Førstegangs Ny bilkøber

Hyggehjørnet d.  12. juli. 2015, skrevet af CMJ
Vist: 1828 gange.

CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 20:55:54
Svar/Indlæg:
872/65
Godaften Hwt 🙂

Jeg skal for første gang ud og investere i sprit ny bil så har lige nogle spørgsmål ang, hvad man kan forvente/forlange i rabat og ekstraudstyr

Jeg har kig på en Skoda fabia combi som kommer til at stå mig i 183000,- Han får min gamle Carina E som jeg måske på en god dag kunne få 8000,- for på DBA, han giver mig så 3000,- i rabat og et sæt vinterdæk.

Det var ligesom første udkast han kom med, men kan jeg godt regne med der er mere at hente hvis man presser citronen lidt, enten på prisen eller mere udstyr?
Eller er der ikke rigtig noget at komme efter på sådan en relativt billig bil?

Og sidst med ikke mindst, kan det svare sig at ringe rundt til mange forhandlere og høre hvad de kan sælge den for eller har alle Skoda forhandlere en aftale om hvor lavt man kan gå eller er det op til en enkelte forhandler ?

Edit: Ved selvfølgelig godt der ikke er andet for end at prøve, men det er rart at høre fra nogen der har prøvet det før 🙂


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af CMJ d. 12-07-2015 21:02:15.
speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 21:02:39
Svar/Indlæg:
786/83
Skal det forstås således, at du i bytte for din gamle bil får 3000 kr. (som fratrækkes i den nye bils pris) og et sæt vinterdæk?

Jeg vil først og fremmest scanne markedet for at finde ud af, hvad prisen på din brugte bil er. Hvis du mener, den er 8.000 kr. værd, så er det det, du skal gå efter.

Et sæt vinterdæk (af god kvalitet) + fælge kan man sq altid forhandle sig til. Jeg har i al fald aldrig købt en bil hos en forhandler uden at få dette med i prisen.

Hvis forhandleren ikke vil give mere for din brugte bil end 3.000 kr. kan du spørge ind til opgradering af musikanlæg og evt. et sæt alufælge. Det burde ikke være umuligt.

Hvis det har interesse, kan du også prøve at få bilen med metallakering uden ekstra beregning. Jeg vil også mene, at du kan forhandle dig til et sæt "plysmåtter" til sommerhalvåret og et sæt gummimåtter til vinterhalvåret.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af speed six d. 12-07-2015 21:05:27.


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2015 21:08:25
Svar/Indlæg:
1500/79
Du kan altid presse ham på udgifter til lån :)


Funcky
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 21:09:28
Svar/Indlæg:
645/33
ring rundt.


CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 21:12:42
Svar/Indlæg:
872/65
#1 Det er korrekt forstået ja.

Jeg kan se at jeg umiddelbart godt kan regne med der er lidt mere at hente ud over de 3k + vinterdæk

#3 Jamen jeg ringer rundt til et par forhandlere imorgen inden jeg kører ud til ham og skriver under, var bare ikke sikker på om det overhovedet kunne svare sig 🙂


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 21:43:52
Svar/Indlæg:
786/83
#4
Det kan altid betale sig at "prutte". Det værste, der kan ske, er at forhandleren siger nej.

Som #2 er inde på, kan du også forsøge at presse forhandleren på diverse gebyrer, hvis du finansierer køber via forhandleren og dennes bankforbindelse. Normalt har forhandleren noget råderum til at give rabat på fx lånesagsgebyr mv.


SDK
 
Redaktør
Tilføjet:
12-07-2015 21:56:14
Svar/Indlæg:
573/108
Hvor meget de vil forhandle kommer ofte an på sælgeren og hvor meget udstyr du skal have i den, da de lettere kan skrue på prisen med udstyr de tjener en masse på, eller give det "gratis", fordi det koster dem meget mindre, end hvad der står på papiret.

Måden jeg/vi gør det på er:
Mød personligt op og snak med en sælger. Sig du gerne vil have en Fabia med xxx udstyr du nu har udset dig. Sig så at du gerne vil have prisen lidt ned, eksempel en halv pris på "Buisness pakken" eller bare at du gerne vil have prisen 7000,- ned whatever.
Han vil altid sige, at det ikke lige kan lade sig gøre, og så kommer han tilbage med et tilbud som du kan tænke over eller presse yderligere. På nogle biler har de ikke meget/intet at give af (eks Hyundai/Kia's tilbud hvor de nærmest ikke tjener noget på bilerne), på andre typisk større biler kan du godt få den 20.000 ned.

