toppen der trækker luft ind og en 120 mm bagerst der trækker luft ud.

I starten havde jeg også mine 2*120 mm i toppen til at trække luft ud, men inspireret af en kæmpe tråd om luftkølning på overclock.net valgte jeg at få dem til at suge ind da jeg skaber et kæmpe overtryk inde i kabinet og derved kan mærke hvordan luft bliver presset ud i sprækker. Derved ligger der ikke støv inde i kabinet. Du skal blot have støjfiltrer på. Og temps er supergode da den store cpu køler hele tiden har frisk luft at arbejde med.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-04-2015 00:13:35
Svar/Indlæg:
15982/637
#9 Ja så længe du har flere blæsere der suger ind end ud så har du overtryk i kabinettet uanset blæser konstellation.
Jeg har 4x120mm i front i en dobbelt push/pull konfiguration der suger ind. 2x120mm i bund og side der suger ind. 1x120mm bag til der blæser ud og 2x120mm i top der også blæser ud. En let røgtest (fra røgelsespind) viser hurtigt hvordan luftgennemstrømmen føres i kabinettet.