Bedste netværksydelse gennem router og switch

Benchmark/ OC d.  16. maj. 2015, skrevet af syncmarster
Vist: 3727 gange.

syncmarster
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2015 08:35:34
Svar/Indlæg:
318/82
Hej alle

Hvordan opnår man den største hastighed på sit kablet netværk?

Er der lige meget hvordan men tilslutter sine kabler, eller er det bedre at have et kabel fra sin router til en switch for at styre IP-adresser også tilslutte computere, NAS og tv til switchen?

Det er et tv, 3 computere, en printer (100mbit netkort) og en NAS.
gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2015 09:47:40
Svar/Indlæg:
979/49
Det er ligegyldigt hvordan du strikker dit netværk sammen. Du skal blot have i mente, at laveste fælles nævner bestemmer. Se billede:



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2015 12:27:24
Svar/Indlæg:
3385/80
#0 Som du selv siger, så får du den bedste ydelse ved at tislutte routeren til switchen og resten af netværket i switchen.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
16-05-2015 12:49:57
Svar/Indlæg:
355/1
Ville nok smide printeren på routerens stik.
Men ud over det samle det så meget som muligt på en switch.

#1 viser det meget godt, men glemmer en detalje.
hvis der var 2 computere på routeren ville de snakke 100Mbit men deles om det samme til switchen, altså 50Mbit hver.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2015 13:57:51
Svar/Indlæg:
979/49
#3 Det er jo kun en halv sandhed du fortæller.

Du sætter 2 PC'er på din router, de skal tilgå NAS boksen, så vil de skulle dele 100Mbit. Det betyder ikke at de har 50Mbit hver! Hvis kun den ene PC er aktiv, har den alle 100Mbit, hvis begge er aktive, er der en helt speciel metode til at udregne hvor mange Mbit hver enhed har tilrådighed.

Men anyway, så er princippet at laveste fælles nævner bestemmer hastigheden.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af gammelgaard_mink d. 16-05-2015 14:00:15.


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2015 14:45:19
Svar/Indlæg:
447/2
Det er noget vås det i begge siger :)

Lad os antage følgende:

#0 har en 1Gbit router/switch og sætter alle sine ting enten kun til Router eller kører det via en switch, så betyder det ikke, at hvis han tilslutter sin printer som kun kører 100Mbit, at router/switch så siger "Nå for pokker, Der er kommet en 100Mbit enhed på en af portene, så skal de andre enheder også kører 100Mbit"

Det router/switch vil gøre er at benytte Auto-Sensing på den indivuelle port og kun nedsætte hastigheden til 100Mbit på den port hvor enheden med 100Mbit NIC er tilsluttet.

Resten vil forsat køre med 1000Mbit.

Min gamle D-Link DIR-655 har det, og routere/switches som er lavet inden for de sidste 5år, har samme feature.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-05-2015 14:59:33
Svar/Indlæg:
2826/100
#1 har ret i måden han skriver det på i sit billede. (men det er ikke sådan du bør kable det op)

Måden jeg ville gøre det i ville være følgende

Router <-- Switch <-- Alle andre enheder

Så alt er forbundet til switchen. Og hvorfor så det?

Det er faktisk ret simpelt, alt det udstyr som du forbinder med switchen er forbundet med 1000 Mbit, dette betyder at du på dit LAN opnår en forbindelse på 1000 Mbit imellem alle dine enheder.

De 100 Mbit som linket imellem din Router og Switch har får ikke nogen betydning, medmindre du har en internet forbindelse på over 100 Mbit.

Det som #3 skriver bør du ignorere, de deler ikke forbindelsen 50/50 som han giver intryk af, ligesom det ikke giver nogen mening at smide printeren ud på din router, så den pludseligt skal være forbundet til et 100 mbit link i stedet for 1000 Mbit link som den ville få på switchen, derimod vil du på den måde sikre at alt printertrafik skal til at benytte dit uplink mod routeren i stedet for blot at cirkulere rundt i switchen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 16-05-2015 15:00:35.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-05-2015 15:04:18
Svar/Indlæg:
2826/100
Rettelse til overstående.. Alt minus printeren vil køre 100 Mbit.


Letzki
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2015 15:41:56
Svar/Indlæg:
766/79

Rettelse til overstående.. Alt minus printeren vil køre 100 Mbit.

martinta skrev d. 16-05-2015 15:04:18


Du mener vel 1000 Mbit?


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
16-05-2015 18:44:36
Svar/Indlæg:
355/1
Sjovt som alle skriver det de andre skriver er forkert og så skriver det samme på en anden måde.

Ligefrem vås? Ja den er go.
Jeg gik ud fra #1's billede der viste routeren kører 100Mbit så kan man ikke bare antage den pludselig køre gigabit.
Og ingen har sagt alt køre 100Mbit fordi en 100Mbit enhed blev sat til, kun at ting på en 100Mbit router køre 100Mbit i stedet for gigabit.
Læs hvad der står og ikke hvad du TROR der står.

