Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2015 21:05:07
Svar/Indlæg:
5874/1287
Først lidt historie.
Startede med en 4790K CPU samt et Gigabyte Z97.sniper 1 mobo. Det kørte fint nogle måneder, hvorefter det ikke kunne komme gennem POST mere. Den stoppede i den sekvens der hedder "Initializing SCSI-devices" (jeg HAR ingen SCSI devices), som kommer lige efter IDE-initializering i.flg. manualen. Tog CPU'en ud og prøvede den i en kammi's ASUS mobo. Der virkede den fint. Jeg sendte Gigabyte-mobo'et til RMA, og modtog det tilbage 7 uger (!!! cdon.dk) senere, hvor de meddelte, at der ikke var fejl på det. Har senere prøvet at boote til BIOS med en kammi's nye i5, så der virkede det tilsyneladende.
Købte så et ASUS Maximus Ranger (kunne selvfølgelig ikke vente 7 uger på cdon!!), og den virkede fint nogle måneder igen. I går gik den så i stå i POST igen, denne gang under initialisering af IDE-devices. Efter at have pillet alle SATA enheder fra, kunne den POST til BIOS., og umiddelbart ser alt rigtigt ud. Prøvede så at sætte en data HDD til, og den kunne igen POST til BIOS, og kunne også godt se HDD'en. Men så snart det er et bootbart medie, dvd, USB-pen, eller SSD, så fryser den i POST. Resatte BIOS (jumper). Hjalp ikke, samme fejl. Flashede 2. nyeste BIOS ind, for at se om det gav en forskel. Det gjorde det ikke! Den kan stadig POST til bios, sålænge der ikke er et bootbart medie tilsluttet.
Prøvede så at sætte CPU og 1 ramklods i det "gamle" Gigabyte mobo. Men det opfører sig som tidligere. Det KAN ikke POST med denne CPU.
Siden mit køb af Gigabyte og i7 har jeg købt ny PSU, så den er også ude af fejlsøgningen. Hvad fa... kan der være galt? Jeg er nu gået i panik og har bestilt en ny 4790K, da det eneste jeg ikke har skiftet er CPU'en (og min kone, hun er også den samme).
Med begge mobo's begyndte fejlen en uges tid inden endeligt nedbrud med, at den frøs under POST, og så skulle jeg lige trykke reset, så kom den i gang. Da fejlen tilsyndeladende er den samme, kan det så være andet end CPU'en? Ram er testet med kun een stang i ad gangen, ingen forskel.
Hvis ingen kan hjælpe med fejlsøgning, vil I så ikke godt give lidt moralsk opbakning? Jeg har inden for den seneste måned brugt ca 12000,-kr på grafikkort og monitor, så det faldt ikke rigtig i god jord, at jeg nu også skulle have ny CPU (som så måske ikke engang har en fejl?!?!?!) 😢
Tror sgu snart jeg smider det hele ud, og køber en racerbane i stedet for 😎