Scratch build: ITX Mk 1 - Et ITX kabinet med fuld vandkøling | Kort opdatering

Case-modding d.  07. juni. 2015, skrevet af Vognen
Vist: 5500 gange.

Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-06-2015 22:31:16
Svar/Indlæg:
411/38
Hejsa folkens. Så kribler det i fingrene igen, og det betyder, at jeg hellere må få stillet min moddinglyst 🤣 Planen er at lave et ITX kabinet med plads til fuld vandkøling, custom reservoir og GFX support op til 30 cm. Det gør størrelsen ender på 300x300x235, hvilket selvfølgelig betyder, at kabinettet ikke er nede i den mindste klasse, men det er stadig mindre end eks. Corsair's 250D.

Hardware i buildet:

Pentium G3258 købt herinde af Lyngze, han har haft den oppe og køre 4.5 ghz, så der er en del ekstra power at hente der
Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 bundkort
Silverstone SFX 450 watt bronze PSU
Grafikkort er ikke besluttet endnu, men det ender med et kort i GTX 680-klassen
Ram og SSD er ligeledes ikke købt endnu

Planen er at lave kabinettet i 2 mm aluminium. Det skulle gerne give nok stabilitet, og det er en tykkelse der er til at arbejde med. Det kunne være fedt, hvis jeg kunne få det lavet af en med adgang til en CNC-fræser, der kunne skære dem ud for mig, men ellers må jeg bare have gang i boret, stiksaven og min dremel 😉










Tråden blev redigeret 8 gange, sidst af Vognen d. 05-11-2015 10:56:53.
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2015 23:00:13
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at du folder det korrekt, så vil du kunne opnå en bedre stabilitet end hvis at det er skruet sammen.

Alternativet er at svejse et stel.
Svejs nogle L formet lister på midterpladen i kabinettet, ellers så kan du svejse listerne på top,bund,bag og fronten, sådan at du kan skrue eller svejse dem på midterpladen.

Jeg tviler på at du bliver tilfreds med nogle klodser med gevind i. Hvis at du ser på et pavrum kabinet, så mangler det stabilitet.


Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2015 23:20:32
Svar/Indlæg:
382/14
Spændende! Kan være du skal lave et kabinet magen til, til mig 😉


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2015 00:33:37
Svar/Indlæg:
1395/12
Har du købt alle delene eller vil du købe dem?


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2015 09:17:16
Svar/Indlæg:
411/38
#1 Det havde jeg faktisk ikke overvejet. Jeg har ingen erfaring med at lave bukninger, så jeg ville nok skulle have noget hjælp til, hvor meget der går til i bukningen o. lign.? 🙂

#2 Alle tingene er også lavet med simple skæringer i tankerne så, hvis det skulle gå rigtig godt, og alt passer sammen i første forsøg osv. vil det bare være at sende tegningerne videre til andre der har lyst til at prøve noget magen til

#3 Jeg har købt PSU, bundkort, CPU og en del af vandkølingen. Det eneste der mangler er ram, harddisk, gfx og de sidste fittings


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2015 11:33:32
Svar/Indlæg:
1395/12

#1 Det havde jeg faktisk ikke overvejet. Jeg har ingen erfaring med at lave bukninger, så jeg ville nok skulle have noget hjælp til, hvor meget der går til i bukningen o. lign.? 🙂

#2 Alle tingene er også lavet med simple skæringer i tankerne så, hvis det skulle gå rigtig godt, og alt passer sammen i første forsøg osv. vil det bare være at sende tegningerne videre til andre der har lyst til at prøve noget magen til

#3 Jeg har købt PSU, bundkort, CPU og en del af vandkølingen. Det eneste der mangler er ram, harddisk, gfx og de sidste fittings

Vognen skrev d. 08-06-2015 09:17:16

Det PSU du har købt er ikke særlig god så den burde du sende retur og købe en bedre en.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2015 11:52:57
Svar/Indlæg:
411/38
Jeg har købt den brugt, og i øvrigt ikke givet ret meget for den. Jeg ved godt det ikke er verdens bedste PSU, men til at trække et GFX på 150-190 watt, en processor der max trækker 58 inden OC og så en 10 W pumpe burde det kunne gå. Men det var stadig lidt træls. Dagen efter jeg havde fået den med posten var der en der solgte den opgraderede udgave, altså gold og modulær, til kun en 100-lap mere end jeg gav 🤣 Men sådan er det jo når man køber brugt


