Single gtx 980Ti vs gtx 980 sli

Grafikkort d.  20. juli. 2015, skrevet af wind89
Vist: 1218 gange.

wind89
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
20-07-2015 16:24:08
Svar/Indlæg:
131/13
Hvad skal jeg vælge når jeg har et 980 strix i forvejen?
Kunne sælge mit kort også købe Ti eller findet et brugt strix 980.
Skal bruges til at spille nyere titler med alt eyecandy,
Diverse rendering projekter med inventor skal det også bruges til.


På forhånd tak.
Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2015 16:28:25
Svar/Indlæg:
294/44
mere performance i et SLI setup når det er 980 vi snakker om. personligt ville jeg selv finde et 980 strix brugt hvis jeg stod i din situation :) de går vel for 3300-3500.



Nikkip
 
Overclocker
Tilføjet:
20-07-2015 16:58:29
Svar/Indlæg:
208/25
#1 + 1


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2015 19:32:31
Svar/Indlæg:
1571/39
#1 + 2


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2015 21:55:05
Svar/Indlæg:
2011/185
Du vil få mere power med SLI og vil her og nu være den billigste løsning mens downside er 4 GB vram som kan blive for lidt i højere opløsninger, men er det fuldHD opløsning du spiller i er GTX 980 SLI det jeg ville vælge.

GTX 980 TI vil være lidt mere fremtids sikkert i kraft af sine 6 GB vram samt du ville slippe for de problemmer sli evt. kan give og muligheden for at tilføje SLI senere for mere power f.eks. når de begynder at komme ud på brugt markedet og ville klart være rigtige valg hvis du har planer om 4K på et tidspunkt men vil dog nok stadig kræve sli for at få nok power til specielt de tunge titler. Downside er klar den dyreste løsning og vil ikke have helt så meget samlet GPU power som GTX 980 SLI.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 20-07-2015 21:56:10.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-07-2015 12:11:13
Svar/Indlæg:
15982/637
#4: Du kan ikke både tale imod og for SLi i samme sætning, så er det et paradoks ! 😛


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2015 12:28:50
Svar/Indlæg:
979/49
#5 Men manden har jo ret. 🙂 Jeg har kørt med GTX680 SLI i 2-3 år og syntes simpelthen det giver giver for mange problemer når jeg spiller lidt ældre spil og ikke så moderne/sli modne spil så som Farming Simulator 2015, World of Tanks.
Men hvis jeg spiller Battlefield 4 er der ingen problemer.
Det vil sige at jeg er nødt til at slå SLI fra i tide og utide og det er bare en belastning.

SLI:
Pros: Godt til nye tunge spil title: BF4 eksempelvis
Cons: Ikke SLI optimerede spil crasher. Meget arbejde med skift fra SLI til "single"


Nikkip
 
Overclocker
Tilføjet:
21-07-2015 12:30:45
Svar/Indlæg:
208/25
Gør Win10 (DX12) ikke så man kan bruge alle 2 x 4GB VRAM?
Og ikke kun 4GB som nu.


wind89
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-07-2015 12:58:37
Svar/Indlæg:
131/13
Tak til alle for at dele hvad i synes bedst.
Hvis 7# har ret, ville der vel ikke være meget tvivl tilbage?

Jeg fandt lige den her på min tlf.




skulle være i spil som assasins creed unity og witcher 3.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af wind89 d. 21-07-2015 13:02:36.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2015 20:49:21
Svar/Indlæg:
2011/185
#5 det er da nemt nok. Fordi SLI både har gode og lidt dårlige sider. Og hvis tråd starter ikke har prøvet sli før synes jeg det er rimelig vesenligt og nævne også således at han kan se om det er noget han kan leve med.

Når det så er sagt har jeg kun få problemmer med sli. Seneste problemer var med far cry 4 og GTA v.

FC4 er så også et ubisoft spil og de er jo ikke lige frem kendt for at smide vel optimerede pc spil på markedet. SLI og FC4 sidst jeg spillede det var mildelst talt ikke noget og råbe hurra for. Det ene øjeblik kørte det perfekt sekundet efter kunne CPU og GPU load droppe til noget nær 0 med en helvedes lag til følge, for så igen at blive godt. Men det skette konstandt hvilket gjorde SLI og FC4 til en hæslig kombination og jeg opblevede også ghosting med sli. efter det samt Watch dogs og senneste assasins creed unity problemmer er jeg færdig med ubisofts slam kode lort. De tester sku aldrig deres spil ordenligt inden de smider dem ud på markedet.

Med GTA V opblever jeg stutter uden V-sync på. Men ellers køre det perfekt med sli. God ens GPU load osv.

Gennerelt har sli været udmærket og jeg forsætter med sli som jeg har gjort det siden 2009. Crysis 3 køre jo f.eks. helt fortrinneligt med sli, men er så også et spil optimeret til sli og tunge spil synes jeg gennerelt køre godt med sli som f.eks. BF3/4.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-07-2015 21:15:27
Svar/Indlæg:
15982/637
#6/#9: Jo jeg forstår det godt men inden for litteratur og filosofi (sproglige konstruktioner) da laves et sprogligt paradoks - to hovedsætninger der går modsat hinandens udsagn - derfor. Lige meget, synes bare det var sjovt, men den fløj over hovederne. 😀

Anyhow jeg har haft SLi siden 2006 og har kun haft 3 problemer. Et driver relateret, og to chipset/bios relateret.


wind89
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-07-2015 22:58:33
Svar/Indlæg:
131/13
#10
Er det bøvlet at slå SLI fra hvis man til dagligt bruger programmer som ikke understøtter SLI?

