? til opsætning af kablet netværk

Diverse d.  04. maj. 2015, skrevet af cmnielsen
Vist: 1932 gange.

cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
04-05-2015 20:25:16
Svar/Indlæg:
726/496
Hej.

Jeg vil lave et kablet netværk til et par af husets rum. Huset består af tre etager, hvor routeren står på mellemste etage.
Jeg vil gerne have et kablet netværk til første sal og et til kælderen.
Da jeg var ved at se på dele, faldt jeg over en vægdåse med to dataudtag ( https://www.av-cables.dk/netva... )
Mit spørgsmål er nu om man skal man trække to kabler til vægdåsen, eller er der indbygget noget i den så man kun behøver et kabel?

Er der noget forkert i at sætte en vægdåse ved routeren, og trække et kabel derfra til den anden vægdåse, og og så sætte et kabel i router og et i den første vægdåse for at få netværk til den anden vægdåse? (lidt kryptisk forklaring, håber I kan gennemskue ideen?).

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på når jeg laver et kablet netværk? Jeg har kun tænkt mig at bruge skærmede kabler / stik.
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2015 20:32:43
Svar/Indlæg:
2246/14
To kabler. Ellers skal du bruge en switch eller klampe det så det kun kan køre 100mbps.
Du kan ikke serieforbinde kablerne. der skal et ubrudt kabel til hvert stik. Hvilken vej du så trækker det er ret ligemeget.
Du behøver ikke bruge skærmet kabel med mindre du synes det er sjovt.


cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
04-05-2015 20:34:06
Svar/Indlæg:
726/496
#1 heller ikke skærmet hvis det trækkes sammen med antennekabel?


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2015 20:36:50
Svar/Indlæg:
2246/14
Nu er jeg ikke professionel, så tag det jeg siger med et gran salt.
Et antennekabel er allerede skærmet. Problemet er så vidt jeg forstår oftest ved lange kabel træk (over 50M) der ligger op ad kabler med høj spænding (feks strøm)

http://superuser.com/questions...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 04-05-2015 20:37:29.


mics1974
 
Superbruger
Tilføjet:
04-05-2015 22:45:05
Svar/Indlæg:
120/37
Mange af dine spørgsmål finder svar på her

http://cubus-adsl.dk/elteknik/...

Det behøver ikke være skærmet til alm installation


cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
04-05-2015 22:45:54
Svar/Indlæg:
726/496
#3+4

Mange tak!


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
05-05-2015 13:42:04
Svar/Indlæg:
3661/82
brug kun skærmet kabel hvis prisen er nær identisk.
Jeg har trukket normalt cat5e utp rund i væggene i huset uden problemer


cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
05-05-2015 13:53:37
Svar/Indlæg:
726/496
Jeg valgte noget Cat 6 UTP Netværkskabel - Solid, det kostede kun 50 øre mere pr meter end 5e utp


Grumle
 
Overclocker
Tilføjet:
05-05-2015 14:59:11
Svar/Indlæg:
69/3
Hej cmnielsen.
Den dåse du linker til har to stik til rj45. Det er for såvidt ok, men benyttes mest, hvis der fx skal trækkes til en IP telefon også. Du behøver kun trække til det ene stik.
Der er intet i vejen for din løsning, altså en dåse ved router, der kunne du bruge 2-stiks dåse og så en dåse hhv kælder og 1-sal.
Mht skærmet kabel, så er det for det meste ligegyldigt. Vælger du alligevel skærm, så skal du bare lige huske at du så "binder" dig til at alt skal være skærmet fremover. Ét enkelt uskærmet element på nettet, "fjerner" skærmen. Mener faktisk det gælder så langt som til, at din maskine(r) sågar skal være tilsluttet jordet stik, men ikke helt 110% sikker der.
Ellers er det bare at klø på. Dåserne er nemme at samle, man følger bare farvekoderne og klikker wires på plads.
Går det i spunk, så skriv.


cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
05-05-2015 15:58:28
Svar/Indlæg:
726/496

Hej cmnielsen.
Den dåse du linker til har to stik til rj45. Det er for såvidt ok, men benyttes mest, hvis der fx skal trækkes til en IP telefon også. Du behøver kun trække til det ene stik.
Der er intet i vejen for din løsning, altså en dåse ved router, der kunne du bruge 2-stiks dåse og så en dåse hhv kælder og 1-sal.
Mht skærmet kabel, så er det for det meste ligegyldigt. Vælger du alligevel skærm, så skal du bare lige huske at du så "binder" dig til at alt skal være skærmet fremover. Ét enkelt uskærmet element på nettet, "fjerner" skærmen. Mener faktisk det gælder så langt som til, at din maskine(r) sågar skal være tilsluttet jordet stik, men ikke helt 110% sikker der.
Ellers er det bare at klø på. Dåserne er nemme at samle, man følger bare farvekoderne og klikker wires på plads.
Går det i spunk, så skriv.

Grumle skrev d. 05-05-2015 14:59:11


Mange tak for svar.
Det er det gode ved dette forum, der er altid nogen der er klar med gode råd og opfordring til at blive ved med at spørge.

C'.