Tips og tricks til Linux Mint 17,1 ønskes

Software d.  30. juni. 2015, skrevet af M.Thomsen
Vist: 978 gange.

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2015 05:55:15
Svar/Indlæg:
4112/52
Hej folks.
Så har jeg for anden gang i min computernørderi-historie smidt linux på min computer (første gang var ubuntu tilbage i 2010), og efter at læse en del artikler der sammenlignede distributioner, faldt valget på Mint 17.1.
Ville have smidt Cinamon på, men det viser sig det var en Mate jeg har fået hentet, og da jeg er til søs, er hentning af en nu distro udelukket.

En af de primære årsager til mit skift til linux er, at jeg ønsker at reducere unødig dataforbrug fra internettet, da jeg til søs skal dele en 256kBit med 25 andre, så det er MEGET begrænset hvad der er disponibelt af båndbredte, og jeg derfor ønsker at få mest muligt ud af den båndbredte der nu engang er disponibel (ofte kun 0,5-5 kBit)

Men mit første indtryk er nu ganske udemærket, fin UI og simpel opbygning, meget lig dåsens grafiske ui.

MEN, damn man skal til at sætte sig ind i mange nye programmer og funktioner.

Tag nu det der Pidgin instant messenger program.
Det er godt nok tilbage til da MSN var på mode mht. funktionalitet må man sige (2002 tiden).

Er der nogen der kan anbefale et alternativ, der gør at man kan chatte over FB, uden at have FB logget på i Firefox/chrome, og som er i stand til at vise billeder, ikoner m.m. direkte i chat programmet, og ikke som et link?
Eller hvis jeg har overset noget, hvordan man sætter pidgin til at gøre dette?

FF med noscrip og ABP er jo et must når man skifter over til linux, og ikke vil hjælpe/støtte google for meget, eller er det i linux sammenhæng bedre med avant, oprah eller en tredie browser?

Thunderbird er OK, men tror jeg bliver ved at tilgå min gmail online, eller er TB bedre mht. data-forbrug?

Hvordan med partitionerne?
Er der en der har en god forbindelse der kan finde en guide for mig, der beskriver formålet med "/", /root, /home, Swap partition og så videre, så jeg bedre kan fordele den begrænsede plads jeg har disponibel lige PT.
Har 8GB RAM, så kører PT uden swap partition, om end det lidt er at lege med ilden, ved jeg godt.
Det er mere forholdet/behovet for plads på "/" partitionen og "/home" jeg har brug for at vide hvad bliver brugt til hvad på.

Overvejer at droppe min windåse installation helt, eller i hvert faldet den "alm." del, for at bruge linux til alt andet end gaming, den smule Steam jeg spiller, er jeg lige ved at tro også kan klares på Mint'en, kan i hvert faldet hente Steam klient til mint har jeg set.
Nogen der har erfaringer dér?
Konkret er det Civ. 5 og Civ. Beyond earth jeg spiller pt.


Jeg siger tak for du oksede dig igennem denne massive væg af tekst, og håber der er nogen af jer der kan komme med gode konstruktive indput til en newbee som mig inden for Linux.
på forhånd tak.
Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
30-06-2015 06:17:53
Svar/Indlæg:
718/15
http://www.linuxin.dk/

Der sidder linux folket og er klar til, at hjælpe folk i nød.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2015 10:10:57
Svar/Indlæg:
4112/52
Tak for linket Xqual.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2015 00:00:40
Svar/Indlæg:
804/29
Jeg er på Linux Mint Cinnamon. Bruger FF som browser og den er i hvert fald ikke dårlig. Jeg tilgår mine mails via browser.

Der er ikke fordele for dig ved at have en adskilt /home partition. Hvis man eksperimenterer meget, så kan det betale sig at have den adskilt, således at en clean install ikke sletter brugerne. / er roden på filsystemet og /root piller du bare ikke ved .-) Der hvor du kan spare plads er på swap'en. Jeg bruger sjældent over 1.5 gb ram, og så er der både åbnet mange tabs i FF og twitch.tv kører.