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-06-2015 20:32:14
Svar/Indlæg:
3636/386
#6 skulle du vælge at opgradere din psu, så pc'er du bare :)


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2015 23:49:31
Svar/Indlæg:
3799/43
#4
Hvis at jeg får tid en af dagene, så kan jeg godt prøve på at lave en skitse, så du kan se hvordan det kan se ud
Jeg er dog stadigvæk en noob til sketchup.

hvis at det bliver lavet korrekt, så kan du lave top,front,bund og bag siden ud af en plade. Så får du en god stabilitet og du kan også lave bukninger til sidepladerne.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 08-06-2015 23:53:14.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
30-07-2015 21:45:27
Svar/Indlæg:
411/38
WALL OF TEXT INCOMING

Så er jeg så småt kommet i gang med at lave kabinettet. Jeg brugte lang tid på at bestemme materiale, og det er derfor jeg først er kommet i gang for en 14 dages tid siden. Oprindelig ville jeg have lavet det i 2 mm aluminium, men da jeg desværre ikke har adgang til maskineri, og pengene er lidt små, endte jeg med et materiale som jeg kender godt; nemlig akryl! 🙂 Alle dele bliver lavet i 3 mm akryl, på nær toppladen og midterpladen der bliver lavet i 5 mm akryl for ekstra stabilitet, plus det er de to dele der kommer mest tryk på.

Og nu til lidt billeder. Det er trods alt sjovere end bare at læse en masse tekst 🤣



Jeg er så heldig, at der i kælderen i vores lejlighedskompleks er et lille værkstedsrum der aldrig bliver brugt. Så det har jeg valgt at bruge til min base



Pladerne er blevet tapet til med malertape, og så er stregerne tegnet med en tynd blyant, og masser af brug af lineal og vinkelmåler. Det er det bedste jeg kan gøre, når nu det skal laves i "frihånd" 🙂



Første hul er filet ud. "Kun" 7 mere i fronten, og så er den færdig 😛



Små to timer senere stod jeg med resultatet. Alt i alt er jeg godt tilfreds



Desværre havde jeg haft lidt for meget fart på, da jeg borede det sidste hul ud, og jeg havde fået en lille flænge i plastikken. Der kommer akryl til en del af sin ret. Det er et tilgiveligt materiale, og med lidt erfaring er der næsten ingen skader der ikke kan ordnes med noget ekstra akryl og en loddekolbe 🤡 Nu skal det bare slibes ned, og når malingen kommer på er der ingen der lægger mærke til mit lille uheld.



Efter jeg var færdig testfittede jeg lige en blæser og den rad der skal sidde der, og det sad præcis som det skulle. Mit arbejde med blyant, malertape og fil har givet bonus, og der var intet der skulle rettes til 😀

Det var alt for denne gang. Jeg er i gang med at lave toppen, men det tager en krig! 5 mm akryl tager næsten dobbelt så lang tid at arbejde med, og samtidig skal jeg jonglere et Kemi suppleringskursus, gaming, sport og en kæreste, uden at forsømme nogen af delene 🤣 🤡


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2015 22:06:49
Svar/Indlæg:
3799/43
Det er en skam at det blev for dyrt i alu.
Håber dog på at du kunne bruge skitsen til et eller andet.

Men jeg glæder mig til at se hvad du får lavet i akrylglas, der er en del timers slibe arbejde i det.
Husk på at der findes special bor til akryl, så undgår du at det revner når at du bore i det.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
30-07-2015 22:48:22
Svar/Indlæg:
411/38
Skitsen hjalp rigtig meget, og som sagt overvejede jeg alu indtil det sidste. Men eftersom det ville koste mig 800+ kr alene i aluminium, og så arbejdstimer på en maskinfabrik oven i, blev det simpelthen for dyrt 🙂 Hvis alt bare spiller, og kabinettet opfylder alle mine drømme kunne jeg overveje at få et professionelt skåret. Ellers må det gå med mine evner med sav og fil 🤣

Der er rigtig mange timers slibearbejde i det, men omvendt glæder jeg mig over, at jeg så til gengæld kan kalde det et 100% hjemmelavet kabinet. Lige nu bruger jeg et 3 eller 4 mm HSS bor, og det går egentlig udmærket så længe jeg sørger for, at gå lidt langsomt frem. Men jeg vil da lige undersøge hvad sådan et akrylbor koster


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2015 00:04:09
Svar/Indlæg:
3799/43
Du kan slibe et hhs bor sådan at det kan bore i akryl, fandt lige en kort beskrivelse af, hvad du skal gøre.
http://www.hawkfish.org/snailm...
Nu

Ellers så kan du købe et 'Trinbor hhs' det kan du få hos interglas.dk

Edit. Citat.
plexiglas bor er specielt designet til at bore akryl og andet plast . De bits har en 60- graders vinkel på spidsen i stedet for den 90- graders vinkel på de fleste andre bits . De er også designet til at være mindre aggressive og vil ikke bide ind i materialet så meget som en metal eller træ bit.

