spørgsmål omkring erstatning ved skade på job.

Hyggehjørnet d.  23. september. 2015, skrevet af Drunken
Vist: 1567 gange.

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 13:49:32
Svar/Indlæg:
1107/258
Hey Guys `n´ Gals
Faldt på arbejdet her i Maj og sprang så det ene forreste korsbånd i knæet. Skaden er meldt til arbejdsskadestyrelsen!
Har stadig problemer med at bevæge mig men klart mest ved lunte / løb.
hvordan fastsætter man ménprocenten ? (ved godt det først er 1 år efter de tjekker)
Hvis man ikke kan løbe uden man smerter så meget efter 30 sek at man skal standse - hvad vil ménprocenten så ligge på ?
Hvis nogle ved lidt på området må i meget gerne skrive. Altid rart at vide hvad man kan forvente ca at få og om det kan betale den tid, jeg ikke har arbejdet i (4 mdr + manglende pension og feriepenge i perioden.)
Sygedagpengesatsen er jo helt til grin.... Men er da heldigvis så småt startet op på nedsat tid igen nu :)

Mvh.
Drunken !
Nikkip

Overclocker
Tilføjet:
23-09-2015 14:14:11
Svar/Indlæg:
208/25
Har du læst om det på Arbejdsskadestyrelsen? www.ask.dk

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 14:27:16
Svar/Indlæg:
1107/258
set lidt rundt omkring. men ved bare ikke hvordan de konkludere endeligt at ens ben kun fejler 5% eller 10, Nu jeg ikke kan løbe uden at falde sammen er jeg nysgerrig netop omkring det. Mere hvis nogle havde prøvet den samme korsbåndskade :) Men yep kigget lidt derinde også. måske det bare er en læge jeg skal kigges efter af der bestemmer det endelige til den tid.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 15:00:38
Svar/Indlæg:
5474/39
% satserne er vedtaget af dansk jura. Noget med stor en del af kroppen er invalid.

ved ikke så meget igen om emnet, da ikke var noget arbejde så meget med på jura på c sværhedsgrad.

typisk er noget lægen sætter %-erne på hvor slem skaden den er.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 23-09-2015 15:06:59.

KTD

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 15:25:35
Svar/Indlæg:
673/535
De kommer til at måle din førlighed, samt din objektivitet når du fremlægger din situation, så for din egen skyld - tænk over det når du møder lægen.

Gennem en række undersøgelser, vurderer de din udholdenhed, rækkevidde i forskellige knæk og bøj, og derudaf - laver lægen en anvisning til en men grad.

Det kan være fint at få en mén grad, men husk at det kommer til at påvirke alt andet - herunder forsikringer mv. skulle du nogensinde komme alvorligt til skade, eller på anden måde komme i en situation hvor den mén grad kan spille ind.

Og som krøllen på halen jf. ovenstående, hvis du så får fjernet din mén grad, skal du tilbagebetale erstatningen.

God vind

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 16:58:13
Svar/Indlæg:
1084/4
http://www.ask.dk/da/Selvbetje...
Umiddelbart vil jeg tro at du ligger under de 5% som kan udløse en erstatning.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af PoloDude d. 23-09-2015 16:59:06.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 18:07:49
Svar/Indlæg:
1118/24
Der skal en del til for at komme over de 5%

cmnielsen

Nyhedsskribent
Tilføjet:
23-09-2015 19:00:02
Svar/Indlæg:
726/496
Hvis du er medlem af en af en LO fagforening (3f, Metal o.s.v.) så ring til dem. De har en ansat som kun tager sig af arbejdsskader, nogle lokalafdelinger har endda flere. De kan helt klart hjælpe dig, specielt hvis du ikke er enig i udmålingen af mén% Er du medlem af Krifa eller lignende må du nok selv til lommerne for at få den bedste bistand, men i hvert tilfælde er professionel hjælp påkrævet når du skal have penge ud af forsikringsselskabet. De plejer at have deres egen opfattelse af ret og rimeligt, og den stemmer sjældent overens med den tilskadekommendes :no:

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 20:06:22
Svar/Indlæg:
1431/233
0#
Du er berettiget til følgende på arbejdsskaden:
* Tabt arbejds evne hvis du har det.
* For invalidesummen (hvis der er nogen)
Jeg mener ikke du kan få tabt arbejds fortjeneste på en arbejdsskade. (den løn du har "mistet" ved at gå sygemeldt).

Men tjek lige om du ikke har en TAE (tab af erhvervsevne) på din pension ordning.
Der er som regel 3 mdr karans på sådan en før den kan træde i kraft og suplere dine sygedagpenge.
Alle med en respektiv pensions ordning har en.
Se det på: https://www.pensionsinfo.dk/Bo...

Ang mengraden er det meget svært at sige. Men et bud vil nok være mellem 5-8% varig men hvis det ikke bliver bedre.

Husk at meld skaden til din privat tegnet ulykke også. (hvis du har en og det er heltid)

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DJ Alban d. 23-09-2015 20:08:54.

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 21:14:45
Svar/Indlæg:
1107/258
Tak for feedback alle :)
Lægen / fysen på Bispebjerg hospitala har udmeldt at når der er noget med korsbåndet er det altid så godt som minimum 5% .
Og ja stod det til mig var jeg ikke kommet tilskade, men nu er jeg jo og så vil jeg se hvad man så kan få for det - de skal bare til lommerne i min optik...
Har desværre kun en fritidsulykke forsikring da jeg troede arbejdets forsikring var fin.. men niks.. Selv en taxa til hospitals tjek var ikke automatisk.. Måtte ringe og skabe mig over transport ( 2kr per km til hospital eller lign)
Eneste 3F umiddelbart kan hjælpe mig med er tabt arbejdsfortjeneste MEN den er møntet på hvis jeg IKKE kan komme tilbage til arbejdet. og man så trækker sygedagpenge satsen fra min alm løn. Så ikke meget., Men nu er jeg heldigvis startet igen med DonJoy og højt humør :)

Hmm har sgu aldrig hørt om nogle der betaler erstatning tilbage lol. hvad faen er pointen i at være forsikret hvis det skal betales tilbage lol.,

Well. må vi se hvad lægen siger til den tid. Håber bare jeg er noglelunde men stadig får en forsikring.. Hvis ikke så er det sgu for farligt (dyrt) at lege håndværker og komme tilskade. Og så kan det sgu knap svare sig at hahve min fritidsultkke forsikring hvis man nada får ^^

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2015 22:30:43
Svar/Indlæg:
1431/233
9# Det med at man skal betale erstatning tilbage er en and. Kan godt være det er sådan teoretisk, men i praksis bliver det aldrig udøvet. Kun ved svindel. hvilket jo ikke er tilfældet her.

Lav din fritid om til en heltid, eller opsig den.
En fritids dækning er ikke det papir værd det er skrevet på.
Hvem i alverden kommer til skade når de sidder hjemme i deres egen lænestol??? 😲
Folk skal desværre som regel komme til skade før de finder ud af det. 😉 😉.

Ang Tab af erhvervs evne (en del af pensionen). så kan man få ordninger der dækker selv om skaden ikke er varig. (dækker f.eks stres og fysiske skader som er jo ofte er tidsbegrænset som du har opdaget)

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DJ Alban d. 23-09-2015 22:32:33.

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2015 19:29:31
Svar/Indlæg:
1107/258
Hmm. Tak for feedback alle :)

ps nogle lænestole kan knække ;) hehe MEEN dyrker man sport eller drikker sig for stiv i byen og vælter så det sgu godt med en forsikring !!! ;)