mysql på unoeuro

Diverse d.  02. juni. 2015, skrevet af Brian MC
Vist: 872 gange.

Brian

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2015 19:59:24
Svar/Indlæg:
850/212
Hej

Er der nogen her inden der ved eller kan hjælpe mig med at lave en mysql database på unoeuro

Hilsen Brian

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Brian MC d. 02-06-2015 20:08:23.
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2015 21:17:46
Svar/Indlæg:
2246/14

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 02-06-2015 21:31:11.

dgaa1991

Enthusiast
Tilføjet:
02-06-2015 22:48:37
Svar/Indlæg:
40/7
hvad er det præcist du skal have hjælp til ? og hvad skal db'en bruges til ?

er der ssh adgang?

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
03-06-2015 05:03:51
Svar/Indlæg:
2263/307
Brian skal have hjælp til at lave en hjemmeside. Han har prøvet Wordpress, hvor jeg har forsøgt at hjælpe ham lidt, men vi kan ikke lave det så Brian synes det ser flot ud. Så hvis der er en hjemmesidekyndig, der vil byde ind er det super.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
03-06-2015 07:48:26
Svar/Indlæg:
4033/364
Selve databasen plejer at være lavet og login informationer plejer at stå enten i kontrolpanel til hjemmesiden eller i velkomstinformationerne.

Selve styringen er typisk via phpmyadmin (ulogisk navn selvom det er lavet i php sproget, så er det administration af (my)SQL server)

man kan sige at databasen er det samme som et diskdrev og så er tabellerne mappe, som så indeholder data.

Der skal formodentlig laves nogle tabeller (typisk er der installationsscript i PHP (filtypen) hvor man så skal udfylde databasenavn, bruger og password (fra logininformationerne du har fået) - så laver den selv de tabeller man skal bruge) - alternativt skal man køre SQL forespørgslerne create table..... i phpmyadmin

Men jeg er lidt usikker, skal du prøve noget andet en wordpress eller mangler du noget database til wordpress?

En mulighed er opensourcecms (content management system) som man installerer og så laver om (wordpress er mere simpelt). man kan prøve de forskellige opensource CMSer på www.opensourcecms.com , de fleste kan lægges op på sin side og så skrive i en config fil med brugernavn/sti/database info

sti kan laves ved at lave en .php fil fx pinfo.php og skrive <?php phpinfo(); ?> lægge den op via ftp op sin side og så skrive linket til den i browseren..

Normalt så skal man bruge dette til at lave en installation af et cms (selv)

login til database (så den selv kan lave tabeller)
path (serverstien - da de fleste webservere kører linux så er det typisk noget a la /home/www/ditdomænedk/ - se evt. phpinfo)
FTP (overførelse af filer)
rettigheder til mapper (kaldet chmod, resten er teknisk forklaring) - man kan lave rettigheder på mapper via sin FTP klient ved at vælge egenskaber chmod EGA (E = ejer, G = gruppe ejeren er medlem af , A = andre). Der er tre rettigheder, læs, skriv, eksekver.. hvis man har den så er læs = 4, skriv = 2 og eksekver = 1.

ergo 7 = læs, skriv, eksekver (4+2+1)
ergo 6 = Læs , skriv (4+2+0)
ergo 5 = læs , eksekver (4+0+1)
ergo 4 = læs (4+0+0)

og man giver et tal pr. brugergruppe, så chmod 777 er fuld adgang til ALLE (den skal man passe på med)
chmod 755 (typisk hvis du skal uploade en fil via cms skal mappen have denne rettighed, eller en config fil) og 744/644 (dem brugerne ser) er standard i CMS

mener også at unoeuro har 1 click install af cms via deres kontrolpanel. Men opensourcecms er et godt sted at prøve det uden at installere. Design etc. skal man dog normalt selv rode med, dog har mange themes som man selv kan installere nemt.

CMSmadesimple synes jeg er rimeligt nemt at gå til.
Joomla kunne også være et andet bud.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af @ngler d. 03-06-2015 07:49:40.

Brian

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2015 22:57:28
Svar/Indlæg:
850/212
Hej @ngle

Jeg skal følge det her

http://help.koken.me/customer/...

Men jeg kan bare ikke få det til at starte op så derfor leder jeg efter en så måske kunne hjælpe mig over teamviwer eller sådan noget

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
05-06-2015 11:37:14
Svar/Indlæg:
4033/364
Du har enten på dit kontrolpanel hos unoeuro eller en velkomstmail fået følgende

1) brugernavn,password, ftp adresse
2) brugernavn, password,mysql adresse, databasenavn (kan være localhost)

Mit bedste bud er at step1 på kokens hjemmeside skal du springe over for det er allerede lavet.

Download filen (step2)

Pak filen ud (højreklik på zip filen og vælg pak ud)

Forbind med en FTP klient, det kan fx være winscp filezilla eller lign. Kopier mappen koken til din ftp (ftp er filadgangen til din hjemmeside)

Gå ind i en browser skriv www.ditdomæne.dk/koken
(ditdomæne.dk skal selvfølgelig skiftes ud med din hjemmesideadresse)

Så er der en installer som tjekker at du har min php version 5.3 (det vil jeg med 98% sikkerhed sige du har)

Du skriver navn, email og vælger et password (til at logge ind på koken), next

Her skal du nu udfylde databaseinfo

Så laver den selv tabeller etc

Og så kan du logge ind på www.ditdomæne.dk/koken