Kilde.
http://www.maosao.info/8/2014/...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 31-07-2015 00:13:11.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2015 21:46:58
Svar/Indlæg:
411/38
Så er det tid til at bringe en lille opdatering. Jeg er lige blevet færdig med toppladen, men jeg mangler stadig nogle skruer, så det må I vente med at se billeder af 🤣

I dag har jeg til gengæld arbejdet med heatsinks på bundkortet. De originale heatsinks på bundkortet er røde, og eftersom jeg holder mig til mit elskede grøn og blå tema måtte jeg jo gøre noget ved det. Der blev brugt minimum en halv time på at få dækket det hele ordenligt ind, men hellere gøre det ordenligt første gang.



Først fik det et lag med hvid maling til grunder. Hvid spraymaling koster kun godt og vel en tredjedel af min grønne spray, og så er det noget bedre til at dække 🙂



Efter kort tørretid fik det et lag med den grønne, og heatsink blev påmonteret igen. Nu skal den bare sidde og tørre og hærde godt.



... og inden nogen spørger: ja, det er UV-reaktiv maling der er brugt 😎



Som altid stil endelig spørgsmål, kom med kommentarer til projektet. På gensyn 😀


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
21-08-2015 20:26:57
Svar/Indlæg:
411/38
Jeg fandt nogle skruer der passer ind i radiatoren, og som samtidig er lange nok til at gå gennem toppen på 5 mm 🙂 Tænk sig at 6-32 skruer skal være så svære at få fat på. Så drenge! Skriv det bag øret. EKWB laver deres radiatorer med 6-32 gevind, og ikke som Aquatuning der bare holder det i en standard M3 🤣

Jeg er virkelig glad for toppen, og selvom det har taget sin tid er jeg sikker på det nok skal være værd, at have lavet den i 5 mm akryl for den ekstra styrke






Jeg har også fået lavet backplate med I/O udgang og huller til GFX og PSU. Der mangler kun en lille smule omkring GFX, den lille "tap", hvor man kan spænde kortet fast for, at undgå det rykker for meget rundt










Alt i alt to udmærket, produktive dage, og jeg skulle gerne få skåret de sidste plader ud i løbet af weekenden. Hvem ved.. Måske jeg endda kan lave et hurtigt mockup med gaffatape, så I kan få et samlet indtryk af kabinettet 😀

Til næste gang!..


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
23-08-2015 18:58:29
Svar/Indlæg:
411/38
Nå så blev det søndag. Jeg har fået skåret de sidste plader ud, og haft samlet hele kabinettet med gaffatape, for at kunne danne mig et indtryk af, hvad jeg egentlig har lavet 🙂 Det er blevet rigtig fedt, selvom jeg er lidt overrasket over, hvor stort det egentlig er, selvom det jo er mindre end mange andre kabinetter i ITX-klassen 🤣








.. og til sidst et billede med en Red Bull 0.25 L dåse, så I andre kan få en ide om størrelsen



Nu venter arbejdet med at få det limet sammen, slebet og malet. Og efter det venter så alt arbejdet med hardwaren indvendigt 😲

Som altid skriv endelig og stil spørgsmål, kom med kommentarer, forslag eller hvad I nu lige får lyst til. Til næste gang!..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vognen d. 23-08-2015 18:59:16.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
23-08-2015 20:37:34
Svar/Indlæg:
833/39
Thumbs up, ser godt ud. 😎


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-08-2015 22:07:24
Svar/Indlæg:
411/38

Thumbs up, ser godt ud. 😎

keld43 skrev d. 23-08-2015 20:37:34
Mange tak 😀

Lige en lille opdatering. Jeg er gået i gang med og lime det hele sammen, og jeg har fået bestilt de sidste fittings og andre småting hjem. Forhåbentlig har jeg dem inden weekenden, og så kan jeg gå i gang med og forsøge og samle loopet 😲


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2015 22:11:23
Svar/Indlæg:
1363/125
spændende.. følger bestemt med her. ;)


