The Wanishing Of Ethan Carter - hvad skete der ?

Spil d.  19. juli. 2015, skrevet af Gripen90
Vist: 1328 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-07-2015 18:59:48
Svar/Indlæg:
15982/637



Der ikke mange spil der går under huden på mig, men her i de seneste par dage er der et spil, der ikke har sluppet mit sind, og jeg går stadig og prøver at finde en mening i denne super tragiske historie så derfor "let spoiler alert" - hvor der er historier i historierne. Var Ethan Carter ægte og var Paul Prosperno virkelig opdigtet af Ethan Carter ? eller er det i realiteten vice versa at Paul Prosperno efter at have læst Ethan's brev og falder i søvn så drømmer det hele ? Eller er det som slutningen måske lader en tolke ? 4min i en drengs fantasi på dødslejet spredt ud over flere timer og Paul er helten som skal redde "ham" og forene den dysfunktionelle familie.
"The wanishing" i titlen både irriterer og forvirre mig lidt, for forsvinder Ethan virkelig ? eller er han i live ?. Forlader han familien for at samle dem eller give dem fred ?

Ja det er et spil der virkelig er kommet under huden på mig og jeg kan ikke slippe det 😎 .. jeg er nødt til at spille det igennem par gange mere.

Nåh ja og så er der fandme det flotteste spil jeg til dato har gennemspillet...flere gange stopper jeg bare og betragter naturen. ❤


https://www.youtube.com/watch?...
Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-07-2015 19:41:11
Svar/Indlæg:
2309/846
Ethan er ved at dø af røgforgiftning da huset brænder. Du render rundt og løser gåder, blot for at han kan blive fundet (for sent).

Spillet bevæger sig ind og ud af hans egne historier og ind og ud af virkeligheden, som er reflekteret i netop de historier. Syret omgang, og fedt spil.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-07-2015 22:27:16
Svar/Indlæg:
15982/637

Ethan er ved at dø af røgforgiftning da huset brænder. Du render rundt og løser gåder, blot for at han kan blive fundet (for sent).

Spillet bevæger sig ind og ud af hans egne historier og ind og ud af virkeligheden, som er reflekteret i netop de historier. Syret omgang, og fedt spil.

Polarfar skrev d. 19-07-2015 19:41:11


Narh ikke just. Vi ved jo allerede fra starten vi kommer for sent eller Paul gør - men jo sådan er det også umiddelbart det kan tolkes, men der er SÅ mange flere hints der trækker i forskellige retninger, f.eks siger Paul også at han har været igennem så mange forskellige portaler/dimensioner - er han en engel der kommer for at hente Ethan, men antager skikkelsen som Ethans opdigtede detektiv for at gøre "overgangen" lettere for Ethan...eller er han et spøgelse ?

Du har fat i at spillet bevæger sig ud og ind af historier, og derfor er "sandheden" vanvittig svær at finde. Er historien om Ethan den sande historie eller blot endnu en historie ? der er så mange veje et spil lægger op til hvis man virkelig læser det hele og følger spor mv.
Vi ved jo bl.a at hele området vi ser ogs begiver os rundt i, i spillet ikke er virkelig - der er også mange hints om det (en togstation midt i ingenting, en kirke i et næsten ufremkommeligt skovareal).

Og så er der hele "The Sleeper" delen - er den blot et fantasi monster ? Ethan sætter jo i ild til The Sleepers Room vel vidende at alle omkring ham og han selv dør og at Paul kommer for sent til at redde ham.

Der er umiddelbart 5 historier - som jeg har oplevet det.
1) Spillerens historie (den vi selv oplever)

2) Historien om Ethan Carter (den som Paul Prospero odager)

3) Carter familiens historie (den som Ethan fortæller om bl.a i sine historier)

4) Historien om Paul Prospero (Begyndelsen af Paul Prosperos historie er slutningen af Ethan Carters historie, ergo Paul er Ethans skabning) - hvilket også underbygges af denne sidste tegning på oversigtskortet


Til sidst, da er Ethan overrasket over at se Paul og forventede ikke at han kom. Men Paul er ikke overrasket. Han ved at han blot er en del af historien. Han ved mere end Ethan. Han ved at hans historie ender, og når Ethan "can let go" og hvad der sker herefter. Måske er Paul mere end et barns skabning - måske en engel ? døden ? eller en andens underbevidsthed ?
Paul: I've stepped through too many portals, been present in too many worlds simultaneously.
Paul: Do you know what ghosts are? They're sad, evicted things. Memories without homes. What do the dead have to say? You'd be surprised by how little they know.


5) Den "sande historie" om Ethan Carter
Alle de historier man har været igennem opsummeres i spillets sidste cutscene og giver os den "sande historie" om Ethan !?! - ELLER er det blot endnu en historie ? netop da spillet er en historie omkring historier - så det lader til at man aldrig helt ved om det man har set var virkelighed eller endnu en historie ?!.

Ethans familie er modbydelig mod ham og ingen respekterer ham, så der er ikke noget overraskelse at Ethan ofte flygter ind i en fantasi verden. Nogen gange leger han i Vadegriffs hus efterladt af Carter familien efter branden i 1973. Han tegner og skriver historier på væggene.

På loftet ser man en stol og et bord med bøger som "Treasure Island" by Robert Louis Stevenson, "A Connecticut Yankee in King Arthur's Court" by Mark Twain, "From the Earth to the Moon" by Jules Verne, "The Island of Doctor Moreau" by H.G. Wells, Juvenilia of H.P. Lovecraft. En samling af bøger som mange dreng ville elske at læse, og Ethan var meget glad for at læse - i hvertfald i en af spillets realiter.

