Fejlsøgning - er jeg galt på den?

Bundkort / CPU d.  08. juli. 2015, skrevet af Burgurne
Vist: 1843 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2015 21:05:07
Svar/Indlæg:
5874/1287
Først lidt historie.
Startede med en 4790K CPU samt et Gigabyte Z97.sniper 1 mobo. Det kørte fint nogle måneder, hvorefter det ikke kunne komme gennem POST mere. Den stoppede i den sekvens der hedder "Initializing SCSI-devices" (jeg HAR ingen SCSI devices), som kommer lige efter IDE-initializering i.flg. manualen. Tog CPU'en ud og prøvede den i en kammi's ASUS mobo. Der virkede den fint. Jeg sendte Gigabyte-mobo'et til RMA, og modtog det tilbage 7 uger (!!! cdon.dk) senere, hvor de meddelte, at der ikke var fejl på det. Har senere prøvet at boote til BIOS med en kammi's nye i5, så der virkede det tilsyneladende.

Købte så et ASUS Maximus Ranger (kunne selvfølgelig ikke vente 7 uger på cdon!!), og den virkede fint nogle måneder igen. I går gik den så i stå i POST igen, denne gang under initialisering af IDE-devices. Efter at have pillet alle SATA enheder fra, kunne den POST til BIOS., og umiddelbart ser alt rigtigt ud. Prøvede så at sætte en data HDD til, og den kunne igen POST til BIOS, og kunne også godt se HDD'en. Men så snart det er et bootbart medie, dvd, USB-pen, eller SSD, så fryser den i POST. Resatte BIOS (jumper). Hjalp ikke, samme fejl. Flashede 2. nyeste BIOS ind, for at se om det gav en forskel. Det gjorde det ikke! Den kan stadig POST til bios, sålænge der ikke er et bootbart medie tilsluttet.
Prøvede så at sætte CPU og 1 ramklods i det "gamle" Gigabyte mobo. Men det opfører sig som tidligere. Det KAN ikke POST med denne CPU.

Siden mit køb af Gigabyte og i7 har jeg købt ny PSU, så den er også ude af fejlsøgningen. Hvad fa... kan der være galt? Jeg er nu gået i panik og har bestilt en ny 4790K, da det eneste jeg ikke har skiftet er CPU'en (og min kone, hun er også den samme).

Med begge mobo's begyndte fejlen en uges tid inden endeligt nedbrud med, at den frøs under POST, og så skulle jeg lige trykke reset, så kom den i gang. Da fejlen tilsyndeladende er den samme, kan det så være andet end CPU'en? Ram er testet med kun een stang i ad gangen, ingen forskel.

Hvis ingen kan hjælpe med fejlsøgning, vil I så ikke godt give lidt moralsk opbakning? Jeg har inden for den seneste måned brugt ca 12000,-kr på grafikkort og monitor, så det faldt ikke rigtig i god jord, at jeg nu også skulle have ny CPU (som så måske ikke engang har en fejl?!?!?!) 😢

Tror sgu snart jeg smider det hele ud, og køber en racerbane i stedet for 😎
donnii
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2015 21:17:29
Svar/Indlæg:
435/39
Når du tager dine harddiske fra er det så med kablet i Motherboard enden eller Hdd? måske det er et Sata kabel der er dårligt?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
08-07-2015 21:18:12
Svar/Indlæg:
15982/637
Har du noget sat til dine USB porte ? prøv kun at have tastatur og mus til og så ud med alt andet på USB portene.


Grnkjr0
 
Nørd
Tilføjet:
08-07-2015 21:28:17
Svar/Indlæg:
19/0
Din Windows SSD er den installeret (på tidligere mobo) på IDE eller AHCI?

Mit nye Gigabyte mobo kan heller ikke poste med fabriksindstillinger. Hvis jeg nulstiller mobo, skal jeg altid ind i BIOS og ændre til IDE - fordi min boot Windows SSD er en gammel sag.

Poul


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
08-07-2015 22:22:11
Svar/Indlæg:
4437/91
Som #1 er inde på; skift SATA-kabler.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2015 22:36:16
Svar/Indlæg:
5874/1287
Satakabler er ikke fejlårsagen. Bevis:

ASUS mobo isat CPU og 1 ramstang, tilsluttet tastatur (usb og ps2 forsøgt, dog ikke samtidigt) samt vga monitor. Kan så POST til bios. Hvis jeg tilslutter en bootbar USB-key (stadig helt uden SATA), så er der sort skærm. Mobo'et ligger frit på bordet, og der er INGEN kabler sat til, pånær PSU-kablerne selvf. Tilslutter jeg en SATA "data"HDD, kan den POST til BIOS, og kan også vise hvilken HDD der er tilsluttet. Tilslutter jeg min Bluray brænder (uden skive i) kan den POST til bios, og vise brænderen. Lægger jeg en bootbar dvd i brænderen, så kan den ikke POST, og der er bare sort skærm. Ud med dvd'en, reset og den POST til bios igen. Samme SATAkabel brugt i alle tilfælde.

