Newbie spm om SLI/Crossfire

Grafikkort d.  02. maj. 2015, skrevet af Burgurne
Vist: 868 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2015 22:49:38
Svar/Indlæg:
5874/1287
Inspireret af denne tråd,
http://hwt.dk/Forum/337895/970...
vil jeg her udstille min pinlige uvidenhed
Som nævnt i tidligere tråd, så vil jeg få en del penge til HW om ca 1 måned, og de skal så bruges til nyt grafikkort samt en 27" i 2560*1440.
Jeg har ikke prøvet SLI siden Voodoo 2 kortene, og har læst om masser af problemer med SLI og Crossfire, så jeg har lige et par tillægsspørgsmål:

Jeg er blevet fortalt, at Crossfire ikke virker sammen med Freesync. Hvordan med SLI? Virker SLI sammen med Gsync?
Jeg venter også spændt på GTX980Ti kort, men kan man få samme (eller bedre) ydelse med SLI ved 2xGTX970, og måske til billigere pris, så er SLI pludselig interessant igen.

Findes der i dag der IKKE virker med SLI/Crossfire?

Hvis et spil IKKE virker med SLI/Crossfire vil man så stadig kunne spille det uden at skulle pille det ene grafikkort ud?

Med SLI/Crossfire, vil GPU og ram stadig clocke ned, når man bare surfer, eller kører de på fuld knald hele tiden?

Jeg forventer at bruge 10.000 - 12.000,-kr på grafikkort og skærm, så jeg vil jo helst ramme noget jeg bliver glad for 😛
187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2015 23:04:11
Svar/Indlæg:
3340/386
Har ik selv Sli/crossfire, men dit mobo skal kunne håndtere det. Tjek din mobo spec
Nogle spil understøtter ikke Sil/crossfire.

Din psu skal have doble rail til gfx


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
02-05-2015 23:21:24
Svar/Indlæg:
1395/12

Har ik selv Sli/crossfire, men dit mobo skal kunne håndtere det. Tjek din mobo spec
Nogle spil understøtter ikke Sil/crossfire.

Din psu skal have doble rail til gfx

187man skrev d. 02-05-2015 23:04:11

Hvad er det for en gang vrøvl? du skal ikke have mere end en rail til to grafikkort du har misforstået noget.

Hvis du gerne vil vide mere burde du læse den her tråd http://www.overclock.net/t/761...

Tilbage til SLI/Crossfire jeg har kørt med det siden 2012 og jeg har aldrig haft nogle problemer overhovedet, det har altid virket helt fint og jeg har et spil der ikke understøtter SLI og det er Company Of Heroes 2 som sjovt nok ikke er så gamlet igen.

Har aldrig set lag eller microstutter eller noget så hvis det har været der har jeg ikke lagt mærke til det.

Edit: som svar til dit spørgsmål omkring spil der ikke virker med SLI, nej du skal ikke tage et af kortene ud spillet køre bare kun på det ene kort ellers er det totalt ligeglad med det andet kort den genkender det slet ikke men spillet kan køre unden problemer.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af shilka d. 02-05-2015 23:37:56.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-05-2015 23:37:53
Svar/Indlæg:
15982/637
Der findes nogle spil der ikke er optimeret til SLi/Crossfire hvilket skyldes spiludviklernes dovenskab. Man kan sagtens spille spil der ikke understøtter SLI/CROSSFIRE uden at skulle tage kort ud eller slå det fra. Selv hvis et spil ikke understøtter SLI/CROSSFIRE så kan man profitere at at bruge højere grad af anti aliasing til at forbedre billedkvalitet uden man mister ydelse.
Det er fåtallige spil i dag der ikke understøtter SLI/CROSSFIRE.

Jo grafikkort i SLI/CROSSFIRE downclocker i idle mode i Windows.

2x GTX 970 er hurtigere end eet GTX Titan X. GTX 980Ti bliver knap så kraftigt som Titan X og prismæssigt ligger vi sandsynligvis på 6000-6500kr for eet 980Ti.

