Forsvundet pakke - hvis ansvar ?

Hyggehjørnet d.  10. september. 2015, skrevet af Gripen90
Vist: 1101 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-09-2015 12:03:29
Svar/Indlæg:
15982/637
Ja det er lidt en træls situation.

Sagen er at jeg har haft solgt nogle ting til USA og sendt dem afsted som brevpost i en pakke.
Jeg gjorde forinden salget køber opmærksom på forsendelses metoderne til USA og han bad om den billigst mulige løsning. Ergo jeg havde gjort ham opmærksom på at billigeste løsning var B-brev post fra Danmark til USA, men uden tracking eller forsikring på pakken. Jeg tog et pillede af pakken med modtager/afsender adresse samt porto og sendte til køber som bevis på at pakken blev sendt.

Jeg sendte pakken sammen med en anden pakke som også skulle til USA som normal brevpost.
Det var tilbage i midten af Juli. I starten af August skriver køber, at han ikke har modtaget pakken endnu, men jeg fortæller ham at pga forsendelses metoden kan det tage 5-6uger. Sjovt nok skriver modtager af den anden pakke tilbage at han har modtaget sin (efter ca 14dage).

Jeg hører herefter ikke mere fra køber og formoder derfor at han efterfølgende har modtaget pakken. Men så i går skriver han igen, at han ikke har modtaget pakken, og hvad jeg vil gøre ved det ?.

Jeg skriver, at jeg ikke kan gøre så meget, da han valgte forsendelse uden forsikring og tracking nummer, så jeg har ingen jordisk chance for at se hvor den er.
Han kræver nu pengene tilbage for det han har købt !

Hvad gør jeg ? Jeg mener, at da jeg på forhånd gjorde han opmærksom på forsendelses metoderne, og da han så valgte billigste forsendelses form, så var han indforstået med de risici der kan være med internationale forsendelser. Dertil jeg kan jo ikke vide, om han rent faktisk har fået sine ting og bare prøver at få det "gratis".

Fremover sender jeg intet ud af landet UDEN tracking. (Vil nævne at det er første gang i 15år med forsendelser til USA, at jeg har oplevet det).



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 10-09-2015 12:08:02.
Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2015 12:16:07
Svar/Indlæg:
949/9
Det er selvfølgelig købers problem. Jeg håber for dig, at du ikke har modtaget penge via PayPal, for så kommer der nok en længere sag som du med stor sandsynlighed taber.

PS: Der er MANGE penge at spare ved at køre til Tyskland og sende ting til det store udland


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pelinox d. 10-09-2015 12:19:14.


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2015 12:22:07
Svar/Indlæg:
611/4
Enig med #1, men hvis du har det hele på skrift og billeder, kan du dokumentere det overfor paypal,hvis det er foregået igennem dem.


mediaN
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2015 13:12:40
Svar/Indlæg:
60/10
Samtidig har man som sælger også ansvar for at kunne dokumentere at pakken er sendt. Hvordan der dokumenteres er ligegyldigt, men ofte er et billede af pakken rigeligt.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2015 15:02:47
Svar/Indlæg:
5474/39
Rent jurisk har du ikke noget på højkant. B-post er langsom fragt.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2015 16:24:34
Svar/Indlæg:
5874/1287
#0 Mener at kunne huske en sag fra tidligere, her var det så ikke USA, men Canada (det gør nok ingen forskel).
Hvis du kan dokumentere, at modtager SELV har valgt "billigste fragt", og du kan dokumentere pakken er afsendt, så har du din ryg fri.

Har du en email eller andet skriftligt, hvor modtager bliver gjort opmærksom på, at billigste fragt er uden tracking, og modtager alligevel vælger "billigste fragt", og da du har et billede af selve pakken med porto, så burde der ikke være mere i den sag for dit vedkommende. 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-09-2015 11:39:27
Svar/Indlæg:
15982/637
#2: Jeg kan dokumentere vores korrespondance og har billede af pakken hvor der står porto oppe i højre hjørne (print selv porto).
Han har betalt vial Paypal, men betaling som "gift, friends, Family" og så kan der ikke gøre indvendig. Jeg gjorde ham opmærksom på at hvis han ikke ville betale 3.4% paypal fee, så var det eneste mulighed.

#5: Jeg har også i sinde at skrive, at der ikke er noget jeg kan gøre, og at det selvfølgelig er et forbandet ærgeligt tab og er ellers noget jeg ikke har oplevet i 15år.


shilka
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2015 11:49:54
Svar/Indlæg:
1395/12
Det er købers problem da du har gjort alt hvad du kunne OG har gjort ham opmærksom på at hvis pakken forsvinder så kan du ingenting gøre for at spore den.

Så må køber lære ikke og være så nærig med fragten næste gang.

Jeg betaler altid extra for track and trace hvis jeg køber for mere end 200 kr fra udlandet.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2015 12:31:36
Svar/Indlæg:
2131/173
Jeg plejer at lægge de småmønter ekstra i portoen, så jeg har ren røv at trutte i.
Men det er naturligvis en anelse snotdumt at komme med dén kommentar, taget i betragtning at du nu står i netop den situation.

Men fremover, ikk'..


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2015 13:16:08
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har prøvet dette med pak fra kina. Aldrig har modtaget. Track and trace var mystisk.