Hvad fanden har køber gang i?

Ram d.  26. juni. 2015, skrevet af ggf
Vist: 2272 gange.

ggf
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2015 18:41:08
Svar/Indlæg:
102/77
Solgte for 6 mdr. siden et sæt ram til en herfra og har ikke hørt fra ham siden, men nu hvor sættet er blevet defekt efter hans brug (6 mdr.) forlanger han pengene tilbage?? Hvad kan jeg stille op i sådan en situation? 😕
KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
26-06-2015 18:42:38
Svar/Indlæg:
4295/306
Du må sige til ham at han ejer det nu og det er købt som beset. Var der kvittering med? Så kn han jo bruge den til en RMA.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2015 18:44:59
Svar/Indlæg:
1155/43
Det er simpelt bare surt for køber hvis der er gået så lang tid. Det er bla. derfor at brugte ting er billigere end nye. Kunne forstå hvis de var defekte i det han modtager dem, men det er jo ikke tilfælde her. Skriv til køber at du ikke kan imødekomme hans krav, det havde jeg ihvertfald gjort.


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
26-06-2015 18:45:06
Svar/Indlæg:
1395/12
Han kan sige hvad han vil du har solgt det til ham så nu er det hans problem da det er lang tid siden du har solgt det til ham.

Det er ikke dit problem længere.


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-06-2015 18:57:31
Svar/Indlæg:
2309/846
Her er et uddrag fra TÆNK, der omhandler dit problem.

http://taenk.dk/nyheder/koeb-s...

Sælger du, skal du være særligt opmærksom på, at hvis der ikke er aftalt andet mellem parterne, vil køber have 2 års reklamationsret efter loven.

Hvis du som sælger vil undgå, at køberen kan komme til dig med klager op til 2 år senere, skal I aftale, hvorvidt varen er "købt som beset", "uden reklamationsret" eller med lignende forbehold.


Reklamationsret - Læs her

http://taenk.dk/gode-raad/kend...

og her

http://www.familieadvokaten.dk...

Der er meget tekst - den korte version er at hvis han vil have penge retur så skal han anlægge en retssag, og det er næppe tiden og pengene værd.

Men husk en anden gang at aftale betingelser. Det står faktisk helt frit for at sige eks. inden for en uge kan du ophæve handlen, og derefter er det bad luck hvis det brænder af.

/Polarfar 🙂


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2015 19:04:22
Svar/Indlæg:
3340/386
Hvor meget drejer beløbet sig om?

Hvis det er små penge, så er det vel hans problem.

Og ja, han henvender sig efter et halvt år, så må de have virket mens han har haft dem.


Bowler
 
Overclocker
Tilføjet:
26-06-2015 19:47:04
Svar/Indlæg:
132/26
#1 Polarfar har helt med det juridiske.

Men personligt ville jeg aldrig komme tilbage til sælger efter købet (og slet ikke efter 6 mdr.), hvis varen er købt brugt.

Når man køber noget brugt, må man selv sikre sig det virker som det skal.

Så f*** ham!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bowler d. 26-06-2015 19:47:45.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2015 19:53:51
Svar/Indlæg:
2246/14

Her er et uddrag fra TÆNK, der omhandler dit problem.

http://taenk.dk/nyheder/koeb-s...

Sælger du, skal du være særligt opmærksom på, at hvis der ikke er aftalt andet mellem parterne, vil køber have 2 års reklamationsret efter loven.

Hvis du som sælger vil undgå, at køberen kan komme til dig med klager op til 2 år senere, skal I aftale, hvorvidt varen er "købt som beset", "uden reklamationsret" eller med lignende forbehold.


Reklamationsret - Læs her

http://taenk.dk/gode-raad/kend...

og her

http://www.familieadvokaten.dk...

Der er meget tekst - den korte version er at hvis han vil have penge retur så skal han anlægge en retssag, og det er næppe tiden og pengene værd.

Men husk en anden gang at aftale betingelser. Det står faktisk helt frit for at sige eks. inden for en uge kan du ophæve handlen, og derefter er det bad luck hvis det brænder af.

/Polarfar 🙂

Polarfar skrev d. 26-06-2015 18:57:31


What ? Læs det du linker til igen. Det er imellem forhandler og forbruger. ikke privat til privat. Der er da ingen reklamationsret imellem private.
2 års reklamationsret får du på de varer, du køber hos en forhandler. Læs her 10 vigtige regler om dine rettigheder, og få svar på de oftest stillede spørgsmål ved reklamation.


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-06-2015 20:16:10
Svar/Indlæg:
2309/846
#7 Det er ikke rigtigt. Hvis intet andet er aftalt gælder købeloven - også mellem private.

/Polarfar


darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2015 20:39:17
Svar/Indlæg:
1123/442
Som næsten færdig uddannet jurist, må jeg lige tilføje, at Polarfar har ret 🙂 Aftalelovens regler er deklatoriske, dvs. de kan fraviges, dog skal dette for at kunne realiseres være udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.

på den anden side, kan det anføres, at der i sagens natur højest sandsynligt er tale om en såkaldt småsag, hvorfor sagen er af mindre betydning. Det kan således i de fleste tilfælde ikke betale sig at anlægge sag. Desuden taler omstændighederne for at sælger har været i god tro 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af darkplayer d. 26-06-2015 20:40:04.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-06-2015 20:44:31
Svar/Indlæg:
15982/637
#0: Du skal intet gøre. Du kan jo ikke vide om køber efterfølgende har siddet og tygget i blokkene fordi vedkommende har forvekslet dem med marsbar !. Eller at vedkommende har givet dem mere volt end godt er og brændt dem af.

