Jeg er selv førtidspensionist. Reglerne er virkelig krøllede, med en masse tilfælde, og forbehold. Som udgangspunkt skal du selv betale de første 1700,- af huslejen. Men så kommer der en masse "med mindre" ind over. Det bedste er at traske ned til din sagsbehandler, og forholde hende din undren. Ingen her på HWT kender de indviklede regler for boligstøtte for førtidspensionister.
Jeg er lidt på linie med Pelinox i dette tilfælde. Jeg modtager også offentlige ydelser og kan ikke se meningen med at jeg skal have 400 kroner i boligstøtte, med en husleje på 3000 kroner.
Jeg har en bekendt der bor i noget nybyggeri, der koster lidt over 6000 kroner om måneden, han modtager 2000 kroner om måneden i boligstøtte - hans nabo der går på arbejde hver dag, modtager 0 kroner. Hvor er vi henne.
Ja, men der er jo så også en grund til vi er på førtidspension os der er det. Og så har man nogle goder eller hvad man skal kalde det.. men det har man nok ikke når det kommer til sådan noget her..
16 Ja, og du bliver i forvejen kompenseret for din manglende arbejdsevne, så hvad skal vi med al den ekstra støtte. Personligt mener jeg at det er at tage pis på folk der render på job hver dag.
#16 Skal ikke kunne sige du har nogle fordele mht. boligstøtte som førtidspensionist. Ved som sagt kun, at boligstøtte maksimalt kan udgøre 15% af huslejen.
#18 Tvivler på han er undtaget fra evt. ændringer ved at søge nu.
Mindes for 400-600 kroner i boligsikring eller støtte fra staten.
Esbjerg området beregner de ud fra din indtægt. de beregninger på husleje er. Der efter for du så dine penge.
Jeg ved, så kan søge til vand, husleje nedsættelse. el er ved siden af.
#11 fedt få 400-600 kroner mindre i husleje om måneden. Det bliver til del penge på et år ekstra til andre ting. Du kan kun få bolig sikring indtægt er lav. du lever på 5600 kroner om måneden, så fedt nok få 400-600 kroner ekstra.
Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Shadowhunter d. 07-10-2015 18:10:58.
De regler er så kringlet, så du skal ha fat i en der har forstand på sådan noget. Og jeg vil anbefale og finde en der ikke er på det offentlige lønningsliste. Dem der sidder i udbetaling Danmark ved ikke noget som helst, men du kan være sikker på de ikke går din vej.
23 Det kan han da udmærket mene. Det er de færreste jeg kender som er i arbejde, der har et rådighedsbeløb i den størrelsesorden. Flere af de eksisterende ekstraydelser, er helt hen i skoven, efter min mening. Det handler jo ikke om at pumpe systemet, det handler om at modtage et beløb man kan finansiere sit liv på. Der mener jeg at et rådighedsbeløb på knap 9 tusinde er alt rigeligt.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 07-10-2015 23:58:58.
Inden i alle sammen kommer for godt igang, og snakker rådighedsbeløb osv osv, så bør i fandme sætte jer ind i hvad det reelt et. Det er IKKE kun det du har tilbage når du har betalt husleje.
Hva nu hvis han har medicin udgifter for 3500 hver måned, og bor et sted med el opvarmning, så er de 9000kr sgu ikke meget...
Kan ikke hjælpe dig, da jeg ikke kender reglerne, men vil da gerne høre hvad folk har i rådighedsbeløb? Ja 9000 er meget som elkelt person, men der kan jo komme ekstra udgifter som 25# skriver, medicin osv og der er jo andre faste udgigter også (tlf, strøn, internet, medlemskab af danmark, tv, licens osv)
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Brander9400 d. 08-10-2015 08:18:02.
Jeg var på kontanthjælp eller levede på "fattigdomsgrænsen" i Danmark. Der havde cirka 1000 kroner til eget forbrug om måneden, dog levede del hos de gamle i weekenderne.
Jeg var heldig finde gode ting i Ålborg brugt til lejeligheden.
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 08-10-2015 09:07:13.
Ganske som #7 siger, så er reglerne slet ikke til at forstå for menigmand. Derudover kommer fortolkningen af reglerne i spil, og der er de lidt forskellige fra kommune til kommune.
Hvor vi bor, så skal man virkelig være godt ude og skide, for at bare komme i betragtning til det, og sådan er det bare hvilket er helt fint.
Ellers ligger jeg på linie med de fleste her, at bare fordi man kan søge om det, er det jo ikke ensbetydende med at man burde, da der er andre, som nok har lidt mere behov for de penge.
Alle er sig selv nærmest, hvis man eks. Frasiger sig bolig støtte for bagefter at finde ud af at naboen har større rådighedsbeløb og får boligstøtte, derfor er og må det blive op til de folkevalgte politikker og vores Kommune at sætte reglerne. Så kan vi diskutere hvor rimelige de er. men at blive harm over folk der bare følger reglerne giver ingen mening i min optik.