Men velkommen til Linux - har selv været godt kørende i +5 år med Linux og FreeBSD. Min "alm" pc kører Mint, og mine 2 servere kører FreeBSD.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2015 05:51:23
Svar/Indlæg:
4112/52
#3 Tak for indput.
JEg har ikke oprettet nogen root partition, kun / partitionen og home partitionen.

Jeg slettede min recovery partition (ca. 15GB) og lavede den til en swap (sidst på min SSD), men da det er en SSD jeg har som boot-disk, er det jo én fed om den ligger først eller sidt på disken.

/ har jeg lavet på ca. 13gb og home på 10gb, men har nu endelig fået reduceret min windåse parition fra 205 til 102, så har nu næsten 100GB mere at "lege med" til Linux.
Men hvor og hvordan skal jeg fordele disse 100GB?
Og er jeg tvunget ud i en re-install for at få ændret mine home og / partitioners størrelse?
Har forsøgt med gparted, men den kunne jeg ikke ændre / og hom partitionens størrelser med, da jeg havde bootet i mint.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2015 12:22:39
Svar/Indlæg:
804/29
Hvis du vil ændre partitionstørrelse, så skal du boote fra en live cd. Du kan helt sikkert ændre hvis du har lavet partitioner med LVM, men ellers må du google på det. Jeg vil klart øge størrelsen på home. Det er jo her du vil placere film, musik og lign. Til dels bliver programmer også installeret i home folderen (ligger i gemte mapper)


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2015 13:16:55
Svar/Indlæg:
4112/52
Endnu en gang tak Had.
Jeg har oprettet mig som bruger på linuxmint forum, og har startet en tråd derinde, i håb om der er nogle flere med den korrekte interesse derinde.
Det er jo begrænset hvor meget der leges med linux herinde, det er jo mere hw.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2015 15:46:50
Svar/Indlæg:
4112/52
Her er tråden inde på linuxmint-forummet, så kan i kigge med derinde, og kommenterer ud fra de informationer.

http://forums.linuxmint.com/vi...


Tripoden
 
Overclocker
Tilføjet:
01-07-2015 15:47:40
Svar/Indlæg:
283/5
Det eneste jeg lige kan svare på, er at både Civ V og Beyond Earth kan hentes til linux på steam :)

Det er dog ikke alle spil på steam der findes til linux. I det tilfælde kan du bruge PlayOnLinux eller Wine til at emulere windows, dog vil spillene i de tilfælde slet ikke køre så godt som på windows (hvis overhovedet)


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2015 19:19:25
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
du vil køre Java på Linux er god ide have Icedtea eller noget i den stil installeret. Du login på banken osv.

pigvin er nyeste på Linux af chat programmer.

Windows kan slå sidefiler fra.
sætte backup pladsen ned, til os.

hvorfor betale for software, hvis man kan få gratis man har behov for.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 01-07-2015 19:27:26.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2015 06:51:32
Svar/Indlæg:
4112/52
#9 helt enig, ingen grund til at betale for hvad man kan få gratis.

Med pigvin, mener du Pidgin?

Har fået løst problemet med reduktion af windows partitionen, men nu er problemet at jeg ikke kan få lov at starte fra min USB pen, som jeg installerede LM17.1 fra.

Kan du komme med et løsningsforslag til hvad jeg beskriver i mit link i #7?

#8 Tak for info, Dejligt at jeg kan bruge mine civiliation spil fra steam på mint. 😀


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2015 12:26:44
Svar/Indlæg:
5474/39
#10
det var bare tips og tricks til Linux.

Du ønskede kunne login på din bank med Linux.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2015 14:00:51
Svar/Indlæg:
4112/52
#11 Det er helt i orden.
Tak for info.
Tænkte du måske kunne lidte flere godter, derfor jeg spurgte. No hard feelings.