EMF beskyttelse til mobiltelefoner snak

Diverse d.  27. juni. 2015, skrevet af Michael K
Vist: 1264 gange.

Michael

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 12:41:01
Svar/Indlæg:
235/98
Jeg er lidt interesseret i EMF beskyttelse til mobiler, og om det virker. Så lad os få nogle kloge hoveder på banen. Der bliver forklaret i videoen her, at de såkaldte EMF Protectors ændrer de kaotiske bølger til stabile bølger og dermed mindsker skaden på hjernen. Der bliver dog linket til et produkt hos de samme, som er bag videoen.
https://www.youtube.com/watch?...
Et andet sted bliver det sagt, at SAR værdier er udtryk for den varme der skabes med brug af mobiltelefoner, men ikke et udtryk for det farlige: Den ikke-termiske stråling. Dog igen hos en sælger, som vil sælge et produkt. Bla. armbånd som skulle reducere strålingen. Det lyder sku lidt underligt.
http://www.earthcalm.com/dont-...
Der er en masse spekulation omkring emnet, og de fleste sider, som bekræfter problemet, er sælgere.

Jeg kunne godt tænke mig at vide fra nogle kloge hoveder, om ham i youtube videoen har fat i noget omkring det med at omdirigere bølgerne.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Michael K d. 27-06-2015 12:44:58.
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 13:39:59
Svar/Indlæg:
3799/43
Du kan jo starte med at slukke for dit wifi og 3-4g på din mobil, når at du ikke benytter det, så begrænser du det en del. Husk også at læg telefonen fra dig når at du ikke benyttet den, i stedet for i lommen.

Hvis at du udelukker mikrobølgeovnen og dit wifi, så reducere du det også yderligere, men hvis at dine naboer bor tæt på dig, så vil deres wifi også kunne producere EMF.

Alt i alt så er det bøvlet at beskytte sig mod EMF med minde at du bor i en kasse, som isolere imod det.

Prøv at kig på de her mobil covers, de beskytter mod EMF.
http://radicover.dk/mobil-flip...

Du kan også få fortaget en opmåling i dit hjem, hvis at du har pengene til det.
http://www.qliving.com/maling-...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ICE-Cool d. 27-06-2015 13:46:11.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 13:46:28
Svar/Indlæg:
7765/230
Tror ikke jeg kan blive mere hjerneskadet end jeg allerede er...
Men shit jeg har et godt liv...
Pointen er: Man kan også spekulerer/bekymrer sig selv syg.... :yes: 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 27-06-2015 13:47:10.

Michael

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 14:23:52
Svar/Indlæg:
235/98
Okay, den telefon jeg nok køber er en med en mellem/høj SAR værdi. Der var en interessant iagttagelse på mobildebat.dk (mener jeg det var), om at der var en der fik hovedpine og kvalme efter 15 min mobilsnak. Det kunne være pga. strålingsallergi, men også pga. mikrofonen var tæt på øret, ligesom in-ear høretelefoner.

#2 jeg er med på at placebo effekten betyder super meget. Ved heller ikke helt om jeg gider bekymre mig så meget. Det er mest for foranstaltningernes skyld.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 15:06:14
Svar/Indlæg:
3385/80
Det er så lav effekt mobilerne udsender at det ikke påvirker os mennesker. Dette er gang på gang påvist.

Spild af penge.

Michael

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 15:18:49
Svar/Indlæg:
235/98
#4 men, er det nu også det? Det er godt nok ikke blevet bevist, at det er skadeligt, men heller ikke om det ikke er 🤡

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 15:37:34
Svar/Indlæg:
2246/14
Hvis du kommer din mobil i cover/betskytter etc. så vil strålingen kun forøges.
Det vil sige at hvis du bruger nogle af de der fup faraday cage mobilcovers bliver du udsat for mere stråling da telefonen så skal sende kraftigere for at nå masten.

Michael

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 15:43:16
Svar/Indlæg:
235/98
#6 ja, det har du da egentlig helt ret i.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-06-2015 15:59:26
Svar/Indlæg:
4982/47
Du har sådan set kun 2 muligheder for at reducere/undgå EMF 😛

1:
Du kan reducere dit eget forbrug af sådanne enheder, slukke dem, alt dit trådløse osv...

2:
Du kan flytte i en bunker og få fastnet, det er nok eneste måde du undslipper alle vores andre´s EMF også 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 27-06-2015 15:59:48.

Michael

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2015 16:11:41
Svar/Indlæg:
235/98
Ang. den der EMF bølge omformer, som man kan klistre på bagsiden af batteriet. Rent videnskabeligt, giver det så mening?

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2015 00:04:02
Svar/Indlæg:
3385/80
#9 Nej.

Tripoden

Overclocker
Tilføjet:
28-06-2015 02:52:30
Svar/Indlæg:
283/5
Alt hvad der findes af "anti-emf" armbånd, covers ol. er løgn på løgn.

Vil du skærme dig selv for stråling, så tag dit telt og flyt på en øde ø.