Når du har fået prisen ned siger du så, at din gamle bil skal oven i handlen og du gerne vil have ca 4000,- kr for den, eller får ham til at byde, hvis du ikke aner hvad den er værd. Så må du se hvad han vil give.
En Carina E med rust i dørene og 250,000 på tælleren, er desværre ikke mere værd end hvad skrothandleren vil give, også selvom de er bygget som evighedsmaskiner.

Overstående forhandlingsmetode kommer fra en tildigere bilsælger, og vi plejer da at få skåret 5-10% af prisen. Prøv at snakke med en Skoda forhandler, der ikke er en del af Selmer koncernen (hvis der er nogen tilbage), da de ikke gider at forhandle en skid når de sidder på hele importen og dermed styrer prisen.
Overstående er selvfølgelig ikke den eneste eller nødvendigvis bedste måde at forhandle på, men du bør kunne få lidt af prisen.

Note:
Husk iøvrigt at sætte dig ind i motoren og generelle fejl ved modellen. Bare fordi det VW-teknik, er det altså ikke fejlfrit, de har massere fejl med kæder, elektronik og håbløse dieselmotorer, så invester lidt tid på google.
Note næsten alle VW motore har ikke kæde mere, så de skrækhistorier kan du godt gå udenom.

Note 2:
Du kan prøve at få ham til at give "leveringsomkostningerne" typisk 3750,-kr for Carinaen hvis han ikke vil give mere end skrot for den.

Note 3:
Som #2-5 siger hvis du finansiere gennem forhandleren er der typisk noget at spare på lånet, da de tjener en masse på dem.


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 23:04:52
Svar/Indlæg:
486/37

Min første bil (opel corsa corsa) fik jeg presset fra 170.000 til 140.000

Hertil fik jeg sommerdæk og alufælge.

Så et afslag på 3k og nogle vinterhjul ville jeg være slemt skuffet over.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 23:37:41
Svar/Indlæg:
2246/14
Vi har lige købt (under 3 måneder siden) en fabia 2 combi fra '13 der havde kørt 25600 km. Vi er godt tilfredse med den, dog pånær at klima anlæget allerede er defekt :no:, og jeg lover dig at den fanger mange fluer når man kører. Efter en 400 km ligner den fluepapir foran.
Vi fik ikke rigtig noget afslag - udover vinterdæk, fdm check og nogle småting.

Ring rundt, hvis de ved du får priser fra andre forhandlere er der langt større chance for at få en god pris.

Vi har stadig ikke fundet en lignende bil til en lignende pris nogen steder. Jeg tror helt oprigtigt at vi fik en god pris. Dog var vi var nok også lidt for ivrige, vi troppede op dagen efter den var lagt på bilbasen.

(vi betalte selvfølgelig ikke levering og så videre - det pis gider jeg ikke når bilen står 10 meter væk)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 12-07-2015 23:42:00.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2015 23:42:53
Svar/Indlæg:
4657/53
Du skal ud til 2-3 forhandler af Skoda, og stort set forhandle om det samme, du skal også lufte at det ikke er nødvendig at han tager din gamle potte i bytte. For den vil de ikke ha, de tager den kun for og lave en handel.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-07-2015 09:39:52
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Min erfaring er at det kommer rigtig meget an på den rigtige sælger.

Da jeg købte min gamle bil (Seat Leon, 1.4 TSI, Style fra 2013) var jeg rundt ved 3 Seat forhandlere, derudover var jeg forbi Ford for at have lidt alternativer.. Jeg fik prisen ca. 19.000,- ned. Der var kun én forhandler der var skyld i den rabat, de to første SEAT forhandlere ville ikke give nogen særlig rabat, den sidste havde åbenbart en personlig vendetta imod Ford, så da jeg fortalte ham at jeg kiggede på en Ford var han lige pludseligt til at snakke med. Så derfor, lad være med at ligge dig fast på en specifik bil, afsøg markedet, det koster dig højest lidt tid.

Når det så er sagt, Så var det nok det dårligste bilkøb nogensinde! Lige før bilen blev 2 år gammel solgte jeg den igen med kæmpe tab, af den simple årsag at den næsten altid stod på værksted. i de to år tror jeg den har været på værksted ca. 30 gange (uden overdrivelse). Dråben der fik bægeret til at flyde over var da den valgte at dø ude på motorvejen under en flytning. Her skulle SEAT bruge 2 uger på at finde ud af hvad der var galt med den.

