Interessant debat på Jyllandsposten

Hyggehjørnet d.  03. juli. 2015, skrevet af svedel77
Vist: 1271 gange.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
03-07-2015 15:24:25
Svar/Indlæg:
2263/307
Som depressionspatient på snart 10. år, er jeg som udgangspunkt fortaler for idéen. Men der er en masse betingelser der skal være opfyldt. Hvilke betingelser/regler, kan jeg måske ikke svare på. Men hvad synes du?
😕

http://jyllands-posten.dk/inte... ;rig-deprimeret-kvinde-får-hjælp-til-at-dø-Jeg-har-tænkt-på-selvmord-hele-livet/
comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2015 15:45:39
Svar/Indlæg:
2131/173
Jeg mener at hvis man er sund og rask men ikke har nosserne til at tage ansvaret selv, sku' man lige stramme lidt op og få en samtale med en psykolog istedet.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2015 15:48:50
Svar/Indlæg:
713/74
Lider selv af angst og tilbagevendende depressioner.

Må sige klart nej til det.
Hun kan få det bedre, det er et spørgsmål om, at få den rette hjælp. Problemet ligger sikkert i manglende vilje til, at hjælpe hende ordentligt. Hvilket helt sikkert bunder i penge

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af micbanand d. 03-07-2015 15:52:24.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2015 15:51:13
Svar/Indlæg:
713/74
#1 Du ved helt sikkert ikke en skid om depressioner.
Men nytter nok ikke, at gå dybere ind i det.
Lev du blot lykkeligt videre i din uvidenhed.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af micbanand d. 03-07-2015 15:53:15.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2015 16:05:53
Svar/Indlæg:
2518/53
Er selv for aktiv dødshjælp men kun til dem der er fysisk opgivet af læger pga. sygdom.
Måske også alderdom men igen også kun hvis der er store fysiske problemer og ingen udsigt til bedring.

Psykisk den er hård for hvordan skulle man kunne sige om der ikke kan komme bedring?

Flere af dem der er psykisk syg ønsker at dø fordi de ikke selv kan se der måske kommer bedring, det ville være en kæmpe opgave at have samtaler/filter på alle dem.

Omkring det i link i #0, 24 år ingen alder og der kan ske mange ting de år der kommer og den person skal ikke have hjælpe til at dø efter min mening.
(var lige nogle slå fejl men håber det er til at forstå nu)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mr. WoLF d. 03-07-2015 16:08:27.

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2015 16:22:52
Svar/Indlæg:
1084/4
Enig med#4 det virker grotesk at en 24-årig skal have hjælp til at dø. Hun skal da have hjælp til at ville leve 😕

morcheeba

Overclocker
Tilføjet:
03-07-2015 16:39:14
Svar/Indlæg:
216/10
Jeg synes ideen er fin. Har du gået hele dit liv, om du så er 24 eller 60 år, og ikke haft livsglæden så synes jeg det er fair at ville herfra. Det er ens eget liv, og det burde man selv være herre over.
At få taget sit liv er self. ikke noget man bare lige smutter forbi lægen og får ordnet en onsdag eftermiddag. Der skal bla. være et længere forløb med mange samtaler, både alene med en psykolog men også hvor de nærmeste tages med da disse ofte også har brug for samtalerne for at der ikke efterlades et tomrum bagefter.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2015 16:41:44
Svar/Indlæg:
2131/173
3

Der blev bedt om andre brugeres meninger, jeg synes ikke der blev efterlyst fornærmelser.
Men jeg sætter da pris på din personanalyse, baseret på dit indgående kendskab til et for dig komplet fremmed menneske.
Der sparede jeg lige en samtale med psykiateren.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
03-07-2015 16:51:16
Svar/Indlæg:
2263/307
Hold venligst en god tone. Emnet er meget følelsesbetonet, så jeg havde forventet nogle der blev uvenner herinde. Men prøv nu ...

Personligt er jeg for passiv og aktiv dødshjælp til psykisk syge. Udeforstående har ofte en tendens til at adskille fysisk og psykisk sygdom. Underforstået at psykisk sygdom "jo ikke er en rigtig sygdom". Fakta er, at psykisk sygdom er en fysisk sygdom, på lige fod med et brækket ben, dårligt hjerte, eller en nyre der svigter. Denne sidder blot i organet hjernen. Se evt. min videobeskrivelse af angst/depression her : https://www.youtube.com/watch?...

Hvis vi tager udgangspunkt i pigen på 24 år, som i al den tid hun kan huske, har haft det så dårligt, at hun har drømt om selvmord, siden hun var lille pige - så synes jeg bestemt at hun skal have retten til forløsning. Hermed døden. Efter 24 års behandling, tror jeg roligt vi kan tage for givet, at alle behandlingsmuligheder er afprøvet. Taler vi i stedet om Mads på 43 år, hvis kone lige er skredet, så er jeg af den opfattelse at det er for tidligt at opgive. Fordi at her er alle behandlingsmuligheder ikke opbrugt. Og de skal afprøves først.

