Jeg har på det seneste måtte indse, at jeg ikke længere formår at sidde ved computeren i længere tid ad gangen (vi snakker perioder længere end 2 timer). Det er primært håndledene og skuldrene der langsomt men sikkert er ved at melde pas. Jeg har de sidste 15 år haft normale problemer med mit højre håndled, hvilket primært skyldes min ungdomsfascination: Counter-Strike, men det har aldrig givet mit deciderede smerter. Derfor ville jeg høre, hvad i andre har gjort for at imødekomme sådanne problemer? Jeg har selv tænkt på, at se efter alternative pegeendheder såsom Logitech M570 og et tastatur ala Microsoft Natural Ergnomic 4000, men ville gerne høre lidt erfaringer fra jer andre først.
Jeg har selv haft forskellige skader/smerter fra træning, og fysisk arbejde fra den gang jeg var tømrer. De gange hvor det har været værst, har det som regel været skyld i f.eks dårlige arbejdssituationer, gentagne dårlige løft eller lignende. For at komme over det, har jeg fokuseret på de dårlige vaner jeg havde, både på det fysiske arbejde og når jeg sad meget foran computeren. Men det som hjalp aller bedst, var at træne musklerne i de områder, hvor jeg har haft skaderne/smerterne. Skuldre og håndled smerter skyldes tit en dårlig siddeposition. Enten hvor du sidder for højt eller lavt med skulderne. Med håndledende er det tit, utilstrækkelig understøttelse af underarmene. Hvis du googler lidt rundt, er der masser af information om ergonomien.
Mit råd er: få dig en ordentlig ergonomi, og vane ved skærmen, men samtidig prøv at finde nogle træningsøvelser du kan lave hjemme regelmæssigt.
Hvilken "spillestil" bruger du? Jeg har selv altid haft problemer med nakken, men det skyldes (som sådan) ikke gaming. Jeg bruger high sens mus, dvs. jeg bevæger ikke min arm eller skulder, men kun mine fingre og mus som ligger fikseret på kanten af bordet via min håndkant.
kost og træning er vigtig men gå ikke ned på udstyr brug hæve sænke bord og en rigtig god ergo kontorstol prøv forskellige keyboard / mus jeg vil i dit tilfælde vælge en trådløs mus P.G.A Dit håndled kan anbefale Logitech G700s indstiller du følsomheden højt nok bevæger du ikke dit håndled og sammen med en god mus måtte som f.eks. steeleries er du godt kørende
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zeelock d. 22-05-2015 21:56:03.
Som flere andre er inde på, så føler jeg jeg, at man kan imødekomme meget ved lidt træning. Personligt har jeg dårlige knæ, hvor det absolut bedste lægemiddel er styrketræning af benene.
tag en pause paa ca 5 min en gang i time hvor du lige gaar ud i koekene og refiller paa snack. bare lige at komem ud af en laastpostion og gaa lidt omkring kan hjaelpe en del
Kost og motion og husk at du skal helst rejse dig af stolen hver 15 minutter, hvor du lige tager niogle skridt og evt. varmer op dine skuldre og håndlæd. ( enkle bevægelser )
At sidde i stolen for lang tid, uden at bevæge for meget kan skade kroppen. Og det bliver ikke kun dine håndlæd som tage skade af.
Korrekt stilling i stolen, god stol, og en ikke hård mussemåtte har forhindret mig i at få nogle smerter/skader... Dette på trods af at jeg primært har brugt 'claw grip' på musen da jeg i 99-04 spillede CS en god 8 timer om dagen.. Jeg holdt sjældent pauser, det var en gene når jeg var 'tvunget' til at deltage til aftensmaden o.lign 😛
Ærligt, hvis jeg stod i din sitation, ville jeg nok ligge mit liv så meget om væk fra computeren som overhovedet muligt. Man bør altid lytte til kroppens signaler.
Jeg bruger skam ikke computeren meget mere, det er faktisk kun når jeg har noget skrive arbejde, jeg sidder der længere tid end at tjekke nyheder osv. Hvorfor jeg også leder efter lidt hjælpemidler til at hjælpe mig lidt på vejen :)
Personligt har jeg købt en trackpad, så jeg ikke kun sidder med musen hele tiden. Til at surfe rundt og den slags så funker den rigtigt godt og jeg kan bruge begge hænder på den, så det ikke altid går ud over den samme hånd :)
jeg for 2-3 dolol om dagen bare for at kunne sove . armbøjninger er det slut med . dem har jeg jo så også lavet mere end 500 om dagen af når jeg står ved min kant bukker . 😉