Hej. Jeg er blevet belært om, at mine BIOS indstillinger er forkerte, når min PC med SSD ikke kan boote på under 10 sek. fra "power on" til desktoppen er klar på ca 10 sek, eller derunder. Alene min POST-tid (altså initialisering af harddiske, USB, grafik mv) tager mere end 10 sekunder på de stationære, men ikke på min gamer-bærbare.
Da jeg aldrig har set så hurtig en boot på en stationær PC, så vil jeg godt spørge ind til jeres boot tider og især POST-tider, vil I oplyse det? Og til dem af jer, der kan tænde for strømmen og have den aktivt til skrivebordet på 10 sekunder, vil I godt oplyse hvordan I har opnået det, for jeg har aldrig set det?
Det tager ca. 20 sekunder for min, med diverse baggrundsprogrammer. BIOS tager ca. 10 sekunder, men der skulle også være sat tre sekunders delay inde i BIOSen.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KimL d. 22-08-2015 15:09:55.
Tager ca. 10 sekunder fra jeg trykker, til jeg står på loginskærm med 8.1 Pro GPT/UEFI.
Hvis folk kører BIOS og har mulighed for UEFI, så kan de sikkert korte en god slat sekunder af opstartstiden ved at skifte.
#6 Windows.. Ja, men er vist mere tilbage i Vista dagene. Hverken 8.1 eller 10 kræver særligt mange genstarter pga. opdateringer.. 7 har stadig lidt men OSX kræver jo selv nogen genstarter efter opdateringer, til tider. Det kommer jo helt an på hvilke filer der bliver ændret i. Det har jeg da oplevete flere gange på min MacBook Pro.
Okay, bortset fra #15, (som så skriver fra postscreen til win 10 hvilket ikke siger noget om, om POST er medregnet, eller det er efter POST, eller om det er til login eller til aktivt skrivebord), så ligger alle noget over de ca 6-8 sekunder hans er om det. (se link i #0).
Jeg har stadig til gode at se en PC som hans der kan boote fra slukket (her menes fra slukket på 220V) til fuld aktivt skrivebord på 6-8 sekunder på en stationær PC!
MEDMINDRE man bruger Intel Rapid Start 🙂 Der kan man det der med at have afbrudt strømmen helt, tænde og 8-9 sekunder senere er den klar. Der mangler dog stadig noget prg opdatering før det virker i Windows 10 i.flg dette: https://communities.intel.com/...
Intel Rapid Start har jeg brugt meget tidligere, men har ikke selv testet det endnu i Win10.
Hvad skal man slå fra på sit bundkort??? hvis jeg har forstået det rigtig, synes jeg husker at jeg engang hadet bundkort der gik lige til windows opstart når jeg desablet en funktion på det
Glemte at skrive at min er ca 1 min om at starte op, frq jeg trykker på knappen... alene mit bundkort er ca 15-20 sec om at tjekke mine diske osv. inden jeg ser Windows 10 start logo
Jo flere ting dit bundkort kan af features og har af tilslutninger aktive samt OC, jo flere indstillinger er der BIOS kører igennem i normal tilstand (ikke noget med fast boot osv hvor visse tjeks udelades mv). Derfor tager BIOS post forskellig tid på forskellige bundkort.
Min POST på win 7 med min primære rig er ca 3sek delay til POST, POST ca 3 sek, boot til windows ca 12 sek. På en Intel 330 120GB SSD.
Min POST på Win Vista med min sekundære rig er ca 2sek delay til POST, POST ca 2 sek POST, boot til windows ca 15sek. På en Kingston SSD V300 120GB.
Men ærligt talt er det ikke noget noget jeg tænker på eller bekymre mig om i under et halvt minut.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 23-08-2015 12:12:04.
36 sekunder fra power on til klar i windows Post tager ca 22 sekunder. Synes dog at post tager lidt for lang tid. Nogen der har nogle forslag til hvordan jeg kan få den til at blive hurtigere ved post Asus P8p67 deluxe
hvis du har grafikkort der understøtter UEFI så lave en ny installation der understøtter UEFI hardwaren, så i stedet for at biosen skal tage en ting af gangen efter hinanden, så kan de loade alt i en og samme omgang.
tror jeg skal disable en masse ting, før jeg kommer under 20s opstart
Edit: prøvede lige fra sluk til den var i windows. Det tog næsten 30s, og så var mange programmer der stadig ikke var klar, mest af dem der skulle connecte til nettet
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mfcods d. 23-08-2015 18:22:04.
Det er fra det allerførste tekst som kommer på skærmen til jeg er på skrivebord, der tager 10 sekunder rent hvilket jeg tror skyldes fastboot, da intet på bundkortet skal initialiseres.
Dog tager det ekstra tid, for at loade de ting, som skal synkroniceres via nettet, så som Razor synapse.
Så totalt fra tryk på powerbutton og til hele maskinen er oppe, og alle ting er loaded ind, så går der 15/17 sekunder især pga. razor synapse. Den skal jeg bruge da jeg bruger en venstrehåndsmus og knapperne lige skal byttes om via cloud.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ebo d. 24-08-2015 10:01:19.
Det tager ca. 20 sekunder for min, med diverse baggrundsprogrammer. BIOS tager ca. 10 sekunder, men der skulle også være sat tre sekunders delay inde i BIOSen.
Jeg har efter lidt tweaks fået det ned på ca. 14 sekunder.
Men hvor ofte tænder og slukker man sin pc, til at det kan blive et problem om det tager nogle ekstra sekunder? Jeg er bare glad for at SSD'en er blev udviklet, det gjorde forskellen.
#41 Ja, det er den. Nej, jeg har ikke dobbeltPOST problemer.
Det er ikke fordi det er et problem om det tager 8 eller 15 sekunder at køre gennem POST! Det er mere for at lære noget om, HVORFOR nogle kan komme meget langt ned i tid, mens andre ikke kan.
Jeg kan selv barbere ca 1-2 sekunder af POST ved at frakoble USB3-HUB (ingenting sat i default) samt USB-hub i min monitor, mens resten af USB til/fra ikke giver nogen forskel.
Fjerner jeg begge HDD'ere og bluray-brænderen tages der yderligere ca 2 sekunder af. Men der er stadig langt ned til de hurtigste af jer ☹