5ghz muligt?

Overclocking d.  27. juli. 2015, skrevet af c0olking
Vist: 1961 gange.

c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2015 19:51:29
Svar/Indlæg:
174/47
Hej folkens. Jeg har sådan en 4770k.
Den kan køre 4.7ghz stabilt, hvilket jeg egentligt er rigtig godt tilfreds med, på noctua luft.
Det jeg gerne vil høre jer om er.. Den er boote op på 5,1ghz og kører superpi igennem 32m. Er det et tegn på at med den rigtige køling eller delid, så vil jeg kunne bevæge mig deropad?
freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
27-07-2015 20:04:08
Svar/Indlæg:
6368/477
SuperPI kører for det første kun på en enkelt kerne, så det betyder faktisk kun at den enkelte kerne som SuperPI nu kører på er stabil i den tid du kører benchmarken.

Oftest er det lagt fra et tegn på at din CPU er stabil. Prøv evt. at køre Cinebench R15: http://http.maxon.net/pub/benc...

Kør den en 10 gange uden at dine point hopper op og ned (gør din point det er det tegn på throttling - altså for varm CPU).
Er du stabil der så prøv noget PCmark 8. Jeg har dog fundet at PCmark Vantage er lidt mere udfordrende end PCmark 8 når det kommer til stabilitet, men PCmark Vantage skal du købe inden du kan bruge det, og den tager gerne 2 timer at komme igennem.

Er du stabil i det har du et lille peg på om din CPU er "stabil", men det er absolut ALDRIG til at sige om den er eller ej før du har brugt den i lang tid uden der kommer fejl.

Blot som en lille anekdote kan jeg fortælle at min gamle FX-8350 (AMD) kørte nemlig 5.5GHz på mit vand i absolut alt jeg smed efter den (streaming af spil, alle benchmarks osv) dette gjorde den i næsten et år, lige indtil en kammerat kom forbi og ville prøve Blender på maskinen, her stod den totalt af så snart den skulle render noget, lige med det samme, også efter 10 forsøg. Jeg fik den skruet ned på 5.2GHz og så kørte det som det skulle.

Så det er aldrig muligt at vide om noget er stabilt før ALT er prøvet igennem, og det vil man jo typisk ikke sidde og bruge flere måneder på.

Derfor siger jeg altid, prøv med den hastighed hvor alle benchmarks er stabile, og kør med det, laver den blå skærm eller fryser efter noget tid, jamen så er den ikke stabil og du skal et tick ned og prøve igen.


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2015 20:09:57
Svar/Indlæg:
1571/39

Hej folkens. Jeg har sådan en 4770k.
Den kan køre 4.7ghz stabilt, hvilket jeg egentligt er rigtig godt tilfreds med, på noctua luft.
Det jeg gerne vil høre jer om er.. Den er boote op på 5,1ghz og kører superpi igennem 32m. Er det et tegn på at med den rigtige køling eller delid, så vil jeg kunne bevæge mig deropad?

c0olking skrev d. 27-07-2015 19:51:29

de 5,1 er det på w7 eller og hvilken vcore



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af slaske6 d. 27-07-2015 20:16:16.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2015 20:16:29
Svar/Indlæg:
174/47
#1 Tak for svar. Jeg synes den er stabil, hvis den alt det jeg skal bruge den til. Jeg havde ikke engang lyst til at skyde aida af på 5.1 for jeg ved udemærket godt at det kom ikke til at lykkedes.

Hvorfor skruede du den ned på 5.2, når den kunne alt det du skulle bruge den til på 5.5? Det forstår jeg ikke.

Jeg har bare set en masse snak om at hvis ens haswell overhovedet kan boote ind til win desktop skulle det være et godt tegn.

#2 Det er på win 8.1 pro x64


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2015 20:29:01
Svar/Indlæg:
1571/39
5 gghz ved hvilken volt ogg 5.1 ved hvilken volt 🙂


loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2015 20:34:53
Svar/Indlæg:
1351/206
Min 4690k køre 5000 ved de test jeg har lavet ..
hovedesagligt bliver den brugt til arma3,

Det tekniske ved jeg ikke noget om. Det er en anden der har trimmet den


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2015 21:25:21
Svar/Indlæg:
174/47
slaske jeg kunne genskabe successen på 5 ligeud.
den skulle ha 1.39v uden llc. Ved ikke med llc, så lang tid har jeg ikke testet endnu. Det tog 6:55:146 med 1600mhz ram.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2015 21:26:54
Svar/Indlæg:
174/47
Jeg har heller ikke forsøgt mig med adaptive volt endnu.


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2015 21:50:12
Svar/Indlæg:
1571/39
jeg kører 4,8 ved 1,22 vcore 100% stabilt



c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
27-07-2015 22:10:30
Svar/Indlæg:
174/47
Jeg skal bruge 1.22 for at runde 4.7 ordenligt.