Jeg har kørt 2 way SLi permanent siden 2006 og 3 way SLi siden 2009, og jeg har kun haft problemer een eneste gang mht microstutter, hvilket skyldtes dårlig BIOS og intel chipset drivers til SLI kørsel. CROSSFIRE har jeg kørt on/off siden 2009 og har heller ikke haft problemer med det.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 02-05-2015 23:41:19.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2015 23:44:44
Svar/Indlæg:
5874/1287
Okay, det lyder interessant. I de glade Voodoo2 dage kunne det godt være en ret "interessant" opgave at få noget til at virke i SLI.
Som jeg forstår jeres svar, så vil 2 x GTX970 (sikkert) være billigere og bedre end et GTX980Ti i de spil der er optimeret til SLI? (måske bortset fra strømforbrug)

Tilbage er så bare, om SLI og Gsync virker sammen?
Hvis ikke, er det jo komplet ligegyldigt med Gsync hvis jeg ender op med 2x GTX970.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-05-2015 23:54:10
Svar/Indlæg:
15982/637
Ja gtx 970 sli vil med stor sandsynlighed være billigere og i spil der er sli optimerede en hurtigere løsning.
Mht SLi og Gsync ved jeg ikke. Jeg er generelt ikke for freesync eller gsync og foretrækker løsningen der hedder skærm med højere Hz understøttelse.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2015 23:56:11
Svar/Indlæg:
2897/83
CF understøtter som du siger pt ikke freesync, men AMD siger der kommer en driver, den bliver bare først frigivet når den virker.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2015 23:59:22
Svar/Indlæg:
2897/83
@Gripen hvordan kan du slå mere AA til når spillene ikke understøtter SLI/CF? Eller mener du når spillene er dårligt optimerede men understøtter det?


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2015 00:07:32
Svar/Indlæg:
2897/83
Jeg har et 7990, men de tre spil jeg spiller mest understøtter ikke CF, så måske ikke den bedste investering for mig.

WoT
CoH 2
Dying light


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2015 00:29:14
Svar/Indlæg:
3340/386

Har ik selv Sli/crossfire, men dit mobo skal kunne håndtere det. Tjek din mobo spec
Nogle spil understøtter ikke Sil/crossfire.

Din psu skal have doble rail til gfx

187man skrev d. 02-05-2015 23:04:11

Hvad er det for en gang vrøvl? du skal ikke have mere end en rail til to grafikkort du har misforstået noget.

Hvis du gerne vil vide mere burde du læse den her tråd http://www.overclock.net/t/761...

Tilbage til SLI/Crossfire jeg har kørt med det siden 2012 og jeg har aldrig haft nogle problemer overhovedet, det har altid virket helt fint og jeg har et spil der ikke understøtter SLI og det er Company Of Heroes 2 som sjovt nok ikke er så gamlet igen.

Har aldrig set lag eller microstutter eller noget så hvis det har været der har jeg ikke lagt mærke til det.

Edit: som svar til dit spørgsmål omkring spil der ikke virker med SLI, nej du skal ikke tage et af kortene ud spillet køre bare kun på det ene kort ellers er det totalt ligeglad med det andet kort den genkender det slet ikke men spillet kan køre unden problemer.

shilka skrev d. 02-05-2015 23:21:24


Shilka, måske var min ordvalg forkert, men mente bare hans psu skal kunne klare to gfx, høj amp på 12v linien.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-05-2015 01:23:43
Svar/Indlæg:
15982/637

@Gripen hvordan kan du slå mere AA til når spillene ikke understøtter SLI/CF? Eller mener du når spillene er dårligt optimerede men understøtter det?

Biostud skrev d. 02-05-2015 23:59:22

Det er fordi at selvom spillet kun understøtter eet kort så er SLi og jeg mener også crossfire belastningen således, at når du aktiverer anti aliasing og virkelig sætter den i vejret så fordeles denne belastning mellem begge gpu'er, og derfor sker der et langt mindre ydelsestab ved at slå dette til end ved tilsvarende eet enkelt kort.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2015 01:25:09
Svar/Indlæg:
5874/1287
#5 Som jeg forstår det, så vil Gsync fjerne microstutter når ens HW ikke lige kan levere f.eks. 144fps. Du skriver, du vil hellere gå efter skærme med højere hz (???), men en 144hz skærm der understøtter Gsync (eller Freesync hvis man har AMD) vil da alt andet lige (efter deres beskrivelse på f.eks tftcentral) give mere jævnt spil. Der er nok ikke mange af os der har hw til at levere 144fps kontinuerligt i 2560*1440, medmindre alt øjeguf er slået fra!
Måske tribbleSLI tritonX, men det er langt uden for min rækkevidde.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2015 10:30:33
Svar/Indlæg:
5506/640

