Har du mange penge, er RAID5 med SSD vel okay - men stadig spild af SSD plads (og penge).
De fleste RAID controllere har en Garbage Collector, og den laver i princippet det samme som TRIM.
Et RAID5 kræver minimum 3 diske, og fungerer, kort fortalt, ved at data samt paritet spredes over alle diske. Mister du en disk kan du stadig læse fra dit RAID, men ikke skrive.
Hvis du f.eks har 3 250GB diske som du laver et RAID5 på, så har du ca 500GB tilrådighed, den sidste "trediedel" bruges til paritet.
Med 5-6 diske, så vil jeg anbefale at du også benytter en "hotspare". Hvis en disk i dit RAID fejler, så "invoker" din RAID controller din hotspare og du kan stadig både læse og skrive fra dit RAID.
Hvis det er sikkerheden du går efter, så ville jeg med 5-6 diske ville jeg lave et RAID1 på 2 diske til OS og mest benyttede programmer/spil, og RAID5 på resten.
Laver du udelukkende RAID på dine diske, så bliver din boot tid forlænget, og afhængig af RAID controller så kan boot tid blive meeeget lang.
For det meste bestemmer pengepungen kvaliteten af RAID controlleren, men næsten ligegyldigt hvilken du køber, så kommer der fart på - men det er nok mest i benchmarks du kan se hvor hurtigt det går.