USB 3 virker kun som USB 2 / genkender ikke USB 3 devices

Diverse d.  06. juni. 2015, skrevet af sson
Vist: 636 gange.

sson
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2015 15:05:44
Svar/Indlæg:
61/27
Hey!

Håber virkelig en af jer har en god ide til hvordan jeg får det her til at virke.

Jeg har i noget tid haft et problem med, at mit bundkort ikke registrerer USB 3 devices som USB 3. Jeg har både en USB3 ekstern HDD og en flash drive. Begge ting virker fint i en USB 2 port. Når jeg så tilkobler dem til USB3 porten, får jeg ofte en besked om i windows at disse enheder kan fungere hurtigere hvis jeg kobler dem til en USB3 port (som jeg jo lige har gjort?). Dvs, det virker som om at USB3 portene bare fungerer som USB2 porte.

Efter en del søgning har jeg prøvet følgende:

Slette og geninstallere nyeste USB3 driver fra Intel = virkede ikke.
Fjerne driver til ekstern HDD og installere igen = virkede ikke
Ændre indstillinger i BIOS for xHCI = virkede ikke (måske en af jer kan sige hvordan indstillingerne hertil præcis skal stå, bare for at være sikker på at jeg har sat det rigtigt!)
Prøvet med forskellige udgaver af BIOS = ingen forskel.

Jeg er ved at være løbet tør for gode ideer, og det ville være lækkert hvis jeg kunne få mit USB3 til at virke..

Mit bundkort er: Gigabyte H77N-WIFI

Håber en af jer har et godt råd 😕
sson
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2015 15:21:02
Svar/Indlæg:
61/27
Okay der er sket lidt fremskridt: Min USB3 flash drive bliver nu genkendt og virker med USB3 korrekt (selvom hastigheden ikke ligefrem er noget at blære sig med synes jeg).

Men den eksterne harddisk har stadig en del problemer. Den bliver stadig kun genkendt som USB2, og nogle gange bliver den slet ikke genkendt. Det er en Western Digital My Passport SE USB3.0 på 1TB. Har opdateret firmware på den, og den er helt nyformatteret.
Er det muligvis en defekt controller i den eksterne? Den virker fint med USB2.