Gigabyte mobo. Kan ikke POST uanset om der er bootbar medie eller ej. Iøvrigt samme metode som ovenstående for ASUS, dvs uden for kabinet.

#3 Jeg kan slet ikke få billede på Gigabyte mobo'et, så jeg kan ikke komme i BIOS og gøre noget som helst ☹


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
09-07-2015 07:05:43
Svar/Indlæg:
355/1
Godt nok en sær fejl, men hænger mest til at det er CPU'en der har en fejl.
Især når den virker med en i5, eller misforstod jeg noget der?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2015 20:14:52
Svar/Indlæg:
5874/1287
Pyyhaa ... og dog.
Det var IKKE CPU'en. Modtog en ny 4790K med Postmanden i dag, satte den i og .... nøjagtig samme fejl fra begge mobos 😢
Ringede til Proshop og forelagde problemet, og at jeg ville benytte mig af min fortrydelsesret. De har heldigvis fået et pickup point i København (ca 90 km fra hvor jeg bor), så jeg smurte rulleskøjterne og så til hovedstaden. Afleverede pænt den nye CPU igen, og købte så et nyt mobo der. Købte et ASUS Maximus Ranger igen, da jeg egentligt har været godt tilfreds med dette pånær lyden, men det klarer mit Auzentech lydkort.
Monterede det nye bundkort, og tjekkede den ville POST. Monterede derefter alt, eller næsten alt, det andet hardware. For midt under monteringen kom jeg til at tænke på, at mine data-HDD'ere faktisk har fulgt med hele tiden, kan det være en af dem der ødelægger "noget" i IDE-controlleren på mine mobo's?

Hvis det er det, hvordan fa.... finder jeg så ud af hvilken en af dem det er?!?!?!?! På den anden side, hvorfor ville den ikke boote fra en USB-pen hvis det er sata controlleren på mobo'erne der er stået af? Eller skal jeg bare påregne, at et mobo holder ca 4 måneder? Så er jeg glad for jeg ikke køber topklasse X99 mobos 😛

Du har ret #6. Gigabyte mobo'et kan POST med en i5, amn kan rette i BIOS, og gemme det, og genstarte den, så man kan se rettelsen. Med en i7 er der bare sort skærm, uanset om det er onboard grafik, eller et rigitgt grafikkort.


EDIT: Nu sidder der HELT nye Sata kabler i maskinen (dem der fulgte med det nye bundkort)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 09-07-2015 20:25:38.


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2015 21:03:29
Svar/Indlæg:
736/274
Der må være en fællesnævner. Kan det være PSU? Har den dataforbindelse til Mobo?



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2015 22:35:10
Svar/Indlæg:
5874/1287
PSU'en er udskiftet mellem Gigabyte afbrændingen og ASUS afbrændingen, så tror næppe det er den 😕


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2015 03:01:22
Svar/Indlæg:
3661/82
fejlmonteret afstand stykke ?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2015 11:37:13
Svar/Indlæg:
5874/1287
#10 Næ, begge mobos lå på skumgummi uden for kabinettet her ved tests, og begge mobos har kørt flere måneder inden fejlen opstod (i kabinettet selvf.) 😕

Slet ingen ideer til, hvordan jeg kan teste hvilken harddisk det er (hvis det ER en af disse)? Der er 3 stk at vælge imellem,
en WD Black edition 1,5Tbyte,
en Seagate ST3000DM001 3Tbyte,
en Seagate ST4000DM000 4 Tbyte
en Samsung 840 EVO 250Gbyte
en Samsung 850 EVO 250Gbyte


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
13-07-2015 16:27:44
Svar/Indlæg:
355/1
Eh hvis det er det skum der følger med bundkortet er det vist ikke den bedste ide og køre mobo på det.
Mener at antistatiske ting er leddene 😲

Kan også være jeg bare er en tåge med den slags 😀

Tror ikke rigtig der er noget der kan teste om en hd er mobo serie killer...
Men kan self teste dem alle sammen med fabrikanternes testværktøj for at se om en af dem giver udslag.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2015 01:15:08
Svar/Indlæg:
3661/82
#11

du henter test software fra producent hjemmeside af hdd'erne
hertil at google din ven
Wester Digital Data life Guards
Seagate Seatools
Samsung Hutil
men bare google "maerke" + Diagnostic software og du burde finde linket til download


Derudove some #12 siger kan det skumgummi vare antistatisk og man ligger ALDRIG taendt elektronik paa antistatsik aka ledende material. Du risikere at kortslutte det


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2015 17:22:09
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det er IKKE det skumgummi fra pakken!! Det er ganske alm skumgummi fra en stofforretning, og det har været anvendt siden jeg rodede med min Athlon 500Mhz CPU. Det er IKKE ledende 😎.

Softwaren til de forskellige hdd'ere er hentet, og har været kørt, men de viser intet galt. Jeg tror de mere er beregnet til at finde ud af, om der er bad sectors, eller antydning af samme.