En dag leger Ethan for længer og glemmer aftensmaden. Han er ved at lægge sidste hånd på en historie om en privat detektiv. Alt imens familien prøver at finde ham. Hans onkel var ondskabsfuld, faderen var trist, moderen var gal, broderen var højlydt, bedstefaderen stille. Vi hører at Chad (onkel) og Travis (bror) skændes og Missy (mor) kommer til at ødelægge en olielampe som sætter det gamle hus i brand. Ethan er fanget i et værelse og lider under røgforgiftning.

Ved jernbane stationen, kirketårnet og ved dæmningenskontrol rum finder man forskellige urer alle med to sider. Alle urerne er frosset omkring kl.7:00 på den ene side og kl.7:04 på den anden. Hele betydningen ligger i den sidste cutscene hvor Ethan ligger og "sover" (pga røgforgiftningen) og kl.7:00 sværer kameraet (spillerens synsvikel) udaf og væk fra den brændende bygning. Paul Prospero's tur i Red Creek Valley var en 4 minutters drøm fra en døende dreng, der ønskede at blive reddet og ønskede at vågne.

MEN hvis Ethan drømte om at blive reddet, hvorfor så alle disse mord i hans historie. En uforskammet bror, en mor med iltert temperament, en modbydelig onkel, en ynkelig far, en fjern og passiv bedstefar - det er alle dårlige ting, men noget mange familier jo har til fældes. Hvis nogen sårer en verbalt, er det ikke grund nok til at slå dem ihjel. Vi ser jo at Ethans familie i sidste cutscene jo faktisk forsøger at redde Ethan. F.eks broderen Travis har ild i jakken, hvilket betyder han prøvede at redde Ethan men blev overvældet af ilden.

Men måske er Ethans syn anderledes på situationen !. Måske for ham, er det der sker ikke en ulykke med branden, men et mordforsøg og han ønsker hævn, mens han ligger på madrassen og lider af kulilteforgiftning ! Familien skal straffes. En voldsom død for broderen. Knivstikke onklen for hans ondskabsfulde væsen. Drukner moderen for at slukke hendes iltre temperament. Faderen selvmord for at fejle som far. En stille død for den fjerne bedstefar. Alle fik hvad det fortjente ud fra Ethans synspunkt.

Det er blot nogle af de historier jeg har fundet i spillet, men der er stadig en del fragmenter af andre historier jeg endnu ikke har forstået.
Hvad betyder Kragen i spillet ? det er på spillets omslag og i spillet støder vi flere gange på krager f.eks på kirkegården finder vi en statue af en krage og en kragelignende dolk (den som onklen blev stukket ned med). En flok af krager forsvinder ud da Ethan forlader krypten. Corvus der betyder krage på latin, nævnes flere gange af bedstefaderen og Corvus er kodeordet til det hemmelige rum i det nedbrændte hus. Jeg ved der er en historie gemt her, men jeg har ikke fundet det der binder det sammen endnu.

Vi hører meget om Vandegriff familien, men hvad betød de for Carter familen ? Carters boede i Vandegriff huset, gik i Vandegriff minerne, prøvede at indespærre Ethan i Vandegriff krypten.

Hvem er Gayle og hvad er hende rolle i historien. Vi ved hun er bedstefaderens Edwins kone som omkom i en brand. Edwin fortæller Ethan : "Your grandmother Gayle is protecting me from it.", men da bedstefaderen indespærrer Ethan i et hemmeligt rum, da går han op til et af ligene i væggen og siger: "Gayle, honey - I wish there was another way."

På gravstenen i cypten er der inskriptionen: "Here lies my beloved wife Amets Vandegriff Quoad Denuo Coeamus". Det sidste er latin og er vist noget "til vi mødes igen".

Et andet spor kan findes på inskriptionen under statuen med Jesus uden arme. Det er den eneste grav på kirkegården med inskription. Der står på "tysk":


Det mest spooky er at denne grav faktisk findes i virkeligheden i Polen, på den polske kirkegård Vang Stave.
Kirkegården i spillet:


Vang Stave kirken i virkeligheden


Måske noget eller nogen fra spiludviklernes side da de er polakker ?

Et andet interessant fund er den den ødelagte lampe i Kirketårnet. Vi ser Missy moderen holder denne lampe i alle scenerne og går med Travis (broderen) for at fange Ethan. Mister hun lampen mens hun prøver at kravle op af trinene i tårnet ?

Og så er der den unaturlige vertikale lige sprække i den store klippe. Når man går ind i sprækken spilles der musik, men så snart man går ud stopper den ?.

Ja det er så det jeg har fundet frem til indtilvidere, men jeg mangler stadig en masse ! Dette spil gør mig virkelig "tryllebundet" efter at finde sandheden...hvis den findes 😎


Gazivodo
 
Overclocker
Tilføjet:
20-07-2015 06:54:58
Svar/Indlæg:
190/4
Nu skal jeg passe en smule på; men hvis dette er: .."let spoiler alert"..??

Så glæder jeg mig voldsomt, til den store..

Med det sagt: YUP! Værket ér sgu' noget for sig i disse spil-tider.. suk(på den gode måde)


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-07-2015 18:41:12
Svar/Indlæg:
15982/637

Nu skal jeg passe en smule på; men hvis dette er: .."let spoiler alert"..??

Så glæder jeg mig voldsomt, til den store..

Med det sagt: YUP! Værket ér sgu' noget for sig i disse spil-tider.. suk(på den gode måde)

Gazivodo skrev d. 20-07-2015 06:54:58


Det er en "let spoiler" alert, for der findes ikke endnu nogen definitivt forklaring på hvad der reelt skete - det vil spiludviklerne ikke afsløre. Så derfor "let spoiler" da man selv danner sin egen konklusion.