Om Tanzania, wifi, træer og sjove afrikanere..

Hyggehjørnet d.  04. august. 2015, skrevet af Simon Philip
Vist: 1469 gange.

Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2015 17:04:52
Svar/Indlæg:
98/47
Hej HWT :=)

Hermed lidt hyggelæsning fra det sommetider kolde, men yderst underholdende, Afrika.

Siden Januar har jeg været i Tanzania, i byen Arusha, for at være med og støtte min hustru i hendes feltarbejde. Hun læser en PhD i international udvikling mhp. landbrug og investeringer i Tanzania.

Imens kører jeg offroad i vores 4x4 Suzuki Escudo fra 1991. Den kører som en drøm. Der er næsten ingen rust i arusha da vi ligger 1400 meter over vandet og der er meget tørt. ❤
Det er faktisk min første bil. Jeg får skruet meget på den hos hjemme hos en dansker, Per, som bor ikke så langt fra os, så jeg lærer virkelig noget om biler! Det er flippet at køre op af stejle bakker med firhjulstræk og prøve at styre bilen når forhjulene slipper pga stigningen! Endnu sjovere var det, i regnsæsonen når alle vejene bare er vandhuller og mudder. Jeg har fået våde fødder et par gange i bilen når jeg kører igennem "pytter" på en meters dybde! 🤣

Vi nyder virkelig at være her, og jeg ser det som en oplagt mulighed - og et privilegium, for at kunne opleve en helt anden verden i et lille års tid "med alt betalt" - da Roskilde Universitet samt et universitet i Holland dækker både rejse, diverse udgifter og bolig, samt at vi får et lille "stipendie" (1500$) pr måned at leve for.

Vi har base på et lille compound i byen Arusha, som er en af de større byer i Tanzania. Byen ligger for foden af Mt. Meru; et fantastisk flot bjerg - eller faktisk er det en aktiv vulkan.., som vi har direkte udsigt til, hvis der er klar himmel. ❤

På dette compound er der vores lille tre-værelses hus, et lille hus hvor der bor en tanzaniansk familie, to gæsteværelser og et kontor, overfor vores hus, hvor der arbejder nogle få folk (deriblandt en dansker) for en NGO der hedder IAS.

IAS kontoret har nok det bedste internet man kan få i tanzania. Anders som er dansker og chef på kontoret har det jo nok med "hjemmefra", at internet skal bare virke; Det skal være ubegrænset, høj hastighed og stabilt. Derfor har de, på det tilhørende vandtårn, sat en lille parabol op, som peger hen på udbyderen, TA-Cybernet.

For lidt over en uge siden blev jeg vækket af en smule larm, forholdsvist tidligt (omkring kl 0900) en tirsdag morgen. Jeg stod op, og trak et gardin fra i stuen og kiggede over mod kontoret, hvor jeg ser en større varevogn, som jeg ikke før havde set på vores compound, nogle afrikanere som vader lidt rundt og en stige. Besynderligt er det, og jeg bliver en smule nysgerrig, så jeg tager tøfler på og går over for at se hvad der sker.

Sandelig om det ikke er fagfolk fra Cybernet som er på arbejde. Der en noget forvirret stemning; En af gutterne sidder med et voltmeter og måler strømmen i en udvendig stikkontakt 😛

Jeg støder på Maleck. Maleck arbejder til hverdag på kontoret, og egentlig kommer han mig i møde. Og før vi for hilst (det tager gerne et minut eller to på swahili - der er simpelthen så meget, grundet kulturelt høflighed man lige skal spørge hinanden om inden man starter en samtale), så fejer han mig lidt af med noget afrikaner-engelsk: "Just relax mister Simon, they are top engineers and they now what they are doing!" siger han. "Whats the problem?" spørger jeg. "The internet does not work!!". Nå, tænker jeg, det var da besynderligt, for vi har alle sammen strøm. Strømmen forsvinder hver evig eneste dag, men spørgsmålet er bare hvor længe ad gangen. Nogle gange hele dagen andre gange kun nogle få timer. Det svinger.. Derfor har kontoret nogle backup batterier som slår til, når strømmen går.

