FAN på bærbar er død. Hvad kan jeg gøre?

Bundkort / CPU d.  29. juli. 2015, skrevet af Aeeroh
Vist: 1137 gange.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2015 21:59:02
Svar/Indlæg:
337/41
Hej HWT'ers.

Jeg ville lige rense min blæser på bærbaren for støv (den trængte virkelig) som jeg ellers uden problemer har gjort før. Jeg gav den en smule trykluft fra en dåse, i små sprays, men jeg selvfølgelig holdt på blæseren, så den ikke galloperede derud af imens.

Efter rensningen startede computeren fint op, men blæseren drejer ikke rundt. Jeg har kigget grundigt på de 4 ledninger, som går ned i soklen på bundkortet, men også i soklen på blæseren. Det ligner at de alle sammen sidder som de skal.

Jeg har prøvet at tage stikket op af soklen og sætte det i igen, ingenting sker.

Hvad kan jeg gøre?

Enten er det vel:
1) Motoren i blæseren er død (ikke noget at gøre, andet end at købe en ny

2) Soklen i bundkortet er dødt - kan jeg teste det på nogen måder? Mener jeg har et voltmeter af en art et sted.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 22:21:58
Svar/Indlæg:
3661/82
tag dit voltmeter og maal om der kommer stroem ud paa stikket.
har du ikke et voltmeter saa fiks en anden random blaeser og klip stikket af denne, og put de afisolerde ender ned paa stikket i laptop'em.

i begge tilfaelder skal du vare yder forsigtig med ikke at ramme noget forkert.

Mit gaet er mere paa det er blaeseren end stikket det er galt med

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2015 22:37:50
Svar/Indlæg:
337/41
Mange tak for dit svar!

Jeg er nødt til at erklære mig fuldstændig lost mht strøm og voltmeter.

Her er et billede af voltmeteret, men jeg må hellere få noget ekspertise herinde fra inden jeg bare stikker noget tilfældigt i soklen.

Her er et billede af soklen på bundkortet (hvor jeg går ud fra jeg skal proppe voltmeteret ned, når jeg tænder for skidtet?

Sven

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 22:49:26
Svar/Indlæg:
3661/82
Giv mig lige et par mins jeg kan ikke huske pin layout paa en fan lige i hovedet.

ok du skal have sat dit voltmeter til DC ( en streger over nogle prikker) og til ca 20v. forbind derefter de to "strikke pinde" til de to yderste pins. du skulle gerne kunne se 12volt (+ eller - er begge ok).
Problemmet ligger i du skal goere det mens den er taendt og ikke ramme andre pins eller hinanden med "trikkepindene"

Det kan nemt koste dig fan header eller i extrem tilfaelde hele bundkort hvis du rammer noget forkert :no:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-07-2015 22:52:49.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2015 23:04:10
Svar/Indlæg:
337/41
Tak for dit svar igen.
Jeg tror ikke umiddelbart jeg vil rode mig ud i det lige nu.

Hvad er alternativet ellers? Jeg har en gammel CPU blæser, som er meget lille, som faktisk passer nogenlunde i størrelse. Den passer dog ikke i soklen- og jeg kan ikke finde ud af, hvad en "mikro-fan-socket" hedder. Ellers kunne jeg jo lede efter en adapter.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
29-07-2015 23:22:29
Svar/Indlæg:
15982/637
Du kan garanti finde en ny blæser på ebay hvis du blot søger på din bærbars navn og modelnummer. Sådan her jeg selv fået fat i nye cpu blæsere til laptops.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2015 23:35:54
Svar/Indlæg:
337/41
Ja, det var også min tanke, men ville lede efter en midlertidig løsning.

Jeg fandt en gammel bærbar, som jeg kunne skille af og stjæle blæseren fra. Den virker heller ikke. Så medmindre jeg er ultra heldig og har fundet endnu en defekt blæser, så tyder det desværre på at det er soklen, som er død. :(

Findes der USB -> "micro-fan-socket" eller kan man mon nøjes med sådan en coolpad?

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
30-07-2015 00:30:27
Svar/Indlæg:
337/41
Lige en update:

Jeg afisolerede blæserens kabler og klippede et USB-kabel i stykker og har nu forbundet de to ender. Nu blæser den for fulde kraft, og det ser ud til at køre fint. Jeg skal selvfølgelig have noget isoleringstape, lige nu er det jo ret usikkert.

Er der nogen der ved, om der er nogle reele risici ved denne model? Tænker kortslutning, brandfare etc.

/peter

Delfinos

Nørd
Tilføjet:
05-08-2015 03:15:07
Svar/Indlæg:
355/1
Tror ikke en fan trækker nok strøm til at slagte en usb port.
Det er jo her laptop kølere henter deres strøm.

Men ville nok holde øje med om din fan bliver varm.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2015 19:22:04
Svar/Indlæg:
713/74
du har selvfølgelig testet at den når op på en temperatur der gør at blæseren bliver aktiveret?
ville køre en stresstest og holde øje med temp.
typisk på batteristrøm er blæser disablet i strømstyring

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af micbanand d. 05-08-2015 19:23:33.

clokker

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2015 21:30:07
Svar/Indlæg:
755/6
prøve lige om du kan dreje fanen manuelt rund. Haft det samme problem hvor der har sæt sig et hårbold fast og blæseren ikke kunne dreje rund. Troede også at fanen var i stykker.😀

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2015 02:47:00
Svar/Indlæg:
8947/160
9# +1 det kan nemt være fordi blæserstyringen slet ikke når at aktivere, lad din pc køre varm og se om ikke den så starter på et tidspunkt.