Personligt har jeg haft gang i selvmordsforsøg en enkelt gang. Modstandere af dødshjælp, vil nok triumferende spørge, om jeg så ikke er lykkelig over, at jeg ikke gjorde det. Og jo det er jeg, men selv herefter ville jeg give mig selv - i fortiden - tilladelse til døden. Også selvom jeg kom ud af det. For jeg kan huske at jeg i rammeste alvor gerne ville bytte livet for døden. Og synes at jeg havde gjort en god byttehandel. Derfor er jeg tilhænger af dødshjælp.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2015 16:54:08
Svar/Indlæg:
3799/43
Aktiv dødshjælp pga. psykisk sygdom? HELL NO

Så om hun skal forbi 10-100 psykologer, så er det stadigvæk bedre og mere værd end at vælge døden frem for livet.

Samfundet og myndighederne har været med til at overset, at hun er voksede op i et hjem præget af alkohol og problemer.

Hvis at myndighederne vælger at tilbyde aktiv dødshjælp, så ender de med at blive sorteper, for så viser det at myndighederne ikke magter at tilbyde ordenligt hjælp, og det er samtidig moralsk forkert. Det viser jo at de heller vil give op måske pga. økonomiske årsager, end at sørge for at hun får et godt liv selvom at hendes sjæl er sårret.

Send hende en tur forbi Doktor Phill eller en anden smart psykolog, så skal han/hun nok sørge for at hun kommer i behandling hos de rigtige, hvem siger at det behøver at være i hendes hjemland?

Hun har brug for en speciel slags hjælp og den rigtige behandling, jeg tror at de kan finde hjælp i USA.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
03-07-2015 17:00:05
Svar/Indlæg:
2263/307
-> #9

Jeg er enig i din problematik om, hvorvidt man skal tilbydes døden, eller tilbydes bedre hjælp. Med den nye regering, er vi faktisk allerede ved at vælge patienter fra, pg.a. økonomi. Medicinen er simpelthen for dyr, til at regionerne ikke vil købe den hjem. Med dødstilfælde til følge. Dette er jo en klar dårlig behandling, som kunne være undgået. Og ja, du har ret i at også på det psykiatriske område er samme problemstillinger. Så mon vi i fremtiden får et samfund hvor kun de rige har råd til (livsreddende) behandling, om det så er psykiatrisk eller somatisk tør jeg slet ikke drømme om. Men inden drømmen starter, kan vi blot kigge udenfor grænsen - de er der allerede. Fx. i USA.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2015 17:33:53
Svar/Indlæg:
3799/43
Myndighederne skulle havde fjernet hende fra dag 1, hvis at de var bekendt med forældrenes alkohol problemer, eller med det samme at det blev opdaget.

Nu fortæller historien ikke så meget om, hvad hun har gjort ved sig selv og om hun har gjort alvor af det samt hvilken behandling hun har fået.

Alt i alt så er det jo et kæmpe etisk spørgsmål, og hvis at de vælger forkert så kan det give et forkert billede af Belgien i udlandet. De lande som tilbyder aktiv dødshjælp kommer også til at debattere den.
Men problem stillingen vil altid dukker op om man har gjort nok for det individuelle menneske, før at man kan acceptere aktivt dødshjælp og af hvilken sværheds grad er det.
Psykiske sygdomme kan ikke ses på en mr, cat scanning
eller røntgenbillede eller på bevægelsen.

Min etik siger mig at det er forkert, hvad andre folk syntes på være op til deres samvittighed og holdninger.

Jeg har mistet en for stor del af mennesker i mit liv, til at jeg kan have det på min samvittighed, og min mor var en af dem. Men ikke pga. psykisk men fysisk sygdom.

En af mine tidligere venner, valgte selvmords vejen. 😕

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af ICE-Cool d. 03-07-2015 17:39:49.

hl86

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2015 19:13:46
Svar/Indlæg:
181/45
Stytter op om jer andre.
Psykiske patienter kan altid hjælpes til at få et normalt liv(Måske ikke på andres niveau). Jeg tror mere det handler om at hun ikke får den hjælp, hun skulle ha eller ha fået for mange år siden. Når man se andre bliver mærkelige så skal man hjælpe dem asap, fordi de kan leve i et helvede, som du ikke kender til.

hl86

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2015 19:21:08
Svar/Indlæg:
181/45
Men du glemmer, at folk glemmer det dårlige, når de bliver gladere, ellers ville alle soldater gå rundt og være sindsyge efter de har været i krig.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2015 09:50:44
Svar/Indlæg:
4337/121
Der skal bare lidt "magiske" svampe og evt lidt cannabis olie til så er hun så god som ny igen 🙂

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2015 11:25:00
Svar/Indlæg:
7765/230
Der er jo ikke meget her i liver der er nemmere end tage livet af sig selv.... En hver kan i en hvilsen som helst større by, finde morfinstoffer.. (heroin, metadon osv osv) at livet kan endes for endda meget små penge....
Så er det det man vil, så gør det da...... imo... 😳

Er man rørig nok, er det sgu ens egen pligt at gøre noget ved det..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 04-07-2015 11:28:53.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2015 19:51:02
Svar/Indlæg:
2131/173
15

Ka' du skaffe noget?

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2015 23:25:37
Svar/Indlæg:
1118/24
Livet forandrer sig på måder ingen kan forudsige. Døden er umiddelbart meget permanent. Defor syntes ens bedste muligheder at være i livet.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2015 07:27:46
Svar/Indlæg:
7765/230

15

Ka' du skaffe noget?

comicsdk skrev d. 04-07-2015 19:51:02

Nu er det jo ingen hemlighed at jeg har 25år på bagen som misbruger..... Sååååå 😛