Hvad bruger du til at presse den med?
Har du llc, offset, adaptive på?


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2015 22:20:01
Svar/Indlæg:
1571/39



slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2015 22:25:56
Svar/Indlæg:
1571/39
her er så du kan se cpuz .
kører 2600 mhz 9-12-12-18 1T



Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2015 11:35:18
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg har det også sådan, at hvis den er stabil i alt det JEG bruger den til, ja så er den stabil . Om den så kan køre 14 superpi ad gangen eller prime i 3 uger er jeg pænt ligeglad med. 😉


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
29-07-2015 13:24:30
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg plejer at teste mine OC ved at køre en Handbreak video kodning - den udnytter alle kerner og får som regel CPU'en helt op at køre. Hvis den kan re-code en stor video-fil er min CPU stabil til det jeg bruger den til. 🙂

Men som de andre skriver er der mange scenarier der skal testes før man ved at den altid er stabil i alt - og selv der vil der måske være noget der kan få den til at ryge i undtagelsestilstand. 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 19:22:00
Svar/Indlæg:
3661/82
Superpi belaster ikke din cpu. en maskineder er ustabil indem faa faa minutter under rigtig stress kan fint Koere superpi i 17+ timer.

Hvis du vil vare sikker paa stabilitet saa brug mit Project Phoenix.
www.techcenter.dk

Det er baseet paa intels linpack multithreaded. understoette nyest instruktionsaet og stresse langt mere end noget andet.


#12 den er ikke stabil du har bare valgt at vaere ok med den level af ustabilitet, hvilket er fint. men stabilitet kan ikek gradboejes



#3
stabiltiet er ikke blot et sporrgdmsal om crash eller ej. Fer er en mellem grad hvor du blot modtager fejl beregning. dvs hvis du bruger din maskien til f.esk video encoding ellrr lyd encoding eller noget andet data behandling, daa risikere du dine data kommer ud i en darlige kvalitet eller helt korrupt.
Denne slags fejl kan snige sig rund i dit system i lang tid mens du er "stabil" i dine spil og bumm saa ryger lige hele harddisken indhold pga data korruption. eller den pdf du lige har lavet og sendt til chefen ser pludselig helt forkert ud. osv osv.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-07-2015 19:30:00.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 19:24:13
Svar/Indlæg:
174/47
#14

selvfølgelig kan stabilitet gradbøjes. tænk bare på en cpu der er stabil på grønland klarer nok ikke mosten ved equator. stabilitet er hvad man selv gør det til. simple as that. 1 2 3


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 19:34:22
Svar/Indlæg:
3661/82
du tale rom end extenr paavirkning vil andre din stabilitet hvilekt er korrekt hvis dn koeling ikek er op til det.
men det er temmelig irrelevant for hvis du flyttede din pc fra en lokation til en ande ville du jo korrekt teste den igen.

mint poitn er at folk der bare oc og siger min er stabilt fordi den kan kore det jeg kore lige nu og her. er ikke neodvendigvis stabile. naste spil de prover kan vare mere stressende og bum der stabile system er ikke stabilt. elelr der som ovenstaaende kan snige sig data korruption ind i system.
det er derfor man bruger ordenlih stress test og presset systemmet til det yders for at see om den er stabil.. saa man ved at selv om manste opgave man giver sin pc saa kan den klare det nye press uden problemmer.

og at bruge superPi er ikke et tegne paa stabilitet det stresse simpelhent ikke nok. Linpack og Prime er de to bedste kandidater till dette og resten er langt bagud i forhold til disse to.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-07-2015 19:36:13.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 19:36:19
Svar/Indlæg:
174/47
om en maskine er stabil er subjektivt færdig

sven du udstiller din uvidenhed, prøv at google lidt


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af c0olking d. 29-07-2015 19:39:46.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 19:46:16
Svar/Indlæg:
3661/82
#17
Jeg er bange for det ikke er mig der udstiller min uvidendhed. Det er trods alt ikke mig der proever at bruge superpi som en stabilites maalestok.

Problemmer er at en stordel a de folk der overclocker idag ikke har en forstaeelse for begreben ustabil. og tror at bare man ikke crasher saa kore alting ok. og ikek forstaaer af ens brug af en pc er af dynamisk karakter. dvs du spiller ikke det samme spil igen og igen. naste maanede oensker du maaske at spille et nyere spil. som bruger din cpu ressource paa en anden maade og nu vil din "Stabile" maskine crashe gang efter gang.

Det er derfor man bruger software som proever at bruge saa mange cpu ressourcer som muligt for at teste at den kan klare alt hvad man smider efter den.

Det er et spoergsmaal om gambling med sine fremtidige spil/software og sine data.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-07-2015 19:49:10.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 19:59:48
Svar/Indlæg:
174/47
Jeg kører ikke superpi for at tjekke stabilitet, hvor skriver jeg det?