Men for at bøje det i neon så joh printeren ville jeg altid sætte på routeren, den har så lidt trafik at det er ligegyldigt at sætte den på switchen.
Du vil ikke mærke en forskel hverken i kommunikation til printeren eller på internet forbindelsen.
Hvorimod sætter du den til switchen vil du fylde en Gigabit port op med en enhed der på ingen måde kan udnytte den og i bedste fald mangle den port når du skal bruge den.
Altså spild af en port på switchen.
Og at sige det vil være hurtigere at sætte den til switchen er da først noget vås.
joh du spare de milisekunder det tager switchen at sende data videre til routeren når du printer.
Så nogle milisekunder på at printe eller en ekstra port.
Ikke noget svært valg da.

Med hensyn til 2 pc'er tilsluttet til routeren,
mente jeg at skal begge hente fra nas serveren vil de altid skulle deles om 100Mbit med mindre routeren kører gigabit hvilket jeg ikke gik ud fra i beskrivelsen eftersom jeg brugte det ovenstående billede som udgangspunkt.
Selvfølgelig skal de kun deles når begge vil hente på samme tid men det er ligesom underforstået.
Pointen var at sætter du 2 pc'er til routeren og nas på switchen vil de skulle slås om båndbreden i det kabel der går fra router til switch.
De vil aldrig få mere hastighed til rådighed lige meget hvordan du regner på det.

Og er vi så snart færdige med at kaste mudder her?

Alle siger næsten det samme alligevel, saml tingene på switchen.
Eneste forskel er jeg siger flyt printeren til router fordi den ikke får noget ud af at bruge en gigabit port, og du derfor får en ekstra til det bliver nødvendigt.


syncmarster
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2015 20:43:13
Svar/Indlæg:
318/82
Mange tak. Samler "næsten" det hele i switchen 🙂 God Lørdag


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
31-05-2015 19:48:55
Svar/Indlæg:
3661/82
#0
udne at virker hvilke enhender der koere 1gbit og 100mbit

saa skal du udelukeknde taenke paa antal punkter til det du vil tilgaa.
saa hvis pc vil have hurtigest muligt internet kobler du dne til din router for at faa en node mindre du skal igennem
det er dog usandsynligt lidt i forskel

jeg har alle mine lokalere kobler til en 24pots 1gbit switch paa netvaerke hvortil min wifi router ogsaa er tilkoblet

PC 1 ------ S
PC 2 ------ W
PC 3 ------ I ---- Router/Wifi
PC 4 ------ T
PC 5 ------ C
PC 6 ------ H


Alt er dog med 1gbit forbindelse

Ved at samle alt i switching hub sikre du at ALTING har en fuld dedikeret kanal til andre forbindelser.
Det er hele fordelen ved en switcihng hub over en nonswitchinh hub


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
31-05-2015 21:15:55
Svar/Indlæg:
2826/100
#11

Lad nu være med at forvirre begreberne..

en hub = en enhed, hvor det den modtager på en port kommer ud af alle andre porte
en switch = en enhed der forstår OSI L2 og derfor sender trafikken hen til den éne port hvor modtageren er.

At kalde det en switching hub og nonswitching hub er decideret forkert.

Men udover din forkerte navngivning er det du skriver rigtig nok


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2015 02:36:08
Svar/Indlæg:
2246/14
#12 http://www.webopedia.com/TERM/...
(det er et ældre udtryk)
http://en.wikipedia.org/wiki/N...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 01-06-2015 02:36:58.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2015 05:51:19
Svar/Indlæg:
4112/52
Bottom line:
Hvis portene i både din switch OG routeren har 1Gbit hastighed, opnår du Gbit hastighed på hele netværket, og så kommer det an på hvilken hastighed de enkelte enheder har.

Hastigheden på tilgangen på NAS'en afhænger af hvor mange porte den (NAS'en) har, for har den kun 1 port, er det én fed hvilke enheder du sætter til hvilken netværks enhed (router/switch).
Har NAS'en flere Gbit porte, så skal du have den på samme enhed som alle computerne for at kunne opnå større samlet ilgangshastighed (summen af alle enhederne der tilgår den) end ved at have begrænsningen det ene Gbit kabel mellem switch og router vil blive i denne sammenhæng.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-06-2015 19:29:28
Svar/Indlæg:
3661/82
#12

Jeg forveksker skam ikke. Det koreekte betegnelser er en switching hub (10mb) fast switching hub (100mb) eller gigabit switching hub (1gb)

En "switch" ER en hub. Det er blot en vestemt subtype af hubs og det korekte fulde navn er altsaa switching hub.

Tjek evt wiki eller enhver basis netvaerks bog.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 03-06-2015 19:38:09.