Kan jeg have 180 frames på en 144hz skærm med Gsync on?

Gaming d.  05. september. 2015, skrevet af Heschen
Vist: 958 gange.

Heschen

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-09-2015 16:29:41
Svar/Indlæg:
12/5
Hej HwT

Jeg har en Acer XB270HU skærm med Gsync, mit spørgmål er nu.
Er det ikke meningen at Gsync skulle matche min skærms 144hz og derfor køre 144frams i spil min pc kan trække i 144+ frames??

Jeg spiller D3 og Gsync er slået til i nvidia controll panel og sat til fullscreen, det er også slået til inde under D2 i nvidia panel.
D3 køre også i fullscreen og alligevel siger min fraps at jeg har 170+ frames ingame.

Nogle der ved dette?
Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2015 17:15:21
Svar/Indlæg:
3385/80
Jeg vil først og fremmest foreslå dig at udfylde din profil med din hardware.

Dernæst vil jeg anbefale dig at se en eller flere videoer der forklarer hvad G-sync er. Det er kort fortalt lavet så din skærm ikke opdaterer billedet før grafikkortet er klar med et nyt billede.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2015 04:33:40
Svar/Indlæg:
3661/82
Ja og nej. (mest nej)

foerst skal du forstå hvad ordet sync betyder.
det betyder at noget sker synkront dvs på samme tid.

under vsync venter et gfxkort under doubble buffering med at swappe skrive/laese buffers, indtil skærmen er klar til at visse billedet.

under gsync venter monitor på gfxkort indtil gfxkorter er klar til at lave et buffer swap

under alle omstandigheder så under en vente position har du altså en buffer med et gammel billeder der bliver vist lige nu på skærmen. og den anden buffer bliver der renderet næste billed til.

hvis der skal vente på din skærm 144hz gange i sekundet hvordan skulle grafikkortet så tegne næste billeder under vente perioden når begge buffer bliver brugt ?

så nej. med enhver sync under dbl buffering er det umuligt at render flere fps end hz simpelt pga der er intet sted at rendere billedet til.

MEN under triplebuffering er det teoretisk muligt. teoretisk sagt da jeg endnu ikke har set en implantation der gør det.
men under triplebuffering er det muligt at have gang i en 3 buffer. så men buffer1 bliver vist på skaermen, buffer2 er klart med næste billede, så kan gfxkort arbejde videre med buffer3,
skulle buffer 3 også nå at bliver færdig for din skærm er faerdigt med at visse foerste billede, så kan gfxkort skifte buffer 3 til vente position og tegne vider på buffer2
Derved kan du rent terotisk opnås en hoejere fps end hz på en sync skærmopsætning.

Det er også af samme aarsag at tripplebuffering giver dig samme performance og fordel som at købe gsync og freesync skærm.

Hele humlen omkring sync og fps tabs ligger nemlige ikke direkte i sync delen men i begrasninger fra at double buffering bliver "laast" under sync.

Hvis du vil læse lidt mere omkring hvordan sync og buffering virker i dit gfxkort kan du evt laese min klade til en ufardig artikel her

http://techcenter.dk/triplebuf...
Advarsel den er fuld af tastefejl.

gsync/freesync + min teoretisk triple buffering ville vaere den bedste løsning mht til input lag og fps uden tearing.

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Sven Bent d. 06-09-2015 04:51:11.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2015 04:54:25
Svar/Indlæg:
3661/82
Men har du slået gsync til ?

oh jeg laeser lige nu er du taler om frames og ikke frames/sekund
Ja du kan have mange millioner trillion frames på din skærm.
det er blot et spørgsmaal om tid nok. 😎

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 06-09-2015 04:56:12.

TolaGarf

Overclocker
Tilføjet:
06-09-2015 08:05:07
Svar/Indlæg:
269/14
#0: Når du overstiger skærmens max refresh rate (144 Hz i dit tilfælde), deaktiveres g-sync og aktiverer istedet v-sync. Dette kan indstilles i driveren til v-sync = off istedet, og det er muligt det allerede er deaktiveret, siden du opnår 170 fps. Hvis du vil undgå dette, kan du sætte en frame limiter på 144, og g-sync burde ikke deaktivere sig selv mere.

Du kan evt. bruge EVGA's PrecisionX software til dette, men det er muligt der findes bedre alternativer.