Gider du ikke beskrive problemstillingen mere grundigt, så kan det være man har lyst til at hjælpe 🙂
Ca 20W total fordelt over alle PWM headers. Nogen bundkort har seperate PWM controllers, men det er en sjælenhed så jeg plejer at sige 20W max selv på nyere bundkort.
3pin headers (dvs non-pwm) plejer man vist nok at sige 8-10W max pr header.
Jeg stod selv med samme problem stilling med mit eget Z87-DS3H, og der skrev jeg til Gigabytes support, og de skrev tilbage at man kan trække 1A (12W) ud af FAN headeren.
Jeg endte med at købe dette adapter kabel: http://www.coolerkit.dk/shop/e...
Hvor man trækker PWM signalet fra motherboardet, og strømmen direkte fra PSU'en 🙂
Jeg fik at vide fra ASUS at der kunne trækkes 1A (12watt) ud af fan headerne. så jeg kan tilslutte mig hvad både firestone og p0Pe siger.
Bare lige for at skifte perspektivet væk fra "hvad kan hvert stik trække" til "hvad bruger dine blæsere".
De fleste blæsere trækker ikke mere end 0,15A ved fuld last, med mindre man er ovre i de helt ekstreme (Delta extreme scream, 5000rpm 120mm blæsere og lignende)
Så 1A pr stik gør det muligt at trække ca. 6 blæsere pr fan-header, så du burde være rigeligt dækket ind med hvad dit bundkort kan levere.
Bare lige for at skifte perspektivet væk fra "hvad kan hvert stik trække" til "hvad bruger dine blæsere".
De fleste blæsere trækker ikke mere end 0,15A ved fuld last, med mindre man er ovre i de helt ekstreme (Delta extreme scream, 5000rpm 120mm blæsere og lignende)
Så 1A pr stik gør det muligt at trække ca. 6 blæsere pr fan-header, så du burde være rigeligt dækket ind med hvad dit bundkort kan levere.
De fans jeg skal have kræver 0.06A ??
Så det er jo fint ??
Ca 20W total fordelt over alle PWM headers. Nogen bundkort har seperate PWM controllers, men det er en sjælenhed så jeg plejer at sige 20W max selv på nyere bundkort.
Det vil jeg stærkt fraråde dig at gå efter.
20W, nej - dårlig idé.
0.5A til 1.5A afhængigt af bundkort.
Det vil jeg stærkt fraråde dig at gå efter.
20W, nej - dårlig idé.
0.5A til 1.5A afhængigt af bundkort.
op til 1.5A paa 12v fan stik er 18watt. men at sige op til 20 watt mener du er HELT forkert?
mener ud virkeligt at de 2 extra watt er det der gaar helt i skoven?
Til OP
hvis det er pga du oensker fan styring via software/bios. kan du nemt bypass stroem begraensningerne ved at bruge 4pins pwm blasere. hiv 12v og ground ud af stikket og forbinde det direkte til din psu og saet kan RPM og PWM signalet ned til bundkort.
--edit--
#5 saa ikke dit link i første gennemlæsning.
Ret smart hvis man ikke lige er ferm til computere/teknik
4-6 gange er ved AC3-motorer (vækselstrøm).Bare lige for at skifte perspektivet væk fra "hvad kan hvert stik trække" til "hvad bruger dine blæsere".
Så 1A pr stik gør det muligt at trække ca. 6 blæsere pr fan-header, så du burde være rigeligt dækket ind med hvad dit bundkort kan levere.Bare lige for at skifte perspektivet væk fra "hvad kan hvert stik trække" til "hvad bruger dine blæsere".
De fans jeg skal have kræver 0.06A ??
Så det er jo fint ??
Det kommer an på hvor følsom dit bundkort er for startstrøm, denne er oftest noget højere...
For motorer generelt siger man 4-6 gange højere... Men min erfaring med blæsere siger mig at det er noget mindre.