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
13-09-2015 17:21:13
Svar/Indlæg:
411/38
Tid til en lille opdatering. Jeg fandt endelig noget tid mellem start på Universitetet, og et forsøg på at træne løb og cykling en 3 gange om ugen 🙂

Jeg har fået lavet det indbyggede reservoir, så nu er jeg snart ved at nå dertil, hvor jeg kan samle kabinettet. Jeg måtte lave gevindene med en gammel fitting, virkelig ghetto, men det virkede, da en snittap kostede 250 kr, og det var noget over, hvad jeg synes var værd at bruge på noget jeg kun skulle bruge 3 gange. Men her er nogle billeder. Jeg synes selv det er blevet rigtig godt






Og lige lidt billeder i mørke med UV-lys 😎





Til næste gang!


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2015 16:48:58
Svar/Indlæg:
411/38
Projektet er ikke dødt! Jeg har bare haft alt for travlt, oven i introforløb på universitetet, til at lave noget på kabinettet. Først vil jeg lige lægge ud med og sige, at jeg nu har fundet de RAM der skal i maskinen. Valget faldt på et sæt 2x4 GB Corsair Dominator Platinum 2666 Mhz, CL11 som jeg faldt over herinde. Det er mega overkill, men eftersom jeg allerede har en computer, og hele det her projekt er overkill, tænkte jeg [i]Fuck It[/i] - og købte dem. De kostede kun lidt mere end et sæt HyperX Fury, men man kan bare ikke slå looks på Dominator Platinum 🤣






Det sidste jeg mangler at lave på selve kabinettet er egentlig kun at færdiggøre siderne. Til montering på kabinettet havde jeg købt en 15x15x1mm aluminiums L-profil, og et snittapsæt fra Harald Nyborg til skæring af M3 gevind. Det er ikke et super sæt, men til arbejde i blødt aluminium eller akryl er det rigelig fint 🙂



Sådan så det ud i det første hul. Spol tiden to timer fremad, og jeg kunne sætte begge sider på.





Jeg brugte lidt ekstra tid på at forsænke alle skruerne, men det var det hele værd. Det ser bare så meget bedre ud! Hvis bare jeg så kunne finde nogle 6-32 skruer der kunne bruges til det samme...



Det var det for denne gang. Jeg kommer til at lave lidt flere opdateringer, for kabinettet skal stå færdigt den 14. November. Der er der nemlig det årlige SDU S7 LAN, og det er min plan at kunne vise mit projekt frem der. Måske der er nogen af jer der deltager også? 😲 Næste gang skulle siderne gerne være malet og færdiggjort, og så venter sleeving af PSU - indsæt spøgelseslyd -! Jeg har ingen erfaring med det, men mon ikke det går alligevel?! 🤣

Som altid smid en kommentar, et spørgsmål, feedback, forslag eller lignende.

- Vognen


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
20-10-2015 13:40:12
Svar/Indlæg:
411/38
Sleeving af PSU'en

Så er der endnu en opdatering. Jeg har lidt travlt med en eksamen om 14 dage, og stadig kun små 4 uger til jeg skal være færdig 🙂Jeg er blevet færdig med at sleeve PSU'en, og jeg synes selv det er blevet ok, det er min absolut første gang jeg roder med sådan noget. Jeg har valgt at bruge parachord, og lave det uden krympeflex. Det er ikke den nemmeste måde, men jeg synes det ser bedst ud uden krympeflex.

Jeg startede med det her roderi. Ham jeg har købt den af har også selv rodet med ledningerne, så det første tid gik med at tage elektrikkertape og strips af ledningerne



Efter jeg havde fået fjernet det var det tid til at gå i gang. Jeg har investeret i et forstørrelsesglas med holdeklamper til 30 kr. fra harald nyborg, og det gjorde tingene 1000 gange nemmere.



24 pin stikket færdigt - det ser allerede meget bedre ud end den standard sleeve der er med.





Spol tiden ca. 12 timer frem, og så var jeg færdig med det hele 😀





Der er ikke ret meget plads inde i kabinettet. Måske et Mk II skulle være bare 2 cm. bredere 🤣


Til næste gang!

- Vognen



Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
20-10-2015 17:41:13
Svar/Indlæg:
464/7
Ser sku da godt ud (=


bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-10-2015 17:56:17
Svar/Indlæg:
853/71
Respekt!!!


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2015 18:59:29
Svar/Indlæg:
611/4
Flot førstegangsarbejde:)


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2015 19:15:40
Svar/Indlæg:
3907/73
Fedt projekt.

