2x M.2 i RAID0 (UEFI Forced) umuliggører gendannelse af Backup!

Bundkort / CPU d.  27. september. 2015, skrevet af Erik Winther
Vist: 1388 gange.

Erik

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2015 13:11:52
Svar/Indlæg:
250/2
Gigabyte GA-Z170X Gaming 7 EU + i7 6700K @4500MHz + 2x8GB Corsair LPX3000

Jeg har 2 Samsung M.2 SM951 256GB MZHPV256HDGL-00000 Bootable i RAID0 (UEFI) Og uanset hvilket Backup / Recovery værktøj jeg bruger, kan jeg ikke se dem, når jeg vil gendanne mit OS!

Paragon, Symantec, begge se dem ikke, medmindre jeg vælger Boot (Legacy), der så udelukker RAID0 og Begge Moduler er Singler igen.

I mere end 10 år har Norton Ghost eller Symantec System Recovery været mine faste følgesvende og beskyttet mig fra eventuelle fejl der opstod på mit system der ville ende med en geninstallation af Windows, er det nu ikke muligt i fremtiden?

Dette er min første Gigabyte Bundkort, jeg forventede at gå igennem nogle problemer, nyt Windows, nyt chipsæt, nye funktioner, men jeg har mere end 20 års erfaring med PC-bygningen og Installation, at tilbringe to solide uger hvor det IKKE lykkes at give mig selv muligheden for at Gendanne fra sikkerhedskopi og tilmed en lidt fejlbehæftet USB 3.0 (kopiering af store data mængder >60GB på én gang fejler ofte) det er ikke tilfredsstillende for mig!

Jeg håber nogen kan hjælpe mig, med inspiration til hvad man kan gøre, især med Recovery situationen.
Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2015 13:51:07
Svar/Indlæg:
2518/53
Jeg har lige været gennem en rma ved en m.2 ssd i min ene windows tablet, den døde bare ud i det blå efter at den fik fjernet all partitioner før windows 10 install.

Nyste teknik er ikke altid det bedste til alle ting og mange ting der ikke er testet så godt som ældre dele og der vil kunne være nogle underlige start problemer med det.

Men håber du får styr på noget der virker.

Erik

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2015 14:05:06
Svar/Indlæg:
250/2
Jup, Windows 10 flåede også mit Plextor M.2 Modul, hele 2 gange, derefter opdaterede jeg Firmwaren og den forblev stabil.

Jeg ved godt at det er nyt og risikofyldt, men udover det Plextor Modul, har jeg intet set til Problemer, hverken hos mig eller dem jeg kender med lign. Hardware.

De fungerer jo også fint, det er KUN Softwaren der ikke fatter at se dem, ydelsen er top dollar.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2015 14:19:41
Svar/Indlæg:
2518/53
#2 det er flot læse og skrive den.

Vil stadig kalde det start problemer om det er fejl ved den nye teknik eller ting der skal arbejde sammen med det som anden hw eller sw.

Er der noget info eller løsning ved at læse faq hos Norton?
Måske ved søg noget i stil af?: https://www.google.dk/webhp?hl... =da&q=m.2+ssd+Backup+Recovery+

Erik

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2015 16:21:59
Svar/Indlæg:
250/2
Det er svært, Mr. WoLF 😕 Knuden er at det er RAID og ikke kun en sølle M.2, om det KUN er Gigabyte der skaber problemer, tja, ved jeg ikke. Men på dette Bundbræt er UEFI eneste mulighed for RAID på M.2 og det betyder UEFI Boot på Mediet også.

Når man ved tilføjelse af RST Driver så Installerer OS (8-10) Er der bagefter Windows Boot Manager på RAID Sættet, funger ganske fint. Samme Driver hjælper dog hverken SSR13 eller Paragon Recovery til overhovedet at se dem 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Erik Winther d. 27-09-2015 16:22:37.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2015 17:43:36
Svar/Indlæg:
2518/53
#4 nej det er ikke lige et problem som mange står med lige nu og info omkring det er nok minimal.

En start kunne være en mail til Gigabyte og Norton omkring dit problem og se hvad svar de kan give?

ChristianKyed

Overclocker
Tilføjet:
27-09-2015 18:03:12
Svar/Indlæg:
40/7
Har du andre diske i dit system? Hvis ja har du så tjekket at de er sat rigtig til.
Det er på side 32 i din manual(https://a248.e.akamai.net/f/10... )

Den ene af af dem vil også kun køre på x2 istedet for x4.

Phz

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2015 18:15:41
Svar/Indlæg:
157/0
Jamen, hvis du stadig har mulighed for at boote det gamle system???? ... Så syntes jeg opskriften er nem - brug windows8/10 interne backup/image program .. til en alm ekstra intern disk eller usb disk / whatever

Herefter kan du boote windows cd'en - hvor du kan loade diverse drivers (som jeg dog også mener norton/paragon kan injecte - bl.a. via diverse p2p utils) ... Her kan du så vælge at restore din backup fra usb.. Bruger det ofte på kunders pc'ere - dog i knap så komplicerede setups som dit ..

Ingen grund til at involvere tredjepartsprogrammer hvis M$ kan løse det for dig ...

Erik

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2015 19:55:50
Svar/Indlæg:
250/2
Mr. WoLF, jeg har skrevet til Gigabyte, men forventer ikke giga meget af dem, efter hvad jeg læser om deres support på ældre board eller lign. USB 3.0 problemer.

Jeg må jo bare lade være med at kludre min Installation for meget 😀

ChristianKyed - Hvad den ene gør eller ej, er lige fedt, da det kræver dem begge til et RAID og resultatet er at KUN de sidste 2 S-ATA Porte kan bruges til min ellers 6 stk 2TB HDD jeg anskaffede til projektet. Nu ryger de andre fire bare i en ASUSTOR AS-304T, koster omkring 2200kr hos Amazon.de

Jeg blev lidt paf, fordi mit ASRock Z97 Extreme6 kun overtog PCI Linjen og ikke pillede ved S-ATA Portene. Ville have købt et Z170 Extreme7+ og besluttede så Gaming 7 EU i stedet. På Z97 Bunbrætterne var det også meget forskelligt hvad der gik væk, hvis M.2 blev taget i brug. Jeg tror at ASRock har bedst styr på dette, men nu vil jeg få det bedst mulige ud af dette Gigabyte, da det ellers er et fedt produkt, til god pris.

Der er dog forskel, når der KUN sidder én i 😉 Og Write fordobles, såæe, x4 + x2 or whatever 🤣

Phz - Helt enig, der er ingen grund til dobbelt løsninger, det er også imod mit princip, men jeg har benyttet disse værktøjer med stor fornøjelse og det er detaljeret og lige som jeg kan lide det. Har prøvet at lave bakup med Mircosofts halløj, men de skal ikke pladre det ud over en Partition, at man ikke kan vise vejen til en bestemt mappe, hvor det kan ligge i, er noget bæ!

Jeg har intet der kan boote disse to i RAID, udover Windows 8 eller 10 ved Installationen, skifter jeg BIOS er RAID splittet og data tabt.

Men som sagt, det er måske også bare mig der er blind og ikke ser knappen jeg skal trykke på 🤣

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Erik Winther d. 27-09-2015 20:00:02.