Jeg kommer ind på kontoret og ser, og hør nu; CHIEF ENGINER står der skrevet hen over ryggen på den tanzanianers skjorte - JA, sådan var det stavet!, og på bordet foran ham står to bærbare. Den ene med windows xp kørende med noget CMD-prompt og den anden med noget jeg tror er en ældre linux distribution, en pokkers masse elektrikerværktøj og måleudstyr. Ja, han ser ud til at have godt styr på sit shit, 😎 og jeg smiler lidt for det virker vildt overdrevet! 😀

Udenfor kravler to af gutterne op af en stige for at hive stikket til parabolen ind og ud flere gange. Det bliver også uddelt et par dask til den. Intet syntes at virke. Internettet virker bare ikke.

Jeg kan fornemme på Maleck, at min tilstedeværelse irriterer ham lidt, men jeg snuser bare lidt til atmosfæren. Flere gange siden Januar har jeg hjulpet dem med deres computere hvis der har været problemer. Også med deres WiFi, deres parabol og endda fikset deres oldgamle, men yderst velfungerende XEROX-MEGA-MONSTER af en printer/kopimaskine. Jeg lyver ikke hvis det vejer mere end 100kg. Men den printer fint. :P

Jeg går ind i et lille rum, 3kvm, hvor deres linksys-router står samt deres backupbatterier og lidt diverse udstyr, og kigger rundt. Og minsandten om der kun er én diode som lyser på routeren. Power. De andre er gået ud.

Bemærk at nu har de gutter altså været her i flere timer..

Jeg vender routeren om, og ja, ethernetkablet til internettet er faldet ud!!! 😀
Jeg sætter det i igen, og går ud og siger: "Now. Its Fixed."

De begynder at grine ad mig og jeg insisterer på at de lige åbner en browser og kontrollerer. Ganske vist, internet. Uden problemer. 😀

Der bliver den vildeste akavede tavshed og så starter de ellers bare på lidt aggressiv Swahili med at halvråbe lidt til hinanden. Jeg tænkte at nu er det vidst vist bare at daffe over til mig selv, så det gør jeg.. 😛

Cirka et kvarter senere kan jeg høre en hakken udenfor, så jeg kigger ud, og ja, de er så i gang med at fælde et MEGA træ på vores grund. Jeg falder bogstaveligt talt ned på gulvet i det vildeste grineflip, for der sidder, oppe i træet, CHEIF ENGINER med en machete og hakker løs på, ganske vredt, på en gren i bare tæer. efter, jeg tror, fem minutter er jeg fattet nok og går ud og spørger hvad i alverden det er de foretager sig, og jeg får at vide, yderst arrogant, at det ikke hvad min hjælp der gjorde at internettet fungerede igen, men at de var fordi vinden blæste grenene på træet op, så forbindelsen kunne nå igennem til parabolen. 🤣

Jeg tror at dette nu muligvis var det sværeste øjeblik i mit liv at holde masken. Jeg kunne mærke at tårerne begyndte at løbe ned af mine kinder og jeg tror jeg frøs et par sekunder i ren choktilstand, men får taget mig sammen til at gå tilbage til mit hus og så sætter jeg mig på stolen, stadig i chok og bare stirrer ud i luften. "Hvad er det der foregår?" :D. #becauseafrica :D

Anyways, et lille munter historie om det dagligdags-guldkorn som afrika byder på. :)


Kontoret



Parabolen på vandtårnet



mit lille hus



bonusbillede: Lørdagsskole i landsby to dages kørsel sydpå fra Arusha :)

Hilsner fra Tanzania,
Simon


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 04-08-2015 21:57:30.
Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2015 17:06:02
Svar/Indlæg:
98/47
Ved ikke lige hvorfor billederne ikke vil som jeg vil:

http://postimg.org/gallery/1e3...


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2015 17:13:37
Svar/Indlæg:
611/4
🤣 topdollarhistorie,billeder virker dog ikke?


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2015 17:48:08
Svar/Indlæg:
1001/5
Det lyder MEGET som afrikanere :D (ikke racistisk ment, sådan er deres kultur bare).


