Jeg starter på multimediedesigner uddannelsen her efter august. Jeg har igennem HHX uddannelsen brugt min bærbare PC med et dødt batteri med de her specs:
- i3 2350m - 360GB HDD - 8GB RAM (Jeg har selv opgraderet det fra 4GB) - Nvidia Geforce 610m
Den skal bruges til Photoshop, Illustrator, og kodning (så vidt jeg ved, ved ikke om vi kommer til at redigere video på uddannelsen). Det har jeg sågar også brugt den til det første år jeg havde den før jeg byggede min stationær, og der synes jeg den klarede det meget fint.
Nu står jeg så i et dilemma; det koster 1500 kr. at "restaurere" min PC (nyt batteri, SSD, nyt tastatur, DVD-to-2,5=-drive adapter) hvor at hvis jeg skulle have en ny kraftig bærbar til det tunge (video redigering, motion graphics) kommer det il at koste mellem 8 og 9000 kr.
Jeg har en stationær derhjemme med følgende specs:
- i7 3770 - 1,5 TB HDD (dual-booter OS X og Windows 10 TP) - GTX 680 - 16GB RAM
Så tænker jeg om det er muligt at klare mig med min i3 bærbar i skolen? Eller kræver det at man gør det meste af arbejdet i skolen? Og kommer den også til at kunne hamle op med de andre når vi lave gruppearbejde? Igen, jeg synes den fungerede meget fint mit første år på HHX til Photoshop og kodning samt after effects og video redigering.
Moderator
Tilføjet: 18-06-2015 19:11:33
Svar/Indlæg:
589/101
Hmm, hvis du mener at du får mere glæde af en laptop, så hop på den.. Men er du en type ligesom mig, og måske så mange andre, som bedre kan lide en stationær, så hop på den..
Jeg sad lidt i samme dilemma i gym, hvor jeg endte med, at købe en gamer stationær, og så en lille Sony Vaio 11" til 3 kilo. Nu hvor jeg snart skal starte på universitet, så synes jeg, at have brug for noget bedre/nyere/hurtigere.. Købte derfor en MacBook Air, som jeg er SYGT glad for. Den kan klare de mest gængse ting, hvor min stationær så vil kunne klare alt andet. Hvis dit rådighedsbeløb er de 8-9 k (Som du ville smide på en laptop), så ville jeg smide ca. 6-7 kilo efter en laptop, og så lige opgradere din stationær med en SSD..
prøv med den gamle først. Det kan godt være den er lidt langsom, men den er ikke absurd underspeccet. Den vil kunne præcis det samme som en nyere/hurtigere, det vil bare i sagens natur gå lidt langsommere.
prøv med den gamle først. Det kan godt være den er lidt langsom, men den er ikke absurd underspeccet. Den vil kunne præcis det samme som en nyere/hurtigere, det vil bare i sagens natur gå lidt langsommere.
Lyder som en fornuftig ide. Som sagt så så vidt jeg husker så klarede den After Effects og Photoshop meget fint den gang.
Smid en sdd i bærbaren og vent og se hvad behovet bliver. Som de andre skriver gider man alligevel ikke lave seriøs redigering på en bærbar lige meget hvor vild den er.
Yup, har også besluttet mig. Købte en 850 evo, en dvd-til-HDD-adapter, rensede bærbaren ud og mit nye batteri kommer i morgen. Den skal nok fungere fint også har jeg rigelig penge tilbage 😀
Det eneste der bare bekymrede mig var fordi at der er meget gruppe arbejde på uddannelsen. Så blev sgu lidt bange for at jeg ville hive gruppen ned, etc. etc. men det skal nok gå.