Dertil efter 6mdr, så skal køber også selv løfte bevisbyrden for at rammene er defekt og det ikke er forårsaget af selvforskyldt skade.

Alt i alt - det kan simpelthen ikke betale sig at rode i.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 06:49:35
Svar/Indlæg:
1300/30
Det er generelt bare rigtig rigtig dårlig stil at forlange sine penge tilbage efter 6 mdr. Specielt når han har haft dem i brug i alt den tid, hvilket jeg kan forstå på #0.

Det var noget andet hvis han havde købt produktet nyt af en forhandler


bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-06-2015 07:56:58
Svar/Indlæg:
853/71
Jeg ville tage det stille og roligt. Det er ekstrem dårlig stil fra købers side.
Det kræver jo ikke den helt store ledvogtereksamen, at regne ud at man er noget dårligere stillet når man køber brugt - jura eller ej.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 08:17:20
Svar/Indlæg:
5224/222
#0 Du kan skrive om det her... så er også andre advaret
http://hwt.dk/Forum/325473/Vej...


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 08:52:27
Svar/Indlæg:
4337/121
Reklamations ret vil sige seks måneders garanti så du skal ikke bekymrer dig om noget med mindre køber kan bevise at fejlen har været der fra produktionen af


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 19:18:15
Svar/Indlæg:
5474/39
Beholdt pengene og skrevet. De er købt brugt, du ikke giver garanti af nogen art. Køber har alt ansvar selv for varen. Du kan stå indenfor varen virkede på afsendelse dagen til næste køber.

Det er svært, drive butik idag. Sælge ting, folk er så krævende.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 27-06-2015 19:19:43.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-07-2015 04:33:15
Svar/Indlæg:
3661/82
#14
what jeg tror du blander helt rund på begreberne

14 dages returret ved fjernsalg
6 måneders formodningsregel
2 års reklamationsret
Garanti er noget der kommer UDOVER det man har krav paa under købeloven. Begrebet garanti høre til under marketingsloven

#9 Har helt ret som udgangs punkt gaelder 2 ars reklematiosnret ogsaa ved privat til privat salg men man kan dog aftale anderledes.
Saa juridisk set har koeber altsaa ret.

Personligt ville jeg dog sagt pft.. han kan rende og hoppe. men jeg ville ogsaa have mine aftale korrekt paa plads


Ubehage
 
Superbruger
Tilføjet:
01-09-2015 10:25:24
Svar/Indlæg:
905/100
#16
Returretten er vist ikke nogen ret. Ikke engang i 5 minutter 😉
Det er en service, der tilbydes af butikkerne for at lokke kunderne med en vis form for sikkerhed for, at du ikke køber dig fattig i de forkerte ting.

Ellers har du ret - som køber har man (som udgangspunkt):

- 6 måneders garanti. Indenfor disse 6 måneder kan du som forbruger forlange enhver fejl rettet. Og ved gentagne fejl, kan du forlange produktet byttet. (Det er butikken der bestemmer, om handlen kan tilbageføres).

- 18 måneders reklamationsret, udover de 6 måneders garanti. Indenfor reklamationsperioden, kan du som forbruger forlange at produktet skal virke. Hvis dette ikke er tilfældet, så har du krav på en gratis reparation.
(Ved udskiftning af dele, gælder også 18 måneders reklamation fra den dato delen udskiftes - dette er der MANGE, som ikke ved.


I praksis, og daglig tale, så er det forklaringen på hvorfor de fleste mennesker går og tror at der er 2 års garanti på ting.
De fleste glemmer så bare, at det også gælder på alle reservedele.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ubehage d. 01-09-2015 10:26:53.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2015 11:08:22
Svar/Indlæg:
833/98
#17 du er noget forkert på det, og det er egentlig lidt trist når du prøver at gøre det klogere end andre.

Man er ved noget køb aldrig dækket af nogen form for garanti, PÅNÆR butikken oplyser dig om det, og det må de kun, hvis den dækker ud over din reklamationsret, ellers er det ulovlig markedsføring.

Du har til gengæld 2 års reklamationsret og der er de første 6 måneder formodningsreglen der gælder. Hvilket vil sige man går ud fra at i derfor de første 6 måneder går man ud fra fejlen har været der hele tiden.

Og returret har man kun ved fjernsalg, som køb over nettet, og det er 14 dage ved lov og kan ikke afviges. Giver butikker returret er det en service ikke et lovkrav

Læs nærmere her hvis du ikke forstår

http://taenk.dk/gode-raad/gara...


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2015 11:42:30
Svar/Indlæg:
4217/223
#17 og #18
elsker bare når folk kommenterer på en tråd der har været død i 2+ måneder


Ubehage
 
Superbruger
Tilføjet:
01-09-2015 11:42:46
Svar/Indlæg:
905/100
#18
...du er noget forkert på det, og det er egentlig lidt trist når du prøver at gøre det klogere end andre.

Det var bestemt ikke min hensigt at være klogere end andre. Jeg ville blot dele den viden, som jeg troede jeg havde.
Men tak for info 🙂


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2015 11:53:18
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg har lavede aftaler, hvor jeg sagde, hvis det er defekt, så tag jeg det retur, og holdt mit løfte, men jeg har også solgt ting, hvor jeg viste de ikke var defekt, og lukker altid med købt som beset.

Jeg har selv engang købte 2 stks ram herinde, hvor kun den ene fungeret, men prisen var så lav, at jeg ikke gad gøre noget ved det. You win some, you lose some.

Du skal bare ignorager, og glemme det. 6 måneder senere er jo latterligt. Jeg har hørt ligne historier, og det endte ikke godt, men det var en bil, og nogen invandre, og noget med at true på livet. Tvivler på vi ender her, over lidt ram.