Jeg har et lansky sæt med 5 "sten", har også forskellige løse sten . Så har jeg dem som M Beier foreslår og også andre typer, ja jeg har det meste. Men det klart bedste og nemmeste er en speciel sten til at sætte på en boremaskine, den er selvfølgelig vinklet til en std køkkenkniv, det er faktisk to sten der er vinklet og bliver trykket mod hinanden vha fjederbelastning, den skal bruges våd og ved forholdsvis lave rpm. Når jeg har brugt den får de som regel en hurtig tur med de fine lansky sten så er de simpelthen 110% ninjasamuraideluxe skarpe, og det tager 5 min. Til daglig vedligeholdelse bruger jeg både keramisk og normalt strygestål. Hvis man ikke har styr på sine vinkler kan man hurtigt ødelægge skæret med sådan et keramisk "stål", det tager simpelthen for meget, så hvis man ikke gør det rigtigt er det føromtalte arbejde spildt. Jeg ved ikke hvad den hedder, den til boremaskinen, men den er simpelthen genial. MHT knive er det selvfølgelig vigtigt at det er et godt stykke stål, men pris og kvalitet hænger ikke altid sammen. Min næste bliver en kniv fra Porche som har hyret en af verdens bedste knivmagere til at lave en serie til dem, de er billige og har vundet test over hele verden, de er bedre end nogle af de helt dyre knive der koster mange gange mere. HOV, til dem der vil bruge løse sten er det virkelig vigtigt der er styr på vinklerne, så en lille plastikskinne eller lignende er klart at foretrække. Det er den helt store fordel ved de værktøjer jeg bruger, man er sikker på at tage lige meget på hver side, og med lansky sættet kan man jo selv vælge vinklerne afhængig af hvilken kniv der er tale om, alle knive skal jo ikke skærpes i samme vinkel.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 05-09-2015 02:43:00.