Okay, det lyder interessant. I de glade Voodoo2 dage kunne det godt være en ret "interessant" opgave at få noget til at virke i SLI.
Som jeg forstår jeres svar, så vil 2 x GTX970 (sikkert) være billigere og bedre end et GTX980Ti i de spil der er optimeret til SLI? (måske bortset fra strømforbrug)

Tilbage er så bare, om SLI og Gsync virker sammen?
Hvis ikke, er det jo komplet ligegyldigt med Gsync hvis jeg ender op med 2x GTX970.

Burgurne skrev d. 02-05-2015 23:44:44


Den gang for nogen år siden med voodoo2 kort var der helt sikkert ikke mange spil der krævede mere power end datidens grafikkort kunne lever for at spille de nyeste spil og havde man 2 skærm var man vild da de fleste kun have 1 og ikke råd til 2 kort der kunne trække 2 skærme (har 4 og gamer på 3 så jeg er bare for vild), derfor er jeg sikker på sli ikke var understøttet i alle de nyeste spil for det var bare ikke så ubredt med sli

I dag har vi setup mod 6 skærme (kunne de gamle HD7870 kort trække)og 4k skærme (kun 1 skærm)

Imponerende, da mange skriver 2gb ikke er nok til 4k som er 4x 1920x1080 her er der 6 skærme og kun 2gb vram men alligevel køre det ok flydende, som nogen skriver skyldes den lave indstilling af grafikken

https://www.youtube.com/watch?...


Kommer fra et sli setup med 2x gtx 680 dcu2 4gb sli, har solgt det ene for at købe et nyt lyddæmpet kabinet, som standard er kortene meget støjsvage men bliver i sli setup ca 85 grader og det andet 12-15 grader lavere og blæserne køre ca max under spil,benchmark, med kun 1 kort for jeg ca 72 grader med 50-60% på blæserne og er meget støjsvag kun svagt hørbar ved 50% med lyden slukket i spillet,fra pc.

Microstutter skulle også kunne gøres mindre ved at oc det ene kort lidt anderledes som man kan med evga precision,noget med de så ikke skal render de samme fps og dermed skulle microsutter blive mindre (må indrømme jeg ikke kan se forskel på micrustutter med 1 og 2 kort, nogen kan så helæelr ikek se forskel på lav og høj fps f.eks 60 og 120 elelr høre forskel på høj bit rate mp3 og flac "ukomprimeret" musik)

https://www.youtube.com/watch?...

Jayztwozent siger at der er stor forskel på 1 titan x og gtx 980 men i 3 sli versionen er er ikke den vilde forskel

I nogen spil for man næsten dobbelt fps med sli og meget mindre ned 50% med det 3 kort, så 2 kort gir bedre mening end 3 kort når man skal have max ydelse for pengene for der bliver ydelsen 50% eller mere, det gør det langt fra med kort nr 3

https://youtu.be/sEO1ZZTA0d4?t...


Jeg har et asus gtx 680 dcu2 4gb som gir mig ca 50 fps i dirt 3 med 3 skærme (5760x1080)og har laaangt fra spillet boarderlands the pre sepuel (som er et nemt spil) og bioshock infinite færdigt og det skulle også kunne køre med ok fps med grafikken på
fornuftige indstillinger i bioshock infinite (flot spil uanset hvad).

Med mit set up med en langsomt kørende blæser i sidepanelet fik jeg høj varme og under spil meget larm, nu for jeg ca 72 grader og 50-60% på blæseren som jeg synes er godt gået med kortet kun oc'ed til 1100mhz(gpu) 1800mhz (ram) med 3x1920x1080 skærme og dirt 3 benchmark med halvdelen af instillinegerne på ultra resten høj og 4xmsaa.

Når næste nvidia kort udkommer med 4gb fejl frie ram eller finder jeg et vildt tilbud med 2x gtx 780 med f.eks 6 gb vram kan det være jeg køre sli, men der skal helt sikkert fokuseres på støjen og temperaturen som jeg synes er større problem end driver og om spil understøtter sli

Asus og msi's gtx 970-980 køre uden blæserne aktiveret ved lav belastning med om de også gør det i et lyddæmpet kabinet med lidt høj varme kan jeg godt være i tvivl om de gør og så ryger pointen med blæserene der ikke køre ved lave omd når man har 2-3 kort.