Ellers kan du lige så godt begynde at investere i krystaller og numerologi, intet af det er bevist virkbart og bare firmaer der vil tjene penge.

Just my 2 cents, hvis nogle har videnskabelige undersøgelser der viser andet, linker i bare :yes:

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2015 11:57:41
Svar/Indlæg:
102/19
Først lidt om min baggrund: Jeg er ved at læse en PhD i fysik på Københavns Universitet, så jeg har viden om elektromagnetisme og kvantemekanik, som er den fysik der er relevant for at kunne svare på dit spørgsmål.

De videoer du linker til er som sagt folk der prøver at sælge dig et produkt. En meget pæn del af hvad de siger er helt korrekt, men så snart de begynder at beskrive deres produkter er det ren volapyk. Han snakker om at en "EMF Protector" omdanner et kaotisk skalarfelt til et struktureret felt.

Skalarfelt er et begreb der findes, men det giver overhovedet ikke mening at snakke om at et lille stykke pap med "nanokrystaller" (hvad end de er) skulle kunne omdanne et kaotisk felt til et ordnet felt.

Den stråling der kommer fra en telefon er rigtigt nok to slags stråling - radio og mikrobølger.

Radio reagerer så lidt med det mennesker er lavet af (vand, kulstof, oxygen og lidt metaller) at den energi der bliver afsat i din krop kan være fuldstændig ligegyldig - den ville knap være målbar medmindre du havde adgang til et sofistikeret laboratorie. Du får meget mere direkte stråling fra solen end din mobiltelefon nogensinde vil kunne levere. (Udover radio udsender solen langt mere lys i det synlige spektrum og UV - som er langt langt farligere end den stråling der kommer i radio).

Den anden slags stråling er som sagt mikrobølger. Dem kender vi fx fra mikrobølgeovne. Det er vigtigt at nævne at mikrobølger IKKE er ioniserende. Den farligste stråling er den ioniserende, som fx noget af UV strålingen fra solen. Grunden til at vi har tættere fokus på mikrobølger er at en del af spektrummet reagerer med vand, og opvarmer det (men altså ikke ioniserer det). Den mængde mikrobølger der kommer fra din mobil vil dog varme vandet i din krop op minimalt (et hurtigt slag på tasken er 0.001 grad celsius hvis du snakkede i mobil konstant i en time). Grunden til at det tal er så lavt er dels at din mobiltelefon udsender meget mindre stråling end fx din mikrobølgeovn, men også at den udsender strålingen ved en anden frekvens. Din mikrobølgeovn vil typisk sende stråling ved 2.4 Ghz hvor din mobil vil udsende stråling ved 0.7-1.8 Ghz. Det er kun nogle bestemte frekvenser af mikrobølgestråling der er effektiv til at opvarme vand, og de mest effektive er ikke dem man bruger til mobiltelefoni.

Med alt det sagt bør det dog nævnes at de indirekte effekter af stråling er svære at måle, og det er også derfor at fx WHO stadig har helbredseffekter af mobiltelefoni i søgelyset, og har stråling fra mobiltelefoner i kategori 2B (muligvis skadeligt). Her er det vigtigt at ligge mærke til at de ikke har puttet mobilstråling i kategori 2A (sandsynligvis skadeligt), eller kategori 1 (skadeligt).

Hvis du vil læse mere om det kan du se her:

http://www.who.int/mediacentre...

Håber det hjalp 🙂

Wobli

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2015 15:04:57
Svar/Indlæg:
99/31
#5 https://www.youtube.com/watch?... og https://www.youtube.com/watch?...

Umiddelbart løber du i en fælde. Det er umuligt at bevise at noget er ufarligt. Dette kan kun vises når man har prøvet alle eksempler. Men mobiltelefoni er ufarligt. .

Michael

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2015 20:36:10
Svar/Indlæg:
235/98
#12 tak for det intelligente og udførlige svar. Du skriver omkring de indirekte effekter. Er det fx. at cellerne bliver i ubalance pga. påvirkningen af deres vand? Hvis kroppen som sagt kun bliver opvarmet minimalt, hvad skulle så kunne give problemer?

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2015 11:12:59
Svar/Indlæg:
102/19
Den eneste effekt fra mikrobølgerne er at den vil opvarme din hud en (meget lille) smule. Strålingen er slet ikke kraftig nok til at trænge ind i de indre organer, eller hjernen for den sags skyld.

Der er ingen tvivl om at mobiltelefoner er sikre at bruge på kort sigt. Der er simpelthen ikke nok power i dem til at de kan gøre nogen skade. Med det sagt skal du ikke begynde at stikke hovedet ind i mikrobølgeovnen, der er en grund til at den slukker af sig selv når man åbner den 🙂

Dog er mennesker komplicerede organismer, og hvilke effekter der kan være på lang sigt (mange årtier) er noget man stadig undersøger. Jeg er ikke ekspert i biokemi eller medicin, så det kan sagtens være at der er relevante aspekter jeg ikke kender. Al det data man har indtil nu (opsamlet over de sidste ca. 30 år) viser dog at der ikke er noget at være nervøs for. (se igen det link til WHO ovenover).