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2015 17:53:10
Svar/Indlæg:
3340/386
Jaa... blame it on the tree 🤣


Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
04-08-2015 18:09:36
Svar/Indlæg:
1442/81
HA! Fantastisk historie. TAK for den 🙂 ❤

... Og som gaming-king også er inde på så er "Afrikansk kultur" meget fornøjelig set med vestlige øjne - Der kunne lige så vel have foregået en formildning/ofring til ånderne på stedet.


Hs.Hansen
 
Overclocker
Tilføjet:
04-08-2015 18:18:46
Svar/Indlæg:
8/1
Haha fed læsning :D Kom gerne med mere :P


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2015 18:28:36
Svar/Indlæg:
5874/1287
God læsning 🙂
Tak for at dele den med os andre


Kosire
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2015 20:33:13
Svar/Indlæg:
540/29
Du glemte da det vigtiges! Hvor hurtigt er deres internet på kontoret?! 😀


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2015 20:56:05
Svar/Indlæg:
98/47
Jamen når det makser ud er det vel cirka 20/20!, men med en smule latency.

Og noget lidt besynderligt, som jeg ikke rigtig kan finde ud af grunden til:

Mit indbyggede WiFi i min macbook pro 15" retina, kan ikke rigtig "nå" helt op til kontoret hvis jeg sidder indenfor i mit hus. Men udenfor er det fint, og jeg får maks hastighed. Kan sommetider downloade med de fulde 20mbit som jo giver 2mbyte i sekundet.

Men så tænkte jeg, at hvis jeg nu køber en d-link usb wifi reciever (DWA-121) og et 1,8m usb forlængerkabel, så kan jeg hænge det ud ad vinduet og så få god forbindelse indendøre.

Det går også rigtig fint, signalforbindelsen er næsten 100% og mbit til routeren er 54mbit, så det er jo tip-top!

Men lidt spøjst er det, at jeg fx sagtens kan game online, fx HoTS, uden problemer, men min dl hastighed er LORT. under 100kbit

Speedtest siger også cirka 1mbit.

Går jeg helt over til kontoret er det det samme lave hastighed - men gaming er helt ok! Også youtube går uden hakken!

Men sætter jeg så mit interne wifi igang, og tager usb-wifi ud, så er der maks hastighed igen.

DÉT er sært! :)

men 20/20 i afrika er eddersparkme godt!

Det koster så også 300$ om måneden 😎


cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
04-08-2015 21:50:07
Svar/Indlæg:
726/496
Hej Simon.
Super underholdende læsning.

Jeg glæder mig som de andre til kapitel 2.

'C


#11
hl86
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2015 21:51:08
Svar/Indlæg:
181/45
Hahahaha! Jeg vil også ha svært ved at holde masken! :D


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-08-2015 21:58:44
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Tillod mig lige at rette dit lille billede problem 🙂 Du skal bare skrive stien til billede direkte så det inkluderer fil endelsen 😉

Har åbnet så du kan trykke rediger på dit indlæg i #0, så kan du se hvordan jeg har lavet linket det 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 04-08-2015 21:59:10.


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2015 22:42:03
Svar/Indlæg:
98/47
Super fedt! Tak! :)


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
05-08-2015 08:17:31
Svar/Indlæg:
4295/306
Tak for historien! Må være en fed oplevelse at være der. 🙂

Jeg tror jeg vil lave samme konklusioner når jeg har lavet en fejl på arbejde (hvilket jeg jo ikke gør!) - find et træ og hug det ned! 😀


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2015 09:17:57
Svar/Indlæg:
5474/39
Vild pris for 20 mbit. Wifi er mystisk, en uddannelse for sig selv...

Du vil få store tv pakke, fibre og fri telefon til de penge om måneden.


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2015 10:02:18
Svar/Indlæg:
419/47
#16 Du kan jo på ingen måde sammenligne Danske og priser på WiFi i Afrika..

Hvordan var det lige priserne var på 20/20 da det kom frem i Danmark. Det var satme dyrt!

#0 Men ja, kender det lidt, jeg er maskinmester aspirant for Mærsk. Har oplevet det samme, men så bare med en russer. Der også hårdnakket påstod at folk med lavere rang end ham selv automatisk var dummere.. Hold kæft en kæmpe nar!


Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2015 12:49:42
Svar/Indlæg:
394/3
Haha super fed historie:)