Måske gripen90 kan svare på det om varmeudviklingen er så høj ved lav belastning at blæserne køre på et gtx 970 når man har 2-3 af dem


loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
03-05-2015 10:42:03
Svar/Indlæg:
1351/206
Min rog aktiverede i alt fald gsynch ved sli.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-05-2015 14:20:53
Svar/Indlæg:
15982/637

#5 Som jeg forstår det, så vil Gsync fjerne microstutter når ens HW ikke lige kan levere f.eks. 144fps. Du skriver, du vil hellere gå efter skærme med højere hz (???), men en 144hz skærm der understøtter Gsync (eller Freesync hvis man har AMD) vil da alt andet lige (efter deres beskrivelse på f.eks tftcentral) give mere jævnt spil. Der er nok ikke mange af os der har hw til at levere 144fps kontinuerligt i 2560*1440, medmindre alt øjeguf er slået fra!
Måske tribbleSLI tritonX, men det er langt uden for min rækkevidde.

Burgurne skrev d. 03-05-2015 01:25:09

Nej det fjerner ikke microstutter. Så vidt jeg ved udligner det fps forsinkelsen fra gfx til skærm mere jævnt ved lav fps (mener det er under 60fps) så spilbarheden forekommer mere flydende og konsistent. Det er det samme som 3dfx i sin tid gjorde med deres T-buffer teknologi som blot var direkte inkorporeret i grafikchippen.

Man kan selv minimere fps delay ved lavere fps ved at eksperimentere med double og triplebuffering mens vsync er aktiveret.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-05-2015 14:31:48
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Fra midten af 90erne og til 99 da var lykken at få 30FPS i 1024x768 opløsning i 16bit.
Spil dengang var meget mere krævende for den tilgængelige hardware. Med voodoo 2 i SLi så kunne man være heldig at nå vanvittige 40FPS i Quake 2 1024x768 16bit.
Det er kun efter 2010, at jeg oplever nye generationer af "gamere", der klager over at alt under 60FPS er uspilbart.
Dertil så var 3dfx SLI (Scalable Link Interface) af en anden type end nVidia's SLI (Scan Line Interleave) og understøttelsen var mere eller mindre allerede givet i opengl, glide3d.

Mht til varme med 2-3 gtx 970 med strix, twinfrozr eller jetstream køler der gælder så længe der er køligt nok er de passive. Men man skal kun bruge 2 kort med den køler type. At sætte 3 sammen er selvmord på varmefronten under load.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 03-05-2015 14:36:27.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2015 14:41:30
Svar/Indlæg:
5506/640

#12: Fra midten af 90erne og til 99 da var lykken at få 30FPS i 1024x768 opløsning i 16bit.
Spil dengang var meget mere krævende for den tilgængelige hardware. Med voodoo 2 i SLi så kunne man være heldig at nå vanvittige 40FPS i Quake 2 1024x768 16bit.
Det er kun efter 2010, at jeg oplever nye generationer af "gamere", der klager over at alt under 60FPS er uspilbart.
Dertil så var 3dfx SLI (Scalable Link Interface) af en anden type end nVidia's SLI (Scan Line Interleave) og understøttelsen var mere eller mindre allerede givet i opengl, glide3d.

Mht til varme med 2-3 gtx 970 med strix, twinfrozr eller jetstream køler der gælder så længe der er køligt nok er de passive. Men man skal kun bruge 2 kort med den køler type. At sætte 3 sammen er selvmord på varmefronten under load.

Gripen90 skrev d. 03-05-2015 14:31:48


Var det ikke også den gang man brugte tft,crt skærme (mener jeg det hedder) hvor der ingen inputlag var og hvor responsetid og sikkert også ghostning (om der var screen tearing den gang ved jeg ikke) var meget lavere end i dag, hvor selv 30 fps kunne pga af skærmen køre mere flydende end det kan med en alm 60hz flad pc skærm med 30-60 fps?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 03-05-2015 14:53:08.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-05-2015 15:08:12
Svar/Indlæg:
15982/637

#12: Fra midten af 90erne og til 99 da var lykken at få 30FPS i 1024x768 opløsning i 16bit.
Spil dengang var meget mere krævende for den tilgængelige hardware. Med voodoo 2 i SLi så kunne man være heldig at nå vanvittige 40FPS i Quake 2 1024x768 16bit.
Det er kun efter 2010, at jeg oplever nye generationer af "gamere", der klager over at alt under 60FPS er uspilbart.
Dertil så var 3dfx SLI (Scalable Link Interface) af en anden type end nVidia's SLI (Scan Line Interleave) og understøttelsen var mere eller mindre allerede givet i opengl, glide3d.

