Defekt strømforsyning lukkede internet i odense.

Diverse d.  23. maj. 2015, skrevet af Xqual
Vist: 913 gange.

Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2015 12:10:41
Svar/Indlæg:
718/15
Faldt lige over den her artikel.
http://www.avisen.dk/pensionis...

Spørgsmålet er så? Er TDC's routere virkelig så dårligt skærmet? Eller er det et reelt problem?
syncmarster
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2015 13:12:23
Svar/Indlæg:
318/82
Nej det tror jeg ikke, men en defekt strømforsyning som sender støj ud på lysnettet igen kan slukke det meste.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2015 16:08:41
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
svært, men fleste apparater er bygget til køre med Sinus svingninger på el-ledning nettet. normalt køre fleste apparater i Danmark med 50-60 sinussvingninger triviel om det er i minuttet eller sekundet.

Det er Hz, står på apparatet. Betyder, hvor mange gange strømmen må eller kan skifte retning i løbet af time.
Bits ure tæller, sivningerne i strøm. Derfor den kan vise, hvad klokken er uden bevægelig dele.

du kan ikke se strømmen skifter retning. Dette gælder for AC-strøm.
DC er anderledes...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 23-05-2015 16:16:07.


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2015 19:36:10
Svar/Indlæg:
2211/331

#0
svært, men fleste apparater er bygget til køre med Sinus svingninger på el-ledning nettet. normalt køre fleste apparater i Danmark med 50-60 sinussvingninger triviel om det er i minuttet eller sekundet.

Det er Hz, står på apparatet. Betyder, hvor mange gange strømmen må eller kan skifte retning i løbet af time.
Bits ure tæller, sivningerne i strøm. Derfor den kan vise, hvad klokken er uden bevægelig dele.

du kan ikke se strømmen skifter retning. Dette gælder for AC-strøm.
DC er anderledes...

Shadowhunter skrev d. 23-05-2015 16:08:41
Hz er svingninger i sekundet og ikke i timen,5oHz er 50 svingninger i sekundet.


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2015 22:53:03
Svar/Indlæg:
743/13
Et bud kan være at der er tale om destruktiv interferens. Altså, strømforsyningen sender en lille smule strøm videre til antennestikket, hvor det løber retur ud i coax-nettet (det TV og kabelinternet kører på), her vil de små svingninger gå ind og dæmpe/ødelægge signalet, så det ikke når ordenligt frem til de andre kunders modems og antennestik. TV og internet på coax bruger forskellige frekvenser, som så vidt jeg husker ligger noget over de 50 Hz der er i det almindelige el-net, men en lille ændring i frekvensen på f.eks. internet-frekvensen vil ødelægge signalet, så det ikke kan forståes af modem'et, og derfor vil det efterfølgene ikke virke.

Det er faktisk lidt det samme der sker med trådløse netværk, hvis de alle ligger på samme kanal (frekvens), går de ind og forstyrrer hinanden, og laver destruktiv interferens. Desuden lytter AP'er og routere efter om der er andre der snakker på samme frekvens, og stopper med at sende i en kort periode, hvis det er tilfældet.


Ubehage
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2015 14:57:44
Svar/Indlæg:
905/100
Jeg har haft et fjernsyn, som - efter at være tilsluttet computeren - slukkede for min PC-skærm så snart GFX-driverne blev indlæst.

Efter mange hovedbrud, lykkedes det mig at løse og replikere problemet:
Når TV'et havde været tilsluttet mit grafikkort, mens skærmen også var tilsluttet (tændt eller ej), så fik skærmen en lille bug som gjorde at den gik i standby, når Windows loadede nVidia-driverne.
Windows' egne drivere var der intet problem med 🤣

Problemet blev løst ved at koble skærmen helt fra computer og strøm, og lade alle chips i den aflade.
Så virkede den igen, indtil næste gang TV'et kom på... 😀