Hvor meget de vil forhandle kommer ofte an på sælgeren og hvor meget udstyr du skal have i den, da de lettere kan skrue på prisen med udstyr de tjener en masse på, eller give det "gratis", fordi det koster dem meget mindre, end hvad der står på papiret.
Måden jeg/vi gør det på er:
Mød personligt op og snak med en sælger. Sig du gerne vil have en Fabia med xxx udstyr du nu har udset dig. Sig så at du gerne vil have prisen lidt ned, eksempel en halv pris på "Buisness pakken" eller bare at du gerne vil have prisen 7000,- ned whatever.
Han vil altid sige, at det ikke lige kan lade sig gøre, og så kommer han tilbage med et tilbud som du kan tænke over eller presse yderligere. På nogle biler har de ikke meget/intet at give af (eks Hyundai/Kia's tilbud hvor de nærmest ikke tjener noget på bilerne), på andre typisk større biler kan du godt få den 20.000 ned.
Når du har fået prisen ned siger du så, at din gamle bil skal oven i handlen og du gerne vil have ca 4000,- kr for den, eller får ham til at byde, hvis du ikke aner hvad den er værd. Så må du se hvad han vil give.
En Carina E med rust i dørene og 250,000 på tælleren, er desværre ikke mere værd end hvad skrothandleren vil give, også selvom de er bygget som evighedsmaskiner.
Overstående forhandlingsmetode kommer fra en tildigere bilsælger, og vi plejer da at få skåret 5-10% af prisen. Prøv at snakke med en Skoda forhandler, der ikke er en del af Selmer koncernen (hvis der er nogen tilbage), da de ikke gider at forhandle en skid når de sidder på hele importen og dermed styrer prisen.
Overstående er selvfølgelig ikke den eneste eller nødvendigvis bedste måde at forhandle på, men du bør kunne få lidt af prisen.
Note:
Husk iøvrigt at sætte dig ind i motoren og generelle fejl ved modellen. Bare fordi det VW-teknik, er det altså ikke fejlfrit, de har massere fejl med kæder, elektronik og håbløse dieselmotorer, så invester lidt tid på google.
Note næsten alle VW motore har ikke kæde mere, så de skrækhistorier kan du godt gå udenom.
Note 2:
Du kan prøve at få ham til at give "leveringsomkostningerne" typisk 3750,-kr for Carinaen hvis han ikke vil give mere end skrot for den.
Note 3:
Som #2-5 siger hvis du finansiere gennem forhandleren er der typisk noget at spare på lånet, da de tjener en masse på dem.