Som jeg tit og ofte har kastet ind i ringen mht til amd pris/performance debat her paa HWT er at AMD's cpu har kun halv antal FPU cores. dvs de har ligesom en Intel process med hyper threade to traadskesvering til en FPU core.
problemem for mig ligger i at AMD kalder en 2 FPU cores cpu for 4 cores pga den har 4 intergers cores hvor intel kalder sin cpu mere korrekt 4 cores nar den har 4 interges og 4 fpu corees
I det omfang skal vi huske paa at fpu cores er hvad der taeller i spil
anyway jeg var nysgerig hvor flexible det fpu cores var i forhold til traed desitrbutering i de forskellige execution units. det viser sig det ligesom med hyper threading foelger at i par vis
dvs windows "virtuel" core 0&1 er samem fysiske core det er et problme hvis man ikek har nok traade til at fylde executions units ud
hvis du har to fpu tunge traade under en amd cpu og windows bestememr de skal goo til core0 og core 1 jamen saa kaemper de to trade om samme fpu og du har relt set kun en fysisk fpu core koerende , med dertilhoerende performance tab
lidt hurtigt handbrake benchmarks 2 tunge traade + lidt ekstra lette traade.
som de kan ses har handbrake i dette tilfaelde nedsat performance memdindre men gaar ind og styre affinity i windows og dermed tvinge den over til at bruge 2 forskellige FPU'er.
lidt at taenke over hvis du oplever dit spil dykker ret tit i fps paa en nyere amd cpu.
funktionen "NO HT conflicts" i Project mercury loeser dette problem for det active programs ( spillet du spiller) hvis du ikke selv gider rode med affinity.
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 09-08-2015 02:59:18.
Ja det har du nok ret i. men jeg havde ikke lige et mere passende ord for det. I hvertfald kan det skabe lidt performance nedsaettelse for spil og andre 2 traadet programmer.
Personligt at enthvert tab af performance et stort problem for mig men det skyldes ogsaa at 10% mere performance kan betyde 1-2 dage sparet paa en opgave. 😴
men ihvertfald til folk med nye AMD cpu'ere med dykkende fps saa er der masske en loesning
Jeg troede det hotfix Microsoft lavede til Windows for nogle år siden netop løste denne "fejl".
Men vil da prøve at lægge mærke til det fremover. Dog synes jeg det lyder mærkeligt, at Windows ikke selv kan finde ud af det.
Men det er også en af grundene til at jeg har valgt at slå strømspare-features fra bundkortet, jeg stoler ikke altid helt på hvordan og hvornår den parkerer de forksellige kerner.
Spilmæssigt så bliver FPU'erne stadig kun brugt til 128bit afvikling og ikke 256bit - derfor har AMD's FPU sådan set ingen problemer i den forstand. Manglen har sådan set hele tiden været en langsom pipeline struktur.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 10-08-2015 02:07:48.
#4 Jeg maa stille mig spoergende hvordan det haenge sammen med op. Det jeg taler om er et threading issue ved flere eksekverings units end der er cores og man ikke kan fylde alle cores ud med traade. Som feks ved hyper threading eller AMD CPU'ernes manglende fpu cores. hvad der foregaar i selve FPU'en burde vare irrelevant for dette
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 21-08-2015 19:13:48.
Jo jeg mener der bliv udgivet nogen programmer til virtuel opgaver fra AMD men om de lige retter pp på Fpu-core delen ved jeg ikke.
Men nu køre der jo en sag imod AMD på grund af forkert markedsførering af deres Cpuer da de som vist af Sven Bent ikke er fulde 8 kerene som Intel processer er.
Jeg ved ikke om det samme glæder deres 6 kerne serie ?
Det kan loese performance tab mht til HT samt AMD halve core loesninger. Det kan ogsaa loese noget microstutter i gamle single threads spil
men hoved funktione er at faa dit spil til at koere hurtiger og at faa dit system til at virke mere responsivt under haard multitasking
#8 Det er paa alle ders CPU siden bulldozer. Rygter gaar dog at de gaar vaek fra det paa deres naeste generations CPU'er og kommer til at lave noget HT lign loesning istedet.
mint personligt problemstilling til dette er at jeg ahar kore rigtige meget rigtigt cpu tung arbejdet som grunde manglende ram ikke kan kore i mere end 2 traade ad gangen. ( 11gb ram per 2 traade). og de 10% nedsaettende erformance jeg faar under HT kan betyde 1-2 dages extra arbejdstid paa en opgave
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 02-12-2015 21:55:30.
Nu er jeg selv AMD fan men som du selv et inde på så alt andet ind spil er de bare for langsomme. Der for har jeg valgt Intel for at spare tiden.
Men det er jo super ærligt at AMD ikke kan gøre det beder når man tænker på de har ligget tæt med instel ind til core2 duo serie starte har AMD har de haft problemer med at svare igen.
Det har jo ødelagt marked en smule da priserne kunne ha været laver på de store cpuer
#10 jeg er helt enig og krydser enorm fingre for deres nye Zen cpu'er.
jeg har Intel i min gamer maskine men har amd cpu'er i andre systmer hvor interger beregninger er i hoejsaede. En lille niche hvor AMD stadigvake giver mest for pengen udover beste ondie GPU.