Så kan kun anbefale dig at følge #6's råd og undersøge grundigt om der er nogle kendte problemer med den motor og model du kigger på.


Robert
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2015 11:13:43
Svar/Indlæg:
220/66
Det kommer også meget an på hvilken type forhandleren er. Hvis du kan fornemme at han er lidt usikker og bare skal have et salg, så pres den så meget du kan, de er jo pofisions lønnet, og lidt er bedre end 0. Og som der tidligere er blevet sagt, der værste svar du kan få er nej, de siger jo ikke at de ikke vil sælge dig en bil :)


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2015 11:57:35
Svar/Indlæg:
4112/52
Et alternativ til Fabiaen, er Dacia Lodgy, der er en stor familie bil, der kan købes som 5 eller 7 sæder, priser fra 134k for den helt skrabede benzin model med 5 sæder.

Jeg købte 7-sæder med stort set maximal udstyrspakke for 196k
Min har: Metal-lak, stænk-klapper, dør beskyttere, 7 sæder, AirCon, Multimedie navigation, gummi-måtter til hele bilen, stor tagboks, tag rails, tåge lygter, justerbart forsæde og rat (fører siden kun), varme i forsæderne, el-ruder foran, hattehylde, jydekrog og 90HK Diesel motor.

Fravalgte vinterdæk og alufælge, kan man sq altid købe til hvis/når man vil, hvilke jeg fik vinterdæk + stålfælge for 4500 inkl. opbevaring af sommer-dækkene vinteren over, hos euro dæk center.


Men som de andre siger, så sammenlign dine muligheder på nettet, og når du har udset dig et par modeller at vælge imellem, går du ud til forhandlerne, forskellige af samme mærke og gerne for de 2-4 forskellige bilmærker, for netop at opnå "konkurrence" mellem mærkerne som argument.
Og brug ekstra udstyr som forhandlings/presse emne.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2015 12:17:19
Svar/Indlæg:
2246/14
#12 grunden til at Vi valgte Fabia var blandt andet sikkerhed. Det er der ikke så meget af i dacia: http://www.sikkerbil.dk/2012/Q...


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2015 12:53:05
Svar/Indlæg:
516/11
Tror de fleste har sagt hvad du skal gøre.

Men kort sagt, du skal ikke bare nøjes med en forhandler. Find flere som forhandler den bil du har kig på og derefter find andre forhandlere som sælger alternativer til den bil du har fundet dig.
Det gør det noget nemmere at forhandle i sidste ende, da du så kan få en hel række af tilbud.

Det kan godt være at du tænker en Skoda Fabia Combi er fin og det er den sikkert også, men hvad nu hvis du kan finde en anden model til evt. lavere pris?

Generelt, prøv at få så meget udstyr i den gratis. De har en kæmpe avance på udstyr fordi de intet tjener på selve bilerne.

Også en sidste ting, hvad med en brugt bil der er 1-2 år gammel? Så er det største værditab gjort og der kan du nok få endnu mere bil for pengene.

Selv har jeg lige købt en Golf VI Variant, og der fik jeg forhandler til at give levering, service, nysyn, rengøring af bilen med i prisen. Ting som man måske ikke lige tænker over, men som er rart at få gjort. Men, det er kun hvis der er tale om brugt bil dog 🙂

Er der tale om ny, så er det som sagt udelukkende udstyr du skal se på. Prøv i hvert fald at få metal-lak med. Det vil du ikke fortyde.


#15
CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2015 17:55:49
Svar/Indlæg:
872/65
Hej Hwt
Så har jeg været rundt ved nogle forhandlere idag og er også endt med at købe en bil, der har desværre ikke været noget at hente på prisen på selve bilen ved nogle af forhandlerne, men har fået et sæt vinterdæk med fælge, dinitrol undervognsbehandling og ca. 7500 i rabat på finansieringen, så det er jeg egentlig rimelig godt tilfreds med.

Så tak for alle de gode råd

Det blev i øvrigt til en Ny Fabia Combi Ambition, 1.2tsi 90hk med metallak til en pris på 183780,- 🙂


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2015 18:17:46
Svar/Indlæg:
2246/14
Hvor lang leveringstid er der?


#17
CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2015 18:33:01
Svar/Indlæg:
872/65
3 uger Ca. Pga. Sommerferie, han havde heldigvis den derude jeg gerne ville have, hvis jeg skulle have en anden ville det være 2-3 måneder


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CMJ d. 13-07-2015 18:38:00.