#6 -> Ikke korrekt.
RAM på et grafikkort er den buffer textures opbevares i, inden GPUen behandler dem. Jo mere plads, des flere textures kan gemmes der. Men GDDR5 er langsomme i forhold til HBM. Meget langsomme. Det betyder at HBM RAM vil kunne blive fyldt langt hurtigere med textures, ligesom GPUen kan få dataen retur derfra ligeså hurtigt.
Kort fortalt betyder det, at lidt mindre mængde data kan tilgås langt, langt hurtigere, hvorfor der i stedet for at blive fyldt 8GB ind, fyldes 4GB ind, f.eks. af 2 omgange, med samme hastighed som de 8GB tog.
4GB HBM er længe fint, og mængden er IKKE så vigtig igen. :)
#6 -> Ikke korrekt.
RAM på et grafikkort er den buffer textures opbevares i, inden GPUen behandler dem. Jo mere plads, des flere textures kan gemmes der. Men GDDR5 er langsomme i forhold til HBM. Meget langsomme. Det betyder at HBM RAM vil kunne blive fyldt langt hurtigere med textures, ligesom GPUen kan få dataen retur derfra ligeså hurtigt.
Kort fortalt betyder det, at lidt mindre mængde data kan tilgås langt, langt hurtigere, hvorfor der i stedet for at blive fyldt 8GB ind, fyldes 4GB ind, f.eks. af 2 omgange, med samme hastighed som de 8GB tog.
4GB HBM er længe fint, og mængden er IKKE så vigtig igen. :)
Altså uanset hvor hurtig rammen er, så kan man vel ikke "fylde" den hurtigere end PCIe giver mulighed for? For hvis data til de 4Gbyte ram ikke skulle komme fra systemram, hvor skulle de så komme fra?
At GPU'en kan benytte data væsentligt hurtigere i AMD's ram sammenlignet med DDR5 er jeg slet ikke i tvivl om, men det kræver så også at data'erne ER der, når GPU'en skal bruge dem, og så er vi igen tilbage ved om 4 Gbyte er nok til 4k spil. Som nævnt har jeg jo læst om flere der render mod 3,5/4Gbyte grænsen i 1440p, så 4k spil vil jo (når der kommer textures der udnytter 4k for alvor i spil) nok mangle noget alligevel med "kun" 4gbyte ram på grafikkortet direkte.