Sætte 3 ekstra routere på Waoo-netværk

Diverse d.  09. august. 2015, skrevet af peder-dingo
Vist: 1637 gange.

peder-dingo
 
Superbruger
Tilføjet:
09-08-2015 19:52:27
Svar/Indlæg:
86/45
Hej

Jeg har før uden held kæmpet med at få sat ekstra routere på Waoo's taberagtige router. Nu prøver jeg igen!
Jeg skal have sat 3 routere til Waoo-routeren, dvs. en i kælderen (ASUS RT-AC66U), en i stueetagen (ASUS RT-AC68U)(primær-routeren) og en i kælderen (ASUS RT-AC66U). De kommer til at være i de forskellige hjørner af huset, men jeg har trukket kabler dertil.
Skal jeg sætte primær-routeren til Waoo-routeren og så sætte de 2 andre routere til primærrouteren eller blot trække kabler fra Waoo-routeren til hver enkelt router?
Jeg håber de kan sættes til at køre samme netværk, så ens enheder blot skifter mellem de forskellige netværk afhængig af hvor nettet er stærkest.
Hvordan skal jeg indstille de enkelte routere?

På forhånd tak! :)
martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-08-2015 20:09:13
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Er de 3 routere du vil sætte til nogen du allerede har liggende?

Hvis ikke ville jeg nok starte med at sætte rigtige Access points op i stedet.

Anyway, dit setup bør være som følgende:

Alle 3 ASUS routere skal sættes til at have en fast IP som ikke er i brug på deres administrations interface så du kan komme på dem efterfølgende, derefter skal du logge ind på dem og sætte dem i "bridge mode" (alternativt slå DHCP fra, men siden ASUS nu har lavet en bridge mode kan du lige så godt bruge den).

Når du sætter en router i bridge mode træder deres WAN knap i princippet ud af funktion, du skal derfor kun sætte kabler til deres LAN porte fra nu af.

Omkring kabling ville jeg nok kable dem direkte til waoo routeren hvis du har porte nok, har du ikke nok porte kan du godt lave en daisy chain imellem dem.

anyway, min anbefaling vil være følgende
waoo router LAN port 1 --> Asus router 1 LAN port 1
waoo router LAN port 2 --> Asus router 2 LAN port 1
waoo router LAN port 3 --> Asus router 3 LAN port 1

for at de kan roame imellem de enkelte AP'er bør det være nok at du laver SSID samt kode identiske :)


peder-dingo
 
Superbruger
Tilføjet:
09-08-2015 20:35:17
Svar/Indlæg:
86/45
Hvad er forskellen på et accesspoint og en router hvis jeg må spørge dumt?


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2015 21:04:44
Svar/Indlæg:
833/98
Kort sagt er et access point bare en trådløs switch og en router kan fordele IP adresser, modtage signal fra udbyder osv.

Derfor vil du klart få mest ud af at købe 3 ens access points og koble til den originale router


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2015 22:42:49
Svar/Indlæg:
2246/14
En router kan som regel overtales til at være et access point.
De fleste konsument ap koster det samme som en router, men kan mindre, derfor vælger de fleste en router i stedet.
Entreprise access points har nogle andre features, og har mulighed for en wlan controller, det giver bedre mening at købe dem, de koster bare 5k og opad.
I din situation ville jeg helt klart vælge routere (som du har gjort)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 09-08-2015 22:43:28.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2015 23:14:33
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 Dine Asus routere kan sættes i AP-mode.

Deruodver, så ville jeg vælge at én af dine routere skal være hoved-routeren, de 2 andre routere (dem som du så sætter i AP-mode) skal så tilsluttes den primære Asus router.

Herefter skal du vælge 2.4 Ghz kanaler.
Den i midten af huset sætter du til kanal 6, og en af dem modsatte ende af hinanden skal have kanal 1 og en med kanal 11.

Du vælger så at alt dit Wifi skal have samme SSID og password (husk dog forskellige SSID mellem 2,4Ghz og 5Ghz)
Så hopper dine enheder selv imellem den bedste router, på samme bånd (2,4 Ghz eller 5Ghz)