Du skriver tilgengæld at prime er et af de bedste stabilitetstestprogrammer der findes. Skal vi lige bruge google en gang svenneman? Inden længe bør det stå klar for dig.

Asus og Intel folk fraråder enhver at benytte sig af tredjeparts stressprogrammer til test af stabilitet på haswell platformen. Dog er AIDA64 blevet fremhævet for værende en undtagelse. Det er et udemærket alsidigt stabilitetstestprogram, som også rammer de nye arkitekturer, selvom det er tredjeparts udviklet.

Men tak for at du bare fejlrettede en smule i dit indlæg for en gangs skyld.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 20:02:56
Svar/Indlæg:
174/47
her sven
https://www.youtube.com/watch?...

Spol ind til ~3:50 så bliver det endda læst op for dig.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 20:05:24
Svar/Indlæg:
174/47
"at the end of the day you should stability test with the applications that you are actually utilizing"


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 20:23:45
Svar/Indlæg:
3661/82
#19
Forets saa siger jeg du bruger superpi som en stabiltiest maalestok og de goer du her fra post 0

"Den er boote op på 5,1ghz og kører superpi igennem 32m. Er det et tegn på at med den rigtige køling eller delid, så vil jeg kunne bevæge mig deropad?"



Jeg skrev ikke prime var DET bedste (det er nr 2) jeg skrev det var blandt de bedste. Intel linpack er svagt haardere over hele feltet (P<1.5% jeg havde ikke nok computer til at faa P under 0.5%)
anyway hvorfor tror du fabrikkerne af det du tester siger du skal holde dig vaek fra prime.? Fordi de ikke vil have du tester og afsloere et stabilites problem eller pga de er bange faa det load skader deres produkter og de vil faa mere RMA.
det er ikke forste gang det er sket.
Corsair fraraader man bruger memtest86(+) og har bla. kontaktet programmoeren bag memtest86+ for at faa dem til at skippe nogle test paa netop deres moduler. Det kan vare det var ocz og ikke corsair det sidste
Det skete ogsaa for AMD/ATI med furmark da ders graffikort ikke kunne klare mosten
Opsummering: Asustek ( for at bruge det korrekt firmanavn) er interreset i at deres ting ser bedre ud og det goer de ved en laver styrkende test.

Aida64 tester i en lavere styrke (stadivaek temmelig god) end prime blend og linpack.
Bla kan aida 64 kore i 3+ timer hvor Prime95 blend og linpack crasher inden for 5 minutter.

forskellen mellem dig og mig er at jeg HAR testet dette her over flere maskiner badde gamle og nye akritektur baade aamd og intel, med baade varme maalere og stroem maalere for at finde den cpu teste der gave den haardest belastning til min stresstest. jeg har teste 22 forskellige pu stress test. herunder superpi, aida64, prime Bladn & small, linpack, OCCT linpakc & sin egen, hotcpu. core damage, S&M, Passmark burnin osv osv.

Saa siden du nu selverklaerede hvor meget mere du ved om tingene. hvor meget teste software har du saa testet efter ?
Sad du ligesom mig in sprojtede HLT instruktioner ind i WIN9x idle thread istedet for NOOP eller forstaar du overhovedet hvad forskellen goer for varme udvikling paa en cpu ?

du har overclocker din cpu ram og maaske graffikort flot de mest 3 basic ting som der kommer software med til at gore det nemt for dig.
Os andre sad med manual justering af bus hastighed. clock multiplier og bus multiplier justering via jumpers.
Lodede nye PLL chips paa bundkort
eller aendrede firmware paa S3 trio chips langt foer de foerste consumer 3D graffikort kom paa markedet for at overclocke dem.
jeg toer vaede paa du nok end ikke har sidet og brugt tape til at blockere for BSel# pin paa de gamle slot 1 cpu'er.
Har du loedet travec paa undersiden af din cpu for at overclcoke din cpu? blyantstrager paa oversiden har du vel?
afloded du og flytte modstande paa de gamle ATI kort for at aabne op for de fabrikslaaste pipelines ?

Eller sider saadan en super expert og kun har brugt nemt software/bios og har aldrig reelt set gjort "rigtig" overclocking ?


Saa naeste gnanh du skal maale din E-penis imod mig omkring overclock og stabilitet saa skal du satme soerge for at have bragt nogle jogging bukser med.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-07-2015 20:25:55.


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 20:47:53
Svar/Indlæg:
174/47
Skimtede lige din tekst og fandt ud af at din mening var mig ligegyldig. Sådan tænkte jeg faktisk fra start af, men tænkte måske andre kiggede med og kunne bruge noget af det.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 21:16:04
Svar/Indlæg:
3661/82
#23
Det er jo dit helt eget valg.
Du kan blive ved med at leve din nuvaerende viden omkring overclockning og stresstest, eller tage ved laere af andre med flere erfaringer.