Eller vil den bare selv kunne finde ud af det, ved at undlade at bruge GPU nr to?



shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
21-07-2015 23:03:28
Svar/Indlæg:
1395/12

#10
Er det bøvlet at slå SLI fra hvis man til dagligt bruger programmer som ikke understøtter SLI?

Eller vil den bare selv kunne finde ud af det, ved at undlade at bruge GPU nr to?

wind89 skrev d. 21-07-2015 22:58:33

Kort 2 nummer vil ikke blive brugt hvis spil eller program ikke understøtter mere end 1 kort.

Du skal ikke slå SLI til og fra.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-07-2015 23:20:51
Svar/Indlæg:
15982/637

#10
Er det bøvlet at slå SLI fra hvis man til dagligt bruger programmer som ikke understøtter SLI?

Eller vil den bare selv kunne finde ud af det, ved at undlade at bruge GPU nr to?

wind89 skrev d. 21-07-2015 22:58:33


Nej overhovedet ikke. Du går bare ind i nVidia kontrol panel og under punktet SLi, her kan du så vælge at slå SLi til eller fra.



#10
Er det bøvlet at slå SLI fra hvis man til dagligt bruger programmer som ikke understøtter SLI?

Eller vil den bare selv kunne finde ud af det, ved at undlade at bruge GPU nr to?

wind89 skrev d. 21-07-2015 22:58:33

Kort 2 nummer vil ikke blive brugt hvis spil eller program ikke understøtter mere end 1 kort.

Du skal ikke slå SLI til og fra.

shilka skrev d. 21-07-2015 23:03:28


Nej sådan fungerer det ikke. Load balancen vil stadig blive fordelt mellem kortene, men der er ingen fordel af SLi. I stedet for 99-100 GPU usage på eet kort vil den blive 50/50% på kortene og kan faktisk give ringere ydelse, da ved sådan lav belastning er det ikke sikker kortene yder deres maksimale (hvis adaptive powermanagement er slået til).
Man kan sagtens slå SLi til og fra som man ønsker.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 21-07-2015 23:22:41.


yeyeftw
 
Overclocker
Tilføjet:
24-07-2015 12:53:51
Svar/Indlæg:
40/3

Gør Win10 (DX12) ikke så man kan bruge alle 2 x 4GB VRAM?
Og ikke kun 4GB som nu.

Nikkip skrev d. 21-07-2015 12:30:45

Jo, det gør det, men ikke med bagud kompabilitet. Så det vil sige at det eneste sted man vil se 4gb+4gb er i de spil der i fremtiden må blive lavet, og som understøtter directX 12. Dvs at hvis der bliver ved med at komme mange spil som ikke understøtter directX 12, så vil man stadig kun have 4gb. Derudover er der ingen der ved om disse directX 12 spil vil bruge dobbelt så meget vram, som dem vi spiller nu.


wind89
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
24-07-2015 13:07:46
Svar/Indlæg:
131/13
Jeg synes det er et svært valg.
Men jeg takker endnu engang alle for at dere jeres erfaringer.


#16
DUUS
 
Superbruger
Tilføjet:
24-07-2015 14:33:42
Svar/Indlæg:
215/14
#7 Du bruger alle dine vram under sli som det fungere lige PT.

Sli fungere ved at kortene skiftes til at levere den frame som bliver vist på skærmen, Kort 1 levere frame 1,3,5,7,9, og kort 2 levere 2,4,6,8,10.

For at kunne dette kræver det at der ligger det samme data i vram'en på begge kort.

Så for at kunne sige 4+4=8 ville det kræve et komplet redesign af måden SLI/CrossFireX virker på, samt måden hvordan kort er fysik forbundet til hinanden.

Ergo.. DX12 vil ikke føre til at man kan plusse sine vram. 😕

#11+12+13 Man kan dog indstille det enkelte spil/program til kun at bruge en GPU




Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DUUS d. 24-07-2015 14:47:25.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-07-2015 14:50:48
Svar/Indlæg:
15982/637
#16: Arh det er nu ikke et hardware mæssigt problem. Det kræver en betydelig omkodning af CrossFire og SLi's virkemåde og det kan gøre på software plan. Sagen er at programmere SLi/CrossFire til netop at fordele teksturlagring mellem kortene så den ikke er ens. Det kan f.eks bl.a betyde, at eet kort tager øverste del af et billede inkl kun Vram belægges i det område, den andet kort vil tage nederste billede med dets dedikerede Vram. Man kan også gøre det horisontalt eller som "checkerboards" mv. Det man nok vil prøve er at binde teksturlagringen på på AFR (alternate frame rendering) metoden, således at billede og vram følges ad, men problemet har netop været at der ikke har været en ordentlig metode at gøre det på på API basis. 3Dfx var i sin tid på sporet af det i forhold til deres dual chip kort, med udvidet T-buffer funktion bl.a til Rampage kortene (der desværre aldrig kom).
Mantle havde jo faktisk samme "teknologi understøttelse" med at stacke vram, men det kom bare ikke i brug, og med DX 12 i sige er mange af Mantle principperne også kommet i brug.
Så i stedet for en hardwaremæssig limitation så er det faktisk en softwaremæssig man prøver at overkomme. Man kan jo se at operativsystem nivea der kan man sagtens "samle" ram, når man tænker på almindelig system ram også selv om der lagres forskellige ting i hvert modul.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 24-07-2015 14:53:59.