Jeg er gået fra win 7 til win 10 og oplever at min SSD er langsommere end den var før. Jeg tror at den pt. kører på Microsofts standard driver og ikke på intels... Jeg har søgt med lys og lygte, men synes ikke jeg kan finde Intels AHCI controller eller RTS til windows 10 for z77 chipssættet?
Nogen der har nogle bud på hvad der er galt, og hvis det er driveren, hvordan får jeg så fat i den rigtige?
240GB Kingston V300 @ Lenovo T420s Jeg har kun lige kørt Lenovo´s eget Software Update Tool, og installeret det den fandt. SSD´en står til AHCI i BIOS. Kort:
Lang:
HDTach er kørt i Windows XP kompatibilitet mode - ellers virker den ikke.
Jeg har kørt test i AS SSD, også før jeg skiftede til win 10.
Det skal siges at jeg først foretog en opgradering, for derefter at lave en clean install.
Som det kan ses hed controlleren før "aiStor" og nu "storahci". Forskellen her skulle være at den første er Intels og den anden er Microsofts. Tidligere havde jeg også Intel RST installeret men nu siger den at min platform ikke understøtter dette. Og jeg kan ikke finde en korrekt Intel AHCI driver synes jeg. Hvis jeg går på ASUS hjemmeside og finder drives til mit mb, er der ingen til windows 10.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hanga d. 13-08-2015 12:57:23.
#7 Ja det ved jeg, problemet er jo bare, at Microsofts er væsentlig langsommere.
Jeg har nu prøvet at installere Intels ahci og RST driverne til windows 8,1. Det fungerer umiddelbart uden problemer og disken er da også blevet hurtigere nu.
En anden ting jeg undrer mig over, er at gpu-z fortæller at min cpu kører konstant på 4,4 Ghz og med fast vcore 1,2. Jeg har ellers sat det til offset mode i BIOS og det virkede fint før. Er det mon en fejl i CPU-z eller hvad kan det være? Andet program til at teste det?
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Hanga d. 13-08-2015 13:59:05.