Mht til varme med 2-3 gtx 970 med strix, twinfrozr eller jetstream køler der gælder så længe der er køligt nok er de passive. Men man skal kun bruge 2 kort med den køler type. At sætte 3 sammen er selvmord på varmefronten under load.

Gripen90 skrev d. 03-05-2015 14:31:48


Var det ikke også den gang man brugte tft,crt skærme (mener jeg det hedder) hvor der ingen inputlag var og hvor responsetid og sikkert også ghostning (om der var screen tearing den gang ved jeg ikke) var meget lavere end i dag, hvor selv 30 fps kunne pga af skærmen køre mere flydende end det kan med en alm 60hz flad pc skærm med 30-60 fps?

gasolin skrev d. 03-05-2015 14:41:30


Nej om du kører 30fps på crt eller tft så er det samme umiddelbare 'forsinkelse'. Begge kan køres ved 60Hz. På CRT var det blot sådan at fek.s 1600x1200 kunne klares ved max 60Hz og 1024x768 ved 120Hz.
Ghosting var der intet af på CRT, men eksisterer mere eller mindre på alle tft skærme, men det kan hverken færre eller flere fps afhjælpe.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2015 15:55:33
Svar/Indlæg:
5874/1287

#5 Som jeg forstår det, så vil Gsync fjerne microstutter når ens HW ikke lige kan levere f.eks. 144fps. Du skriver, du vil hellere gå efter skærme med højere hz (???), men en 144hz skærm der understøtter Gsync (eller Freesync hvis man har AMD) vil da alt andet lige (efter deres beskrivelse på f.eks tftcentral) give mere jævnt spil. Der er nok ikke mange af os der har hw til at levere 144fps kontinuerligt i 2560*1440, medmindre alt øjeguf er slået fra!
Måske tribbleSLI tritonX, men det er langt uden for min rækkevidde.

Burgurne skrev d. 03-05-2015 01:25:09

Nej det fjerner ikke microstutter. Så vidt jeg ved udligner det fps forsinkelsen fra gfx til skærm mere jævnt ved lav fps (mener det er under 60fps) så spilbarheden forekommer mere flydende og konsistent. Det er det samme som 3dfx i sin tid gjorde med deres T-buffer teknologi som blot var direkte inkorporeret i grafikchippen.

Man kan selv minimere fps delay ved lavere fps ved at eksperimentere med double og triplebuffering mens vsync er aktiveret.

Gripen90 skrev d. 03-05-2015 14:20:53


Det påstår tftcentral ellers at det gør!! Altså fjerner microstutter i området fra 30fps til 144fps:

http://www.tftcentral.co.uk/re...

Et lille udpluk af deres artikel her:
By doing this the monitor refresh rate is perfectly synchronised with the GPU. You don't get the screen tearing or visual latency of having Vsync disabled, nor do you get the stuttering or input lag associates with using Vsync. You can get the benefit of higher frame rates from Vsync off (within the G-sync range of 30Hz - 144Hz) but without the tearing, and without the lag and stuttering caused if you switch to Vsync On.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 03-05-2015 15:56:09.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
03-05-2015 19:37:08
Svar/Indlæg:
15982/637
Microstutter er relateret til antallet af brugte GPU'er. Det kan aldrig fjerne helt men minimeres drastisk.
De skriver at Gsync fjerner tearing og den stutter/inputlag der kan opstå ved ikke at bruge vsync. Men hvis man har en 144Hz skærm så kan man jo sagtens bruge vsync og stadig have høj FPS.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2015 21:47:53
Svar/Indlæg:
5874/1287
#19 ja ... hvis ens grafikkort kan levere varen, Gsync er jo derfor kun værdifuld når man IKKE opnår de hz man har sat sin Vsync til.