Jeg fik (måske) lidt mere ud af at se på data fra SMART (brugte dette program http://www.passmark.com/produc... )
Den HDD på 4Tbyte har en noget højere værdi i B8 "End to End error" end den på 3Tbyte. Hdd'en fra WD viser slet ikke denne værdi, så den kender jeg ikke. Jeg ved dog ikke om det vitterlig ER fejlen jeg ser her, for i.flg. programmet, så er alle 3 HDD'ere markeret med et grønt OK.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
15-07-2015 19:35:42
Svar/Indlæg:
355/1
Ok har styr på skummet så 😀

Anyway den smart værdi skulle have noget med paritets check på cache at gøre.
Hver gang der kommer noget andet ud af chachen end det der kom ind tikker den en op.
Ikke noget der leder tankerne hen på en mobo killer, men heller ikke et godt tegn at den er over 0 😕


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2015 22:16:30
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hmm, ved du så hvilke tal der evt _kunne_ betyde "mobo-killer"?
Jeg ved ikke så meget om disse SMART-tal, især ikke da det ikke er de samme variabler og værdier fra de forskellige mærker 😳


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2015 02:00:42
Svar/Indlæg:
3661/82
#14

Der er de ikke hvis du vaelger short teest i disse programmer testes der slet ikke for bad sector. det er den eneste forskellem mellme short og long
dvs long = short + bad sector test

de teste blad sata kabel forbindelse. cache ram. svingarms mekanikken osv osv ja de checker endog om diske har vaeret udsat for stoed.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
16-07-2015 14:17:36
Svar/Indlæg:
355/1
Ved ikke om smart tallene giver en ide.
Måske hvis der er et der viser spændingen på 5v siden?
Men igen det burde ikke kunne påvirke boot fra usb.

Det eneste jeg kan forestille mig er en fejl i bios.

Hvis det virker med det nye mobo, ville jeg nok bare teste alle delene og ellers bede til det bare var kosmos der havde fået hikke 😐


wepor
 
Overclocker
Tilføjet:
16-07-2015 18:03:52
Svar/Indlæg:
444/92
Har du prøvet med andre ram?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2015 22:42:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
#18 hikke med 2 forskellige mobos? og 2 forskellige PSU?

#19 nej, men med en ramstang ad gangen.

#17 Det er ikke let at få at vide, hvad programmet tester. Herunder er indsat den _fulde_ logfil jeg får ud af en short-test med seatools på min 3Tbyte HDD:

--------------- SeaTools for Windows v1.4.0.2 ---------------
16-07-2015 22:37:49
Model Number: ST3000DM001-1CH166
Serial Number: Z1F1HH8C
Firmware Revision: CC24
Short DST - Started 16-07-2015 22:37:49
Short DST - Pass 16-07-2015 22:38:51


Det er alt. Eller dvs der er også et grønt SHORT DST PASS på forsiden 😕


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-07-2015 19:37:51
Svar/Indlæg:
3661/82
#20
Det er sandsyngligvis ikke din disk saa


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2015 19:58:34
Svar/Indlæg:
1347/11
bare lige for at vende tilbage til det med at skumgummiet ikke er ledende, det kan godt være at det ikke er det, men statisk elektricitet elsker skumgummi, det er ikke noget man kan måle med normale apparater. Statisk elektricitet kan sammenlignes med et lynnedslag, bare i mikroformat. Havde en kammerat der "ristede" sit bundkort og cpu pga. netop statisk elektricitet, han støvsugede sit gulvtæppe rundt omkring sin computer og så ville den ikke køre mere. Vi skiftede bundkort, ingenting skete, derefter cpu'en, og så virkede den igen. Alt blev prøvet i andet udstyr, og det var kun lige de to ting der var stået af.

Prøv at sætte det over på en træplade og så se hvad der sker, for hvis dit udstyr kører i nogle måneder uden fejl, så må der være noget der forsager de symptomer.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2015 23:02:13
Svar/Indlæg:
5874/1287
#22 Nu kører jeg jo normalt ikke med udstyret liggende på skumgummi'et. Det er installeret i kabinet. Det er kun under fejlsøgning, at mobo bliver tilsluttet uden for kabinettet.


Chrisp
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2015 09:31:27
Svar/Indlæg:
617/52
Har du prøvet at tage al strøm fra mobo (også Batteri)
Vent nogle minutter, tryk på tænd for at sikre al strøm er drænet og reset derefter BIOS
Nogle gange kan BIOS gemme en fejl i hukommelsen hvis der er bare den mindste smule strøm tilbage...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2015 22:32:30
Svar/Indlæg:
5874/1287
#24 ja, alt det "normale" er afprøvet. Det ene bundkort er nu smidt ud, og det andet (ASUS Maximus Ranger) er sendt til RMA. Det nye ASUS M.R. sidder i maskinen og kører uden problemer (endnu 😕 )