Synes dog det er ærgerligt at du har valgt den type sleeving, men det er jo en smagssag. Jeg synes bare det ser så rodet ud.
Her er hvordan resultatet kan blive ved at bruge "rigtig" sleeving.
Hvad jeg er igang med.

http://peecee.dk/upload/view/4...


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
20-10-2015 21:08:26
Svar/Indlæg:
411/38
#Alle: mange tak. Jeg synes også det er blevet ret godt taget i betragtning af jeg ikke har erfaring med det. Selvfølgelig er der småting der kan rettes, men er der ikke altid det 🤡

Fedt projekt.

Synes dog det er ærgerligt at du har valgt den type sleeving, men det er jo en smagssag. Jeg synes bare det ser så rodet ud.
Her er hvordan resultatet kan blive ved at bruge "rigtig" sleeving.
Hvad jeg er igang med.

http://peecee.dk/upload/view/4...

MartinRos skrev d. 20-10-2015 19:15:40

Selvfølgelig vil det se bedre ud med rigtig sleeving, men så ville det også have kostet en del mere. Det er dog ikke helt så rodet som det ser ud på billederne 🤣 Jeg overvejer at købe et par cablecombs, hvis ellers jeg kan finde nogen der er til at betale uden porto koster det hvide ud af øjnene.


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2015 21:53:59
Svar/Indlæg:
3907/73
Du kan eventuelt prøve E22.biz, det er der jeg køber alt hvad jeg bruger, når jeg laver kabler og sleeving.
Fragten er ikke så voldsom synes jeg.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
05-11-2015 10:55:56
Svar/Indlæg:
411/38
Hej folkens. På tide med en lille opdatering af projektet. Den gode nyhed er, at jeg har fået ordnet UV-lyset inde i kabinettet. En LED-strip er blevet limet til siden, og jeg har loddet dem, så den følger kanten rundt. Det giver et rigtig godt, jævnt lys. Jeg har valgt en kæde med 30 LEDs pr. meter, fremfor 60 i phobyas "high density" LEDs, og det giver et meget mere afdæmpet lys. Kæden er i det hele taget nem at arbejde med, og af god kvalitet. Thumbs up til dem. Den har været alle pengene værd.






Nu til den dårlige nyhed. Mit bundkort er stået af. Jeg har fået oprettet en RMA sag hos Komplett, så nu må vi se hvad der sker. Derudover er jeg stadig på udkig efter et erstatningskort, så hvis I skulle have et lækkert ITX-kort liggende, så sig endelig til 🤣 😉


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
16-11-2015 18:51:37
Svar/Indlæg:
411/38
Hej alle! Jeg har fået lakeret kabinettet så det bliver lidt nemmere at holde rent, og malingen holder bedre. Jeg har fået afvist min RMA sag hos Komplett, de sagde det er bukkede pins, hvilket jeg synes lyder lidt underligt. Jeg fik fingrene i et board fra p0Pe, men han havde haft et leak på det, så det kunne jeg heller ikke få til at virke 🤣

I stedet besluttede jeg mig for at samle så meget af loopet som jeg kunne, og få ordnet alle de små detaljer 🙂
Det første var at sleeve blæserkabler. Det var slet ikke så svært som frygtet




Det her er hardwaresiden. Jeg besluttede mig som sagt for at lave et lille kabinet, og det skal jeg love for det er blevet. Der er ikke meget plads til overs 🤡




Jeg fik også lavet mig et par blæserfiltre ud af et par af kærestens gamle nylonstrømper. Det er ikke så high-tech, men det fungerer og så slipper jeg for støv i kabinettet



I den anden side er der også fyldt med godbidder. Jeg har lavet en LED-strip ud af lidt rester fra det jeg brugte i den anden side. Pumpen er monteret på et stykke skum, og holdt fast med dobbeltklæbende tape 🙂





Oooooog her er et par billeder med UV-lyset tændt. Jeg synes det ser pisse fedt ud! 😲





Hvad er der tilbage at lave? Jeg skal have loddet et ekstra molex stik på PSU'en, og så skal jeg have købt sådan et molex til 6 x 3 pin fan stik så jeg kan rydde op i kablerne. Sidst, men ikke mindst skal jeg have lavet en harddiskholder med plads til 2 2.5" disks. Jeg har besluttet jeg vil bruge den tid jeg nu en gang får pga. alle de problemer med bundkortet til at lave alle de sidste til 🙂

Til næste gang!

'till next time![/QUOTE]